Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP en dÃ¥lig investering?  (läst 13198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #30 skrivet: 26 januari 2005, 20:47:13 »
E inte risken överhängande att om jag investerar i en VP nu och gör energisparåtgärdena (tilläggsisolerar, byta fönster mm) senare så är pumpen då kanske 50 % för stor?

Får jag inte då en oekonomisk kalkyl eftersom pumpen inte behöver jobba mot de förutsättningar den dimensionerades för? Blir det inte för korta gångtider vilket ger för många start och stopp= mer slitage?
 

...det svåra i beräkningen är att inom ett par år så kommer vi troligen att bygga ut huset med ca 120 uppvärmda kvm, då kommer också den gamla delen av huset att få en upplyftning, golven isoleras då om och golvvärme installeras, vinden får nog lite mer isolering i samband samt de gamla fönstren byts ut. Då kommer man att dels få energisnålare i gamla delen på huset men samtidigt blir det större ytor att värma upp, lite svårt att beräkna vid byte till VP?

Vad jag förstår så om man delar el-åtgången för elvärmepannan med uppvärmda kvm så får man kwh/kvm, vad jag hört så ligger ett nyproducerat hus på typ 90-100kwh/kvm, mitt hus ligger på 155kwh/kvm...
 
Någon som vet om det finns några sådana riktvärden för gamla hus? Kanske att man ev kan komma ner till 120kwh/kvm genom isoleringsåtgärder? Då kan man vända på steken: 120 x175kvm=21000Kwh, och vips så har jag en framtida årsförbrukning att dimensionera VP efter?


Kanske tänker jag för mycket..  :) Kanske man kan den lite större kosten för en större pump och att slitage inte är ett problem?

Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:VP en dålig investering?
« Svar #31 skrivet: 26 januari 2005, 21:02:24 »
Det finns bara fördelar med en förstor pump ( kolla runt på forumet så får du se vad många det är som är besvikna på att dom inte valde en större pump)

om pumpen har för stor kapasitet, så får du många starter. detta lösera man med att montera in en akumulatortank i serie med radiatorerna. utöver att du då får ner starterna så får du också pumpen att arbeta närmare börvärdet för VB-fram & detta leder till bättre verkningsgrad på pumpen (klir i kassan) en annan fördel är att de knäppningar som kan uppstå efter vv-produktion elimineras.

om jag viste vad jag vet i dag så hade jag inte sålt min 200liters vvb, den hade varit perfekt som ack i min anläggning :( nu får jag gå o köpa en istället.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:VP en dålig investering?
« Svar #32 skrivet: 26 januari 2005, 21:57:57 »
E inte risken överhängande att om jag investerar i en VP nu och gör energisparåtgärdena (tilläggsisolerar, byta fönster mm) senare så är pumpen då kanske 50 % för stor?

Om du installerar en värmepump blir energisparåtgärderna inte lika lönsamma längre. Det du förmodligen vinner mest på är att tilläggsisolera uppåt för det är där den mesta värmen försvinner. Väggar, inte lika mycket. Byte av fönster, OK om du ändå behöver. Men räkna med att ur ekonomisk synpunkt kommer det att ta kanske 8-10år innan det har lönat sig. Med pump alltså. Fönstrena ännu längre om ens någonsin... Men nya fönster kan ju behövas av andra skäl.

Räkna med 35000kWh minst efter utbyggnaden. SÃ¥ du behöver ta till lite i pumpstorlek. Men som CarMan säger, överkapaciteten är inget problem, det gÃ¥r att komma tillrätta med.  Det sista du vill bli sittande med är en för liten pump. Det är bara dumsnÃ¥lt...
 ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #33 skrivet: 27 januari 2005, 07:46:41 »

om pumpen har för stor kapasitet, så får du många starter. detta lösera man med att montera in en akumulatortank i serie med radiatorerna. utöver att du då får ner starterna så får du också pumpen att arbeta närmare börvärdet för VB-fram & detta leder till bättre verkningsgrad på pumpen (klir i kassan) en annan fördel är att de knäppningar som kan uppstå efter vv-produktion elimineras.


Jo mina planer var att fÃ¥ en extra acctank installerad men inte som ett extra element utan för att fÃ¥ extra mycket varmvatten att bada i  :)

Detta borde väl inte spela någon roll? Pumpen har väl ändå en större mängd vatten att jobb mot?
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:VP en dålig investering?
« Svar #34 skrivet: 27 januari 2005, 10:06:12 »

om pumpen har för stor kapasitet, så får du många starter. detta lösera man med att montera in en akumulatortank i serie med radiatorerna. utöver att du då får ner starterna så får du också pumpen att arbeta närmare börvärdet för VB-fram & detta leder till bättre verkningsgrad på pumpen (klir i kassan) en annan fördel är att de knäppningar som kan uppstå efter vv-produktion elimineras.


Jo mina planer var att fÃ¥ en extra acctank installerad men inte som ett extra element utan för att fÃ¥ extra mycket varmvatten att bada i  :)

Detta borde väl inte spela någon roll? Pumpen har väl ändå en större mängd vatten att jobb mot?

Vill du ha mycke badvatten köper du en värmepump utan vvb & monterar en lös större dubbelmantlad vvb bredvid istället !

i en värmepump anläggning jobbar man med så kalt vatten som möjligt, du komer altså inte at kunna ha en ack som värms av radiatorvattnet men vvb innut i, då får du bara varmvaten som håller 35-40 grader
« Senast ändrad: 27 januari 2005, 10:08:43 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #35 skrivet: 27 januari 2005, 13:26:48 »


Vill du ha mycke badvatten köper du en värmepump utan vvb & monterar en lös större dubbelmantlad vvb bredvid istället !


...och då har VP en mängd vatten att jobba mot= överdimensionering av VP inget problem?
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:VP en dålig investering?
« Svar #36 skrivet: 27 januari 2005, 17:45:41 »


Vill du ha mycke badvatten köper du en värmepump utan vvb & monterar en lös större dubbelmantlad vvb bredvid istället !


...och då har VP en mängd vatten att jobba mot= överdimensionering av VP inget problem?

det sitter en trevägs ventil i värmepumpen som bestämmer om vattnet ska cirkulera mellan värmepumpen & dina radiatorer, eller om den ska cirkulera mellan värmepump & vvb.
du behöver altså saffa en annan ack för att öka radiatorsystemets volym om nu detta behövs i din anlägning.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #37 skrivet: 27 januari 2005, 23:37:25 »
Att tillägsisolera vinden (och då öka fukskyddet) spar mycket rätt mycket energi, särskilt om isoleringen var tunn eller ojämn, har jag märkt på vårt hus.
Å andra sidan kan man fråga sig om inte ett visst läckage av värme (men inte fukt) upp till vinden är bra för vinden.
Om det skulle kosta 200000 kr att byta partier av en 100 m2 vind efter 50 för att det föll ut fukt under nätterna i omrÃ¥den med hög fukthalt  - södra Sverige  nära sjöar eller hav -  sÃ¥ skulle en genom isoleringen Ã¥stadkommen besparing av  el  2000 kWh (10 % av dörvrukningen för värme) vara en helt olönsam besparing.
Men det behöver den av regeringen tillsatta energisparkommitten inte ta hänsyn till.  Den har sedan länge avskaffats resp befriats frÃ¥n ansvar  .

Nu vill jag inte med detta inlägg säga att det är dumt att tilläggsisolera. Men trots stora ventilationshål i gavlarna tycker jag att luften däruppe inte känns särskilt bra vissa dagar
En bit från VP men att fundera på isolering är viktigt
För 1/3 kWh  Ã¤r fortfarande energi som kräver vattenfall, kärnkraft, biobränslen, gas, olja eller hemska tanke kolkradt frÃ¥n Danmark eller Polen eller ..

SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!