Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pannan sönder igÃ¥r...  (läst 4832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MsMuffins

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Pannan sönder igår...
« skrivet: 20 mars 2009, 13:54:08 »
Hejsan!
Jag kan börja med att säga att jag kan typ ingenting om värmepumpar och bor i Rödeby i närheten av Karlskrona nere i Blekinge.

Problemet är följande: Idag kör vi på Olja/El, gått ifrån oljan då tanken är slut och kör endast på el. Vi har endast bott i huset 11 månader och har på så sätt ingen jättebra uppfattning om vad vi gör av med men enligt beräkningar så borde det ligga mellan 24-26000 kwh/år. Vårt värmesystem är vattenburet. Huset är på 160kvm helt i ett plan, ganska många öppna ytor och plattak.
Det som hände igår var att vår varmvattenberedare sprack och vi hade vatten i hela grunden, vatten forsade dessutom ut genom expensionskärlet. Vi hade tänkt byta system i sommar men tar det nu eftersom en del är trasigt.

Vad ska man välja? Vi har insett att det hade varit bra att få bort den stora oljetanken.
Tror det lutar åt Luft/Vatten, och då behöver vi vad jag förstått en l/v pump, en panna och en vvberedare.
Vad ska man välja för saker? Vi kommer inte sätta in det själva och det hade varit super om man kan få ett system som även kyler på sommaren då vi får väldigt varmt i huset.

SNÄLLA HJÄLP! ???
« Senast ändrad: 20 mars 2009, 14:09:03 av MsMuffins »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Pannan sönder igår...
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2009, 14:54:42 »
Hej

I Spjutsbygd finns åtminstonne 6-7 stycken, bland annat jag själv, som har CTC´s luft/vatten. Då behöver du pannan EcoEl plus pumpen EcoAir, kostar väl 90-100 tusen installerat och klart.
Någon separat vvb behöver du inte, om ni inte använder väldigt mycket varmvatten, typ bubbelbad och liknande.

Jag har sett någon likadan pump i Rödeby också, bland annat står det en på brunnsvägen vid korsningen mot rödebyvägen i närheten av järnaffären.

Jag har haft min i tre vintrar nu och inte behövt annvända eltillskott förrän några dagar i jan-feb i år, då det var en 16-17 minusgrader här.

Gå in på CTC´s hemsida och kolla, sedan finns det flera kända märken som säkert är lika bra.

//Ronnie
« Senast ändrad: 20 mars 2009, 16:13:30 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pannan sönder igår...
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2009, 16:19:59 »
Det finns annars några LV-VP:ar som har möjlighet att kyla, Daikin har det som standard. Sen går det tydligen också med Pluotemp och Airwell också.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Pannan sönder igår...
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2009, 22:44:25 »
Bergvärme är ju bra på att fixa kyla, frikyla med minimal driftskostnad. Men det blir ju dyrare än investering än luft/vatten.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Pannan sönder igår...
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2009, 23:11:15 »
Eller ha is i magen, köpa en beg vvb på Blocket så ni får tillbaka varmvattnet tills vidare och kan då i lugn o ro fatta beslutet om vad ni sen ska investera i, såg på blocket i erat närområde beredare från 300:- och uppåt. Länken nedan.
http://www.blocket.se/li?ca=22_s&q=varmvattenberedare&cg=2020&w=2&sp=1
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad thegeby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Pannan sönder igår...
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2009, 17:48:02 »
Det finns annars några LV-VP:ar som har möjlighet att kyla, Daikin har det som standard. Sen går det tydligen också med Pluotemp och Airwell också.
Hos Daikin aer det inte standard men ett billigt tillval. Distributionen i huset maaste anpassas.

Utloggad MsMuffins

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Pannan sönder igår...
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2009, 12:24:27 »
Hej och tack för svaren :-)
Kan börja med att säga att huset är byggt 1971.
Vi har kollat lite på de pumparna som föreslagits och ev. kommit in på bergvärme då det tydligen kunde kyla bra också.
L/V verkar ligga runt 100k för att få allt på plats och då är ju inte skillnaden till bergvärme så stor.
Borde man inte få dra av mer på ROT avdraget om man väljer bergvärme istället för L/V?

Hur hade ni själva gjort?

Det här med att köpa en begagnad vvb känns sådär, vi hade ändå pratat om att byta system till sommaren och då kan vi likagärna göra det nu eller finns det några argument till att man ska vänta?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Pannan sönder igår...
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2009, 12:39:20 »
Visst, det blir lite mer att dra av för bergvärme, ni får ju dra av för arbetskostnaden för borrningen plus för själva installationen.

Ta kontakt med någon installatör och få ett kostnadsförslag. Kan ni bestämma er för något snabbt, kan ni kanske få pannan installerad direkt, så har ni värme och varmvatten under tiden ni väntar på resten av grejorna.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad MsMuffins

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Pannan sönder igår...
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2009, 08:59:11 »
Nu har vi lite mer kött på bena :-)
Tydligen är det ingen jättebra tomt vi har för bergvärmeinstallation då den är väldigt smal och ett borrhål ligger lite nära oss.
Sen kollade vi på L/V vilket verkar bra men vårt pannrum ligger väldigt nära grannen, så vi får inte sätta själva utedelen åt grannens håll.

Förslagen vi fick var att antingen sätta utedelen på vårt plattak eller skaffa en inomhusdel (viessman) och 2 hål i väggen.
Inomhusdelen lät väldigt bra, någon som har erfarenhet av dessa? Stiebel eltron var ett annat alternativ tydligen.

Personena som ska göra installationen är inom släkten så vi litar på deras ord och får rätt bra pris på grejerna men hade varit kul att höra vad folk har att säga om lösningen?

Tack på förhand :-)

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Pannan sönder igår...
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2009, 08:11:18 »
Om det är tajt med borrhålen, har dom tittat på att borra "snett" ?, här i 08:a "gradar" man borrhålen åt olika håll där standardtomterna brukar vara 20 x 30m. Att sätta en utedel på plattak lär nog medföra att vibrationerna går genom takstolar/balkar så att det kan höras i hela huset och sen rejält bökigt med kondensvatten på vinter (isbildningen).
Skicka gärna in foto eller ritning på hus + grannhusen för att få förslag.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad MsMuffins

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Pannan sönder igår...
« Svar #10 skrivet: 01 april 2009, 20:22:54 »
Ska få offert på bergvärme men undrar lite om följande kan funka om vi får ok av grannen att sätta en L/V pump som syns från deras tomt. Här kommer en paintmålad ritning på ungefär hur det ser ut ;-)


Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Pannan sönder igår...
« Svar #11 skrivet: 01 april 2009, 22:32:59 »
Hej

Du skulle kunna sätta pumpen med kortsidorna mot huset och häcken. Det blir inte det lättaste att ta sig förbi den, men den kommer att funka och dessutom höras mindre om den får blåsa längs med huset.

EcoAir är 1200mm mellan kortsidorna. En annan variant är att satsa på en pump typ IVT, den blåser rakt uppåt.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Pannan sönder igår...
« Svar #12 skrivet: 02 april 2009, 07:02:02 »
Med en kåk byggd -71, är distrubitionssystemet garanterat ett högtemp system ( om du har radiator-uppvärmning).
Det är även byggt med sydsvenska isolernormer för detta årtal...
Vilket innebär att Distrubitionssystemet kräver högre temperaturer än nån L/V kan ge vid kallare än -8 --10 ºC ute !!
Vilket för din del innebär att ju varmare köldmedie...ju mer nytta har du av den..
Har lite svÃ¥rt att rekomendera en R134a-pump eftersom detta förbjuds inom en snar framtid....men du bör nog snegla pÃ¥ en med te.x R407C  ;)

eller bergvärme..

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad MsMuffins

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Pannan sönder igår...
« Svar #13 skrivet: 20 april 2009, 08:35:36 »
Hej igen!

Först av allt vill jag tacka alla på detta fantastiska forum, dels för hjälpen men också för all matnyttig information som finns tillgänglig!

Nu har vi fått en lösning på vårt problem och lösningen är bergvärme med en bvpump från viessmann som heter vitocal 300-g.
Har letat lite om just detta märke här inne men inte hittat så mycket, de som är i branchen har sagt att det är en väldigt bra pump och vi har fått ett fördelaktikt pris på den då vi har släktingar som håller på med installationer av just bv.

Förhoppningsvis ska vi slippa elräkningar på 5000:-/månad under vintern nu också :)

Återigen, tack för all hjälp! Och är det någon som kan tillägga något om Viessmann så är jag ännu gladare :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!