Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Imponerad  (läst 9699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Imponerad
« skrivet: 21 oktober 2011, 14:29:51 »
Syrran fick en Fujitsu AGYV14LA golvmodell installerad och jag mÃ¥ste säga att jag är grymt imponerad av hur otroligt tyst den gÃ¥r även att den har sÃ¥ bra värmespridning och givetvis den höga uteffekten  Thumbsup MÃ¥ste säga att den var verkligen en positiv överaskning dÃ¥ jag inte har nÃ¥gon tidigare erfarenhet av golvmodeller. Stor chans att nästa pump blir en golvmodell.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Imponerad
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2011, 16:31:05 »
Måste ju vara grymt smidigt att ha den på golvet, varma golv och kan hänga utedel och innedel bakom varandra, slippa rörkanaler på väggarna..

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Imponerad
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2011, 16:50:51 »
det behöver vara 3m rörlängd mellan inne och utedel sÃ¥ helt lätt blir det inte att gömma den rörslingan om dom ska sitta bakom varandra  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Trubbnos

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 328
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Imponerad
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2011, 18:14:56 »
Puuh, tur vi har 3001mm väggar då.. ^-^

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Imponerad
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2011, 18:58:51 »
Går väl minska på längden om kylteknikern tappar ut lite av köldmediet gissar jag, brukar ju finnas en rekommendation hur mycket gas man skall pytsa i när rören är över en viss längd medans är det kortare än minimum så får man ta bort motsvarande mängd.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Imponerad
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2011, 19:10:49 »
Kolla först med montören så inte garantierna påverkas om ni får för er att tömma ur soppa, be då att få det skriftligt att garaniterna inte påverkas och då helst av leverantören av maskinen (i detta fall FG Nordic gissar jag )
Vi tömmer inte ur soppa ur någon maskin för att riskera hamna i någon tvist med garantier
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Imponerad
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2011, 20:26:49 »
Garantier är bra sak att ta upp med leverantören.

I mina ögon så borde man hamna i samma frågeställning ang. garantier när man addera köldmedie pga. långa rör precis som när man tar bort lite köldmedie när man kortar röret utanför min och maxgränser.

Det är ju sträckorna för rören som är den variabla delen av nödvändig köldmediemängd medans det som finns i kondensor och evaporator bör vara ganska oförändrat oavsett längd, men i verkligheten måste eventuell överskott tas upp av receivern inom den tillåtna min och max-rörlängderna med orginalfyllningen och därmed inte alltid den mest optimala driftläget..

Med andra ord, om urtappning av några 10-tal gram gas för att man har lite kortare rör skulle påverka garantierna så vill jag se en väldigt bra och teknisk trovärdig förklaring till detta om man hävdar att garantierna inte längre skulle gälla i det fallet - det är ju betydligt värre livslängdmässigt för maskinen att köra med en överfylld eller underfylld system i mina ögon.


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Imponerad
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2011, 20:47:02 »
Finns inga anvisningar om mängden köldmedie att tappa ur vid kortare rörlängder än dom 3m som nästan alla tillverkare hänvisar till, men alla har på grammet uppgett hur mycket som ska fyllas på.

Har frågat om att tappa ur för att ha korta rörlängder tidigare men så gott som alltid fått till svar att garaniterna sitter löst till.

Vet inte om dom menar att det är för "kort" väg att växla mellan vätska/gasform eller vad som egentligen är den största boven vid korta rördragningar.

Exprimenterade med en HE12 förut med korta rör (ca1,5m) och försökte oss på att tappa ur soppa men avfrostningen fungerade inte till 100% med korta rör oavsett hur mycket vi försökte laborera med köldmediat.
Avfrostade helt enkelt inte bort all is/frost som då byggde på vartefter.

Tillbaka till 3,5m rörlängd så fungerade allt igen

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Imponerad
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2011, 21:49:16 »
Ja TS Comfort har helt rätt här att man får aldrig tumma på den minimilängd som alltid brukar finnas i specarna för röranslutningen till pumparna, händer det något med pumpen som t.ex ett kompressorshaveri e.d så är detta ett av de första sakerna man frågar efter och kollar upp noggrant. Visar det sig att man har underskridit specad minimilängd på anslutningrören så kan man helt glömma garantin för den delen av pumpen ivf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Imponerad
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2011, 22:30:04 »
DÃ¥ är det den intressanta frÃ¥gan varför - är inte soppan färdigkondenserad/expanderad  och rätt temperatur när det gÃ¥r ut i rören? - om det hänger pÃ¥ sÃ¥dant sÃ¥ hänger det ocksÃ¥ pÃ¥ hur det installeras när det gäller avkylning mm och den variabeln har inte tillverkaren nÃ¥gon kontroll över ändÃ¥.

kort sagt sÃ¥ vill jag ha en bra förklaring varför det inte skulle fungera  ;-)




Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Imponerad
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2011, 22:38:58 »
Varför det inte fungerade på HE12 vet jag dessvärre inte utan kunde bara konstatera att vi inte fick det att lira så avfrostningen fungerade.

Varför tillverkarna inte tillÃ¥ter kortare rörlängder fÃ¥r du nog frÃ¥ga dom om  Thumbsup
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Imponerad
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2011, 23:06:35 »
Jag skulle gärna Ã¥ta mig en sÃ¥dan undersökning  :D - men nu har jag varken grejorna eller dom certifikaten för att hantera köldmedie för en sÃ¥dan studie.

Jag förstÃ¥r ocksÃ¥ leverantörens/installatörens situation dÃ¥ garantijobben är en stor förlust för dessa och dÃ¥ vill man gärna köra pÃ¥ pÃ¥ 'safe' och minska riskerna  - och om man hÃ¥ller pÃ¥ med detta hela dagarna sÃ¥ vill man knappast syssla och undersöka sÃ¥dant pÃ¥ fritiden heller (precis som att jag ogärna pysslar med elektronik och radio pÃ¥ min fritid - fÃ¥r nog av det ändÃ¥ pÃ¥ jobbet)


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Imponerad
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2011, 23:33:32 »
Att behöva stÃ¥ för bÃ¥de material och arbetskostnad själv om det inte skulle gÃ¥ pÃ¥ distributörens garanti för att rören är för korta kan kosta massor av tusenlappar  för att man ska vara "snäll" mot kunden och lÃ¥ta han/henne fÃ¥ 1m rör och det tror jag inte speciellt mÃ¥nga vill chansa pÃ¥ i branchen  :)

Tror inte tillverkaren satt en minimum gräns för rörlängden för att det är kul  ;)
Precis som det finns maxlängder med extra fyllning för dom olika modellerna
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Imponerad
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2011, 23:59:46 »
Ja i nedanstående lite äldre trådar finns det en hel del resonemang om detta med anslutningslängder för rören till luftvärmepumpar inkl både bra och dåliga synpunkter givetvis, men förhoppningsvis kan de ge en viss förklaring till detta med rörlängderna kontra att man vill ha en bra funktion på sina pumpar. :)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26094.msg250044#msg250044
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15497.msg153991#msg153991
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=7075.msg68226#msg68226
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10153.msg95974#msg95974
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=3789.msg35873#msg35873

Mvh Raffen.


Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Imponerad
« Svar #14 skrivet: 22 oktober 2011, 15:19:58 »
Korta rörlängder kan göra att kompressorljudet fortplantar sig i hetgasröret in i innedelen. Har jag hört, men inte råkat ut för det själv. Har monterat ex en Sanyo 93 on/off med 1m rörlängd. Inga problem med den.
Att korta rören annars borde inte vara problem om man tappar ur rätt mängd köldmedium. Men det svåra ligger nog i att mäta avtappad mängd. Men det går ju tappa av i vakuumsugen tub och mäta med våg. Eller tappa av tills underkylningen börjar närma sig 0 K underkylning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!