Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVB frÃ¥ga samt en undran om knäpptank  (läst 5904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VVB fråga samt en undran om knäpptank
« skrivet: 14 januari 2013, 17:09:52 »
Hej alla!

Har kört systemet ett tag nu och håller på att försöka komma på det där med varmvatten. I morse när jag skulle fylla upp ett bad blev badkaret bara ljummet. Inte så kul. Ingen har använt varmvatten under natten så hur kan det bli så här?

Provade häromveckan att ställa in varmvattenstart på 38 grader (råd från firma), kan det vara det som gjorde vattnet ljummet? Ställde nyss om varmvattenstart till 45 grader. Förstår inte hur en VP VVB fungerar riktigt. Min gamla el VVB hade ju alltid varmt vatten. Man vill ju inte riskera att få kallt vatten bara för att ingen använt varmvatten under natten.

Sen har vi ganska störiga knäppljud från rören, framförallt i sovrummet. Det är så pass högt att vi vaknar av det. Firman var här och kom fram till att de ska installera en knäpptank. Det skulle hjälpa till 100%. Det får jag hoppas.

Är en knäpptank egentligen en arbetstank (annat namn bara?) Knäpptanken rymde 50 liter enligt firman. Vart går gränsen för att kalla en tank för arbetstank? 100 liter, 200 liter?

Hoppas någon har några bra svar...

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: VVB fråga samt en undran om knäpptank
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2013, 17:19:57 »
38 grader låter lågt som vv start men vet inte vad man bör ha på en Thermia beror lite på hur inställningarna är gjorde för har för mig att Thermia har dubbla givare. En knäpptank är alltid en knäpptank hur stor den än är så länge den inte är inkopplad med separat flöde mot radsystemet med extern cirkpump då blir den en arbetstank oberoende av storlek.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VVB fråga samt en undran om knäpptank
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2013, 20:29:45 »
38 grader är helt sjukt lågt. Tänkt om du startar att tappa badkar när den står på 39 grader :P tjohej.

45 låter mer normalt. Beror lite på hur din balans är inställd, mellan topp och bottengivare.


En VP vvb fungerar lika som en el-vvb med avseende pÃ¥ temperatur. Firman bad dig ställa in att den inte skulle göra nytt varmvatten förrän temperaturen i vv-beredaren blev 38 grader  :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB fråga samt en undran om knäpptank
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2013, 20:36:25 »
Ja vattnet var säkert nere pÃ¥ 40 grader när jag började tappa upp vattnet, oh sÃ¥ skönt det blev. FÃ¥r köra pÃ¥ 45 grader, kanske ännu högre om det krävs. Fast o andra sidan blir det billigt att bada med 38 grader i start  ;)

Vp är inställd att köra vv i 20 minuter, antar att det är standard.

Men vad tror ni om en knäpptank? Försvinner alla ljud? Vill helst inte installera en ful och skrymmande tank om det sen inte hjälper.

Tar en arbetstank också bort knäppningar?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: VVB fråga samt en undran om knäpptank
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2013, 20:45:54 »
Har du inga problem med flöden eller vill använda termostater i stor utsträckning skulle jag välja en knäpptank utan extern cirkpump vill man ha termostater eller har problem med för höga flöden i radiator systemet väljer man arbetstank. BÃ¥da tankarna tar bort knäppningar men jag tycker att en knäpptank kan vara mindre och ändÃ¥ fungera bra 100 liters knäpptank räcker bra och det brukar hjälpa i de flesta fall men inga garantier. Om du provar och ställer upp vv till kanske 42 grader till att börja med sÃ¥ kan du ju öka om det inte räcker till. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB fråga samt en undran om knäpptank
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2013, 20:49:58 »
Intressant att du nämnde flöden. I en slinga susar det i rören. Detta sus hörs även i de tillkopplade radiatorerna. Undrar varför det susar i en slinga och inte i alla?

Installatören trodde att knäpptanken rymde 50 liter.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: VVB fråga samt en undran om knäpptank
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2013, 20:55:44 »
Det kanske är lite för klena rör i den slingan i förhållande till flödet det kan du ju prova att justera bort men stryper man en slinga måste flödet öka nån annanstans för vp vill ha rätt flöde hela tiden. Med arbetstank kan man ha rätt flöde för vp i en egen krets och ett annat ofta lägre flöde över radiatorerna men ska du ha arbetstank rekommenderar jag en tank på ca 300 liter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VVB fråga samt en undran om knäpptank
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2013, 20:58:19 »
har ni justerat några flöden, radiatorer eller slingor. Eller är allt precis som det var innan värmepumpen?

har du några termostater aktiva?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB fråga samt en undran om knäpptank
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2013, 21:04:32 »
Ja enligt firman är det inte för klena rör. Han sänkte cp till läge 2 (finns läge 1, 2, 3). Dessutom sänkte han flödena på några element, men suset är kvar i den aktuella slingan.

Jag kan iof leva med ett visst sus, just den slingan går i hallen o köket och det är inget som direkt stör. Men jag vet ju om det och det kan vara störande det också.

De har som sagt erbjudit mig en knäpptank, men jag vill ju att det ska vara 100 %. Inga knäppningar, inget sus. Antar att man inte kan kräva av ett vattenburet system är lika tyst som tex oljefyllda elelement, de är ju verkligen tysta.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB fråga samt en undran om knäpptank
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2013, 21:06:42 »
Jag kör bara med termostaterna på elementen, och en utegivare. Flödena har jag själv försökt pilla lite med. Firman kommer ju tillbaka och förväntar mig en exakt inställning.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VVB fråga samt en undran om knäpptank
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2013, 21:08:01 »
finns det termostater aktiva på de element som susar.

Nu under inställningsfasen så är det rekommenderat att ställa alla termostater på MAX och sätta rumsfaktorn för innegivaren till 0.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB fråga samt en undran om knäpptank
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2013, 21:13:52 »
Eller egentligen är det inte elementen som susar. Det susar i rören i den aktuella slingan. Jag gick o lyssnade i källaren där slingan går upp till ovanvåningen, och det susade i rören. Just där jag lyssnade sitter inga element, så det susar ju i rören. Hmm hur löser man sus i en slinga?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VVB fråga samt en undran om knäpptank
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2013, 21:17:33 »
suset kommer kanske från en tidigare punkt i slingan.

en ventil som stryper eller så.

följs slingan hela vägen till VP.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: VVB fråga samt en undran om knäpptank
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2013, 21:19:57 »
Där det susar är det ca 3 meter rör till själva vp. Rummet det susar i (där slingan går) är vägg i vägg med rummet där vp står, nära alltså.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: VVB fråga samt en undran om knäpptank
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2013, 21:25:35 »
vad har du för delta. skillnad mellan framledning och retur när värmepumpen går och gör värme till huset?

har du satt alla termostater på max och deaktiverat innegivaren? :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!