Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FTX+bergvärme eller Berg med FLM, leverantörer säger olika  (läst 39319 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Man blir inte klok på detta med värmekälla.

Jobbar som installatör och kan säga att när man får olika bud från olika leverantörer av värmepumar, man vet inte vad man
ska tro.
CTC säger, zenith acktank om man ska ha solfångare i framtiden med en eco part, vilket jag köper i resonemang. Till detta ska jag ha en FTX hade jag tänkt mig. CTC säger, kan vara smart att öka pump storlek och borrhål mot dimensioneringen om man har bra rabatter på dessa produkter.
Niber säger, aldrig lönt att sätta en FTX. Sätt en 1245 bergvärmepump med deras FLM. Du kommer aldrig räkna hem solen då CTC drar 3000 kw/h mer per år p.g.a att de kör fast kondensering, så kostnaden att driva deras grejer drar mer och därav blir solen inte gratis då Nibes drar mindre från start. Att sedan öka storlek var det galnaste de hört, aldrig motiverbart att göra så. Vad ska man göra?

Tycker i alla fall själv att FTX och bergvärme känns bäst. Sen om man tar en större pump eller inte kan ju diskuteras.

Huset vi ska bygga är på 200 m2 boyta och 50 m2 garage. Boyta ska värmas till 21-22 och garage runt 16

Någon som kan ge råd?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Jag tror också att det är svårt att med bvp räkna hem en FTX med kanaldragning om du bara räknar in uppvärmningskostnaden. Ett F-system med Fresh-ventiler i ytterväggarna är såpass mycket billigare... Men sen får du fundera hur mycket det är värt att ha den absolut bästa ventilationen där du kan speca precis vilken luftbytesfrekvens du vill ha i respektive rum?

Personligen har jag ett enkelt F-system och tycker det funkar finfint. FLM har jag inte hört mycket gott om, lägg pengarna på djupare borrning istället...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
En FLM som Nibe säljer, eller Thermia Vent som Thermia säljer återvinner värmen i frånluften till brinevätskan. Denna ska monteras på brine in för att utnyttjas bäst. Då återvinner den endast vid VP-drift. Enl en del så hjälper den till att återladda borrhål, men det finns en del undersökningar som säger motsatsen. Personligen har jag svårt att tro att det sparas värme i berget för att användas senare.
Ett FTX återvinner kontinuerligt så mycket värme det går. Med FTX håller man en bättre inomhus miljö då tilluften filtreras med ett bra filter. Jag hade F-vent innan till en FLVP, men har byggt om till FTX nu, och den allra största positiva effekten är att man slipper kallras. Inga ventiler som släpper in nordisk iskyla på vintern. Denna kalluft skall värmas upp av ett lågtempererat golvvärmesystem. Som man försöker hålla så låg temp på som möjligt för att generera pengar. Denna ekvation går ej ihop.
En friskluftventil ovanför en radiator är en annan historia, men inte i ett nybygge.

En Thermia Vent inkopplad med avstick från brine, rör och reglerventil går nog loss på ca 15 000:-
Ett FTX för ditt hus kostar ca 20 000:- (HERU 130 T-EC kostade mig 20 500:- inkl.)
Tilluftskanaler med don och ljuddämpare gick loss på ca 10 000:- (Jag handlade på Soliduct på nätet)

Väl investerade pengar så här långt.

Slutsats= Bergvärme och FTX. Så kan du komplettera med frikyla också Thumbsup (Borra djupt...)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
den allra största positiva effekten är att man slipper kallras. Inga ventiler som släpper in nordisk iskyla på vintern. Denna kalluft skall värmas upp av ett lågtempererat golvvärmesystem. Som man försöker hålla så låg temp på som möjligt för att generera pengar. Denna ekvation går ej ihop.

Håller med om det du skriver men inte just det ovan. De nya väggventiler som finns på marknaden är bra, och om man tänker till lite när man placerar ut dem i ett nybygge så kan man få god värmekomfort. Har två kompisar som byggt just så med golvvärme, det funkar finfint efter lite initiala justeringar. Angående prisnivåerna så låter ju 30000 för komplett FTX och tilluftskanaler bra, men det bygger ju på att man kan dra kanaler själv, justera och balansera systemet, och att man inte värderar alla de timmar det tar en lekman att göra det. Tar du in en hantverkare tror jag inte du hamnar under 60000 innan allt är klart.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FTX+bergvärme eller Berg med FLM, leverantörer säger olika
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2011, 21:30:23 »
Vist är FTX + bergvärme bra kombination, skulle aldrig vilja ha rÃ¥ –20 gradig  luft rakt in pÃ¥ rummet.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ftx! fördelarna får inte plats att skriva ner i ett meddelande :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
roterande ftx + bvp Thumbsup
jag gick från ingen ventilation till FTX och det var ett lyft.
Möjligen att "nya" ventiler ska vara bättre men hos de hus som har tilluft tycker jag alltid att det drar för kallt.
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
Jag valde FTX+BVP funkar utmärkt,hade visserligen en del kanaler sedan tidigare så det blev inte så stor modifiering.
Igår var det -22 ute, inblåst luft utan förvärmning +11,
intag rakt genom väggen ger nog runt -22 på inluften!!!!detta var aldrig något alternativ för mig.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Nu måste jag nog ha lite hjälp av någon som kan reda ut lite saker här.

(Vi funderar på att bygga ett nytt hus. 2 plan söder om Stockholm. 180m2. BBR16)

Det verkar skilja mellan olika leverantörer (Nibe, IVT) men även av olika installatörer inom samma leverantör!

Pratade idag med Nibe. De säger att F1245 med FLM är helt klart bäst. Man behöver inte ha FTX eller som IVT kallar det VBX.

Ringde och pratade med en försäljare för IVT och försäljaren förespråkar VBX och inte FLM.

Jag har försökt söka på "Rolands FLM tråd" men det blir inga träffar. :-\

Om man pratar ett nybyggt hus idag med BBR16 regler. Vad finns det för fördelar och nackdelar med de olika systemen.

Att ha VBX agget på vinden har en IVT försäljare förespråkat (i 50 cm lösull(?)) och en annan försäljare på IVT säger att det bör placeras i groventren i närheten av bergvärmepumpen pga service mm.

Lägg till att allergi finns i familjen så vill man ju inte riskera att köpa fel saker. Men att det låter som man bor i fläkt trumman är väl inget alternativ heller.

Lägger man även till att det inte verkar helt lätt att justera in VBX:en för en glad amatör. Det finns ju 100 andra saker man vill göra om man bygger ett nytt hus. Som att bo i det tex.  :)

Sedan om man pratar ljud och oljud och vad jag fick förklarat 2 tallrikar i varje rum. En för till och en för frånluft med VBX.

Pratet om att överdimesionera borrhålet. FLM kostar på Nibes hemsida (riktpris) 13250kr. = ca 50 meter djupare hål om man väljer att lägga pengarna där istället. Ska man då borra djupare och helt strunta i FLM och hur blir inomhusluften då i ett BBR16 hus?

Sedan så förespråkar en IVT att man kan köra frikylan genom VBX:en. Frikyla i de flesta rum utan fläktkonvektorer som Nibe förespråkar.

Snacka om djungel.
Vänligen återkom

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Öööööh, varken IVTs VBX eller NIBEs FLM är FTX-aggregat. Båda är aggregat för att återvinna värmeenergi från frånluftskanaler och tillföra den återvunna energin till köldbäraren. I min mening så är det bättre att borra djupare.

FTX är en helt separat apparat från värmepumpen, den sköter alltså både frånluft och tilluft medan värmepumpen pumpar värme från kollektorn till radsystemet.

Som jag tidigare skrivit är det svårt att räkna hem FTX ekonomiskt om man har bergvärme. Då skaffar man FTX om man vill ha optimal kontroll på ventilationsflödena i huset, och inte är rädd för att behöva rensa filter och dammsuga enheten då och då.

IVTs FTX heter IVT Vent HRV. Låter inte som att din IVT-säljare har så bra koll...
« Senast ändrad: 02 mars 2011, 09:14:53 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Det här blir bara bättre och bättre.

IVT VBX Frånluftsmodul

Det är de som en har rekomenderat ihop med bergvärmen. Två helt oberoende IVT killar i olika delar av landet!

De har inte pratat om IVT Vent HRV.

Men i princip så skulle jag kunna klara mig på FLM om jag inte vill borra 50 meter extra och helt enkelt strunta i FLM modulen. Det verkar ju vara mer regel än undantag att man i offerterna. Har tagit in två olika från "Nibes hemside lista" att man kör med FLM som standard. Dessutom rekomenderar Nibe om man ringer till dem att man ska ta FLM modulen.

De tar inte bort den ur offerten/förslaget heller även om man säger att man vill vara med i +200 klubben. 


Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Jag satt med samma frågeställning inför min BV-installation för ett par månader sedan. Jag såg tre alternativ:
1) BV+ FLM/VBX
2) BV + FTX
3) BV + vanlig kanalfläkt (med EC-motor förståss)

Installatören föreslog alternativ 1) precis som i ditt fall, men efter att ha räknat på det går det helt bort. Precis som du själv kommit fram till är det bättre att lägga pengarna på ett djupare borrhål. Dessutom har vare sig IVT eller Nibe EC-motorer i fläktarna eller cirkulationspumparna.

Alternativ 2) är det effektivaste, men skulle bli för dyrt för mig då jag ersatte en FLVP och inte har några tilluftskanaler. Skulle jag bygga nytt vore det dock det självklara alternativet.

Det optimala alternativet för mig är alternativ 3). Köp en vanlig kanalfläkt med EC-motor. Vinsten av att ha en EC-motor istället för en traditionell motor överstiger vinsten från en FLM/VBX med god marginal. Enligt arbetsdiagrammet för IVTs VBX skulle deras fläkt dra ca 160w för mitt hus, en SystemAir K160EC drar vid samma arbetspunkt ca 50w. Dessutom behövs en cirkulationspump för VBXn.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Ringde till Nibe (igen) igår och pratade.

Fick prata med en trevlig person som själv INTE hade FTX hemma med sin bergvärmepump.

Dels så blir det mer att ställa in, göra rent och sedan blir det två tallrikar i taket. Det låter och blir skitigt.

Personen föreslog istället vanliga friskventiler vid fönstren, även vid nybygge.

De säger även att de inte ser FLM som en borrhålsreducerare utan för att höja tempen på brinen om jag förstod rätt. Vad är det för skillnad?

Någon här måste ju ha kalkylerat.

1. Vad kostar en FTX anläggning?

2. Hur mycket tid ungefär måste man som glad amatör lägga ner för att ställa in anläggningen efter det att montören har ställt in den?

3. Hur lång tid tar det att tjäna in den om man bara räknar i pengar om man jämför med att man inte har FTX.

4. Vad är vinsten förutom skönare inomhusklimat?

Dethär med att inte borra så djupt är väl ganska obra om man har tänkt ha frikyla. Vad jag förstår så har man väl ingen hjälp av FLM:en då utan bara tvärs om om man inte stänger av cirk pumpen i den? Men fläkten bör väl vara på eller?




Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
FTX ligger väl mer på komfort/hälsa-kontot.

Har man ett befintligt FT system är det väl en enkel investering som även går att räkna på.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
FTX ligger väl mer på komfort/hälsa-kontot.

Har man ett befintligt FT system är det väl en enkel investering som även går att räkna på.



Komfort är ju subjektivt, vid ett välplanerat nybygge är det inga problem med F-system. Angående det mer objektiva hälsomåttet, har du några belägg för att ftx skulle ge hälsofördelar gentemot ett korrekt utfört F-system?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
det vore ju aldeles onödigt av mig att ta fram detta underlag när det är så tillgängligt redan.

att bygga nytt och inte sätta in ftx är snålt. det går att bygga nya hus med f system och det går att bygga nya bilar med ångmotor och det går att köpa värmepumpar på rusta.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
Själv valde jag en kraftigar bvp och djupare hål än leverantören rekommenderade samt ftx och fri-kyla. Det kostar i investering men komforten och drift ekonomin är överlägsen. Bygger man nytt så är extra kostnaden för installation inte så stor och rör, kanaler och borrhål kan man ju säkert använda i 50 år. Räknar man på 20 år och inkluderar extra värdet vid försäljning så tror jag att investeringen lönar sig.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Blir det bättre hälsa med ftx Sc:,h brukar väl inte känna av kallraset på nya hus eller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad wollip

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja ska installera bergvärmen nu i vår.
Kommer även att installera FTX under våren med.
Har en kompis som installerar villaventilation.
Efter att pratat med honom så är det en självklarhet för mig att införskaffa det.
Nibe 1145-8 + vpb 300 + RMU 40 + SMS 40 och 170mtr borra.
FTX med roterande värmeväxlare.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Frågan: Nibe säger även att de inte ser FLM som en borrhålsreducerare utan för att höja tempen på brinen om jag förstod rätt. Vad är det för skillnad?

Sen om man ser det tvärs om. Vi har redan räknat ut att man kan få ca 50meter extra hål i backen för en FLM från Nibe. = Avklarat.

Hur många meter motsvarar FLM? "Ger" den 50 meter med tanken på vad den kan höja tempen eller...? Finns det något skäl att de har tagit fram produkten? Tex att det inte kan frysa eller?

Ordet är fritt!

Sedan med FTX:en. Ska man välja en FTX med ... vadå?

Kollade in på http://www.luftbutiken.se/129-ftx-aggregat

Valde ca 200m hus, placering inomhus, EC motor ? (eftersom det var det som föreslogs tidigare), men sen... roterande, motströms eller eftervärmare?

Ordet är återigen fritt!

Utloggad wollip

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
För min del ser det ut som att det blir ett värmeåtervinningsaggregat RDAR från Fläktwoods.
Nibe 1145-8 + vpb 300 + RMU 40 + SMS 40 och 170mtr borra.
FTX med roterande värmeväxlare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4

Jag har försökt söka på "Rolands FLM tråd" men det blir inga träffar. :-\


Jag har också testat och märkligt nog blir det inga träffar, det har fungerat tidigare. Prova med att söka på återvinning i stället med mig som användare och sätt antal dagar till 1000. Det blir en del träffar där som jag tror ger min syn på saken.

Men varför fungerade det inte att söka på FLM när det har fungerat tidigare?

Tillägg: FLM30 fungerar att söka på.
« Senast ändrad: 03 mars 2011, 22:19:16 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
för att undvika missförstånd.. bra ventilation är bra för huset och hälsan. Ett system med kontrollerad tilluft ger kontrollerad tilluft som enkelt kan filtreras vilket är bra för allergiker och astmatiker. Ju bättre inomhusklimat desto bättre hälsa och komfort. Men det kommer med en kostnad.

Det finns tonvis att läsa på nätet om folk som är missnöjda med sina F system även i nybyggda hus. Då kan man ju säga att alla system, S, F, FT, FTX går att bygga bra eller dåligt. Men det tycker inte jag är ett konstruktivt argument.

I vissa länder är det krav pÃ¥ kontrollerad frÃ¥n- och tilluft med Ã¥tervinning. Jag gissar att det är en tidsfrÃ¥ga tills vi är där även i sverige.  

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad wollip

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Frugan o pojken är både allergiker o astmatiker.
Så ja tycker det känns bra att få FTX system.
Nibe 1145-8 + vpb 300 + RMU 40 + SMS 40 och 170mtr borra.
FTX med roterande värmeväxlare.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
OK. Vad har Ni köpt för FTX prylar och vad har det gått lös på?

Utloggad wollip

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Får bli lite varmare ute innan vi sätter igång med det här.
Nibe 1145-8 + vpb 300 + RMU 40 + SMS 40 och 170mtr borra.
FTX med roterande värmeväxlare.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
det vore ju aldeles onödigt av mig att ta fram detta underlag när det är så tillgängligt redan.

att bygga nytt och inte sätta in ftx är snålt. det går att bygga nya hus med f system och det går att bygga nya bilar med ångmotor och det går att köpa värmepumpar på rusta.

Jag håller till viss del med om snålheten. Byggde jag nytt skulle jag också välja ftx, iaf om jag bodde norr om Stockholm. men det skulle då baseras på magkänsla snarare än att vara rationellt underbyggt.

Däremot håller jag inte med om hälsoaspekten, och det du säger att det skulle finnas lättillgängligt material som visar på hälsovinster med Ftx kontra F tror jag inte på. Har själv googlat mm och kan inte hitta bra studier på detta. I ett F-system har du samma luftomsättning som i ett Ftx, det finns samma möjligheter att filtrera tilluften. Var skulle den negativa hälsoeffekten med F-system komma ifrån?

I mina ögon finns det en fördel med ftx relativt f och det är värmeåtervinningen. Nackdelen är ett större underhåll, mer grejer som kan gå sönder och en högre investeringskostnad.
« Senast ändrad: 03 mars 2011, 21:22:19 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Roland, NU kan man söka på det du sa. Har lite att läsa känner jag. Tack.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Om jag fattar rätt så om man tar in luften via friskluftsintag har man väl ca 8 filter utspridda i huset på ett 180m2 hus? Då blir det väl 8 små filtera att göra rent om man har någon slags pollenfilter eller nåt sådant. Har man en FTX så har man ett stort filter att hålla efter?

Är jag ute och cyklar?
 

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
för att undvika missförstånd.. bra ventilation är bra för huset och hälsan.
Det tror jag alla är med på.

Det finns tonvis att läsa på nätet om folk som är missnöjda med sina F system även i nybyggda hus. Då kan man ju säga att alla system, S, F, FT, FTX går att bygga bra eller dåligt. Men det tycker inte jag är ett konstruktivt argument.
Jag håller med att det inte är ett konstruktivt argument för F. Men inte heller för FTX. Det finns tonvis att läsa på nätet om mögel och bakterietillväxt i varma tilluftskanaler i dåligt underhållna FTX-system. Det ser jag heller inte som ett argument för någonting. När man jämför system får man jämföra rätt utförda och underhållna system.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Om jag fattar rätt så om man tar in luften via friskluftsintag har man väl ca 8 filter utspridda i huset på ett 180m2 hus? Då blir det väl 8 små filtera att göra rent om man har någon slags pollenfilter eller nåt sådant. Har man en FTX så har man ett stort filter att hålla efter?

Är jag ute och cyklar?
 

Du har även långa tilluftskanaler att hålla efter. Samlas det damm och smuts där i den varma luften kan det bli tillväxt. Det samma gäller förstås för frånluftskanaler, skillnaden är att luften i dem hamnar utanför huset. Normalt ska det inte bli smuts i tilluftskanalerna, men om du slarvar med underhåll och filterbyte i själva aggregatet kan det ändå bli så.
« Senast ändrad: 03 mars 2011, 21:23:33 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
det finns många bra argument för FTX. Framför allt när man bygger nytt.

Du fÃ¥r en kontrollerad till- och frÃ¥nluft som du har möjlighet att trimma in efter husets behov (balansen mellan över-undertryck) ( i gamla hus kan radon i byggnadsmaterial pÃ¥verka, eller markradon osv). 

Tilluften värms upp av frånluften och du får därmed en lägre uppvärmningskostnad.

Du ökar komforten genom att tilluften håller en högre temperatur än luften utomhus gör.

Vidare tas all tilluft från ett ställe vilket ökar möjligheten att filtrera bort vissa partiklar vilket kan vara bra för astmatiker och pollenallergiker.


Nackdelen är att du måste ha ventilationskanaler för tilluft. I ett F-system räcker det ju med frånluftskanaler.. Och så kostar ju aggregatet att köpa in och installera. Och så får du en löpande underhållskostnad i form av filter och löpande kontroll och underhåll av anläggningen.

Installation i ett hus som helt saknar från- eller tilluftskanaler har jag för mig installationskostnaden ligger på typ 80-100'. Har man ett F eller ännu bättre ett FT system så blir det ju avsevärt mycket billigare.
 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
SÃ¥ om vi ska komma fram till att jag vill kolla 8-10 filter en gÃ¥ng om Ã¥ren istället för ett stort. Finns väl fina pollenfilter i 10 pack ocksÃ¥?  :)

Huset byggs i Stockholmområdet och det är normalt eller liten förekomst av Radon. BBR16. Snart ännu mera besparingar på gång. Man får duscha och dricka vatten på jobbet...

Så skulle man enl vad Ni säger strunta i FTX om man är orolig för mögel mm i varma kanaler som är fuktiga. Installera två extra tillluftsintag. Skulle man mot förmodan tycka att det drar när man sitter i soffan så kan man stänga dessa och fortfarande ha bra tilluft till huset.

FLM kan man strunta i. Borra 50 meter djupare istället. Samma pengar samt mindre saker som drar el eller kräver underhåll = mer tid i soffan.

Installera frikyla, återladda borrhålet med en investering som skulle motsvara FTX:en dvs 80-100 000 kr. FLM kan man ju inte ha i gång med frikylan ändå så då kan man ju inte återladda under den tiden det är som varmtast och skönast.

Då har man 100 000kr på att bygga en skön frikyleanläggning om man bollar med siffror.

180m2 hus ger väl 14kW som måste kylas enl beräkningar från Eveco. Ringde dit. Men borrhålet blir då för djupt (Kina?) men säg att man vill kyla 7kW.

25w per meter hål ger väl då ca 280 meter. 7000/25=280.

Eftersom jag redan räknat med att borra 200meter med FLM och inte vill ha FLM så har jag redan "tjänat in" 200 meters klubben.

Borrar för 20 000kr till till 280 meter. Har alltså då 80 000kr för att köpa fläktkonvektorer och installation.

Framför allt slipper jag en massa skruvande hit och dit, risk för brus och tjut. Servicekostnader och justeringskostnader?


Tänker jag fel?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
bergvärme med djupt borrhål, frikyla och FTX är ju så bra det kan bli

Men om man bestämt inte vill ha FTX så ska man ju inte ha det!!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Frågan om det är värt ca 100 000kr för FTX?

Eftersom vi redan har listat ut bästa sättet att återladda borrhålet sommmartid med = FRIKYLA, eller?

Hur lång tid skulle det ta FLM att tjäna in sig självt dvs återladda borrhålet under 9 månader. Inkl service, el drift mm om man har cirk pumpen avslagen (naturligtvis) under sommarmånaderna men kör fläkten i den när man när man kör frikylan. Har man tur tre månader med frikyla.

Jag är för övrigt ganska övertygad om att FLM återladdar borrhålet men frågan är i vilken grad.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Men säg såhär då.

Kan man ha en F1245:a eftersom BBR 16 inte tillåter F1250.

FLM modulen i drift när man inte kör frikylan.

FTX med ett stort fint filter så man inte känner när grannarna eldar i sina luffarkaminer.

Borra 250 meter +

Slappna av och sätta sig framför sin 2 tons tunga finska värmecentral i sten som har ett namn som består av två saker. Det första är ett som man inte vill träffa på om man har åkt Ålandsbåt och köpt förmycket dricka och det andra är ett ord som är en luden frukt som man skär itu och äter med sked som innehåller mycket c-vitamin.

Bara se till att man har köpt en grej för 20 kr till sin golvvärme så den inte stänger av värmen i plattan helt.

När grannarna kommer över så kan man med stolthet visa upp pumprummet och då menar jag inte sovrummet...

Den som har flest grejer när man dör vinner eller?
 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag kan direkt erkänna att jag har 0 koll på bbr16. Jag vet inte om att man inte får installera 1250 och ser inte heller vad det har med FTX att göra.

Det vi vet är att många husleverantörer under många år har rekommenderat F ventilation med FLVP som värmekälla. Det är den billigaste lösningen. Det är säkert något som även leverantören av FLVPn tjänar bra på. Därmed inte sagt att det är bäst för dig som kund. Lika länge har husleverantörer föreslagit krypgrund och efter ett tag till och med billigast möjliga avfuktare som inte ens fungerar på vintern.


När det kommer till ventilation är saken säkert den samma. De rekommendationer du får av en leverantör är kanske inte de som är bäst för dig som kund. Det är alla fall inte min erfarenhet utifrån merparten av de offerter jag själv fått i samband med upphandling av bergvärme.


Har du en vettig värmelösning i botten, såsom en väl dimensionerad bergvärmeanläggning med ett hyfsat borrhål, så tror jag personligen att du och ditt hus kommer bli gladare över en bra ventilationslösning. Att det rent legalt går att ta genvägar inom detta område behöver inte betyda att det är bra. du är villig att gå långt för att få ett så djupt hål som möjligt men vill inte gå så långt vad gäller ventilation. Och i till viss del, när du gör det, så talar du om FLM och möjligheten att återladda hålet eller kunna minska borrdjupet. Risken är kanske att man fokuserar för mycket på en specifik detalj och i ditt fall då kanske borrhålet.

Du ska bygga ett nytt hus och kan av förklarliga skäl inte lägga 200 knyck på varje liten del i huset för då blir det ohyggligt dyrt. Det är självklart. Men här pratar vi inte om sibirisk tundramosaik eller italienska marmorbidéer utan om en vettig ventilationslösning.

Bygger man nytt bör man kunna få med FTX utan en allt för hög extra kostnad jämfört med ett F system med öppet blås mot omvärldens hårda kyla.

I stället för att ha ett F system med FLVP eller FLM så kanske en bra tanke är att ha återvinning på frånluften. Det innebär en större minskning i borrdjupsbehov än en FLM, av allt att döma, samt en större möjlighet för dig att skapa optimala förutsättningar för huset som helhet. Både för er och för framtida ägare.

Jag skulle nöja mig med fulleffektsdimensionering av BV och borra samt FTX och även frikyla på övervåningen. Frikylan hade fått stryka på foten först. Den kan jag komplettera med i framtiden. jag hade inte låtit mig oroas så mycket över behov av att återladda borrhål etc etc.

så hade jag tänkt. Inte värsta värsta, flest prylar vinner, utan jävligt bra lösningar på varje område utan att sväva i väg fullständigt.


Min tanke är då kanske att inte välja dyraste BV pannan och inte dyraste FTX märket. Utan bra och stabila grejer som har fungerat senaste 10 åren på marknaden och se till att dessa har kapacitet att hantera ditt faktiska behov och lite till. Inte borra till kina :)
« Senast ändrad: 04 mars 2011, 01:03:45 av David Rinnan »
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Vilket FTX märke bör man titta lite mer på och vilka bör man undvika?

BBR16 är det som gäller nu. Kolla in boverket. Handlar om inspektion, max installerad effekt och max förbrukning per m2 yta mm. Fina grejer de hittar pÃ¥. 
 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4

Jag är för övrigt ganska övertygad om att FLM återladdar borrhålet men frågan är i vilken grad.

Visst, men efter ett par veckor har värmen försvunnit ut i berget utan att lämna några större spår efter sig. Lagra värme i ett borrhål fungerar bara om man tar ut värmen inom några dagar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Roland, ok.

Då ska man köra frikylan på sommaren och när september närmar sig stänga av frikylan. Sedan starta FLM helst samma dag om jag förstår dig rätt.

Jag kan köpa som jag sagt tidigare att den återladdar och om det har blivit ett dåligt hål i backen eller om det är för grunt borrat men säg att man har 200m bra hål. Hur mycket behövs då återladdas?

Kan man verkligen "få igen i kr" motsvarande 50 meter borrhål?

FLM måste väl gå att efterbeställa? Märker man att det inte hjälpte med tex 200 meter måste man väl kunna vända sig till firman man köpt av och säga.. Du... du är nog skyldig mig en FLM eftersom dina produkter inte håller vad de lovar. Istället för att jag måste betala den inledningsvis?

Det känns som installationsfirman och tillverkaren i dethär fallet försöker göra en lite "rädda sin egen rumpa" lösning.

Eller är det så att det har med BBR 16 att göra att man inte får ha för mycket effekt installerad i huset och om man köper då en mindre BV anläggning och sen i princip trimmar den så kommer man runt det hela?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Jag kan köpa som jag sagt tidigare att den återladdar och om det har blivit ett dåligt hål i backen eller om det är för grunt borrat men säg att man har 200m bra hål. Hur mycket behövs då återladdas?

Kan man verkligen "få igen i kr" motsvarande 50 meter borrhål?


Hur många meter borrhål en FLM motsvarar beror på hur husets värmeförluster fördelar sig mellan ventilationsluft och övriga förluster och vilken temperatur på ingående köldbärare man vill ha. Den senare beror på effektuttag per meter, bergets temperatur och effekttäckning. Det finns ingen siffra som gäller för alla fall.

Ett korrekt dimensionerat borrhÃ¥l behöver inte Ã¥terladdas. Om 200 meter är ett bra borrhÃ¥l beror pÃ¥ var i landet huset ligger och pumpens effekt.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Ett hus byggt med BBR 16 regler i Stockholm, istället för Sundsvall. 180m2 alltså 90+90. Ingen källare.

Från hemsidan

"I beräkningen nedan har vi räknat på förbrukning av varmvatten vid normalbehov, innetemperatur 21 grader, frånluftsventilation, fyra personer i hushållet samt dusch."

Siffran i tabellen visar kWh/m2/Ã¥r.
                              Malmö        Stockholm     UmeÃ¥
FrÃ¥nluftsvärmepump   37 kWh       42 kWh        58 kWh
Bergvärmepump         30 kWh       33 kWh        49 kWh

Slut från hemsidan.

Vad jag förstår så är det 180x33= ungefär 6000kWh/år totalt.

FLM kostar: ca 12500kr.

Kan man utifrån dethär läsa ut någonting?

Jag vill inte på något sätt säga att jag inte kan tänka mig en FLM och vill inte vara otrevlig utan bara ha lite mer hjälp på traven.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
100 000kr för ett FTX system???!!!!! Sc:,h
Vem betalar det? Och va fan är det för aggregat?
Kolla www.soliduct.se De säljer kompletta system inkl ritning för ca 40 000kr inkl allt.
Det tycker inte jag är farligt.
Och släpper man in -15 gr i ett hål i väggen, som sedan ett lågtempererat golvvärme system ska värma upp, så BLIR det kallras. Även i ett nytt hus. Så är det. Har erfarenhet av båda systemen i samma hus.
Och det blir fler don i taket (det ni kallar tallrikar) men att det låter kan jag inte hålla med om. Visst, mitt i natten när alla sover och alla maskiner stoppat så kan man väl höra lite om man anstränger sig.
Smutsigt blir det inte heller. Jag har ett don som blir lite smutsigt, men det vet jag varför och det ska åtgärdas.
I mitt aggregat sitter det två filter. Ett på varje sida om växlaren. Dessa kostar 380:-/sats direkt från tillverkaren av aggregatet. (Östbergs)
Så självklart är det att rekommendera ett FTX-system före F med återvinning.

Ang. injustering sÃ¥ tog det mig ca 2 timmar att justera in donen till rätt flöde. Det är ju lite meckigt eftersom en justering pÃ¥ ett don pÃ¥verkar alla andra ocksÃ¥. 
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Jag fick pris idag på en höft.

Mek = ca 26000 kr i material.
Östbergs FTX i två våningar ca 60 000 kr i material.


Det var ju inte direkt gratis med att ha kalla ventiler och drag vid fönstren heller. Det kommer ju onekligen leda till att någon skruvar upp tempen på BV pumpen.

Men då har vi kommit fram till att:

FTX:

1. Det är i princip dubbla pengarna upp till FTX i ett nybygge.

2. Det kan susa lite

3. Fler "tallrikar" i taken

4. Bli lite skitigt

5. Två filter istället för en 8-10st.

6. Inskruvningskostnader och service mm.

7. Bättre komfort och man får tillbaka lite återvinning på det man redan har värmt upp. Inte som FLM.

FLM

Här är det inte riktigt klart ännu. Men kvällen är ung  :)

Vänligen kommentera.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Skulle nog säga att frånluftsdonen låter mer än tilluftsdonen faktiskt.
Då har jag ett frånluftsdon mer än tilluft.
Samt att av 100% omsatt luftmängd så står FL för ca 55% och TL för ca 45%.
Angående skitigt är det frågan om hur du menar. Inomhusmiljön är bättre med FTX:en, då det sitter F7 filter i det på både TL och FL.
Det som någon satt i tilluftsventilerna man sätter i väggen, som också går under benämningen filter, kryper ju humlor igenom. Så det blir lite skitigt överlag inne med det systemet.
Runt mina TL-don finns ingen smuts för utom tidigare nämnda problem.

Jag hävdar fortfarande, med erfarenhet av mitt bygge samt "paketen" på Soliducts hemsida, att det går att få loss ett paket för ca 40 000:-

Och ventilation är ganska kul att bygga själv Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Vad är det för typ av filter som humlor kryper igenom? Vad är det för "Fresh" med dem?

http://www.fresh.se/index.php?show=71721_SWE&&page_anchor=http://www.fresh.se/p71721/p71721_swe.php

Känns som om det är något knas om det kommer igenom en humla då?

Hmm... Vad sa du att du jobbade?  :)

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Betalade 34000 för ett heru90 med alla don och rör dragning för 1 1/2 år sedan isolerade själv.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Priset på 100 000 var baserat på ett befintligt hus på lite drygt 200m2 fördelat på 2st plan som hade självdragsventilation.

En firma skulle då sätta in ett FTX aggregat på vinden och dra alla ventilationsrör och montera alla från- / tilluftsdon. Efter ROT avdrag har jag för mig att det landade på 85 000 inkl allt. Jag kanske har offerten kvar i pappersinsamligen (jag köpte inte huset i fråga).

Jag utgår från att det är något enklare att få detta gjort i samband med att man bygger nytt. Någonstans läste jag om strax över 60 000 men jag mins inte om det var här eller på byggahus.se.

Själva aggregatet brukar väl ligga kring 25 000 sen tillkommer övrigt material samt arbetskostnad.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Nej, jag känner att den här tråden inte är klar!

Vi verkar vara ganska klara på FTX biten.

Ni får ursäkta men jag har mer frågor om FLM.

Finns det någon som kan säga om:

1. Det finns någon anledning till att välja FLM om man borrat ca 200m i Stockholmstrakten?

2. Kan man ha FXT och FLM? Av enda anledningen att flest prylar vinner?

3. Visst måste man kunna eftermontera FLM om man märket att det inte blev bra? Isåfall ihop med FTX?


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag tror inte man kombinerar FTX och FLM.

200m djupt säger inte så mycket om man inte vet hur stor panna du har samt gärna även hur stort energibehov du förväntas ha.

200m ska ju vara safe för 10kw maskin och energibehov uppåt 30mwh, så vitt jag lyckats räkna mig fram till.

För 10 000kr får du 40m extra borrhål typ
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du kan inte kombinera FTX ock FLM.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Citera
Du kan inte kombinera FTX ock FLM.
Varför?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Citera
Du kan inte kombinera FTX ock FLM.
Varför?
De bygger båda på att återvinna värmen ur frånluften, och båda är effektiva nog att återvinna så mycket att det inte blir något kvar till den andre.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Och när uteluften blir såpass varm att du inte återvinner så hemskt många grader längre, kan det ju funka med ett återvinningsagg. på avluften efter FTX:en...
Särskilt de hus som har en pool som värms av VP under sommaren. Då går ju VP mycket även under sommartid och återvinner således värme till brinen...
Att det är en installation som blir svår att räkna hem är en annan sak, men det GÅR att kombinera.
Och som sagt, flest prylar vinner Thumbsup
Funderar själv på det, men de är ju så satans dyra.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Och när uteluften blir såpass varm att du inte återvinner så hemskt många grader längre, kan det ju funka med ett återvinningsagg. på avluften efter FTX:en...
Särskilt de hus som har en pool som värms av VP under sommaren. Då går ju VP mycket även under sommartid och återvinner således värme till brinen...
Att det är en installation som blir svår att räkna hem är en annan sak, men det GÅR att kombinera.
Och som sagt, flest prylar vinner Thumbsup
Funderar själv på det, men de är ju så satans dyra.

Att det GÅR i vissa undantagsfall är ju en sak, men i allt som handlar om värmesystem måste det vara ekonomiskt försvarbart kontra bekvämlighet.
Både enkla solpaneler eller en utedel till BV:n ger mer besparing till ungefär likvärdig investering om du har pool.
Möjligen kan utseendet på huset spela roll i dessa fall men du får ju inte ut mer än 1-2kW till brine (samt minskar uttaget ur gratisenergin i hålet) beroende på luftvolym och brinetemp.
Detta ger kanske 100-200W lägre förbrukning på VP så vi pratar om en 2-5kWh besparing/dygn (oräknat fläkt och pump på FLM) om kompressorn går dygnet runt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Då kommer nästa grejer eftersom jag känner att vi inte riktigt är färdiga ännu.

Säg att man köper ett nytt hus av en hustillverkare som bara "ÄR SÃ… FYRKANTIGA MAN KAN BLI"  huvuddunk

De kan inte leverera FTX i sina modulbyggda hus.

Nehej...

Finns det då någon fördel med att investera i en FLM.

Förutsättningarna har inte ändrats:

Stockholmsområdet 1 1/2 eller 2 plan ca 180m2. BBR16. Nibe F1245 med 8 kW och 200m hål i backen.

 

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
det är ju väldigt klantigt av en husleverantör att inte kunna leverera FTX. Hur fan tänker dom?

Då är du ju tvingad till enbart frånluft med återvinning. Jag gissar att FLM då är bäst för dig. Eller tänker jag fel nu. Vilka andra alternativ har du i så fall?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Tänkte göra lite reklam för Hjältevadshus eller Finndomo som de heter nu... när det gäller FTX... eller men NEJ!


Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Bör man välja FLM om man inte kan ha FTX pga husleverantören?

Eller ska man bara lÃ¥ta den varma luften pysa ut  ;D ... luta sig tillbaka i soffan och glädja sig Ã¥t att man har lagt pengarna pÃ¥ ett djupare hÃ¥l istället?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Jag känner ju inte till regelverket. Huruvida det är tvingande att ha någon typ av återvinning på frunluften eller inte.

Men mina slantar hade nog landat på ett djupare hål och frikyla.

Återvinning på frånluften kan du ju ta hand om vid ett senare tillfälle, på bästa möjliga sätt, när du vet varför du eventuellt behöver den.

om det nu inte går att ha ftx.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Hur länge har man kört med FLM?

Kanske man ska vänta till det har kommit en med snålare grejer som ger med återvinning, FLM Turbo2?

Eftermontage måste man väl kunna göra eller?

Nej, de verkar inte kunna leverera FTX.

Nu vart jag osäker pÃ¥ dethär med BBR16/17 och om man är tvungen att ha nÃ¥gon typ av Ã¥tervinning av luften för att nÃ¥gon ska bli nöjd bakom ett skrivbord... Stämpla lite, dricka kaffe och pysa varmluft...  :)

NÃ¥gon som vet det?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Nog måste det gå att eftermontera även FLM. Och givet typen av anläggning så borde det inte kosta så mycket mer att göra det i efterhand. Om man jämför med FTX som ju så klart är billigare att installera i samband med att man bygger nytt än i efterhand.

Jag har fått för mig att man måste ha återvinning på frånluften och att detta i kombination med pressade priser har gjort FLVP populärt. Uppenbarligen så populärt att vissa inte ens erbjuder FTX...

Tidigare hade kravet endast med energiförbrukningen att göra. Samt att ventilationen måste vara mekanisk. Kanske har dom lagt till återvinning på senare tid. I så fall ökar incitament för FTX + BV eller FLVP eller BV+FLM i stället för F + BV som i så fall inte är legalt. Men om detta vet jag inget.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
Ett överdimensionerat FTX ger grym komfort, som idag då båda barnen är magsjuka, det luktade inte hallon på morgonen men efter att ha varvat upp aggregatet på max så var lukten snart borta och kallt blev det inte eftersom jag har värmexäxlare. Senare på dagen blev det för varmt pga solinstrålning, då slog jag av värmeväxlaren och på frikylan.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Utloggad Antifreeze

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Knugliga Hufudstaden
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
Hur mycket har du överdimentionerat FTX:en?

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Mitt aggregat går på 25% TL och 40% FL. Det finns lite att hämta mao.
Det är ett råd, att gå upp en dim.
Om det nu blir FTX Thumbsup
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Nils-Oscar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Hej! Är ny här på forumet. Efter att ha läst en del om frånluftmoduler för bergvärme, frånluftvärmepumpar och ftx så blir jag förvånad då diskussionerna kring dessa verkar handla om värmeekonomi. Dess primära funktion är i mina ögon att ventilera huset med god komfort.

FLM, FLVP och FTX är alla olika ventilationslösningar med någon form av återvinning, inte primärt uppvärmning. Har jag rätt?

Trevlig midsommar!

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Citera
Hej! Är ny här på forumet. Efter att ha läst en del om frånluftmoduler för bergvärme, frånluftvärmepumpar och ftx så blir jag förvånad då diskussionerna kring dessa verkar handla om värmeekonomi. Dess primära funktion är i mina ögon att ventilera huset med god komfort.

FLM, FLVP och FTX är alla olika ventilationslösningar med någon form av återvinning, inte primärt uppvärmning. Har jag rätt?

Trevlig midsommar!

Förvisso ska det ventilera bort förorenad luft och fylla på med ny fräsch, men att inte lägga stor vikt vid återvinning/värmeekonomi i frågan är förkastligt.
Tillförd energi kostar pengar... ;)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Tänkte på en annan sak när jag läste tråden igen.
Klart som f-n att installatörerna för de olika värmepumparna säger BV+FLM. Vilken VVS:are idag installerar ventilation?
Ett FTX-system projekteras och installeras/säljs av ventfirmor.
En FLM sätts in av en röris...

Antifreeze: Hur har det gått i djungeln?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
Redan 2004 var det krav på återvinning på frånluften vill jag minnas...
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!