Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad händer med för lÃ¥ng kollektorslang? Nibe 1255  (läst 2273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bibb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Vad händer med för lång kollektorslang? Nibe 1255
« skrivet: 13 december 2014, 15:24:09 »
Enligt info på Nibes hemsida står slanglängd 2 x 400 m gällande 1255.

Vad händer om man har längre slang? T ex 2 x 500 m. Blir det problem då?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad händer med för lång kollektorslang? Nibe 1255
« Svar #1 skrivet: 13 december 2014, 15:35:43 »
Max slanglängd vid enkel slinga är 400 meter och 2*500 meter ger lägre flödesmotstÃ¥nd sÃ¥ det borde inte vara nÃ¥gra problem. Vet att Nibe inte rekommenderar längre slingor än 400 meter av nÃ¥n anledning medans det finns andra tillverkare där det anses ok med 2*800 meter vilket jag tror ska ge ungefär lika flödes motstÃ¥nd som en enkel 400 meters slinga  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bibb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Vad händer med för lång kollektorslang? Nibe 1255
« Svar #2 skrivet: 13 december 2014, 16:07:53 »
Tack för svar Smurfen.

Jag är inte alls insatt i värmepumpar och har kanske konstiga frågor. Men undrar beträffande köldbärarpumpen.

Kan det vara så att de köldbärarpumpar som Nibe använder, inte är av samma kaliber som de pumpar som tillverkare som anser det vara ok med 2 x 800 m använder. Menar .. kan det vara så att de olika pumparna har olika starka köldbärarpumpar installerade. Att Nibes bara klarar 2 x 400 meter medan de andras är kraftigare och klarar 2 x 800 meter.

Eller är det bara så att olika tillverkare har olika syn på vad de tror är bäst? Alltså ungefär samma värmebärarpumpar i de olika märkena, men olika syn på vad som är optimalt.

Blev nog lite rörigt. Hoppas det går att förstå.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad händer med för lång kollektorslang? Nibe 1255
« Svar #3 skrivet: 13 december 2014, 16:13:34 »
Jag tror det är olika syn på vad som är optimalt bara. Att tänka på är att en klen vp klarar längre slang även om den har samma cirkpump på grund av att den lilla vp behöver ett lägre flöde. Det finns några på forumet som kör äldre Nibe vp med enkel 500 meters slang och det funkar ok i vissa fall kanske deltat är lite för högt men inget problem så 2*500 bör funka ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!