Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stora skillnader mellan offerter - olika pumpstorlek och borrmarginaler  (läst 2999 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MLevin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Jag håller på att ta in offerter för bergvärmeinstallation och eftersom jag inte bott mer än ett halvår i huset har jag inga exakta förbrukningssiffror utan leverantörerna är mer eller mindre hänvisade till schabloner. Kåken ligger i Stockholm är på knappt 200 uppvärmda kvadrat, byggd på 40-talet och med 5 cm tilläggsisolering av okänd kvalitet. Grannarna (nära) som borrat har hittat berg på några meters djup. De tre offerter jag hittills fått in spretar rejält:

1. Uppskattat nettobehov 26200 kWh, IVT HT+ C7, aktivt borrhål 120 m, totalt borrdjup 160 m
2. Uppskattat nettobehov 31800 kWh, IVT HT+ C9, aktivt borrhål 145 m, totalt borrdjup 180 m
3. Uppskattat nettobehov 34000 kWh, Thermia Diplomat TWS 10, aktivt borrhål 158 m, totalt borrdjup 165 m

När det gäller mitt verkliga nettobehov så ser jag fram emot att fråga runt bland grannarna. Men min främsta fråga är om marginalerna på borrhålet, räcker det med 7 meter till aktiva hålet eller är det de 35-40 meterna som gäller?

Finns det någon som har en åsikt om pumparna (IVT vs Thermia) så tar jag gärna även sådan feedback.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
En för klan anläggning kommer du altid att ångra...

jag känner ingen som ångrar att dom köpt för stora grejor!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tycker att Thermia har en bättre lösning på styrningen av värmepumpen än IVT, deras TWS ger även mer varmvatten med samma storlek på VVB enligt R&R:s test.

Men det viktigaste är att du får en bra installatör som kan sina grejor, det är viktigare än märket på VP:n.

Sen verkar beräkningarna av aktivt borrhål lite knepiga om det stämmer att berget finns några meter ner. När du väl bestämt dig för en leverantör är det en bra idé att förhandla till dig en 10-20 meter extra borrhål, du kommer inte att ångra det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Är priset för Theriman och IVT:n (den större) likvärdiga eller inom 10 000 kr skulle jag nog ha valt Thermia.

Dock har jag en liten sak som jag uppmärksammat på senare tid... Både Thermia Atria och TWS verkar ha en del barnsjukdomar, är det någon mer än jag som snappat upp sådana vibbar?

Nåväl, nog om detta, skillnaden på borrdjupet i de två IVT-offerterna kan ha lite olika anledningar, jag skall försöka förklara:

1. Det kan vara så att den som gjort offerten helt enkelt gjort en miss, man brukar inte räkna med 40 meter "inaktivt" borrhål!!!
2. Den som gjort Offerten kan ha kunskaper om ditt område som de andra inte har, t.ex. så kan berget bestå av "bergart" med dålig värmeledningsförmåga - och han tar därför till på borrdjupet för att säkertställa bra funktion på din anläggning. Jag vet inte hur IVT:s beräkningsprogram fungerar, men i de två program jag har tillgång till kan man själv välja bergets värmeledningsförmåga, och mjukvaran kompenserar då för detta, skulle tro att detsamma gäller för IVT:s program. Fråga killen eller tjejen som gjort kalkylen varför den avviker så mycket på borra före aktivt djup. (meddela gärna oss svaret, det skulle vara intressant att få veta)

Då jag har tillgång till både Nibes och Prestige (icke märkesbundet) dimensioneringsprogram kan jag göra två kalkyler åt dig, jag behöver dock veta mer om huset för att kunna göra en bra kalkyl.

1. 200 m2, är det i ett plan eller har du källare/vind, jag vill ha antalet m2 på alla plan var för sig.

2. Försök få fram en tidigare förbrukning, om inte annat från grannarna om deras hus är likvärdiga ditt

3. Hur många personer är ni i hushållet
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MLevin

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Från killen som gjorde offert 1, IVT 7 med +40 meter borrdjup, fick jag förklaringen att 20 meter var standardmarginal och att man också lägger till en "Stockholmsmarginal" på 20 meter extra, som jag förstod det för att husen generellt ligger tätt (tomter ca 500 kvadratmeter, baksidan mot allmänning, dock inte tätare än att vi nog ska klara 20 meter mellan hålen). Den personen hann kila på semester innan jag fick de andra offerterna, så jag har inte kunnat fråga honom om varför han uppskattar ett så lågt nettobehov i förhållande till sina konkurrenter.

De tvÃ¥ andra offerterna grundas pÃ¥ uppskattningen om att vi gör av med 4 kubik olja, skillnad i nettobehov kommer sig av olika uppskattningar av pannans effektivitet (pannan är en "ren" oljepanna Euronom X24 frÃ¥n 2000 med 6 kW elpatron, sÃ¥vitt jag förstÃ¥tt det bör den vara effektiv). Här har som sagt Thermia uppskattat behovet av borrmarginal till 7 meter, medan  IVT 9 räknar med 35 meter marginal. IVT 9 räknar ocksÃ¥ med genomsnittlig köldbärartemperatur pÃ¥ -1, medan IVT 7 och Thermia 10 räknar med 0 grader.

När det gäller huset så är det på 89+102 kvadrat, enplanshus med inredd och uppvärmd källare. Grunden, som till hälften sticker upp ovan mark, är utvändigt isolerad med Isodrän (under marken) samt i golvet med 3-5 cm frigolit ovan platonmatta. I källaren ca 15 kvadrat uppvärmt med golvvärme, där rören är gjutna direkt i betonggolvet utan isolering under. Vi är idag 3 i huset och tänker inte bli fler än 5.

Förra ägaren hävdar att de inte gjorde av med mer än 2,5 - 3 kubik olja och ingen el för uppvärmningen. Jag har lite svårt att tro på det, men en förklaring kan vara att de var 7 personer i hushållet och kanske inte sparade på elen till belysning, datorer, tv-apparater etc vilket väl kan bidra till husets uppvärmning. Förbrukningen för oss från månadsskiftet december/januari till juni/juli är knappt 2 kubik olja samt 5000 kWh el (elpatron samt hushållsel).

När jag gjorde en körning pÃ¥ IVT:s hemsida uppskattade de att huset krävde 33100 kWh uppvärmning samt 5500 kWh varmvatten. 

« Senast ändrad: 17 juli 2006, 09:25:07 av MLevin »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
DÃ¥ har jag gjort lite kalkyler...

Oljepris 10000 kr/m3
Elpris 0.9 kr/kWh
4 personer
4 m3 olja/år i nuvarande förbrukning (Prestigeprogrammet "tyckte" att det var lite mer än normalt)
Stockholm
Bergart granit

Så vitt jag kan se borde ett borrhål på 140-150 meter, aktivt, räcka till för dig, lägg till detta 6-10 meter för icke aktivt borrhål så hamnar du på 146 - 160 meter totalt.

Mina kalkyler är kanske inte bättre än deras, men jag behöver inte tänka på att göra den billigaste offerten...

Ditt hus verkar ha ett max effektbehov på 10-11 kW vid DUT, så en värmepump som ger minst 7 kW är vad jag rekomenderar, helst 9-10 kW.

Förslag IVT 9 kW
Nibe 1230 10 kW
Thermia TWS 10

Eller liknande storlek av annat fabrikat.

Här kommer bilderna, först enligt Nibes mjukvara:






Sedan enligt Prestige, märkesoberoende mjukvara.







« Senast ändrad: 17 juli 2006, 10:02:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Varför har du räknat med fast kondensering i första fallet?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ingen är ofelbar  ;D

Ett misstag helt enkelt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu kommer den rätta kalkylen, ser att det gjorde det en hel del på lägsta temp som VP:n klarar på egen hand, du kanske t.o.m. skulle klara dig med en 1230 8 kW eller motsvarande av annat fabrikat istället. Den täcker till -6 grader utan eltillskott.

Däremot så drog borrdjupet iväg... 170 meter aktivt, men då är det med 0ºC som riktvärde för inkommande KB, med -1 grad blir det istället 148 meter aktivt.





Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
10 meter djupare borra kostar ca 2500 kronor.
Jag tror att det alltid är väl använda pengar, att borra djupare.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!