Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konverteringsbidrag 2006! Officiell trÃ¥d (Ej längre aktuellt)  (läst 80097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFICIELL TRÅD!
« Svar #15 skrivet: 20 oktober 2005, 22:41:53 »
finnes ytterligare ett alternativ !!

kräv av din instalatör att fakturan inte får skickas före mitten av januari !!

här uppe är det tyvärr numera mer en regel än ett undantag att kunden kräver detta !!  staten i ett nötskal .

alla mina kolegor har nu slut pÃ¥ jobb i o med detta vansinne    varför i hela friden inte släppa bidraget frÃ¥n 1 nov istället !!
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad An2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFFICIELL TRÅD!
« Svar #16 skrivet: 21 oktober 2005, 07:55:34 »
Alltid svårt att veta vad som är bäst att göra..speciellt nu när det är så diffusa regler..vi har börjat borra bergvärme nu..men då har vi vattenburet system och det vi ev. kan få är max 10000..en del tjänar vi in på att redan starta nu och jag tror personligen att firmorna efter årskiftet smyghöjer priset..
Men i ditt fall blir det ju en helt annan sak och det rör sig om andra summor pengar..så jag hade nog avvaktat till efter årskiftet..

Utloggad Gröngöling

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
finnes ytterligare ett alternativ !!

kräv av din instalatör att fakturan inte får skickas före mitten av januari !!

här uppe är det tyvärr numera mer en regel än ett undantag att kunden kräver detta !!  staten i ett nötskal .

alla mina kolegor har nu slut på jobb i o med detta vansinne    varför i hela friden inte släppa bidraget från 1 nov istället !!

Nu tror jag iofs inte att Länsstyrelsen kommer att ha "spioner" ute för att kontrollera om det försiggår några grävningar/borrningar/installationer före nyår som sedan kan komma att bli föremål för en bidragsansökan, men vad händer om man har gnälliga och avundsjuka grannar som inte har annat för sig än att ringa myndigheter och gnälla? Nä, inför stödet den 1:a januari men se för tusan till att man får söka retroaktivt från åtminstone 1 nov! Ska Sverige och miljön spara några eltimmar denna vinter (vilket ju är meningen med bidraget) är det väl ingen mening att införa det vid en tidpunkt när man ändå inte kan installera något. T o m i Skåne är det väl tjäle i backen och svårgrävt i januari/februari.

Jag tror jag slår till på en vedpanna med ack. tankar och solpaneler i januari istället!

Utloggad Olsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man älska en värmepump?
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFFICIELL TRÅD!
« Svar #18 skrivet: 21 oktober 2005, 15:02:46 »
Hmm verkar vara läge att tanka svartdiesel i den gamla oljepannan och be en bön att inte vintern blir för kall.  :-\
Man kanske kan gräva för slang men vänta med att lägga igen tills efter nyår.

Bor i en gammal timrad kåk som renoverades för 10-15 år sedan. Är numera uppgraderad till en IVT Ecoline och 600 m slang vilket har funkat i 2 år. I princip ingen tillskotts el.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFFICIELL TRÅD!
« Svar #19 skrivet: 21 oktober 2005, 20:22:47 »
Som jag skrivit i en annan tråd om faktura i januari för arbete i oktober och november.
Detta är ett skattebrott och bidragsfusk som ingen myndighet kan acceptera!

Utan juridisk utbildning vill jag påstå att straffet för företagaren blir fängelse pga de stora beloppen. Har företagaren revisor så åker även han (eller hon) in på samma straff.

Länsstyrelsen behöver inga spioner. Det räcker med att skattemyndigheterna kollar upp vilka företag där revisorn har sagt upp sig i samband med bokslut, eller där lagret har ökat med över 100 000:- från föregående år.
Sedan är det bara att gå vidare och kolla kunderna!
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFFICIELL TRÅD!
« Svar #20 skrivet: 23 oktober 2005, 09:34:29 »
Håller på att försöka få fram lite mera info om konverteringbidragen. Fick ett melj från en handläggare på miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet. Han skriver bl.a följande:

Det är ännu inte formulerat i detalj vilka åtgärder som kommer att vara stödberättigande och inte. Detta är nu under utarbetande utifrån bland annat de remissynpunkter som inkommit på den promemoria som remissbehandlades under sommaren. Riksdagen ska behandla förslaget i budgetpropositionen någon gång i mitten av december. Efter det kommer regeringen att kunna ta beslut om den förordning som krävs. I förordningen ingår närmare bidragsföreskrifter kring vilka stödnivåer som ska gälla för konvertering från direktverkande el, precisering av vilka åtgärder som ska vara stödberättigade med mera. Målet är att stödet ska kunna träda i kraft till den 1 januari 2006.

När det gäller förslag om stödet för konvertering från oljeuppvärmning kommer regeringen inom kort återkomma med förslag till riksdagen. Avsikten är att ett förslag ska lämnas till riksdagen under oktober så att ett stöd även i denna del ska kunna träda i kraft till den 1 januari 2006.

Stödet kommer att administreras av länsstyrelserna. Länsstyrelsen har dock ingen ytterligare information i nuläget, eftersom regering och riksdag först måste besluta om formerna för stödet.

När regeringens förordning är beslutad kommer Boverket att utfärda närmare föreskrifter och gå ut med information om stödet. Boverket kommer också att ta fram ansökningsblanketter. Under förutsättning att erforderliga beslut tas kommer det sedan i januari kunna gå att ansöka om stöd hos länsstyrelserna.


Målet är att det skall var klart till den 1 jan, skriver han. Det förfaller väl optimistiskt. Först skall man besluta om budgetproppen i dec, sedan skall  regeringen utfärda en förordning, därefter skall Boverket utfärda anvisningar. Sedan kommer väl länsstyrelserna att överhopas av bidragsansökningar från alla som i avvaktan  på bidragen skjutit på sina investeringsplaner.

Nej, hade jag varit på gång med att konvertera från olja, så hade jag kört på och struntat i bidragen. Vid delkonvertering från direktverkande el är ju maxbidraget enligt förslaget 10.000 kr. Hur mycket det handlar om vid konvertering från olja är ännu inte preciserat, men bidragen kommer enligt mejlet jag fick att "bli lägre för konvertering från oljeuppvärmning eftersom den investeringskostnaden är lägre".
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFFICIELL TRÅD!
« Svar #21 skrivet: 26 oktober 2005, 01:09:11 »
Kanske beställningarna avtar pga av kommande bidrag just i höst.
Men hos många inst får du nog inget i år även om du beeställer nu, pga av väntetider!!!

Kom ihåg att du ska ansöka hos kommunen om att få lägga ned slangen!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFFICIELL TRÅD!
« Svar #22 skrivet: 26 oktober 2005, 11:34:59 »
Hmmm, är det som vanligt att 26 000 i bidrag är årsinkomst -26000 räkna då på 50% skatt så landar vi på 13-14 000.

Grannen lyckades förhandla ned en offert som han fick i aug från 157000 till 123 000 om firman fick göra jobbet nu istället för att vänta till jan.

Stirra er inte blinda på bidraget utan kolla vad totalpriset blir med eller utan.

Tänk om alla sparar till jan, leverantörerna höjer priserna och regeringen ändrar sig och slopar bidraget, sådana saker har hänt förr...
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFFICIELL TRÅD!
« Svar #23 skrivet: 26 oktober 2005, 14:25:21 »
Man kan undra hur politikerna kommer att lÃ¥ta, om vi drar slut pÃ¥ el-effekten i Sverige vid en rejäl köldknäpp i vinter. Om jag förstÃ¥tt rätt sÃ¥ är marginalerna smÃ¥. Tex när 200.000 värmepumpsägare kopplar in eltillskottet....   
Endast 9% av husägarna kör med oljeeldning och behöver inget eltillskott.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Invaidor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm/sösdala
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kan man sätta en LL i helikopter?
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFFICIELL TRÅD!
« Svar #24 skrivet: 27 oktober 2005, 16:25:37 »
ÄÄÄääää...Va fan, vem från länsstyrelsen åker ut och kollar??? Om du inte plöjer skälv så be han skriva ett kvitto utan datum bara. :,v(

jag säger GO för fan!  knUp
'
Det är inget fel med att lura staten, dom lurar ju dig hela tiden (fram till 1947 hade vi tvångs kastrering i sverige) [om det nu har med ämnet att göra] --/

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFFICIELL TRÅD!
« Svar #25 skrivet: 01 november 2005, 10:57:51 »
VARFÖR GÄLLER DET BARA BOSTADSFASTIGHETER.
OM MAKTHAVARNA VILL MINSKA EL OCH OLJEFÖRBRUKNINGEN BORDE DET VARA LIKA VIKTIGT ATT INDUSTRI, KONTOR OCH AFFÄRSFASTIGHETER OCKSÅ GÅR ÖVER TILL VÄRMEPUMP/BIOBRÄNSLE/SOLVÄRME.
EN ANOLGI: I BÖRJAN AV 1900-TALET GAVS BIDRAG FÖR LANDSBYGDENS ELEKTRIFIERING.
DETTA GÄLLDE INTE BARA BOSTÄDER UTAN ÄVEN LANTBRUK OCH EVENTUELLA INDUSTRIER PÅ LANDSBYGDEN.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFFICIELL TRÅD!
« Svar #26 skrivet: 01 november 2005, 19:53:51 »
VARFÖR GÄLLER DET BARA BOSTADSFASTIGHETER.
OM MAKTHAVARNA VILL MINSKA EL OCH OLJEFÖRBRUKNINGEN BORDE DET VARA LIKA VIKTIGT ATT INDUSTRI, KONTOR OCH AFFÄRSFASTIGHETER OCKSÅ GÅR ÖVER TILL VÄRMEPUMP/BIOBRÄNSLE/SOLVÄRME.
EN ANOLGI: I BÖRJAN AV 1900-TALET GAVS BIDRAG FÖR LANDSBYGDENS ELEKTRIFIERING.
DETTA GÄLLDE INTE BARA BOSTÄDER UTAN ÄVEN LANTBRUK OCH EVENTUELLA INDUSTRIER PÅ LANDSBYGDEN.

Ehh, varför skriker du?

Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFFICIELL TRÅD!
« Svar #27 skrivet: 03 november 2005, 14:28:23 »
med den värme vi har ute nu,så behövs ingen uppvärmning..jag har inte satt på nån värme i huset än.
bättre att släppa ut mer skit i luften..så vi får växthuseffekt..hehe

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFFICIELL TRÅD!
« Svar #28 skrivet: 05 november 2005, 12:54:34 »
Jag konverterade från direktverkande el till vattenburen värme med CZ som värme källa. Eter en del kommunicerande fram och tillbaka med länsstyrelsen beviljades jag 8000 kr i bidrag. Värmeeffekten och COP ansågs mao tillräcklig. Det avgjorde i mitt fall valet mellan CZ och de andra klenare FLVP. Prisskillnaden för pumpen sjönk då från ca 20 ksek till ca 12 ksek. Återstår att se om den relativt nya tekniken står sig i längden...

/Arne

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Regeringens bidrags/stöd-förslag, OFICIELL TRÅD!
« Svar #29 skrivet: 10 november 2005, 13:41:43 »
Richards länk är till det förslag som varit ute på remiss sedan i somras.
MEN det är regeringen som skall besluta om en förordning. Det förslaget/beslutet är inte presenterat ännu. Det innebär att vi inte vet detaljutfomningen. För den är inte presenterad.
Vi kan gissa, men vi vet inte ännu.

Däremot är stödet för omställning av oljeelding nu klart:
http://www.regeringen.se/sb/d/5968/a/51794

"Stödet skall avse konvertering till fjärrvärme eller individuell uppvärmning med biobränsle, berg-, sjö- eller jordvärmepump eller solvärme."
"Beträffande stödets storlek avser regeringen föreskriva att stöd skall ges med högst 30 procent av konverteringskostnaderna upp till ett visst takbelopp per bostad."



Är det någon som sett, hört eller hittat något beslut för direktverkande el??
/Gla

Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!