Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter av Ururu Sarara?  (läst 6187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ofranzen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
Erfarenheter av Ururu Sarara?
« skrivet: 08 oktober 2010, 23:21:53 »
Någon här som har erfarenhet av "världens bästa värmepump"? Vilken konstigt nog verkar vara världens minst installerade eftersom jag inte hittar många som har erfarenhet av den. Alla tester jag hittar rapar bara upp samma citat från säljbroschyren utan att egentligen säga något mer.

Funkar luftfuktningen tillfredsställande?
Låter den för mycket när fuktningen är igång? Hur låter den i tystaste läget?
Hur mycket luft trycker ventilationsfunktionen in? Vi har en FLVP och kanske räcker det att strypa några tilluftsdon för att balansera så det inte blir övertryck i huset.
Andra saker som är bra eller dåliga med den här modellen?

Mvh

/Ola

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter av Ururu Sarara?
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2010, 01:29:42 »
Någon här som har erfarenhet av "världens bästa värmepump"? Vilken konstigt nog verkar vara världens minst installerade eftersom jag inte hittar många som har erfarenhet av den. Alla tester jag hittar rapar bara upp samma citat från säljbroschyren utan att egentligen säga något mer.

Funkar luftfuktningen tillfredsställande?
Låter den för mycket när fuktningen är igång? Hur låter den i tystaste läget?
Hur mycket luft trycker ventilationsfunktionen in? Vi har en FLVP och kanske räcker det att strypa några tilluftsdon för att balansera så det inte blir övertryck i huset.
Andra saker som är bra eller dåliga med den här modellen?

Mvh

Kan du inte vara snäll och posta en länk av nåt slag. Det här var riktigt roligt skrivet och det skulle vara kul att förstå bakgrunden.
/Ola
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ofranzen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av Ururu Sarara?
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2010, 10:02:56 »
Jag förstår nog inte vad du vill ha länk till.

/Ola

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ofranzen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av Ururu Sarara?
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2010, 11:04:59 »
Ah, trodde den var känd här på Daikinavdelningen. Sorry.

/Ola

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Erfarenheter av Ururu Sarara?
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2010, 12:23:18 »
Men hur kan man döpa en modell till "Ururu Sarara", då vill man nog inte sälja...hehe
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad ofranzen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av Ururu Sarara?
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2010, 08:38:56 »
Fick ett bra svar från Nettovärmepumpar ang. "Ururu sarara". Den säljs väldigt litet till privatpersoner alls eftersom utedelen är helt enorm och själva pumpen inte är bättre än någon annan i samma klass. Luftfuktningen, som ju är själva försäljningsargumentet, tyckte de inte var effektiv nog.

Helt enkelt, köp en annan pump :)

/O

Utloggad EileenP

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter av Ururu Sarara?
« Svar #7 skrivet: 17 november 2010, 10:02:52 »
Hej, vi är väldigt nöjda med Ururu Sarara. Den värmer normalt hela villan på 225 m2 även om vi behöver stödvärme när det är som kallast. Stämmer nog att återfuktningsfunktionen inte fungerar så bra som man hade önskat sig. Däremot är det underbart att man kan kyla under sommaren! Vi var mycket tacksamma för det under sommaren när det blev typ 30+ grader i veckor. Vi hade skönt och svalt inomhus, och det är guld värt på natten.
Har haft pumpen sedan 2006 och har inte behövt service ännu.
Inomhusdelen låter/visslar mera än när den var ny, trots att vi rengör filtren regelbundet. Jag skulle inte vilja ha den i t.ex. vardagsrummet eller sovrummet. Men vi har den i trappan och då är den ju helt ok.
Se till att installera utomhusdelen någonstans där kondensvattnet lätt kan ledas bort. Vi hade den först på balkongen 1 tr. upp, och när vattnet droppade ner så hade vi extremt mycket isbildning. Vi flyttade den till en ny position utanför villadörren. Förmodligen hade vi kunnat leda bort vattnet på något bättre sätt eller strunta i kondensvattnet, men för säkerhets skull fångar vi upp kondensvattnet i en hink som vi tömmer varje dag. Vet inte om det hade varit samma sak med en annan modell.... förmodligen inte.
Hoppas det hjälper.
Eileen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!