Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Infotext "Hög värmepump C"  (läst 2494 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
Infotext "Hög värmepump C"
« skrivet: 21 februari 2010, 21:33:25 »
Nu i kväll med lägre än minus 10 grader ute har VP spärrats pga "Min utetemp" och nedre elpatronen har gått. Detta är ju helt OK
(jag har min utetemp satt till minus 10 grader). 
Men nu envisas displayen att med jämna mellanrum visa texten "Hög värmepump C" och det vet jag ju betyder att VP In är för hög. Och det är ju ganska självklart när jag behöver en framledningstemp på just nu ca 60 grader, vilket naturligtvis innebär att vattnet som cirkulerar igenom EcoAir ligger på ca 55 grader. VP In och VP Ut visar ju samma värden när VP:en är spärrad och enbart elpatronerna används. Laddpumpen går ju som vanligt och pumpar vattten till och från EcoAiren

Jag vet ju att detta inte är nÃ¥got larm, men borde inte systemet veta att EcoAir är spärrad och att det följaktligen kommer att cirkulera vatten med en ganska hög temperatur igenom.  Det verkar ju lite onödigt att tala om detta. Det är ju först utetempen sjunker och EcoAir gÃ¥r igÃ¥ng som det är intressant att fÃ¥ veta att VP in är för hög

sgolsson

EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Infotext "Hög värmepump C"
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2010, 21:44:59 »
Det är bara en information precis som "högt eluttag".
Det kan ta rätt lång tid innan kompressorn startar igen, eftersom övre pannan hela tiden ser till att skicka varmt vatten till pumpen.
Vill man snabba på kompressorstarten nät tempen stiger ute, kan man koppla bort elpatronen, så startar kompressorn när temperaturen gått ner och när sedan shunten ställt om till nedre pannan, kan man slå på patronen igen om man vill.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad sgolsson

  • Novis pÃ¥ VP
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
SV: Infotext "Hög värmepump C"
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2010, 21:50:03 »
Tack erp för tipset att stänga av övre elpatronen när VP gÃ¥r igÃ¥ng igen. 
Jag har också märkt att det tar väldigt lång tid innan VP In sjunker så mycket att EcoAir kan starta "normalt" efter en "Min utetemp spärrning"

sgolsson
EcoEl 1550 och EcoAir 107 Polar Edition, installerad 2008
1-plansvilla, byggd 1970 i Västergötland
Boyta 100 m2 plus källare 100 m2 plus garage 30 m2.
Hela ytan värmes

Utloggad Rover

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Dalsnes/Norge
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Infotext "Hög värmepump C"
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2010, 22:18:46 »
Hei
Takk for tipset, ErpThumbsup, så det for første gang i dag med VP avstengt grunnet lav utetemp.

mvh
Rover
CTC V2 EcoEl og EcoAir 107, souterrenghus 1972, norsk standard isolering 100mm.., ca 280 kvm på to plan, beliggenhet 300 km nord for Polarsirkelen på kysten. Før VP; 10000 kWh inkl. alt og 3 kbm olje, med VP; 22000 kWh inkl. alt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!