Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driftpressostaten  (läst 3294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad toby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Driftpressostaten
« skrivet: 22 april 2006, 15:54:17 »
Hej

Ny här på forumet med en ny nibepump installerad...
Börja fatta en del i bruksanvisningen, men funderar över
"driftpressostaten"??
Jag har vv-stopp inställt på 54 grader alltså inte (A).
Vad är egentligen "driftpressostaten", borde jag ha det istället för
54 grader?

/Tobias
NIBE 1215-5, 115 m aktivt borrdjup, 110 m2 boyta 45 m2 biyta, byggt 1920. Tidigare 2,5 kbm olja/Ã¥r.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Driftpressostaten
« Svar #1 skrivet: 22 april 2006, 17:17:26 »
Hej

Ny här på forumet med en ny nibepump installerad...
Börja fatta en del i bruksanvisningen, men funderar över
"driftpressostaten"??
Jag har vv-stopp inställt på 54 grader alltså inte (A).
Vad är egentligen "driftpressostaten", borde jag ha det istället för
54 grader?

/Tobias

Driftpressostaten bryter kompressorn vid ca 55ºC, klarar du VV-behovet med 54ºC så kör med det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Driftpressostaten
« Svar #2 skrivet: 23 april 2006, 00:13:08 »
Driftpressostat bryter vv produktion på tryck inte temp. Skulle nog ha den på a för så hög temp som möjligt funktionen tempstyrd vv stopp används främst om man vill ha lägre vv temp.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Driftpressostaten
« Svar #3 skrivet: 23 april 2006, 13:12:57 »
Driftpressostat bryter vv produktion på tryck inte temp. Skulle nog ha den på a för så hög temp som möjligt funktionen tempstyrd vv stopp används främst om man vill ha lägre vv temp.

Helt rätt driftpressostaten bryter vid 24 bars tryck och om man väljer en temperatur istället för att använda sig av DP sÃ¥ kan man om man har otur till och med fÃ¥ HP-larm  (27 bar)...SÃ¥ kör med driftpressostaten det är ett säkert sätt Ã¥ fÃ¥ sÃ¥ varmt varmvatten som möjligt..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad toby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Driftpressostaten
« Svar #4 skrivet: 23 april 2006, 13:49:26 »
Hej

Kanon, tack för svaren....
/Tobias
NIBE 1215-5, 115 m aktivt borrdjup, 110 m2 boyta 45 m2 biyta, byggt 1920. Tidigare 2,5 kbm olja/Ã¥r.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Driftpressostaten
« Svar #5 skrivet: 24 april 2006, 07:10:50 »
Helt rätt driftpressostaten bryter vid 24 bars tryck och om man väljer en temperatur istället för att använda sig av DP sÃ¥ kan man om man har otur till och med fÃ¥ HP-larm  (27 bar)...SÃ¥ kör med driftpressostaten det är ett säkert sätt Ã¥ fÃ¥ sÃ¥ varmt varmvatten som möjligt..

Menar du att driftpressostaten blockeras om man väljer en temperatur istället för (A)?
Gäller detta även för VB-r?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Driftpressostaten
« Svar #6 skrivet: 24 april 2006, 19:25:52 »
Helt rätt driftpressostaten bryter vid 24 bars tryck och om man väljer en temperatur istället för att använda sig av DP sÃ¥ kan man om man har otur till och med fÃ¥ HP-larm  (27 bar)...SÃ¥ kör med driftpressostaten det är ett säkert sätt Ã¥ fÃ¥ sÃ¥ varmt varmvatten som möjligt..

Menar du att driftpressostaten blockeras om man väljer en temperatur istället för (A)?
Gäller detta även för VB-r?

Yepp om du väljer en temperatur är inte driftpressostaten inkopplad utan då bestäms vv-temp av den temperatur du väljer.
OBS du kan då få hp-larm om man inte har koll på flöde respektive tryck i köldmediumkretsen.

Väljer man A i menyn för max retur bryter driftpressostaten automatiskt om man pressar sin vp till max.
Annars så stoppar vp för max retur eller för hp-larm.

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad toby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Driftpressostaten
« Svar #7 skrivet: 24 april 2006, 20:10:25 »
Hej

Idag ändrade jag vv-stopp till (A) och då har värmeproduktionen
stannat vid 52 grader.
Hmm, innan hade jag ju inställt på 54 grader och det gick ju.
Kanske var nära HP-Larm dÃ¥   ???
NIBE 1215-5, 115 m aktivt borrdjup, 110 m2 boyta 45 m2 biyta, byggt 1920. Tidigare 2,5 kbm olja/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!