Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkning av borrhÃ¥l  (läst 5474 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad husbyggarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Beräkning av borrhål
« skrivet: 24 oktober 2005, 07:21:38 »
Hjälp mig bedöma om detta är vettigt:
I min offert har man sagt att behovet är 198 m aktivt djup.
Specifikt energiuttag 183 kWh/m
Specifikt effektuttag 39 W/m
Lamda 3,0 W/mK
KB in (medel) -1,8C
KB diff 3C
Efter mycket läsande här (och där) har jag förstått att KB in skall helst vara 0 eller positivt för att inte frysa borran.
Hur stor är risken att det blir komplikationer? Skall jag föreslå 2 borrhål?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Beräkning av borrhål
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2005, 07:34:27 »
Var och hur stort hus har du tänkt bygga, tycker du verkar ha en väldig borra för att vara ett nybyggt egnahem.
Gäller det en större lokal?

Omöjligt att svara på hur stor borra du behöver uten att veta allt om ort, hus, våningar, kulvertar mm.

Men -1.8 grader KB verkar lågt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad husbyggarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Beräkning av borrhål
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2005, 10:07:06 »
Det är ett äldre hus, 2 1/2 våningar plus källarvåning, ca 275 m2 boyta, beläget i Matfors, nära Sundsvall. Förbrukning totalt nära 50000 kWh.
Nibe 1115-10 är föreslagen men känner mig osäker på om KB-värdet får ligga under noll. Är det inte risk för frysning i borran?

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Beräkning av borrhål
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2005, 21:21:18 »
Om KB in är -1,8 gr C som medelvärde måste det väl innebära att tempen är ytterligare några grader lägre som kallast?  Det propageras på sina håll att inga garantier kan gälla då risk finnes att om borran fryser kan det orsaka haveri på kompressorn.
Ni som redan har skaffat vp vad har ni för temp på KB in?
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Beräkning av borrhål
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2005, 21:54:41 »
vist kan man ha några minusgrader på brran i slutet på sesången utan att det borran fryser, men det ger ju dålig verkningsgrad på anläggningen.
du som förbrukar så pass mycke energi kommer att ha stor skilnad på besparing beroende på her efektiv anläggning du instalerar.

jag skulle nog be om en ny offert, där dom räknar på 0 eller +1

Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Beräkning av borrhål
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2005, 02:06:56 »
Rejäl borra lönar sig +-0 in som minst.
Det blir svårt/omöjligt med bara en borra pga av djupet som då behövs.
En rejäl VP så du inte får en massa elpatrontid (tillskott)

Låter vi jobbiga? Jag vill snarare gratulera, ju större hus/energibehov desto lönsammare med värmepump!

Be om offert på en storlek större pump. Då kan man bedöma om det är lönsamt (vilket det garanterat är på lite längre sikt) Sen kan du välja i lugn och ro.
En fälla är tex om man vill unna sig lite varmare än nu, då kan man va tvungen att välja en större pump!!!

Gör du allt rätt och inte har jättehög hushållsströmsförbrukning, kan du landa under 20.000 kwh. Men då krävs det bra temp på kalla sidan och även en låg värmekurva (stora radiatorytor). Vet du vilken temp du behöver på framledningen vid -20 ute???

Tempen pÃ¥ borran sjunker sakta under vintern, jag tycker -1,8 somsnitt är helt förkastligt!!! Troligen har dom lagt in maxdjup pÃ¥ en borra istället för ett optimalt djup för ditt värmebehov!  Men även om du väljer en rejälare anläggning som kanske kostar 30.000:- till sÃ¥ är det lösnamt.
Vem vet vart elpriset tar vägen i framtiden ökar det mera, blir det ännu lönsammare med rejält tilltagen pump och borra!



Lycka till.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad husbyggarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Beräkning av borrhål
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2005, 18:26:12 »
Tack Bertil för ett konkret svar betr KB-värdet.
 
Jag har vid -20C ute ca 46C på framledningen.
 
Att borra 2 hål känns rätt men tyvärr svider det. Kan betyda min 30 kkr till bara i borrning.
Men i det stora hela kanske småpengar. Tror att jag skall satsa på 2*150 m i stället.
Det är ca 100 m aktivt till. Vad kan det göra på KB? Kommer jag ned till 0?

Utloggad husbyggarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Beräkning av borrhål
« Svar #7 skrivet: 03 december 2005, 20:09:46 »
Äntligen en ny energiberäkning och för att höja KB in från -1,8C till 0C behövdes ytterligare 60 m borra.
Detta med en 1115-10. Tillsatsenergi ca 3000 kWh/år. Effekttäckn.grad 51%.
 
Dessutom har jag fått en beräkning med en 1115-13 med samma KB in dvs 0C. Det behövs då 50 m till.
Alltså extra borrning 60+50 m. Tillsatsenergi nu ca 900 kWh/år. Effekttäckning 65%.
 
Nu börjar det se bra ut!? Men är steget 10-13 kW FÖR STORT? Kan det bli för många/täta till-frånslag?
Speciellt sommartid.
 
Forumet diskuterar ofta om det ska vara 5 eller 6 kW eller 7 - 8 osv. Detta är 30% höjning av effekten.
 
Från 1 hål på 198 m och 10 kW till 2 hål på vardera 154 m och 13 kW. Det handlar om 50 kkr.
Måste besluta snabbt. Ge mig ett råd.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Beräkning av borrhål
« Svar #8 skrivet: 04 december 2005, 01:34:18 »

Svettigt värre... 50´SEK  Sc:,h
Man brukar satsa på högre effekttäckning än 51% dessutom hade din första offert med mindre hållängd ändå lägre effekttäckning??
vad sa första kalkylen, med lägre temp på brine ska det ha blivit både mer el till pumpen samtidigt som det blev mera tillskottsel.
På dom andra två offerterna kan du ange även med drivenergi till pumpen och tillskott..

tror du att du kommer att höja rumstempen nu när värmen blir "billig", du kanske vill värma källaren mera?

Osså en fråga du har bra lågtempsystem.. 46 fram vid -20 är mycket bra...

Men har du elpanna!?
Då skulle du tvångsköra den på en viss effekt, tex 10 kw och ev även 13 kw. Helst vid riktig kyla och kolla hur tempen stiger både på framledningen returen och rumstempen

Säger så här, jag brukar propagera för "stora" pumpar. Men är lite tveksam till 50`!

Om du är nöjd med rumstempen..  du har relativt mycket hushÃ¥llsel (en del kan ha över 10.00 kwh/Ã¥r), vad säger kalkylen om det och tror du det stämmer??
OCH en braskamin du kan (vill) använda vid svinkyla, då skulle nog 10 kw funka bra.
Men om dina raddar tål 13 kw utan att tempen blir för hög. Samtidigt som du vill unna dig lite varmare inne, inte har nån kamin att spetsa med då kaaanske...

Men om kalkylen är korrekt då sparar du ca 2.100 kwh tillksott /år. Sen kan det ev va nån skillnad på .
Men 2.100 kwh/år motiverar väl inte en större pump....

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Beräkning av borrhål
« Svar #9 skrivet: 04 december 2005, 12:17:18 »
Jag håller med Bertil, brukar själv räkna med 65% energitäckning när jag gör mina kalkyler.

Om du jämför första kalkylen du fick så gissar jag att den största och dyraste kalkylen ger ca 4000 kW/4000 kr i besparing/år.

Det ger en payoff-tid på extrakostnaden på 12.5 år.

Det ger även en "garanti" för att din anläggning fungerar bra och ger maximal energibesparing. Om elpriset som vissa förståsigpåare säger kommer att ligga runt 2 kr/kWh inom några år så ger det dessutom en snabbare återbetalning.

Jag har dock lite svårt att ge dig ett råd, du måste själv bestämma vilket förslag som känns bäst.

Blir elen otroligt dyr framöver finns ju faktiskt en viss risk för att du vill byta uppvärmnings-system ännu en gång, kanske till biobränsle, och då faller ju planerna på återbetalningen av redan investerade pengar...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad husbyggarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Beräkning av borrhål
« Svar #10 skrivet: 04 december 2005, 13:34:13 »
Tacksam för era synpunkter. Egentligen gäller det att välja mellan 10 eller 13 kW-pump och då ska båda
ha ett hyggligt KB in värde. I detta fall 0C. Den första offerten förkastas då värdet på KB var dåligt. Ett indata
(oljeförbr) var också högre, så den är inte direkt jämförbar.
 
OK jag kanske tog till i överkant med kostnaden men för att klara 10 kW pumpen med bra KB åtgår 25-30
kkr. Så skillnaden mellan de 2 aktuella alternativen nedan är kanske 15 kkr.
 
Här är värden:
10 kW
Drivenergi vp   13246 kWh
Tillsatsenergi   3100
Effekttäckn         51%
Vp täcker till      -6C
Besparing       37054
 
13 kW
Drivenergi vp   13506 kWh
Tillsatsenergi     925
Effekttäckn         65%
Vp täcker till      -12C
Besparing       38861
 
Ja visst har jag 2 STORA raddar i garaget som stått oanvända i 30-40 år. Dom kan jag naturligtvis lägga in.
Bara öppna kranen om det är fördelaktigt.
Stora osäkerheter finns i beräkningarna bl a husållselen som jag har försökt att ta bort. Även vv-behovet, som
ju också varierar över tiden, är osäkert. Mätt temperatur, hur noggrann är den osv. Hoppas felen tar ut varann.
 
Hur är det nu. Stora pumpar sommartid. Risk för överhettning? Tror jag startar en ny tråd för det...
 

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Beräkning av borrhål
« Svar #11 skrivet: 04 december 2005, 22:03:49 »
Citera
Hur är det nu. Stora pumpar sommartid. Risk för överhettning? Tror jag startar en ny tråd för det...

Ingen fara med det...

Ingen kamin att elda med??

Citera
Här är värden:
10 kW
Drivenergi vp   13246 kWh
Tillsatsenergi   3100
Effekttäckn         51%
Vp täcker till      -6C
Besparing       37054

13 kW
Drivenergi vp   13506 kWh
Tillsatsenergi     925
Effekttäckn         65%
Vp täcker till      -12C
Besparing       38861

har vi inte facit här, en större VP drar MINDRE energi, samtidigt som den tar bort 2175 kwh tillskottel.  knUp knUp knUp
Eller är NIBE´s beräkningsprogram kassa?

husbyggarn


Om det skiljer 15´och du sparar ca 2.200 kwh/år med den större. då är väl valet lätt!



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!