Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Precis fÃ¥tt bergvärmepump, Hur vet jag att den funkar som den skall ?  (läst 4500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bonte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej vilket fint forum !

Jag har precis fått bergvärme och hur vet jag att den funkar som den skall.

Jag har ett hus pÃ¥ 300 kvm -72 (3 Plan ) med ett garage pÃ¥ 35 kvm och inomhus pool pÃ¥ 43 kub,  det är 40 kvm golv värme i poolrummet  i Bromma Stockholm.

Fick en Carrier (IVT) 30nq11xp skall väl vara ca 11 kw, pool styrning och el patron på 9 kw, 200m djupt hål.

Mitt KB in är +1,7,  kb ut +0,7 är det rätt värde ? Känns hÃ¥let rätt.

Sen är det enrör system i huset och jag har inte fått rätt värme i huset 18 grader i morse . rörisen var här idag och gjorde en ful koppling till poolen så nu går returen genom poolens värme växlare. Kändes ju hel fel ! för nu är returen ca 28 grader in i värme pumpen, väntade 3 timmar och vattnet från värme pumpen med full effekt på elpartonen 9 kw gav inte mera än 40 grader ut till elementen rörisen vill ha lägre temp från returen så värmepumpen skulle jobba mera ??.
Jag kopplade bort det efter 3 timmar efter som det vart ännu kallare i huset !.

Men nu verkar det som värme pumpen och el patronen jobbar mera effektivt i samspel, har bättre ut temp samt att min in temp är högre från Radioatorerna , Hur kan det komma sej ? Har den VAKNAT bara så där ?

Det jag gjorde själv idag efter ha läst här på forumet var att öppna alla radioatorer på max och öka pumpen till golvvärmen till max samt cirkulations pumpen efter vp pumpen till max.
Har nu även sänkt värmen till 6 från 6,5 efter som jag kan komma över max in på 54 grader samt sänkt tillbaka kurvan frän +3 till orginal 0.

Tacksam för lite tips och ideer.


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Citera
Mitt KB in är +1,7,  kb ut +0,7 är det rätt värde ? Känns hÃ¥let rätt.

Är nog helt ok men kommer att sjunka med tiden...
MEN du kan sänka cirkpumpen på kalla sidan ett snäpp, men det tycker jag rörisen borde göra om det är nytt...

I övrigt liite klurigt att svara pÃ¥....   menbra cirkulation pÃ¥ värmesidan gör att mera värme avges sÃ¥ det ska man sträva efter...
Kolla bara sÃ¥ inte du kör ut för hett vatten till golvvärmen  Sverker pÃ¥ plus hade en utläggning om det .
Det kan nog ses på nätet under SVT antar jag..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
Tycker de satt in lite klen pump hos dig, det lär nog bli en del tillskott.

Har du/kan du göra en ritning på hur värmepumpen är inkopplad till det befintliga systemet, det där med att tempen in är högre än ut låter klurigt, kan det vara felkopplat?

IVT kör ofta med en bypassledning, vet du om du har det.
Om du har det har du (minst) en extern cirkpump förutom den som sitter i själva VP:n.

Utloggad Bonte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej tack för svaren
Vaknad i morse 17 grader burr
Om jag fattar det rätt så har jag en bypass ledning med strypning så rad vattnet kan gå igen där när vp värmer vv.
Jag har en extern pump efter vp samt en till värme golvet i källaren.
Vad menar du med att sänka pumpen på den kalla sidan ?
Skall försöka få till en ritning på min anlägging.

Utloggad Bonte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Har idag fått reda på att våra element är för små för VP

KUL !

Att inte säljaren för VP inte (Ville ???) informera om det !!!!!!!!!!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Hur kom du fram till det ? var det  säljaren som sa det i för bifarten. I sÃ¥ fall  FrÃ¥ga HUR han dÃ¥ kan ha säjla ett system som inte fungerar.... En felaktig produkt skulle jag säga och KONSUMENTKÖPLAGEN.... (kolla vad den säger)  vill man hÃ¥rd dra det SÃ… kan har man kräva att felet Ã¥tgärdas :)  ( nä kanske inte men kul att se hur han reagerar)

bra läsning....
Citera
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryID=892&lngArticleID=147
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Har idag fått reda på att våra element är för små för VP

KUL !

Att inte säljaren för VP inte (Ville ???) informera om det !!!!!!!!!!

Deu kan väl hänvisa lite snyggt till inslaget som var på Aktuellt i Onsdags. Där hade man konstaterat att elementen inte var lämpliga för VP. IVT eller deras ÅF åkte tydligen på att bygga om värmesystemet och byta radiatorer.

Går att se på nätet. http://www.svt.se/autoproducer/aktuellt2100onsdag.ram (ca 5min in i sändningen)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re


Försök få kontakt med kunden som skulle få nya radiatorer, om inte annat kanske svt kan hjälpa dig nå honom. Värdefullt om du får veta hur dom agerat!!!

Skriv till installatören och till tillverkaren av pumpen konstatera felet,  begär Ã¥tgärd i likhet med han pÃ¥ tv (nya radiatorer). Börjar det skapas "prejudikat" kan mÃ¥nga dar nytta av det  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Om jag såg rätt heter journalisten som gjorde inslaget Love Benigh. borde gå att nå via SVT's växel ( 08-784 00 00 )

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bonte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tack för alla tips.

Jag hade hem en annan rörfirma som jag litar på, frugan har varit anställd där och jag känner chefen väl.
Samt att jag började förstå det själv när jag började räkna på min effekt i mina element som jag inte vet vad de ger, men man efter lite funderingar inse att de räcker aldrig till .
Det skulle komma nån expert idag från IVT men det känns som han inte kommer att dycka upp.

Jag har lärt mej otroligt mycket på ett par dagar tack vore detta fina forum.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!