Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tweaking  (läst 6465 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tweaking
« Svar #15 skrivet: 04 oktober 2006, 16:04:21 »
Hej Avensis!

Att ett kylskåp håller länge är nog snarast trots att den går intemittent. Pumpar, förbränningsmotorer med mer mår bäst av kontinuerlig drift. Inverter VP bygger på tanken att undvika stopp. Luft/vattenpumpar har en buffertvolym av vatten för att minska antalet stopp. Jag tror att det bästa är att ha en tillräckligt liten pump så den får gå ofta och kanske kontinuerligt under den kallaste tiden. Köp 105!

Mvh Johan

Instämmer till fullo... Om ni följer länken nedan kan ni se mina start och stopp redovisade under en kall månad. Jag har visserligen en EcoAir 5.9 men den ersattes av 105:an.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=9421.msg89793#msg89793

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Tweaking
« Svar #16 skrivet: 04 oktober 2006, 17:01:32 »
Jag gör ingenting och har inte bestämt något ännu. Vi har haft 15-20° varmt och jag har bara genererat litet tappvatten. Jag blev dock irriterad när instruktionsboken säger att den går till -15°C och har påpekat detta för CTC. De ringde och skämdes, det krävs alltså ecologic för detta. VP:n i sig klarar alltså -15 och bör ha ett COP över 1 men om det är någon större affär tvivlar jag på. Samma sak med toppvärdet. Ville se vilket varmvatten jag kan få ut, väntar på en restad ESBE ventil och under tiden kan jag inte ha på VVB:n. När uppvärmningsbehovet kommer är det nog oekonomiskt att köra så högt, men vår-sommar-höst över +10°C ute kanske det är vettigt att få allt tappvatten med COP cirka 2,5.

Jag ville också hitta en bättre lösning än att flytta utegivaren in i apparaten.

Jag har alltså lyckats med det jag ville. Hur jag kör min VP i vinter avgör jag senare. Det är en COP-fråga och har litet med livslängd att göra.

Att CTC stänger av vid -10°C beror nog på två saker, man vill dels ha färre menyer/val i basstyrningen och när man inte kör ecologic har man väl alltid fast kondensering och kör nog med ganska hög temp. Då är -15 litet olämpligare.

En kommentar till Gromlin. NIBE pumpen har väl kolvkompressor och värmeslinga. Nu kör NIBE ner till -20°C med sin nya scroll, vilket sannolikt mest är marknadsföring. Med avfrostning blir det inte mycket besparing kvar. Var bor Du och vilket år var februari ifrån?/Johan

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tweaking
« Svar #17 skrivet: 04 oktober 2006, 17:55:13 »
Hej Johan!

Kolla in min signatur (längst ner i denna svarsruta) sÃ¥ ser du var jag bor. Det var i februari 2005 som jag tog utklippet frÃ¥n loggfilen, men jag kan nämna att 2006 Ã¥rs logg visade pÃ¥ samma fina siffror, tyvärr sÃ¥ totalkraschade min hÃ¥rddisk där jag sparade 2006- Ã¥rs loggfil tidigare i försommras (jo, jag har hört talas om backup  :-[  huvuddunk ) sÃ¥ jag kan inte visa den filen...

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!