Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dags för en LV Pump  (läst 1815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatJson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Dags för en LV Pump
« skrivet: 09 maj 2005, 17:30:58 »
Hejsan. Ville bara säga att jag blev jätteglad när jag hittade detta forum. Kalasbra tycker jag  ;)

Ja som sagt då hade jag,,eller vi bestämt oss för ett nytt system. Efter många vägar hit och dit så lutar det då åt en LV pump.
Eftersom jag inte är så haj på detta så tänkte jag ge lite info om huset, ideer på LV pumpar så får ni jättegärna tycka till vad som är bra , bäst dåligt och sämst.

Villan är från 37 och är 107 m2+källare 55 m2 och nu eldar vi med Olja och vi ligger på ca 3 m3 per år.
Har för närvarande ingen direkt isolation i väggarna förutom lite kutterspån men till sommaren så blir det dubbla lager 45iso på utsidan. Vinden är inte isolerad den heller men det kommer det med. Behövs det ngt mer eller är det t o m för mycket ???
Jaja.  8)

Så LV systemen jag har kikat på är Nibe Fighter 2010+Elpanna VVM 240 (Priset på detta blev 61250 ink moms+installation
Och så har jag kikat på en CTC Eco-Air5a+ Eco El låg( Priset på detta blev 57500 ink moms+ Installation

Så vad tycks? Som sagt så har jag börjat o småkolla lite så jag vill jättegärna få lite synpunkter, tips och råd.

Tack så länge
Mvh Pat

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags för en LV Pump
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2005, 18:12:10 »
Det blir nog bra med båda alternativen, se bara till att eltillskottet räcker till (och huvudsäkringarna) när det blir riktigt kallt, för då stannar de helt, men det visste du säkert.
Kör du olja nu kan du behöva säkra upp för att det skall fungera vid kallväder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!