Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hemligt med vad värmepumpen kostar?  (läst 21666 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #15 skrivet: 13 september 2013, 21:37:41 »
Och varför håller folk på med att sälja saker tex IVT VP om det inte skulle vara för att tjäna pengar????? Inte driver man företag om man inte vill tjäna på det, och så mycket som möjligt. Jag fattar inte varför folk klagar, tycker man inte om IVTs sätt att driva företag så anlita dom inte. Det fins många andra att handla av.

Helt rätt.
Varför köpa en IVT om man inte gillar priset?

Det finns andra.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #16 skrivet: 13 september 2013, 21:53:18 »
Jag har drivit företag i många år och det går inte ut på att få ut maximal inkomst av varje kund.
Vissa ger man rabatt för att man tjänar på det i längden?

Om du säljer en värmepump inkl installation till någon och försöker tjäna allt du kan på just den affären så kan du räkna med att den kunden går till en konkurrent nästa gång.

Men visst, världen är full av kunder?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #17 skrivet: 14 september 2013, 04:54:28 »
Men visst, världen är full av kunder?

Nja... världen är full av subventionerade kunder. ROT is da shit  ::)
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #18 skrivet: 14 september 2013, 08:53:17 »
Jag har drivit företag i många år och det går inte ut på att få ut maximal inkomst av varje kund.
Vissa ger man rabatt för att man tjänar på det i längden?

Om du säljer en värmepump inkl installation till någon och försöker tjäna allt du kan på just den affären så kan du räkna med att den kunden går till en konkurrent nästa gång.

Men visst, världen är full av kunder?

Ja du har rätt, om du skulle ge mig 95% rabatt pÃ¥ en VP inkl installation sÃ¥ skulle jag ju garanterat köpa en av dig om 15Ã¥r igen samt att du skulle bli den första som fick laga den och pÃ¥ sÃ¥ vis tjäna pÃ¥ reparationerna  :)

Som chefen för ett företag som säljer Scania sa:
-Det är bättre att sälja 20 Scanier till en sämre vinst än att sälja 5 med en större vinst på produkten.
Det är alla servicar och delar som vi tjänar pengar pÃ¥, ju mer bilar pÃ¥ vägarna ju mer krÃ¥ngel blir det och mer reservdelar gÃ¥r Ã¥t= mer förtjänst Ã¥t företaget  tummenupp 
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #19 skrivet: 14 september 2013, 09:21:01 »
Man tänker lite olika, min granne (bilhandlare) säger; Jag säljer hellre en bil och tjänar bra än att jag säljer 20 och tjänar lite, säljer jag en och tjänar bra är det inga problem med garanter, säljer jag 20 utan förtjänst är varje garantiåtagande en tung förlust.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #20 skrivet: 14 september 2013, 10:02:09 »
DÃ¥ sÃ¥, dÃ¥ vet vi att din granne säljer Rover.  ;)

Är Ekoenergi en finne i arslet pÃ¥ IVT när de lägger ut priser?  Sc:,h
Vore kul att skicka en ospecad faktura eller offert till IVT...  ::)

Utloggad Gimner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #21 skrivet: 14 september 2013, 11:42:12 »
Det är ju just det kan dom inte specificera offerten känns det ju bara som ockrare hela högen.

Det finns ju som sagt ett list pris ut till kund varför säger man inte det?

Jag har jobbat som elektriker innan och då dragit elen till några värmepumpar.
dom rörisarna brukar kunna installera en värme pump på ca 1 dag 8h ca. men över allt går det kanske inte på en dag så låt oss säga 13h.

fick en offert sent i går kväll med ROT på 15000kr vilket vill säga att arbetet kostar 30000kr. 30000/13=2300 kr i h ca!
Vad motiverar att man tar ca 2300kr i h?


(Alla här har säkert gnällt och svurit åt tandläkarnes pris på 990kr ca!)



Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #22 skrivet: 14 september 2013, 12:39:15 »
ROT-avdraget behöver inte nödvändigtvis betyda att det är jobbet som kostar så mycket.
De kan dra av 30% av totalkostnaden, och gör troligvis det för att gynna kundens totala kostnad så mycket som möjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #23 skrivet: 14 september 2013, 12:49:52 »

Jag har jobbat som elektriker innan och då dragit elen till några värmepumpar.
dom rörisarna brukar kunna installera en värme pump på ca 1 dag 8h ca. men över allt går det kanske inte på en dag så låt oss säga 13h.

fick en offert sent i går kväll med ROT på 15000kr vilket vill säga att arbetet kostar 30000kr. 30000/13=2300 kr i h ca!
Vad motiverar att man tar ca 2300kr i h?


Rot omfattar elinstallation, borrningen och VVS jobbet, har liiiite svårt att tro det borras, kopplas och installeras värmepump på 13 tim
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Gimner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #24 skrivet: 14 september 2013, 13:15:01 »
Rot omfattar elinstallation, borrningen och VVS jobbet, har liiiite svårt att tro det borras, kopplas och installeras värmepump på 13 tim


Nu pratar vi om luft/vatten så ingen borrning!

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #25 skrivet: 14 september 2013, 16:21:53 »
..Köp VP'n på nätet och be en röris koppla in den på löpande räkning istället.

Jovisst, men plötsligt så råkar de vara helt oanträffbara

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #26 skrivet: 14 september 2013, 17:46:45 »
Håltagning genom väggar, borttagning av gammal panna, div kringjobb, intrimningsbesök, demonstration av anläggning till kund, påfyllning, luftningar, div inköpsturer till grossist, etc..etc....

Jag skulle vilja se den röris som endast tillbringar 13 tim på en inkoppling.....

Antingen är jag en tomte eller också lever vissa andra i en teoretisk värld...

 
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Gimner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #27 skrivet: 14 september 2013, 18:24:35 »
Håltagning genom väggar, borttagning av gammal panna, div kringjobb, intrimningsbesök, demonstration av anläggning till kund, påfyllning, luftningar, div inköpsturer till grossist, etc..etc....

Jag skulle vilja se den röris som endast tillbringar 13 tim på en inkoppling.....

Antingen är jag en tomte eller också lever vissa andra i en teoretisk värld...

efter som du inte varit här så kan det vara svårt.
min gamla panna är redan borta. håltagning genom vägg ja det blir 2 hål då ytter väggen är ca 1m från inner delen och utedelen ska stå precis utanför.
ingen annan håltagning.

pannrumet är redan lagt klinkers i målat väggar och allt eln är fram dragen sitter redan säkerhets brytare med elen framdragen till och inkopplad.


Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #28 skrivet: 14 september 2013, 19:09:09 »
Det krävs tvÃ¥ man för att lyfta pannan och utedelen pÃ¥ plats.   Sedan ska pannan kopplas mot bef radiatorsystem och sedan kopplas ihop med utedel.....

...sedan ska ev. elektriker komma för att koppla ihop delarna elektriskt....

Är förberedelser gjorda för avlopp, sÃ¥ att kondensvattnet kan ledas bort pÃ¥ ett frostfritt sätt vintertid   ?

Sedan ska buffert finnas för att trimma in anläggningen, utryckningar när felmeddelanden dyker upp till jul......

13 tim....?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Gimner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hemligt med vad värmepumpen kostar?
« Svar #29 skrivet: 14 september 2013, 19:32:08 »
Det krävs tvÃ¥ man för att lyfta pannan och utedelen pÃ¥ plats.   Sedan ska pannan kopplas mot bef radiatorsystem och sedan kopplas ihop med utedel.....

...sedan ska ev. elektriker komma för att koppla ihop delarna elektriskt....

Är förberedelser gjorda för avlopp, sÃ¥ att kondensvattnet kan ledas bort pÃ¥ ett frostfritt sätt vintertid   ?

Sedan ska buffert finnas för att trimma in anläggningen, utryckningar när felmeddelanden dyker upp till jul......

13 tim....?

ja avlopp är framdragit med + gjutit platta till ute delen.
allt är dukat om man säger så!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!