Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bortrest-Pumpen stannar  (läst 9097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Bortrest-Pumpen stannar
« skrivet: 01 januari 2008, 15:05:55 »
Hej
När jag kom hem efter julfirande hade min VP stannat. Var borta ca en vecka så när jag kom hem hade innetempen gått ner till 4 grader. Pga av felets art så kunde inte tillskottet gå in.
SÃ¥ här tror jag  att det gick till:
1: När vi inte var hemma sÃ¥ förbrukades inget  varmvatten vilket ledde till att växelventilen fastnade i VV-läge.

2: Pumpen löste ut för pressostat hög. Ingen hemma som återställde.

3: Värmebärarpumpen fastnade när inte vp:n gick pga av ovanstående.

4: Inget vatten cirkulerade i radiatorsystemet. (jag har även en extern cirk.pump men den förmår tydligen inte att trycka igenom hela huset + vp:n).

Så frågorna är: Kunde detta ha undvikits med någon ändring av inställning eller annan åtgärd? (Ställt varmvattnet till 0 kanske)

VB-pumpen som vill kärva när den stÃ¥r still bör den bytas ? ( när jag öppnade lilla locket och hjälpte den igÃ¥ng sÃ¥ "läckte" det lite vatten-tecken pÃ¥  sliten pump eller.?).

Fakta: IVT greenline 11 årsmodell 98.
          Tre vÃ¥ningar 18 radiatorer.

Dessutom halvsunkigt Lättbtg hus med klen isolering vilket gjorde uppvärmningen till en hård kamp. Tack och lov bara 7-8 minus ute.

Tacksam för tips/ LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bortrest-Pumpen stannar
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2008, 15:14:13 »
Om nu inte vb-cirk.pumpen går så orsakar det nog larm högtryck.
Växelventilen tror inte jag på.
Men det är nog bara till att byta vb-pumpen för den ska ju aldrig stanna
Mest kyla men lite värme också

Utloggad service

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: sthlm
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bortrest-Pumpen stannar
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2008, 23:34:54 »
Du kanske har ställt ner elpatronen väldigt lågt eller helt blockerat denna?



Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Bortrest-Pumpen stannar
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2008, 17:08:03 »

Hej
Elpatronen(som är extern och sitter en bit ifrÃ¥n pumpen) startar okej  men eftersom  cirkulationspumpen i VP:n inte snurrar sÃ¥ gÃ¥r inte vattnet runt i systemet.
Varje gÃ¥ng VP:n försöker komma igÃ¥ng igen sÃ¥ bryter  den pÃ¥ HP eftersom vattnet inte kommer ut i systemet.
Jag antar att jag inte var så bra att förklara problemet i mitt första inlägg.
Grundfelet (som jag ser det) är att Cirkulationspumpen i VP:n inte tål att stå stilla utan att kärva fast. Och anledningen till att den står stilla och därmed kärvar fast borde vara att växelventilen fastnar vilket gör det första stoppet.
Men mina teorier kanske är fel. Tilläggas bör också att detta bara händer när vi inte är hemma på ett tag i övrigt tuffar den och går stabilt.

MVH /LOB

PS: Är det ingen annan med liknande problem måste det ju gå att fixa.(och ny cirk.pump kanske är en del av svaret) ds
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bortrest-Pumpen stannar
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2008, 17:17:47 »
Har du inte bytt den än cirk.pumpen alltså --/
Varför ska cirk.pumpen stanna för att vxl-ventilen byter läge??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Bortrest-Pumpen stannar
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2008, 21:40:47 »
Hej igen

Jag tror alltsÃ¥ att Värmepumpen och därmed cirkulationspumpen stannar för att  växelventilen INTE byter läge när den ska. Om den har fastnat i VV-läge eller radiatorläge kan jag inte klura ut. Men anledningen till att jag tror att växelventilen är inblandad är det faktum att detta bara händer när vi är bortresta under en lite längre period och vi dÃ¥ inte tar ut nÃ¥got varmvatten.
Men jag tror inte jag kommer så mycket längre här och nu.
Vi fÃ¥r se om det blir byte av  cirk.pump framöver. Det är  ju dock lite surt när den  gÃ¥r prickfritt i övrigt.

/LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bortrest-Pumpen stannar
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2008, 12:23:37 »
Men även när ni inte är hemma så produceras varmvatten. Värme läcker ju från beredaren.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bortrest-Pumpen stannar
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2008, 14:42:44 »
Lob...
En "pigg" cirkpump ska inte stanna ens mot stängd ventil... det läcker förbi pumphuset så den fortsätter att gå. Men den kan bli överhettad om den går så i många timmar... vattensmord och vattenkyld...
Pumpen dålig och ska bytas...


Oaktat om växelventilen står i vv läge eller värmeläge så är det fullt öppet för cirkpumen att pumpa runt vatten. Även när den växlar påstår jag att det är flöde förbi pumpen.
När du inte är hemma så blir det ändå vv körningar men mycket mera sällan.

Konstigt fel, fattar inte vad det kan bero pÃ¥. Byte av cirkpump borde räcka  Sc:,h
 Lite vatten kommer det ut när man tar bort locket det är helt ok...

Tur att det inte var kallare... där nere vid ån kan det ju bli riktigt kallt...

Nu har jag flyttat till en grannby, sÃ¥ jag kan inte spana över nämnda Ã¥ längre  :'(


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Bortrest-Pumpen stannar
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2008, 21:07:27 »
Hej igen.
Ja det verkar vara ett klurigt problem det här.
DÃ¥ tänker jag sÃ¥ här: Vad händer i ett läge när VP:n gÃ¥r över frÃ¥n VV-beredning till Radiatorkörning men Växelventilen sitter kvar i VV-läget.  DVS att styr"datorn" tror att den gör radiatorvatten men i själva verket laddar den i vv-beredaren istället. Kan den inte bryta pÃ¥ nÃ¥got annat larm när radiatorkretsen inte uppnÃ¥r rätt temperatur pga  att det istället gÃ¥r i VV-slingan eller att VV-slingan blir för varm(hög retur?). Och dÃ¥ stannar allt vilket ger att cirk.pumpen kärvar fast-storstoppet är ett faktum.
Jag antar att jag börjar bli tjatig men ni svarar ju om ni har lust...
MVH/ LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Bortrest-Pumpen stannar
« Svar #9 skrivet: 09 januari 2008, 19:07:10 »
Klurigt eftersom du får minst 1 vv körning/dygn (på grund av att det svalnar) även om du inte är hemma.
Om den "kör" vv och tror det är värme slår den ju av tidigt (stopptempen för börvärdet för värme)
Kör den värme och tror det är vv då blir det tokvarmt inne men inget stopp pga av hög temp. (hög temp når den väl inte vid kontinuerlig drift för värme?)

Men minskat flöde pga av tex en kärvande cirkpump ger ju hp larm...

Varför det "bara" händer när du inte är hemma...  Sc:,h

Men det kan bero på alltings djäxxxghet.
 Ex: min cirkpump pÃ¥ kalla sidan pajade naturligtvis pÃ¥ julafton och jag var bortrest i flera dar.
Men då räddade elpatronen mig.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad fresva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Bortrest-Pumpen stannar
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2008, 10:56:49 »
Jag hade exakt samma fel imorse, http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18388.0

Växelventilen fastnade och återgick inte efter VV-värmning. Styren kör på som om den växlat och slår snabbt ifrån pga övertemp. I mitt fall var problemet i relähuset. Själva ventilen fjädrade fint tillbaka. Jag har bypass, så yttre circpumpen snurrade på fint, men med kalla element...

Jag kan inte se hur man skulle kunna förebygga detta. Min leverantör bekräftar att det varit problem med växelventiler (jag har någon italiensktillverkad sak), men han hade aldrig hört att den fastnat i VV-läge.


Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bortrest-Pumpen stannar
« Svar #11 skrivet: 05 september 2010, 21:19:09 »
Vill bara framföra att även IVT greenline (C7 om jag minns rätt) som sitter i kåken leverera inget varmvatten i morse men ovanligt varma golv för början av september. Snabb check av displayen bekräftade misstankarna att VVX hade sönder, skruvade bort frontpanelen och handkörde VVX i serviceläget och det hände inte mycket.

Så den är bara att byta.

Är det något för den som har tummarna på rätt ställe att försöka sig på själv eller måste man vara erfaren rörmokare för det? kollar jag logiskt på konstruktionen så ser det inte allt för avancerat ut och det är ju bara att släppa på trycket.

Är det en standard växelventil CU22 som jag kan plocka ut på Dahl eller finns det olika kopplingssätt (el-mässigt)?


För övrigt sÃ¥ var det en made in italy som nÃ¥gon länka till tidigare i trÃ¥den. BRA SKIT!  knUp
flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bortrest-Pumpen stannar
« Svar #12 skrivet: 05 september 2010, 23:00:34 »
Vill bara framföra att även IVT greenline (C7 om jag minns rätt) som sitter i kåken leverera inget varmvatten i morse men ovanligt varma golv för början av september. Snabb check av displayen bekräftade misstankarna att VVX hade sönder, skruvade bort frontpanelen och handkörde VVX i serviceläget och det hände inte mycket.

Så den är bara att byta.

Är det något för den som har tummarna på rätt ställe att försöka sig på själv eller måste man vara erfaren rörmokare för det? kollar jag logiskt på konstruktionen så ser det inte allt för avancerat ut och det är ju bara att släppa på trycket.

Är det en standard växelventil CU22 som jag kan plocka ut på Dahl eller finns det olika kopplingssätt (el-mässigt)?


För övrigt sÃ¥ var det en made in italy som nÃ¥gon länka till tidigare i trÃ¥den. BRA SKIT!  knUp

Här är en historia till för skärvande CP. Den ska ju gå jämt utom sommar drift men jag kan inte uttalar mig om
varför min CP stannade, men övrigt tror jag att händelseförloppet var sådan som jag skrev i inlägget i länken.
Och en av svaren jag fick så har CP:n gått 7-8 år efter att han hjälpte igång den.
Jag vågar inte tänka mig om det varit vinter och vi hade varit bortrest en hel månad som vi har gjort några vintrar.
Och växelventilen kan jag intyga (made in Italy) har också kärvat två gånger eller rättare sagt det måste vara
ställmotor till den som har krÃ¥nglat för den har stannat i VV läge och elementerna har blivit extra heta, men har lyckats att fÃ¥ igÃ¥ng den med manuellkörning varje gÃ¥ng.        

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35071.0

Hej StefanP
Här finns tvÃ¥ alternativ  till växelventil
Priset för EMV 110K ser du på prislistan på NILA

http://www.bynor.se/product_info.php/cPath/21_31_423_455/products_id/2924
http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/motorventilEMV110.pdf
« Senast ändrad: 05 september 2010, 23:02:39 av Remo »

Utloggad StefanP

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bortrest-Pumpen stannar
« Svar #13 skrivet: 06 september 2010, 09:17:43 »
Tack, det var en sån bosch /esbe jag kollade på.

Det värsta med det här felet är att den inte fattar felet själv... Har summa-larmutgången på vp kopplat till en ingång på larmsystemet så om jag får summalarm på vp så får jag ett driftlarm till mobilen vilket är bra.... men i det här fallet så kan den ju hålla på hur länge som helst känns det som... usch tur att det inte hände i vinter iaf.

Borde ju vara rätt lätt att programmera någon form av larm på den här grejjen. typ om vv drift, 5 timmars drift, oförändrad vv-temp. rad-retur-temp har ökat med 7 grader... HUMM LARM!
hehe

flyttade till lägenhet i stan men utövar ödmjukt värmepumpsfunderingar på landet.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Bortrest-Pumpen stannar
« Svar #14 skrivet: 06 september 2010, 09:47:34 »
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!