Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ny luft/vatten-kollektor ???  (läst 10416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ny luft/vatten-kollektor ???
« skrivet: 18 november 2005, 12:35:53 »
Om man byggde en luftkollektor som var relativt stor, med kamflänsrör som besprutades med glykol i ett slutet system, d.v.s. glykolen rann tillbaks i ett uppsamlingskärl och sprutades på nytt ut över kollektorn, skulle det inte kunna innebära en god värmeöverföring mellan kamflänsrör/glykol och luft?

Problemet skulle kunna bli att glykolblandningen späddes ut av vattenånga som kondenserar på kollektorn, men frågar jag ig, skulle inte detta vatten förångas när man besprutar kollektorn med glykol/vattenblandningen.

Skulle även glykolen förångas och som ett utsläpp av glyol föras bort med den luft som passerar kollektorn.

Jag vet att detta förslag är väldigt märkligt och förmodligen inte genomförbart, men jag vill gärna ha reaktioner från er som förstår sig på förångning av olika medier vid olika temperaturer.

Jag är beredd på att idiotförklaras.  :D ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #1 skrivet: 18 november 2005, 13:28:08 »
Jag är beredd på att idiotförklaras.  :D ;)

Jag tror det krävs mer ... ,  framförallt fÃ¥r du inte späda ut det med kloka rÃ¥d.

Min bild är fortfarande att solvärme, exemplevis poolvärmepaneler är, enkelt och intressant när borrhålet är för kort.
Dels för solvärmen, men som oxå nämnts här tidigare, för den fukt kondensering som sker mot ytan.
Och vi vet ju alla värdet av entalpi- övergångar ;D
Kan dessutom koppla ur den när utetempen är lägre än brine-ut så.

Fast snyggt blir det ju inte, men ärligt talat, det blir nog inte ditt sprinklersystem heller  ;)
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #2 skrivet: 18 november 2005, 15:00:56 »
Hej
Får du förångning av vattnet eller glykol sänker du temperaturen. Energin att förånga vätskan måste du ju ta någonstans ifrån och det bli ifrån luften eller värmeväxlaren. I vilket fall får du sänkt temperatur.
Och sänkt temperatur i din VP förångare är kanske inte direkt vad du vill uppnå.
Det är precis så här kyltorn och evaporativa kylare fungerar. En del av vätskan förångas och värmen till det tas från luften eller vätskan , med sänkt temperaur om fäljd.
Och tvärtom får du att vattenånga kondenseras i vvx får du ut mer energi med samma luftflöde och oftast med en högre temperatur Ända till vvx måste avfrosts.

Sänkt temperatur är oftast värre än lite sämre värmeövergångstal mellan luft och värmeväxlare.

Men vilket problem är det du vill lösa? Är det storleken på vvx vid luft/vatten vvx? Undvika isbildning? Minska avfrostningsbehovet?






Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #3 skrivet: 18 november 2005, 18:07:36 »
Minska isbildning och undvika avfrostningen, den första försämrar COP och den andra gör COP negativ.

Om man då istället lät glykolblandningen "läggas ut" i vätskefas på kamflänsrören, och sedan få förångas på förångarens "frisida" (i någon form av kyltorn), skulle det kunna funka?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #4 skrivet: 18 november 2005, 19:23:16 »
Stora luftkollektorer till Vätske/vattenmaskiner var det nÃ¥gon tillverkare minns inte om det var CTC eller Thermia som hade. SÃ¥g dem pÃ¥ ett ställe men minns inte riktigt hur de funkade.  Annars vore kanske en aerotemper nÃ¥got att börja testa pÃ¥ för dig.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #5 skrivet: 18 november 2005, 19:29:52 »
Ok.
Men temperaturen gör att vatten fryser såvida det inte blandas med glykolen. Men vattnet är i ångfas och glykolen vätska. Dvs oblandat. När vattnet väl är i vätskefas fryser det antagligen snabbare än det blandas med glykolen. Även om man skulle lyckas blanda glykol vatten så kvarstår frågan hur man sedan separerar man glykol-vattenblandningen?

Grejen är att hindra att vattnet när det kondenserar fäster på vvx. För många år sedan labbade jag med en teflonyta på gassidan för att kondenseringsdropparna skulle rinna av innan de frös fast. Typ stekpanneteflonyta. Fungerade riktigt bra. Problemet var då att få på beläggningen utan den blev för tjock och försämrade värmeledningsförmågan.
Jag vet också att i andra vvx har man provat med vibrationer för att på en fet yta "skaka" av droppar och is.
Med en sådan lösning får man termisk nytta av kondensering och isbildning men slipper att islagret växer på vvx.
Då, i början av 80 talet, var lösningen att köra med avfrostning då det var billigare än att på på teflon på vvx.
Men det skulle inte förvåna mig om det är annat idag.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #6 skrivet: 20 november 2005, 19:55:47 »
Nu har jag gått och grunnat hela helgen.  Sc:,h
Om vi vänder på värmeväxlaren och kör kyltornsprincipen slipper vi avfrostningar och kan köra med en mycket mindre vvxl. :)
Kall glykol eller liknande (brine?) sprayas ovanifrån i ett mindre kyltorn. Vi pratar kanske några meter. Uteluft fläktas upp underifrån och upp. Precis som ett vanligt kyltorn.
Luftens fuktighet kan då både kondenseras och frysas under det att den värmer glykolen/??.
Ev isbildning ur luften värmer då köldbärarvätskanvätskan. Isbildningen blir då till en fördel.
Kyltornet blir som en motströmsvärmeväxlare och då glykolsidan är kallare än luftsidan borde man med rätt media slippa förångning av köldbäraren/glykolen. Ev bildad is borde kunna "ramla ur" med hjälp av luftströmmen.
Det blir som en snökanon.  :D
Köldbäraren kan sedan köras i kondensorn med en mindre vvx än med en "vanlig" vvxl
Då slipper man avfrostningar och går en mindre vvx på köldmediesidan.
Dessutom torde det vara mycket enklare att förvärma köldbärare än uteluft om man vill det.
Vad tror ni om det?


Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #7 skrivet: 21 november 2005, 14:11:00 »
Svar på frågan angående förångning av vatten-glykolblandning.
Förångningen av vatten+glykol blir liten.
Glykol spädes hela tiden ut av kondenserat vatten.
På grund av det stora luftflödet och trycket vid påsprutningen i av blandningen kommer stora delar av vatten-glykolblandningen att bortgå med luftflödet som mycket små droppar.

I stället för vatten+glykol skulle en saltlösning kunna användas.
Dock samma problem här saltlösningen spädes ut.
Saltlösningen bortgår i form av små droppar.

De små dropparna går dock att avskilja i en cyklon.

Utspädningen går inte att åtgärda.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #8 skrivet: 21 november 2005, 14:16:25 »
Svar till Sfinkx

Glykol är blandbart med vatten.
Glykolen blandar sig med det kondenserade vattnet och blir mer och mer utspädd.
När glykolen är riktigt utspädd och temperaturen sjunker mycket under noll bildas en fast gegga som består av en blandning av glykol och vatten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #9 skrivet: 22 november 2005, 13:19:53 »
Kan man inte använda en olja istället, den blandar sig inte med vatten. se skiss.
men frågan är vad blir billigast, en cirkpump som går hela tiden med dyr el eller avfrostning lite då o då till reducerat pris.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #10 skrivet: 22 november 2005, 14:33:23 »
Tror faktiskt på Sfinx "teflonkollektor" metod.

Luftfuktighet/vattenånga som fryser på lamellerna ger ju ett utmärkt tillskott till verkningsgraden. Om jag kommer ihåg rätt ger 1g vatten 80cal värme när det fryser. Mot att 1g vatten ger bara 1 cal värme när det kyls en grad. Tyvärr förlorar man det igen  när man avfrostar.

En mycket bättre metod vore ju att  "skaka" bort de frusna vattendropparna utan att smälta dom, annars isolerar dom ju kollektorn. De frusna vattendropparna får sedan ligga till våren och tina av solvärmen.

Om man sedan tänker sig att köra metoden storskaligt med vatten från vattenverket:

-Att ta värme ur kommunalt vatten med en V/V pump, ned till 0 grader kostar 3kr/kWh i vattenavgift till kommunen för det förbrukade vattnet. (10 kr /m3)

-Kan man frysa vattnet tjänar man alltså 80 ggr mer, dvs oslagbara priset 4 öre/kWh!!

-Men det blir en väldig massa isblock att smälta till våren!
« Senast ändrad: 22 november 2005, 14:52:26 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad poan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #11 skrivet: 22 november 2005, 15:34:21 »
Larryd
Tekniken finns redan i komersiellt bruk.
Köp en IS-maskin och leverera isen till dina lokala fiskebåter respektive fiskhandlare. Överskotter kan du leverera till Vasa-loppet, dom saknar ju snö varje år. Annars har Sundsvall ett snö/is-lager för fjärrkyla under sommaren.

P-O
2x2,1 kW markus (direktförångning i mark) i serie dockade mot autoterm c200 + vv-beredare i serie. Före 28 -30.000 kWh. Efter 11 - 12.000 kWH/år

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #12 skrivet: 22 november 2005, 15:45:28 »
Tror faktiskt på Sfinx "teflonkollektor" metod.

Luftfuktighet/vattenånga som fryser på lamellerna ger ju ett utmärkt tillskott till verkningsgraden. Om jag kommer ihåg rätt ger 1g vatten 80cal värme när det fryser. Mot att 1g vatten ger bara 1 cal värme när det kyls en grad. Tyvärr förlorar man det igen  när man avfrostar.

En mycket bättre metod vore ju att  "skaka" bort de frusna vattendropparna utan att smälta dom, annars isolerar dom ju kollektorn. De frusna vattendropparna får sedan ligga till våren och tina av solvärmen.

Om man sedan tänker sig att köra metoden storskaligt med vatten från vattenverket:

-Att ta värme ur kommunalt vatten med en V/V pump, ned till 0 grader kostar 3kr/kWh i vattenavgift till kommunen för det förbrukade vattnet. (10 kr /m3)

-Kan man frysa vattnet tjänar man alltså 80 ggr mer, dvs oslagbara priset 4 öre/kWh!!

-Men det blir en väldig massa isblock att smälta till våren!
[/quote

Håller med i allt, men det vill till att man fryser det , 4,18j/grad/g har jag för mig att det är samt smältvärme333j. stor skildnad, men att lösa det praktiskt,,,kanske kan man salta bort isen, men mycke salt blir det. Sc:,h
« Senast ändrad: 22 november 2005, 15:50:25 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #13 skrivet: 22 november 2005, 15:51:43 »
Metoden med mekanisk isavskrapning är genial.

På teflon fastnar inte isen lika hårt på som på stål.

Vem blir först att konstruera "ispinnen" med mekanisk isavskrapning.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Ny luft/vatten-kollektor ???
« Svar #14 skrivet: 22 november 2005, 15:52:13 »
Tror faktiskt på Sfinx "teflonkollektor" metod.

Luftfuktighet/vattenånga som fryser på lamellerna ger ju ett utmärkt tillskott till verkningsgraden. Om jag kommer ihåg rätt ger 1g vatten 80cal värme när det fryser. Mot att 1g vatten ger bara 1 cal värme när det kyls en grad. Tyvärr förlorar man det igen  när man avfrostar.

En mycket bättre metod vore ju att  "skaka" bort de frusna vattendropparna utan att smälta dom, annars isolerar dom ju kollektorn. De frusna vattendropparna får sedan ligga till våren och tina av solvärmen.

Om man sedan tänker sig att köra metoden storskaligt med vatten från vattenverket:

-Att ta värme ur kommunalt vatten med en V/V pump, ned till 0 grader kostar 3kr/kWh i vattenavgift till kommunen för det förbrukade vattnet. (10 kr /m3)

-Kan man frysa vattnet tjänar man alltså 80 ggr mer, dvs oslagbara priset 4 öre/kWh!!

-Men det blir en väldig massa isblock att smälta till våren!
[/quote

Håller med i allt, men det vill till att man fryser det , 4,18j/grad/g har jag för mig att det är samt smältvärme333j. stor skildnad, men att lösa det praktiskt,,,kanske kan man salta bort isen, men mycke salt blir det. Sc:,h


Vet inte vad som hände, jag skrev:  HÃ¥ller med i allt, men det vill till att man fryser det , 4,18j/grad/g har jag för mig att det är samt smältvärme333j. stor skildnad, men att lösa det praktiskt,,,kanske kan man salta bort isen, men mycke salt blir det.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!