Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FTX+bergvärme eller Berg med FLM, leverantörer säger olika  (läst 39319 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Man blir inte klok på detta med värmekälla.

Jobbar som installatör och kan säga att när man får olika bud från olika leverantörer av värmepumar, man vet inte vad man
ska tro.
CTC säger, zenith acktank om man ska ha solfångare i framtiden med en eco part, vilket jag köper i resonemang. Till detta ska jag ha en FTX hade jag tänkt mig. CTC säger, kan vara smart att öka pump storlek och borrhål mot dimensioneringen om man har bra rabatter på dessa produkter.
Niber säger, aldrig lönt att sätta en FTX. Sätt en 1245 bergvärmepump med deras FLM. Du kommer aldrig räkna hem solen då CTC drar 3000 kw/h mer per år p.g.a att de kör fast kondensering, så kostnaden att driva deras grejer drar mer och därav blir solen inte gratis då Nibes drar mindre från start. Att sedan öka storlek var det galnaste de hört, aldrig motiverbart att göra så. Vad ska man göra?

Tycker i alla fall själv att FTX och bergvärme känns bäst. Sen om man tar en större pump eller inte kan ju diskuteras.

Huset vi ska bygga är på 200 m2 boyta och 50 m2 garage. Boyta ska värmas till 21-22 och garage runt 16

Någon som kan ge råd?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!