Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750, pÃ¥verkan av cirkulationspump i shuntgrupp  (läst 10862 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HelenaEN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Ställer man inga frÃ¥gor fÃ¥r man inga svar
Nibe F750, påverkan av cirkulationspump i shuntgrupp
« skrivet: 07 november 2014, 08:12:38 »
Hej!
Jag har kollat runt en hel del på forumet för att försöka förstå hur vår pump jobbar och varför det är svårt att få upp värmen. Jag har haft en hel del krångel som mest beror på att jag inte har nån info om tex hur långa slingorna är osv, ingen ordentlig projektering är gjord och det gör mig misstänksam mot alla inställningar i systemet. Tex stod den på "radiatorer" istf "radiatorer + golvvärme" plus att några installationsprotokoll inte finns. En behörig installatör var och tittade på systement/installationen rent allmänt och bla justerade in ventilationen. Han tyckte då att vi hade lite hög kurva och jag bad honom sätta den på ett normalt värde för området, nu är den 8 +1. Sen kom våren och sommaren och nu är det dags igen att försöka trimma in detta.

Jag har försett slingorna med flödesmätare så jag kan se att det ser OK ut. Sedan resonerade jag så att eftersom värmekurvan är satt till ett normalt värde så kan det vara så att om det inte blir varmt så kan det vara något annat som inte är riktigt inställt. Nu har jag provat två saker, dels satt upp hastigheten på cirkulationspumpen i shuntgruppen (samma typ av pump som den som sitter i vp) till III, stod på II innnan. (Pumpen i själva vp står på II). Sammt dragit ner ventilationen från 55% till 35%. Värmen börjar vara OK nu.

Men, eftersom jag är nybörjare på dettta så vet jag egentligen inte vilka de negativa effekterna är... Vad ska jag hålla utkik efter i pumpens prestanda/beteende för att se om det här var en dum ide. Mest är jag orolig för hur cirkulationspumpens hastighet påverkar värmepumpen. Efter några snabba beräkningar så tyckte jag att ventilationen iallafall är på minsta värde som pumpen behöver.

NÃ¥gon som vet mer?
Villa med 1.5 plan plus källare nära Landvetter på 150m2. Nibe F750, Uponor golvvärme på nederplan, radiatorer på övre plan. Öppen planlösning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750, påverkan av cirkulationspump i shuntgrupp
« Svar #1 skrivet: 07 november 2014, 08:47:09 »
F750 är konstruerad för att arbeta med ett ganska rejält ventilationsflöde. 150 kvm BOA ger flödet 52,5 lit/sek (189 kbm/tim) enligt normen, sedan bör även källaren ha viss ventilation. För lågt luftflöde i ett större hus gör att den förmodligen får köra mer med elpatronen.

Kontrollera gärna att allt har blivit luftat enligt manualen, finns flera skruvar för avluftning på F750.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HelenaEN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Ställer man inga frÃ¥gor fÃ¥r man inga svar
SV: Nibe F750, påverkan av cirkulationspump i shuntgrupp
« Svar #2 skrivet: 07 november 2014, 10:41:33 »
När jag räknade pÃ¥ luftflödet sÃ¥ tittade jag pÃ¥ bästa arb omr för pumpen pÃ¥ 31 l/s, alltsÃ¥ ett mindre flöde än vad normen anger i mitt fall. Sedan tittade jag i installatörshandboken  s35 i diagrammet och tyckte att 35% borde funka. Men egentligen när jag tittar nu, hur ska jag avläsa tryck pÃ¥ y -axeln, vilket tryck är det som avses?

Källaren är helt avskillt från systemet (inga don eller ventiler), men det är där pumpen står.

Jag har avluftat F750n helt enl manualen (på alla fyra ventiler) förra veckan. Luftade elementen också. Tyvärr kommer jag inte åt att lufta slingorna pga hur fördelaren sitter.
Villa med 1.5 plan plus källare nära Landvetter på 150m2. Nibe F750, Uponor golvvärme på nederplan, radiatorer på övre plan. Öppen planlösning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F750, påverkan av cirkulationspump i shuntgrupp
« Svar #3 skrivet: 07 november 2014, 10:55:34 »
Blir alla radiatorer varma upptill (och lite ljummare nertill)?
Blir returerna på golvvärmen varma (kör med helt öppna termostater när du trimmar in grejerna)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HelenaEN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Ställer man inga frÃ¥gor fÃ¥r man inga svar
SV: Nibe F750, påverkan av cirkulationspump i shuntgrupp
« Svar #4 skrivet: 07 november 2014, 11:10:03 »
Har inte känt nedtill på radiatorerna om det är svalare där, men dom är varma uptill iallafall och inställda på max, ska kolla när jag kommer hem. Hade önskat att dom är lite varmareegentligen eftersom dom är enda värmekällorna uppe så golvet är lite svalt.

Jag har helt monterat bort styrdonen på returerna på golvvärmen, har flödesmätare på inloppen och jo returerna blir varma.

Nu när jag har satt upp cirkulationspumpen så är flödet rätt bra i dom, max eller nästan på de flesta slingor (7st totalt), har bara vridit ner flödet på det golv där jag känner att det är onödigt varmt (kök). Jag har lite problem med sovrummen för där är det nått skummt med vilken slinga som går vart. Badrummet är max flöde men ändå lite för svalt. Vardagsrummet (två slingor) är öppet till nock och där är det svårt att få upp värmen, (golven upplevs ganska svala), man jag gissar att det har med storleken/volymen på rummet att göra?

Villa med 1.5 plan plus källare nära Landvetter på 150m2. Nibe F750, Uponor golvvärme på nederplan, radiatorer på övre plan. Öppen planlösning.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Nibe F750, påverkan av cirkulationspump i shuntgrupp
« Svar #5 skrivet: 07 november 2014, 14:56:42 »
Har du en shuntgrupp till slingorna ska VP vara inställd på "radiatorer", utan shuntgrupp "radiatorer + golvvärme".

Snåla inte på fläkthastigheten. Det är viktigt att pumpen får mycket frånluft att jobba med. Luftfiltret sätt också igen lätt så bra att ha lite marginal samt dammsuga det varannan månad.
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F750, påverkan av cirkulationspump i shuntgrupp
« Svar #6 skrivet: 07 november 2014, 14:57:47 »
Om flödena till radiatorer/golvvärme verkar OK överallt (det är lite viktigt att det är hyfsat balancerat) så är det en högre kurva som gäller för att få varmare inne.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HelenaEN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Ställer man inga frÃ¥gor fÃ¥r man inga svar
SV: Nibe F750, påverkan av cirkulationspump i shuntgrupp
« Svar #7 skrivet: 07 november 2014, 15:50:18 »
Japp, den står på "radiatorer + golvvärme" nu. Och det verkara vara konsensus att jag inte bör dra ner på ventilationen (inte så mkt iallafall).

Visst kan jag se luftflödet i ngn display har jag för mig? Så kan jag ju övervaka så att det inte blir för snålt.

Ingen som vet hur jag ska avläsa grafen i installationshandboken Luftflöde vs tryck. Dvs vilket tryck är det man menar?

Ingen som har nån uppfattning vad shuntgruppens hastighet bör stå på? Eller om det är skadligt att den står på en högre hastighet än värmepumpens pump?
Villa med 1.5 plan plus källare nära Landvetter på 150m2. Nibe F750, Uponor golvvärme på nederplan, radiatorer på övre plan. Öppen planlösning.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F750, påverkan av cirkulationspump i shuntgrupp
« Svar #8 skrivet: 07 november 2014, 16:50:06 »
Differenstrycket är totala mottrycket i ventilationssystemet och som avgör vilket luftflöde det blir med ett visst varvtal(%) på fläkten. Alla ventiler i ytterväggarna ska vara fullt öppna. I många hus ligger mottrycket på omkring 250 Pa och detta är markerat med fet stil i diagrammet. Det innebär alltså att fläkten ska stå på drygt 80% för att uppnå drygt 50 lit/sek luftflöde. En ventilationsinjustering ska vara gjord i huset där flödena mäts i varje frånluftsdon så att dessa ställs in till projekterade delflöden och fläkten ställs in till korrekt totalt flöde och %. Lufthastighetsgivaren i F750 verkar ge ett ungefärligt värde på flödet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HelenaEN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Ställer man inga frÃ¥gor fÃ¥r man inga svar
SV: Nibe F750, påverkan av cirkulationspump i shuntgrupp
« Svar #9 skrivet: 07 november 2014, 20:31:15 »
Var just ner i källaren och satte upp fläkten igen.

När jag kollade runt lite märkte jag att den inställnings ändring jag gjorde från"radiator"till "radiator +golvvärme" inte var kvar. Ändrade igen men så fort jag byter meny försvinner inställningen. Vad gör jag för fel?
Villa med 1.5 plan plus källare nära Landvetter på 150m2. Nibe F750, Uponor golvvärme på nederplan, radiatorer på övre plan. Öppen planlösning.

Utloggad Freddan101

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 172
  • Karma +0/-0
  • Nibe F750
SV: Nibe F750, påverkan av cirkulationspump i shuntgrupp
« Svar #10 skrivet: 10 november 2014, 04:57:02 »
Men du har väl en shuntgrupp till dina golvslingor? Isf. ska VP stå på "radiator" som jag beskrev ovan.
Nibe F750 installerad i ett 155 kvm 1,5-plans i GBG byggt 2011. Shuntade golvslingor i plattan & radiatorer (1-rörssystem, 2 slingor) på ÖV i samma klimatsystem

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F750, påverkan av cirkulationspump i shuntgrupp
« Svar #11 skrivet: 10 november 2014, 05:41:40 »
Skulle du kunna ta en eller ett par bilder på din shuntgrupp/shuntgrupper och fördelare.
Det kan finnas saker att justera på där, och det är mycket lättare att hjälpa till om vi kan förklara utifrån en bild.
Bifoga bilderna genom att klicka på "Bilagor och andra tillval" när du skriver ett inlägg i forumet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HelenaEN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Ställer man inga frÃ¥gor fÃ¥r man inga svar
SV: Nibe F750, påverkan av cirkulationspump i shuntgrupp
« Svar #12 skrivet: 10 november 2014, 09:00:47 »
Förlåt Freddan jag läste inte ditt svar ordentligt.
Satt just själv och funderade på detta, jag förstår nu, det finns ju bara "ett rör ut", så den ska stå på radiatorer.

Rickard, här kommer bilder. Fördelaren (Uponor pro 1) sitter uppe i köks skåpet och på in-sidan har jag nu flödesmätare. Shuntgruppen (push 23A) sitter nere i källaren. Du får vrida på huvudet, kunde inte vrida bilden =). Pumpen på shuntgruppen står nu på III (var II) och reglerventilen står på standard, fabriksinställning.

I övrigt har jag dragit upp ventilationen till 55% och börjat loggat, ser bättre ut nu, inget tillslag av elpatronen. Har lärt mig massvis över helgen. Men en grej jag funderar över, varför blir FL bananas när kompressorn avfrostar?

Villa med 1.5 plan plus källare nära Landvetter på 150m2. Nibe F750, Uponor golvvärme på nederplan, radiatorer på övre plan. Öppen planlösning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe F750, påverkan av cirkulationspump i shuntgrupp
« Svar #13 skrivet: 10 november 2014, 09:18:43 »
OK, nu vet jag mer om hur det är tänkt, om jag tänker rätt...

Värmekurvan i värmepumpen bestämmer egentligen hur varmt det kallaste rummet som värms av radiatorerna skall bli.

De grå och röda ventilerna vid cirkpumpen bör vara helt öppna, de styr hur mycket vatten som tillförs fördelaren från värmepumen, är det strypt där så kommer du aldrig att få lika varmt till golvvärmen som till radiatorerna.
På den svarta ratten styr du hur varmt vatten som skall gå ut i golvvärmslingorna, det bestämmer helt enkelt hur stor del av flödet från cirkpumpen som tas från framledningen (från värmepumpen) och hur mycket som tas via bypassledningen (retur från golvvärmen) till cirkpumpens sugsida.
För att få så varmt som möjligt, om jag fattar det rätt, skall du skruva medsols tills det tar stopp på den svarta ratten, det säkerställer att du bara cirkulerar det vatten som kommer från värmepumpen i golvvärmen, alltså ingen shuntfunktion alls.

När du maximerat flöde och temp till fördelaren kommer du troligen att få strypa mer i kök och toalett, och för då mer/varmare flöde i slingorna som matar de rum som idag upplevs för kalla.
Tänk på att vissa golv kan vara känsliga för övertemeperatur, trägolv skall t.ex. inte ha en högre yttemperatur än runt 28 grader om jag minns rätt.
Man brukar tala om en max framedningstemp till golvvärmefördelare på runt 45 grader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad HelenaEN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Ställer man inga frÃ¥gor fÃ¥r man inga svar
SV: Nibe F750, påverkan av cirkulationspump i shuntgrupp
« Svar #14 skrivet: 10 november 2014, 13:00:34 »
Tack!
En sak bara, visst ska radiatorerna vara varmare (med lägre flöde) än golv värmen (lägre temp men högre flöde), dvs jag måste ha en viss shunt effekt?
Villa med 1.5 plan plus källare nära Landvetter på 150m2. Nibe F750, Uponor golvvärme på nederplan, radiatorer på övre plan. Öppen planlösning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!