Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ska installera värmepump, jord eller luft?  (läst 9720 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #15 skrivet: 06 december 2016, 20:01:23 »
Jag har inga planer på att gräva nåt själv, jag förstår att man kan spara mycket pengar på det men tiden finns inte för det. Jag vill ha totalentreprenad så att jag kan ställa en firmaansvarig för alla fel som uppkommer.

Nu känns det som att det börjar luta över mot bergvärme snarare än jord, då det inte skiljer mer än ca 10 000kr i pris och man då slipper slang i hästhagen och också kan köra såkallad frikyla som jag tycker verkar lockande.



Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #16 skrivet: 06 december 2016, 21:17:01 »
Och då tycker jag du ska fråga alla ev leverantörer om just bergvärme. innan du bestämmer dig.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #17 skrivet: 06 december 2016, 21:57:48 »
Ja.
Ska ta in offerter på det från fler.

Varför offererar firmorna så stor skillnad på borrdjupen?





Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #18 skrivet: 06 december 2016, 23:08:21 »
Kanske lite av försäljningstrix, många "vet" att djupa hål är bättre men dom flesta har ingen aning om hur stor/liten skillnad det gör.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #19 skrivet: 07 december 2016, 09:04:15 »
Jag har inga planer på att gräva nåt själv, jag förstår att man kan spara mycket pengar på det men tiden finns inte för det. Jag vill ha totalentreprenad så att jag kan ställa en firmaansvarig för alla fel som uppkommer.

Nu känns det som att det börjar luta över mot bergvärme snarare än jord, då det inte skiljer mer än ca 10 000kr i pris och man då slipper slang i hästhagen och också kan köra såkallad frikyla som jag tycker verkar lockande.

Du skulle självklart inte behöva gräva själv, men däremot sköta upphandlingen av grävningen, slangen, spriten, värmepumpen och installationen själv.
Det kan man spara minst 20-30 000 kr på.
Men många värdesätter möjligheten att klaga till en enda leverantör, det har jag full förståelse för.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #20 skrivet: 07 december 2016, 22:38:40 »
Kanske lite av försäljningstrix, många "vet" att djupa hål är bättre men dom flesta har ingen aning om hur stor/liten skillnad det gör.

4st offerter på bergvärme
Thermia 160m optimum 8kw
Daikin 190m 2,5-12Kw
IVT 230m HEC11
Nibe 2*150m 1255 4-16kw

Alla har fått samma energideklaration ifrån mig 240kvm hus med golvvärme från 2009 (24 000kwh). Alla är inom 10 000kr spann i pris dock har Nibe inte gett pris än dock.

Jag blir inte klok.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #21 skrivet: 08 december 2016, 07:27:32 »
Förstår precis, problemet är att 24000 kWh är rätt lite energi för att värma så stort hus, en tumregel för max effektbehov är ytan x 40 W/m2 för nybyggda hus och det ger uppåt 10 kW i max effektbehov.
Jag tror du skulle klara dig med en 8 kW värmepump och att IVT och Nibes offerter är väl tilltagna.
IVT:s 11 kW on/off värmepump kommer bli för stor, de andra 3 kommer funka OK, men jag är tveksam till att behöva borra 2 hål enligt Nibes offert.
Nibe har en 3-12 kW modell som borde passa bättre i detta huset och IVT har också en inverter på 3-12 kW, Thermias inverter modell M är på samma effektspann.

Anledningen till att jag pratar om en inverter på 3-12 kW i ditt fall är att du har golvvärme, vilket passar bättre med en inverter.
Du borde klara dig bra med en 200 m borra till en sån.

Skulle jag välja bland befintliga offerter skulle jag valt Daikin.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #22 skrivet: 08 december 2016, 07:33:12 »
HÃ¥ller med CarlN i resonemanget.
Även CTC Gsi ligger i det effektområde som han rekommenderar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #23 skrivet: 08 december 2016, 09:38:51 »
Tack för hjälpen uppskattar den väldigt mycket.

När ni säger 200m borra menar ni då 200m aktivt borrdjup eller 200m från mark?

I morgon får jag besök av 2 nya firmor 1 ny IVT och en ny Nibe.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #24 skrivet: 08 december 2016, 09:47:10 »
Det fungerar säkert med 200 meter totalt (eller 190 meter aktivt som Daikin räknat fram), men det är ju bättre om man borrar djupare.
En avvägning mellan kostnad och energibesparing helt enkelt.
Har du väldigt långt till berget?
(Mark ovan berg ger 1/3-del så mycket energi/m som borra i berg.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #25 skrivet: 08 december 2016, 09:49:32 »
Ska även nämna att detta motsvarar ungefär 600 m jordvärmeslang, och väljer du detta bör man dela upp det på 2 slingor á 300 m.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #26 skrivet: 08 december 2016, 16:41:39 »
Förstår precis, problemet är att 24000 kWh är rätt lite energi för att värma så stort hus, en tumregel för max effektbehov är ytan x 40 W/m2 för nybyggda hus och det ger uppåt 10 kW i max effektbehov.
Jag tror du skulle klara dig med en 8 kW värmepump och att IVT och Nibes offerter är väl tilltagna.
IVT:s 11 kW on/off värmepump kommer bli för stor, de andra 3 kommer funka OK, men jag är tveksam till att behöva borra 2 hål enligt Nibes offert.
Nibe har en 3-12 kW modell som borde passa bättre i detta huset och IVT har också en inverter på 3-12 kW, Thermias inverter modell M är på samma effektspann.

Anledningen till att jag pratar om en inverter på 3-12 kW i ditt fall är att du har golvvärme, vilket passar bättre med en inverter.
Du borde klara dig bra med en 200 m borra till en sån.

Skulle jag välja bland befintliga offerter skulle jag valt Daikin.
Varför är inverter bättre med golvvärme ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #27 skrivet: 08 december 2016, 17:03:06 »
Det fungerar säkert med 200 meter totalt (eller 190 meter aktivt som Daikin räknat fram), men det är ju bättre om man borrar djupare.
En avvägning mellan kostnad och energibesparing helt enkelt.
Har du väldigt långt till berget?
(Mark ovan berg ger 1/3-del så mycket energi/m som borra i berg.)

Jag vet inte hur långt jag har till berg, men jag tror inte det är så långt (har några hällar i hästhagen men det kanske är stora stenar jag vet ej). Finns det nåt sätt att få reda på hur långt det är till berg?

Enligt Thermia så härsäger Thermia om att tex borra 20m längre än deras 160m.
"20 m extra sparar 166kWh mer per Ã¥r och tar dÃ¥ 29 Ã¥r att spara in.  (även om det inte är fel att borra mer, det blir ju inte sämre att borra mer)  Det är därför jag mÃ¥ste rekommenra en relevant dimensionering som jag kan ta ansvar för även ekonomiskt"

Men Inverter och minst 200m tycker ni altså.

är det 200m borra som är samma som 600m slang?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #28 skrivet: 08 december 2016, 17:10:25 »
Beroende på var i landet man bor så brukar rekommendationen vara ca ett effektuttag på 30-40 W/m borrjup, och ca 10 W/m jordkollektor. Mindre effekt/meter ju längre norrut man kommer.
En 10 kW värmepump tar ca 7.5 kW ut berget, 7500/200 = 37.5 W/meter.
7500/600 meter blir 12.5 W/meter.
Mindre skillnad på jordvärme dock då snödjupet som regel är större längre norrut, och snön isolerar.
Det är dessutom okritiskt om KB går ned på minusgrader i jordvärme, inget kan hända med kollektorn.
Har man bergvärme och tar ut för mycket energi så kan vattnet i borran frysa (på två olika nivåer) och komprimera kollektorn.
« Senast ändrad: 08 december 2016, 17:13:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad iTemudjin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ska installera värmepump, jord eller luft?
« Svar #29 skrivet: 08 december 2016, 17:50:37 »
Jag har tittat lite nogrannare på offerterna med alla tillägg avdrag för borra djupare/kortare, foderrör osv. Och räknat om offerterna så att alla gäller samma sak.

Med borra 200m från mark och invertermaskin.
Thermia 180 520Kr
Daikin    140 200Kr
IVT        143 980Kr


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!