Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tar skada av forumet????  (läst 33836 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Tar skada av forumet????
« skrivet: 06 augusti 2010, 15:05:05 »
Ibland undrar man hur det bara kan fortsätta?...Vad jag vet så finns det bara en person på forumet som är missnöjd med värmespridningen på Fujitsus modell Nocria nämligen Apan.....men på grund av att denna ensamma person påtalar problemet för alla som överhuvudtaget nämner ordet Nocria så börjar det kännas som att alla tror att Fujitsu har ett problem med sin värmespridning, sen att Apan haft något att påtala om alla dom pumpar han haft tas ingen notis om, tycker kanske det är på sin plats att säga att på dom 40 Nocria jag sålt har INGEN klagat på värmespridningen......men jag undrar hur många som valt någon annan pump på grund av detta?...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tar skada av forumet????
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2010, 16:03:44 »
Haha, eller varför inte fujitsu fixar till det, som varje värmepump kan, blåsa luften i värmedrift rakt fram, och det är klart bästa sättet att sprida värmen! Många har pumpen som vi har den..varför blåsa luften rakt ned när luften ändå vill åka upp?? Och nej! Golven blir inte kalla, hade mycket jämnare temp innan Nocrian, rekomenderar den till ingen..

Och självklart skall alla veta om detta problem, för det är ett problem, eller en ikke valmöjlighet..
« Senast ändrad: 06 augusti 2010, 16:05:19 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Tar skada av forumet????
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2010, 16:14:20 »
ska man ändra pumpen för att bara DU tycker det?....stoppa produktionen Apan vill ändra.... huvuddunk

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Tar skada av forumet????
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2010, 16:59:43 »
Men att han pÃ¥pekar en svaghet är väl i alla fall bra  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Tar skada av forumet????
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2010, 17:07:07 »
absolut är det bra att påpeka en svaghet men att påpeka det i varje inlägg angående just den modellen kanske inte gör någon speciell nytta särskilt när man är tämligen ensam om att tycka detta.....hade fler haft sammauppfattning av Nocria så kanske det hade varit mer försvarbart.
sen att man allt som oftast avslutar sina inlägg med "den pumpen rekomenderar jag ingen osv" anser iaf jag inte tillför något konstruktivt....

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tar skada av forumet????
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2010, 18:07:35 »
Många kanske inte vet bättre? Självklart om nån funderar på en sådan pump, så skall det nämnas!!

Jag vet! Har haft 4 värmepumpar på exakt samma ställe i exakt samma hus! Nocria, bra effekt till hyffsat pris, men klarar inte det de billigaste av skräppumpar klarar av, att ställa in luftflödet i önskat läge, dåligt!!

Har funderat på att sätta golvvärmen i taket, kanske blir bra..vet att det finns eltakvärme, oj vilken skräplösning..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Tar skada av forumet????
« Svar #6 skrivet: 06 augusti 2010, 18:47:47 »
har för mig nocrian är utrustad med automatisk reglering av luftföringsriktningen . 
menar du apan att den inte fungerar?
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tar skada av forumet????
« Svar #7 skrivet: 06 augusti 2010, 19:06:23 »
Problemet är att luften inte riktas högre än 45 grader ut från maskinen.
Det fungerar tyvärr inte ihop med Apans övriga förutsättningar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Tar skada av forumet????
« Svar #8 skrivet: 06 augusti 2010, 19:15:31 »
 :) men dÃ¥ är det inte Nocrians Fel  , Det är i sÃ¥ fall en produkt som är installerad pÃ¥ fel ställe .
Om Nisse-Gurra har satt ca 40 maskiner utan klagomål är det nog inget fel på nocrian nara på den som bestämt placeringen .
Regel nummer 1. Rätt värmepump på rätt ställe.
Håller i så fall med Nisse -Gurra i sitt inlägg Thumbsup
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tar skada av forumet????
« Svar #9 skrivet: 06 augusti 2010, 19:25:13 »
Eller en pump av 1000 st som inte kan justeras..man undrar ju anledningen! Tror nog ingen installatör skulle säga, här passar inte nocrian! Men kan nog lätt sägas i efterhand, men hur som funkar ändå en luftvärmepump bäst med lite varv på fläkten och varma luften rakt ut, slipper motarbeta naturlagarna.

Och detta hus är ej unikt! Många har sina pumpar i hallen ovanför ytterdörr..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tar skada av forumet????
« Svar #10 skrivet: 06 augusti 2010, 19:33:44 »
Att 40 är nöjd med sina pumpar är ju ingen garanti för att det är en bra pump har man inte provat någon annan pump vet man inte bättre. Det bör vara en fördel med en pump som kan reglera luften åt fler håll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Tar skada av forumet????
« Svar #11 skrivet: 06 augusti 2010, 19:34:03 »
Är helt övertygad om att t,e,x nisse gurra skulle säga till en kund .Det är den här du ska den passar bäst dina syften .
sÃ¥ gör jag  Thumbsup . och säkert mÃ¥nga fler med mig
cocacola  *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tar skada av forumet????
« Svar #12 skrivet: 06 augusti 2010, 19:34:49 »
Håller med Nisse-Gurra, det är alltid av ondo när någon väldigt aktiv medlem överöser forumet med positiv, eller negativ kritik för en enskild värmepump.
Det finns även inskrivet i regelverket att det inte är tillåtet, det ger en väldigt skev bild av verkligheten, och det är dessutom irrellevant för de flesta som funderar på att köpa en värmepump.

Det finns några medlemmar som inte riktigt har förstått vidden av vad deras ständigt återkommande inlägg/uppfattningar kan få för effekt på presumtiva kunder, och det är inte något jag gillar - men för det har jag aldrig (eller väldigt sällan) redigerar några sådana inlägg.
De flesta brukar efter en tid inse att det blir missvisande att rekommendera en "rustapump" före en Nocria alldeles på egen hand.
Om inte annat efter ett par år när Rustapumpen lagt av och Nocrian frustar på med sin värme.

Men det är klart, har man 4 pumpar pÃ¥ nÃ¥gra Ã¥r hinner man ju inte se vilken som hÃ¥ller i längden...  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Tar skada av forumet????
« Svar #13 skrivet: 06 augusti 2010, 19:43:15 »
Jaha? Så det är irrelavant om den funkar bra eller dåligt? Om det står Atlas eller om det står moooooonstret på den? När Atlas pumpen funkade så spred den värmen bättre, och inte vart de lägre förbrukning med pumpar med dubbelt cop..

Tack för mig på detta forum eller vad det är, på ett bra tag..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Tar skada av forumet????
« Svar #14 skrivet: 06 augusti 2010, 20:31:07 »
Tror att de flesta brukare av internet har förstÃ¥tt att man mÃ¥ste sila lite i det man läser. dvs ser man kritik av en produkt av en  användare kanske man ska kolla om det finns fler som upplever det sÃ¥ eller om det handlar om kritik frÃ¥n en person.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!