Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VP en dÃ¥lig investering?  (läst 13168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
VP en dålig investering?
« skrivet: 25 januari 2005, 08:28:19 »
Läste en notis i Göteborgs Posten att man tyckte att Bergv är en dålig investering:

"Många gör misstaget att köpa Vp och satsa på bergvärme, i framtiden så kostar elen så mycket att den spräcker vilken vp kalkyl som helst".

"Vp finns bara i Sverige för att elen är så billig".

"när det kostar 1 Kwh att driva en vp för att få ut 3kwh värme blir det en orimlig kostnad när elpriset höjs"

En ventilationsvärmeväxlare i kombination med kamin (pellets, ved) är lösningen enligt skribenten...


Jag gÃ¥r i starka VP funderingar, att byta ut bef elvärmepanna mot en bergv. anl. SÃ¥ klart att man ska läsa sÃ¥na här notiser som rör om lite i grytan...  :)

Ja det e klart om jag idag byter till en VP så behövs "bara" elpriset höjas 3 dubbelt så ligger man på samma kostnadsnivå som idag (skickar in 1kwh idag och får ut 3).


Å andra sidan tror jag att om elpriset höjs 3 dubbelt så kommer knappas pellets priset att vara på samma kostnadsnivåer som idag, även det kommer att höjas (med elpriset) för naturligtvis så vill man ju tjäna pengar i den branschen också, man lägger sig en liten bit under
elpriset så att man kan säga att det är en billigare värmekälla.

Kan jag göra något mer för att "framtidssäkra"? Kanske att i den kommande bergv. anläggningen förbereda
för solvärmeslinga?
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2005, 08:57:47 »
Om elpriset höjs 3 ggr så kommer du väl att vara överlycklig över att du installerade en VP och
kastade ut elpannan?

Ju högre elpris, ju kortare payofftid för dig.

Elpanna idag? Har du skorsten? Källare?
Plats för 5-10m3 pellets?
Att göra klart för eldning kan bli dyrt.

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2005, 09:20:06 »
Om elpriset höjs 3 ggr så kommer du väl att vara överlycklig över att du installerade en VP och
kastade ut elpannan?

Ju högre elpris, ju kortare payofftid för dig.

Elpanna idag? Har du skorsten? Källare?
Plats för 5-10m3 pellets?
Att göra klart för eldning kan bli dyrt.

/Erland


Japp jag har elpanna idag. Så sant att man nog ska vara glad över att ha en vp om elpriset 3 dubblas, man ska nog inte se det som "att man är tillbaka på ruta ett".

Har souterränghus där pannrummet ligger illa till för ev. pellets, skorsten har jag men inte i anslutning till pannrum.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:VP en dålig investering?
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2005, 09:27:26 »
VP-ägare (vissa)  synes lägga ner mycket tid pÃ¥ sin anläggning, men denna tid är sannolikt mindre fysiskt krävande än om de hade en pelletsanläggning.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:VP en dålig investering?
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2005, 09:47:48 »
Den här gubben duker upp lite dÃ¥ och dÃ¥.... och han han ha en poäng om vi talar om NYA och VÄLISOLERADE hus som i princip inte läcker nÃ¥n energi utom genom ventilationsluften. Det som avsiktligt glöms bort  i resonemanget är att i de flesta hus sÃ¥ läcker ca 80% av energin ut andra vägar. ::)

Sedan, vad ska man elda med när man inte är hemma och eldar i sin pelletskamin? El? ::)

Vi har FTX på vårt hus. Ändå behöver vi elda 5m3 olja eller bränna 40MWh el varje år. Med VP så spar vi ca 70% av kostnaden för detta.

Vad som ÄR viktigt är att titta över vilka behov man har och välja uppvärmningssystem utifrån sina egna förutsättningar. Värmepump är inte alltid bäst. Pellets är inte alltid bäst. Osv. Att bara lyssna på sk experter som propagerar för sin egen sak och tro att de alltid vet bäst är nog inte speciellt smart...

Den som byter från direktverkande el till en värmepump kan inte välja fel om man tittar till enbart energipriset. Går dessutom elpriset upp så blir effekten av investeringskostnaden dessutom ännu mindre.

Dessutom, gÃ¥r elpriset upp sÃ¥ gÃ¥r priset pÃ¥ andra energikällor ocksÃ¥ upp. Det kallas marknadsekonomi.  
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:VP en dålig investering?
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2005, 10:06:19 »
om jag fatta rätt så har du vattenburen el idag.
det nästan ingen nämner, men som är viktigt är att du först kollar upp hur pass bra radiatorsystem du har (vilken framledningstempratur måste du ha när det är den absolut kallaste dag en på året) detta är mycket avgörande för hur bilig det komer att bli för dig att köra på bergvärme!

övriga tips är att inte satsa på den billigaste offerten, då den komer att resultera i att du får spetsvärma med elpatronen när det är kalt ( detta kan bli dyrt om elpriset går upp)

kolla runt lite på forumet & ställ lite fler frågor om du inte förstår.
Du komer att se att en del har anläggningar som spetsvärms redan vid -2 grader & andra klarar -40 gradet innan elen går i.

tag reda på all fakta först så kommer du att få en anläggning som du är nöjd med, även om investeringskostnaden blir lite högre ( det tjänar du ju ändå in i längden)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2005, 10:30:06 »
om jag fatta rätt så har du vattenburen el idag.
det nästan ingen nämner, men som är viktigt är att du först kollar upp hur pass bra radiatorsystem du har (vilken framledningstempratur måste du ha när det är den absolut kallaste dag en på året) detta är mycket avgörande för hur bilig det komer att bli för dig att köra på bergvärme!

övriga tips är att inte satsa på den billigaste offerten, då den komer att resultera i att du får spetsvärma med elpatronen när det är kalt ( detta kan bli dyrt om elpriset går upp)

kolla runt lite på forumet & ställ lite fler frågor om du inte förstår.
Du komer att se att en del har anläggningar som spetsvärms redan vid -2 grader & andra klarar -40 gradet innan elen går i.

tag reda på all fakta först så kommer du att få en anläggning som du är nöjd med, även om investeringskostnaden blir lite högre ( det tjänar du ju ändå in i längden)


japp jag har vattenburen elvärme idag, Aga 1-rörs element, framledningstemp vid -10 grader ligger på ca 55 grader, har inte haft så mycket kallare i år eller glömt att titta då men tror inte att framledn tempen höjs så värst mycket mer.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:VP en dålig investering?
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2005, 10:44:49 »
om jag fatta rätt så har du vattenburen el idag.
det nästan ingen nämner, men som är viktigt är att du först kollar upp hur pass bra radiatorsystem du har (vilken framledningstempratur måste du ha när det är den absolut kallaste dag en på året) detta är mycket avgörande för hur bilig det komer att bli för dig att köra på bergvärme!

övriga tips är att inte satsa på den billigaste offerten, då den komer att resultera i att du får spetsvärma med elpatronen när det är kalt ( detta kan bli dyrt om elpriset går upp)

kolla runt lite på forumet & ställ lite fler frågor om du inte förstår.
Du komer att se att en del har anläggningar som spetsvärms redan vid -2 grader & andra klarar -40 gradet innan elen går i.

tag reda på all fakta först så kommer du att få en anläggning som du är nöjd med, även om investeringskostnaden blir lite högre ( det tjänar du ju ändå in i längden)


japp jag har vattenburen elvärme idag, Aga 1-rörs element, framledningstemp vid -10 grader ligger på ca 55 grader, har inte haft så mycket kallare i år eller glömt att titta då men tror inte att framledn tempen höjs så värst mycket mer.

en värme pump klarar av att produsera 55 gradit vatten, men verkningsgraden är större om den får produsera kallare vatten, så skulle du kunna värma huset med 30 gradit vatten vid minus 10 grader så får du 4kw av en kw el !!!
nu ska vi se om jag kan förklara så du förstår.
beroende på hur mycke effekt hela dit radiatorsystem gör av med så kommer din pump att klara av att värma till olika tempraturer.
om du har ett litet ellemen i hela systemet så är det inga problem för pumpen att värma vattnet till 55 grader, men har du en för klen pump till 100 st ellement så orkar bara pumpen värma dessa till 40 grader, beroende på att returvattnet är för kalt.

om du måste ha varmare vatten än 40 grader går elpatronen in o toppvärmer.
om man toppvärmer så kraftigt att returvatnet är 55 grader komer pumpen att stängas av & anlägningen kommer då att värmas helt med elpatronen.
derför är det viktigt att veta vilken framlednings temp du har idag om du vrider upp din anläggning på max.

skulle din anläggning ha en framlednings temp på mer än 55 gradet kan du byta ut vissa eller alla element för att koma till rätta med problemet
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2005, 12:29:47 »
om jag fatta rätt så har du vattenburen el idag.
det nästan ingen nämner, men som är viktigt är att du först kollar upp hur pass bra radiatorsystem du har (vilken framledningstempratur måste du ha när det är den absolut kallaste dag en på året) detta är mycket avgörande för hur bilig det komer att bli för dig att köra på bergvärme!

övriga tips är att inte satsa på den billigaste offerten, då den komer att resultera i att du får spetsvärma med elpatronen när det är kalt ( detta kan bli dyrt om elpriset går upp)

kolla runt lite på forumet & ställ lite fler frågor om du inte förstår.
Du komer att se att en del har anläggningar som spetsvärms redan vid -2 grader & andra klarar -40 gradet innan elen går i.

tag reda på all fakta först så kommer du att få en anläggning som du är nöjd med, även om investeringskostnaden blir lite högre ( det tjänar du ju ändå in i längden)


japp jag har vattenburen elvärme idag, Aga 1-rörs element, framledningstemp vid -10 grader ligger på ca 55 grader, har inte haft så mycket kallare i år eller glömt att titta då men tror inte att framledn tempen höjs så värst mycket mer.

en värme pump klarar av att produsera 55 gradit vatten, men verkningsgraden är större om den får produsera kallare vatten, så skulle du kunna värma huset med 30 gradit vatten vid minus 10 grader så får du 4kw av en kw el !!!
nu ska vi se om jag kan förklara så du förstår.
beroende på hur mycke effekt hela dit radiatorsystem gör av med så kommer din pump att klara av att värma till olika tempraturer.
om du har ett litet ellemen i hela systemet så är det inga problem för pumpen att värma vattnet till 55 grader, men har du en för klen pump till 100 st ellement så orkar bara pumpen värma dessa till 40 grader, beroende på att returvattnet är för kalt.

om du måste ha varmare vatten än 40 grader går elpatronen in o toppvärmer.
om man toppvärmer så kraftigt att returvatnet är 55 grader komer pumpen att stängas av & anlägningen kommer då att värmas helt med elpatronen.
derför är det viktigt att veta vilken framlednings temp du har idag om du vrider upp din anläggning på max.

skulle din anläggning ha en framlednings temp på mer än 55 gradet kan du byta ut vissa eller alla element för att koma till rätta med problemet

"derför är det viktigt att veta vilken framlednings temp du har idag om du vrider upp din anläggning på max."

Vad menar du att jag ska göra? Menar du att jag ska öppna schunten max, vrida elementtermostaterna max? behöver väl också då veta vilken effekt elvärmepannan har då? och det e litesvårt då den är på 9+4.5kw med en effektvakt så man kan inte få ett konstant effektvärde.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:VP en dålig investering?
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2005, 13:12:43 »
Citera
CTC anger 21200 från värmepumpen per år.Tillfört 7890.
IVT 28.000. Tillfört värmepump 11.600

Ska du testa måste du veta tillförd effekt och sen köra den minst en timme gärna mera.
Effektvakten gÃ¥r väl koppla bort, eller ocksÃ¥ höja sÃ¥ den inte begränsar. DÃ¥ fÃ¥r du va din egen effektvakt ett tag  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2005, 14:44:21 »
jag tror jag ska beställa en energibesiktning av villan. Känns som att det e rätt ände att börja i.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:VP en dålig investering?
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2005, 19:16:47 »
Delge oss sen.....
energibesiktning inte så genomlysande för val av värmekälla gissar jag!?
Men det blir ju snart krav för alla..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Re:VP en dålig investering?
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2005, 19:29:00 »
hej ..
felet med en bergvärme anläggning är dyr att installera.
men dom är effektiva om du har rätt ellement eller kollektorer i huset ...

fördelen med en luftvärme pump e att den är förhållande vis billig både i installation och inköp
u bör få en komplett anläggming för runt 20 000 kr klappat å klart.. du bör ha tjänat igen luftvärme pumpen på ca 2-3 år
å dom är grymt effektiva så länge det inte är över -15 grader..

jag kör mitt hus pÃ¥ ca 135 m2 med en luftpump Ã¥ det funkar faktiskt  
enbart luftpumpen klarade av att hålla huset varmt då det va -19 fast den slet ont och jag tvivlar på att jag tjänade just nått då..
fast det spelar stor roll hur du har planlösningen på
huset ju öppnare ju bättre

har en bekant som sparat in ca 8000 kw pÃ¥ ett Ã¥r med sin pump  Ã¥ vi bor i kallaste norrland  

har en bekant i örebro som kört sin ochsÃ¥  i ganska precis ett Ã¥r Ã¥ han pÃ¥ stod att han stöd eldat i sin kamin typ 3 gÃ¥nger pÃ¥ ett Ã¥r  han va skit nöjd med sin
så dom funkar bra

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:VP en dålig investering?
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2005, 19:40:05 »
Ja, man kan ju undra hur många 4 och 5kW bergvärmepumpar som går att räkna hem. Men det är klart, i ett nybygge kanske inte den extra kostnaden märks.

Helt klart är att husets energibehov är en av de mest avgörande faktorerna när man ska avgöra om berg/markvärme är rätt.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2005, 20:22:58 »

Helt klart är att husets energibehov är en av de mest avgörande faktorerna när man ska avgöra om berg/markvärme är rätt.



Det e just därför jag vill ha en energibesiktning. elvärmepannan slukar el...behöver få koll på orsaken (otäta fönster, dåligt med isolering, feljusterad reglercentral mm) innan dimensionering och installation av en billigare uppvärmning. Vore tråkigt att dimensionera en VP för nuvarande förbrukning om man får det drägligare genom att tilläggsisolera vinden.
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #15 skrivet: 25 januari 2005, 20:48:37 »
jag tror jag ska beställa en energibesiktning av villan. Känns som att det e rätt ände att börja i.
varför betala nån för att använda sunt förnuft ? Nu säger jag inte detta för att vara elak utan för att det ofta är enkla lösningar...när har du sist kollat isoleringen runt fönster ?...är ev: altandörr av äldre modell o därmet dåligt isolerat ? har ytterdörren slagit sig...kanske dags att byta mot en mordernare ? hur är det med isolering på kallvindan om sådan finns osv osv. OCH hur är skicket på befintlig panna ?...bara att sätta sig ner o studera huset från rum till rum !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:VP en dålig investering?
« Svar #16 skrivet: 25 januari 2005, 22:16:57 »
Ja, man kan ju undra hur många 4 och 5kW bergvärmepumpar som går att räkna hem. Men det är klart, i ett nybygge kanske inte den extra kostnaden märks.

Helt klart är att husets energibehov är en av de mest avgörande faktorerna när man ska avgöra om berg/markvärme är rätt.



vi har ju diskuterat det förut & jag vidhåller att man kan räkna hem det mesta, frågan är ju bara hur lång tid det ska ta!
i dagsläget så ligger ju lånena rätt så man ska satsa nu, & då på en anläggning som är billig i drift o inte billig i inköp
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:VP en dålig investering?
« Svar #17 skrivet: 25 januari 2005, 22:35:43 »
Ja, man kan ju undra hur många 4 och 5kW bergvärmepumpar som går att räkna hem. Men det är klart, i ett nybygge kanske inte den extra kostnaden märks.

Helt klart är att husets energibehov är en av de mest avgörande faktorerna när man ska avgöra om berg/markvärme är rätt.



vi har ju diskuterat det förut & jag vidhåller att man kan räkna hem det mesta, frågan är ju bara hur lång tid det ska ta!
i dagsläget så ligger ju lånena rätt så man ska satsa nu, & då på en anläggning som är billig i drift o inte billig i inköp

SJälvklart. Men man ska ju helst hammna pÃ¥ rätt sida om brytpunkten. Men kan man lägga amorteringen pÃ¥ 60 Ã¥r och räntan är lÃ¥g sÃ¥ gÃ¥r ju det mesta!!!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Re:VP en dålig investering?
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2005, 01:16:36 »
Hej.
"Felet" med en bergpump e att  ofta ligger den totala kostnaden pÃ¥ ca 120 000 innan du är klar med hÃ¥l och apparat.. + element
som i mitt fall måste jag göra om hela värme anläggningen till vattenburet
ska du betala för det jobbet så hm 100 000 till
 sÃ¥ i mitt fall sÃ¥ handlade det om ca 220 000 kr

som måste lånas å amorteras av med ränta
säg att det tar 15 år å betala tillbaks pengarna
på lånet..så pengarna jag tjänar på bytet går åt till å betala lånen...jag får inte 50 kr mer å leva för i 15 år
trots att jag bytt värme
sen efter 10 år e pumpen slut eller pajar då måste jag laga den för xxxx tusen kr iofs billigare än å köpa nytt men ändå .

luftpumpen e betald på 3 år i sämsta fall å jag hoppas den ska gå i 10 med
 sÃ¥ efter Ã¥r 3 sÃ¥ kommer jag att gÃ¥ plus varje Ã¥r Ã¥ förmodligen fÃ¥ pengar till annat än värme =)

jag hoppades på att det skulle komma luft/vatten
pumpar eller det finns ,fast just ingen verkar tro på dom?
en sån med 7-8 kw och möjlighet att docka in den i en tank vore bra
iofs sÃ¥ mÃ¥ste man tillsätta energi dom kallaste dagarna fast kan det röra sig om 20 dagar per Ã¥r  Ã¥ det gÃ¥r att göra med tex en vattenmantlad vedkamin eller pelletskamin el mm mm

Bodde jag lite mer söder ut så skulle jag inte tveka 20min på ett sånt system..


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:VP en dålig investering?
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2005, 09:05:55 »
Ja, man kan ju undra hur många 4 och 5kW bergvärmepumpar som går att räkna hem. Men det är klart, i ett nybygge kanske inte den extra kostnaden märks.

Helt klart är att husets energibehov är en av de mest avgörande faktorerna när man ska avgöra om berg/markvärme är rätt.



vi har ju diskuterat det förut & jag vidhåller att man kan räkna hem det mesta, frågan är ju bara hur lång tid det ska ta!
i dagsläget så ligger ju lånena rätt så man ska satsa nu, & då på en anläggning som är billig i drift o inte billig i inköp

SJälvklart. Men man ska ju helst hammna pÃ¥ rätt sida om brytpunkten. Men kan man lägga amorteringen pÃ¥ 60 Ã¥r och räntan är lÃ¥g sÃ¥ gÃ¥r ju det mesta!!!  ;D

I mitt fall sÃ¥ är investeringen betald pÃ¥ 12 Ã¥r och dÃ¥ har jag inte räknat av min gamla oljepanna frÃ¥n 1970 som nog sjöng pÃ¥ sista versen.  ;D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #20 skrivet: 26 januari 2005, 10:19:18 »
jag tror jag ska beställa en energibesiktning av villan. Känns som att det e rätt ände att börja i.

varför betala nån för att använda sunt förnuft ? Nu säger jag inte detta för att vara elak utan för att det ofta är enkla lösningar...när har du sist kollat isoleringen runt fönster ?...är ev: altandörr av äldre modell o därmet dåligt isolerat ? har ytterdörren slagit sig...kanske dags att byta mot en mordernare ? hur är det med isolering på kallvindan om sådan finns osv osv. OCH hur är skicket på befintlig panna ?...bara att sätta sig ner o studera huset från rum till rum !!

Kanske har du rätt, problemet är att jag har noll koll på vad olika förbättringar gör i energibesparing. Jag har torpargrund i gamla delen på huset, kalla golv ja men är de normalt kalla? På vinden har jag X cm med isolering, ska jag plöja ner 10000:- för att få ut noll i besparing. Ska jag köpa en ny reglercentral till elvärmepannan, en med central värmegivare för att tjäna 500:-/år?Elvärmepannan är förövrigt från -97. Allt handlar om att testa då jag inte är något proffs på detta, känner att det inte räcker med att få bra ideer på detta forum.

Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #21 skrivet: 26 januari 2005, 10:26:32 »
Hej.
"Felet" med en bergpump e att  ofta ligger den totala kostnaden pÃ¥ ca 120 000 innan du är klar med hÃ¥l och apparat.. + element
som i mitt fall måste jag göra om hela värme anläggningen till vattenburet
ska du betala för det jobbet så hm 100 000 till
 sÃ¥ i mitt fall sÃ¥ handlade det om ca 220 000 kr

som måste lånas å amorteras av med ränta
säg att det tar 15 år å betala tillbaks pengarna
på lånet..så pengarna jag tjänar på bytet går åt till å betala lånen...jag får inte 50 kr mer å leva för i 15 år
trots att jag bytt värme
sen efter 10 år e pumpen slut eller pajar då måste jag laga den för xxxx tusen kr iofs billigare än å köpa nytt men ändå .

Detta resonemang bygger ju på att dagens elpris ligger kvar i 15 år, och att man skriver av allt, inklusive hålet, på den tiden.

Jag har just konverterat från direktel (~40000 kWh/år) till bergvärme, och det slutade på en bit över 250', men jag räknar med att det är betalt på ca 12-15 år med dagens elpris, men tror också att elpriset kommer att raka i höjden i framtiden, vilket gör att det kan räknas hem på kortare tid. Om jag efter 10 år måste byta pump så är ju det en betydligt billigare affär iom att jag fortfarande har radiatorerna och hålet kvar.

Sedan beror det ju på hur snabbt man amorterar av ev lån om man får några extra slantar över per månad. Räntorna är ju ganska låga nu, och det känns ju bättre att betala på ett lån än att ge slantarna till elbolagen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:VP en dålig investering?
« Svar #22 skrivet: 26 januari 2005, 11:27:00 »
Siffor är kul, man kan nästan altid vänd på alt till en egen fördel ;D

För min det såhar jag nyligen köppt huset & har räknat med att bo länge!

Jag har också konverterat från direkt el till vattenburet, men denna kostnad Ska man INTE blanda ihopp men själva bergvärme instalationen tycker jag, då detta hade behövts för att kuna andvända alla uppvärningskällor för utom direkt el & luft/luft pump.

el luft/luft pump ser jag bara som ett kompliment till annan uppvärmning, för att hålla ned kostnaden LITE.
duvärmer fortfarande vatten med el & du kan inte värma huset till 100%
om man slår ut vinsten för en luft/luft pump på 20 år (du har väll räknat men att bo kvar i 20 år?)
vad har du tjänat då?
Säg att vi har ett ökat el pris på 2-3%/år
räkna lite o tenk efter ordentligt!

i mitt fall så hade jag möjlig het att haka på fjärvärme slingan so går här ute, det hade sparat mig ca 50 000:- i investering, men varför ska jag betala 69 öre/kw när jag kan betala 30 öre ? mellanskilnaden har jag betalt på 5 år (man kan ju vänd på det o säga att min anläggning betaltsig på 5 år ;)) men inte hela investeringen förståss. skulle man mot allförmoden flytta så går det ännusnabare att få igen pengarna, har du luft/luft så tycke folk att det var ju bra & rycker på axlarna. har du direkt el så blir dom tveksamma, men har du vattenburet & bergärme så får du igen pengarna o lite till!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:VP en dålig investering?
« Svar #23 skrivet: 26 januari 2005, 12:30:13 »
Som ni belyser. Man kan inte generalisera, olika lösningar måste till. Därför blir det komiskt när pålästa personer skriver i media tvärsäkert att satsa inte på det eller satsa på det.
Deras agerande beror garanterat pÃ¥ vart dom fÃ¥r sin lön frÃ¥n, det kan jag ta gift pÃ¥  ;)

Jag med en bef panna som var svetsad 2 gÃ¥nger pga av läckage, mycket lämpliga radiatorer mm hade ett perfekt läge för en  bergvärmeanläggning.

Jag ttyckte det var gränspuck att köpa på sig en bergvärmeanläggning, pga av lång payofftid. Efter några års vånda slog jag till.

Tack vare höga elpriser och låg ränta tjänade jag igen värmepumpen på ca 5 år ( även borran!!!)ändå kortare tid om jag räknar bort 20-30´för byte till en ny panna som jag var tvungen att göra om jag skulle fortsätta med elpatron, pga läckagen.
Min totala energi kostnad för vv o upvärmning är löjligt lÃ¥g nu!!!!  NÃ¥nstans kring 5.000:- för ca 200 m 2 boyta och 100 m2 källare.  DÃ¥ räknar jag inte med den fasta avgiften, men det tycker jag är helt korrrekt eftersom jag har 16A säkring. Den mÃ¥ste jag ju ha även om jag eldar ved eller pellets. FÃ¥ pelletseldare tar med sin fasta avgift för elen i sin pelletskalkyl antar jag....

Jag jämförde med vedeldning som jag sysslade med enormt lång tid, nästan gratis vedskifta, egen huggning hemkörniong med skoter kapa o klyva köra in elda ut med aska mm.

Kostnaden för vedeldningen blev ungefär lika hög, men då hade jag nog mera än 150 timmars arbete varje år som jag prissatte som god motion!!!!

Blir det en katastrof om (när) elpriset höjs för mig... ja visst känns det tungt med ökade kostnader, men 1/4 så tungt som om jag hade haft elpatronen igång!!!!!

Men med tex direktel i södra delarna av landet i en lite mindre kåk, ja inte är det bergvärme som är första valet...
Pellets kan va ett bra alternativ tex rätt fräsch panna och högtemp radiatorsystem. Då är ju en VP direkt olämplig!!!

Även fjärrvärme kan va ett mycket bra alternativ, klockrent även där om man har högtemp radiatorsystem!!!! men kan va bästa lösningen när det finns att tillgå pga av relativt låga priser och låg installationskostnad.

ännu en roman av Berra  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #24 skrivet: 26 januari 2005, 13:39:34 »
tog upp det här med energibesiktning då jag blir lite kall, jag gör av med 37000kwh/år inkl hushållsel, vi är 2 vuxna och 2 barn i hushållet. Uppskattar att vi gör av med ca 10000kwh/år i hushållsel. Det innebär att 27000kwh tuggar elvärmepannan i sig/år.

Ber jag tex Nibe att räkna på en bergvärmeinstallation så räknar dom på mina 27000kwh och får fram att jag behöver en 8.5Kw pump (ett exempel).

Börjar i andra änden: jag tar in en energibesiktigare som konstaterar att om jag byter reglerrcentral till elpannan till en med innegivare samt tilläggsisolerar vinden då kommer jag ner till 21000kwh i förbr för elvärmepannan (också ett exempel) OK.

Nu till mitt dilemma:

Alt 1. Att dimensionera och installera en bergvärmeanl. för nuvarande förbrukning (ca 27000kwh) och gilla läget att en del värme försvinner ut på vinden tills vi tar tag i vår tänkta renovering. Efter renoveringen så är kanske värmebehovet mindre och en mindre VP hade räckt? Ska man ta den kosten nu ändå?

eller 2: tuffa på med min elvärmepanna från -97, genomföra en energibesiktning, åtgärda de brister man hittar. Lär få vänta minst ett år på att få ett nytt årsförbrukningsvärde och då ev byta till en VP?

Ja detta blev tyvärr en roman...  :)

troligen så e det bättre att dimensionera och köpa en pump för nuvarande elförbr även om denna minskar i framtiden då vi t ex tilläggsisolerar? Större kost med större VP men det lär väl inte vara någon annan nackdel?
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #25 skrivet: 26 januari 2005, 14:06:34 »
Prisskillnaderna från 6kwh till 7kwh pump är ju inga större summor...huvudsaken är att dit borrhål blir rätt dimensionerat...har haft ungefär samma förbrukning som du har nu innan jag monterade pump...som exempel...bara i december månad har jag "bränt" iväg ca 4500kwh med elpanna...nu med pump har det gått 3600kwh från 3/12 tills idag...inte illa vill jag påstå !! (totalelförbrukning)
« Senast ändrad: 26 januari 2005, 14:07:49 av kek29 »
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:VP en dålig investering?
« Svar #26 skrivet: 26 januari 2005, 14:11:36 »
Jag stÃ¥r i valet och kvalet. Skall jag köpa en vanlig TV  för 4000 kronor eller en Plasma-tv för 40000 kronor. Hur stor blir skillnaden i pay off tid?

Nog är det konstigt att om vi gör en nytto-investering så skall vi räkna på lönsamhet med tre dicimaler.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #27 skrivet: 26 januari 2005, 14:14:10 »
Jag stÃ¥r i valet och kvalet. Skall jag köpa en vanlig TV  för 4000 kronor eller en Plasma-tv för 40000 kronor. Hur stor blir skillnaden i pay off tid?

Nog är det konstigt att om vi gör en nytto-investering så skall vi räkna på lönsamhet med tre dicimaler.
Människan är nog skapt sÃ¥...det man verkligen vill ha OCH som absolut inte är ett dugg nödvändigt men ack sÃ¥ roligt...det fÃ¥r kosta  ;D Förresten skulle jag aldrig köpa en tv för 40 papp  ;)
« Senast ändrad: 26 januari 2005, 14:17:39 av kek29 »
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:VP en dålig investering?
« Svar #28 skrivet: 26 januari 2005, 16:26:56 »
Engan, du kan ju också se det så här:

Med en VP kan du kanske spara ca 19000kr Ã¥r. 70% av din uppvärmningskostnad. Om du lägger upp det pÃ¥ 30Ã¥r och installationen kostar 100000 sÃ¥ blir lÃ¥nekostnaden ca 6000kr de första Ã¥ren. Det innebär att om du väntar 2Ã¥r sÃ¥ missar du en besparing pÃ¥ 25000kr (NETTO) plus att du kanske kommer att lägga 10-15 tusen pÃ¥ "förbättringar" av ditt nuvarande system och kanske isolera lite bättre. PÃ¥ tvÃ¥ Ã¥r fÃ¥r du kanske tillbaka de pengarna men dÃ¥ har du nog fÃ¥tt frysa lite ocksÃ¥, för om du ska minska förbrukningen drygt 20% sÃ¥ fÃ¥r du nog sänka innetemperaturen ett par grader. Och nu, fom Ã¥r 3, kanske det syns i plÃ¥nboken att du sparar nÃ¥t.  Efter 3 Ã¥r har du 6000 att Ã¥ka pÃ¥ semester för. Hade du installerat VP hade du haft nästan 40000.

Även om du väntar bara ett Ã¥r för att se vilken effekt dina Ã¥tgärder har haft sÃ¥ kommer du ändÃ¥ att förlora pengar. Den förlusten kommer du inte att ta igen om du väljer att dÃ¥ installera VP.  Det du eventuellt spar pÃ¥ investeringskostnaden ifall du väljer en storlek mindre pump är bara en mindre del av det du redan förlorat.

Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:VP en dålig investering?
« Svar #29 skrivet: 26 januari 2005, 17:26:26 »
Tveklöst ska du dimensionera för nuvarande förbrukning & gärna lite till, ialla fallnär det gäller borrdjup.
du kommer att förstÃ¥ vad vi menar när du väl körtigÃ¥ng din anläggning & hÃ¥ller p att trimma in den, dÃ¥ sitter du här i jämför värden med andra som har liknande pump  :D
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #30 skrivet: 26 januari 2005, 20:47:13 »
E inte risken överhängande att om jag investerar i en VP nu och gör energisparåtgärdena (tilläggsisolerar, byta fönster mm) senare så är pumpen då kanske 50 % för stor?

Får jag inte då en oekonomisk kalkyl eftersom pumpen inte behöver jobba mot de förutsättningar den dimensionerades för? Blir det inte för korta gångtider vilket ger för många start och stopp= mer slitage?
 

...det svåra i beräkningen är att inom ett par år så kommer vi troligen att bygga ut huset med ca 120 uppvärmda kvm, då kommer också den gamla delen av huset att få en upplyftning, golven isoleras då om och golvvärme installeras, vinden får nog lite mer isolering i samband samt de gamla fönstren byts ut. Då kommer man att dels få energisnålare i gamla delen på huset men samtidigt blir det större ytor att värma upp, lite svårt att beräkna vid byte till VP?

Vad jag förstår så om man delar el-åtgången för elvärmepannan med uppvärmda kvm så får man kwh/kvm, vad jag hört så ligger ett nyproducerat hus på typ 90-100kwh/kvm, mitt hus ligger på 155kwh/kvm...
 
Någon som vet om det finns några sådana riktvärden för gamla hus? Kanske att man ev kan komma ner till 120kwh/kvm genom isoleringsåtgärder? Då kan man vända på steken: 120 x175kvm=21000Kwh, och vips så har jag en framtida årsförbrukning att dimensionera VP efter?


Kanske tänker jag för mycket..  :) Kanske man kan den lite större kosten för en större pump och att slitage inte är ett problem?

Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:VP en dålig investering?
« Svar #31 skrivet: 26 januari 2005, 21:02:24 »
Det finns bara fördelar med en förstor pump ( kolla runt på forumet så får du se vad många det är som är besvikna på att dom inte valde en större pump)

om pumpen har för stor kapasitet, så får du många starter. detta lösera man med att montera in en akumulatortank i serie med radiatorerna. utöver att du då får ner starterna så får du också pumpen att arbeta närmare börvärdet för VB-fram & detta leder till bättre verkningsgrad på pumpen (klir i kassan) en annan fördel är att de knäppningar som kan uppstå efter vv-produktion elimineras.

om jag viste vad jag vet i dag så hade jag inte sålt min 200liters vvb, den hade varit perfekt som ack i min anläggning :( nu får jag gå o köpa en istället.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:VP en dålig investering?
« Svar #32 skrivet: 26 januari 2005, 21:57:57 »
E inte risken överhängande att om jag investerar i en VP nu och gör energisparåtgärdena (tilläggsisolerar, byta fönster mm) senare så är pumpen då kanske 50 % för stor?

Om du installerar en värmepump blir energisparåtgärderna inte lika lönsamma längre. Det du förmodligen vinner mest på är att tilläggsisolera uppåt för det är där den mesta värmen försvinner. Väggar, inte lika mycket. Byte av fönster, OK om du ändå behöver. Men räkna med att ur ekonomisk synpunkt kommer det att ta kanske 8-10år innan det har lönat sig. Med pump alltså. Fönstrena ännu längre om ens någonsin... Men nya fönster kan ju behövas av andra skäl.

Räkna med 35000kWh minst efter utbyggnaden. SÃ¥ du behöver ta till lite i pumpstorlek. Men som CarMan säger, överkapaciteten är inget problem, det gÃ¥r att komma tillrätta med.  Det sista du vill bli sittande med är en för liten pump. Det är bara dumsnÃ¥lt...
 ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #33 skrivet: 27 januari 2005, 07:46:41 »

om pumpen har för stor kapasitet, så får du många starter. detta lösera man med att montera in en akumulatortank i serie med radiatorerna. utöver att du då får ner starterna så får du också pumpen att arbeta närmare börvärdet för VB-fram & detta leder till bättre verkningsgrad på pumpen (klir i kassan) en annan fördel är att de knäppningar som kan uppstå efter vv-produktion elimineras.


Jo mina planer var att fÃ¥ en extra acctank installerad men inte som ett extra element utan för att fÃ¥ extra mycket varmvatten att bada i  :)

Detta borde väl inte spela någon roll? Pumpen har väl ändå en större mängd vatten att jobb mot?
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:VP en dålig investering?
« Svar #34 skrivet: 27 januari 2005, 10:06:12 »

om pumpen har för stor kapasitet, så får du många starter. detta lösera man med att montera in en akumulatortank i serie med radiatorerna. utöver att du då får ner starterna så får du också pumpen att arbeta närmare börvärdet för VB-fram & detta leder till bättre verkningsgrad på pumpen (klir i kassan) en annan fördel är att de knäppningar som kan uppstå efter vv-produktion elimineras.


Jo mina planer var att fÃ¥ en extra acctank installerad men inte som ett extra element utan för att fÃ¥ extra mycket varmvatten att bada i  :)

Detta borde väl inte spela någon roll? Pumpen har väl ändå en större mängd vatten att jobb mot?

Vill du ha mycke badvatten köper du en värmepump utan vvb & monterar en lös större dubbelmantlad vvb bredvid istället !

i en värmepump anläggning jobbar man med så kalt vatten som möjligt, du komer altså inte at kunna ha en ack som värms av radiatorvattnet men vvb innut i, då får du bara varmvaten som håller 35-40 grader
« Senast ändrad: 27 januari 2005, 10:08:43 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Engan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #35 skrivet: 27 januari 2005, 13:26:48 »


Vill du ha mycke badvatten köper du en värmepump utan vvb & monterar en lös större dubbelmantlad vvb bredvid istället !


...och då har VP en mängd vatten att jobba mot= överdimensionering av VP inget problem?
Souterränghus, 150+25kvm, vattenburen el (än så länge).

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:VP en dålig investering?
« Svar #36 skrivet: 27 januari 2005, 17:45:41 »


Vill du ha mycke badvatten köper du en värmepump utan vvb & monterar en lös större dubbelmantlad vvb bredvid istället !


...och då har VP en mängd vatten att jobba mot= överdimensionering av VP inget problem?

det sitter en trevägs ventil i värmepumpen som bestämmer om vattnet ska cirkulera mellan värmepumpen & dina radiatorer, eller om den ska cirkulera mellan värmepump & vvb.
du behöver altså saffa en annan ack för att öka radiatorsystemets volym om nu detta behövs i din anlägning.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:VP en dålig investering?
« Svar #37 skrivet: 27 januari 2005, 23:37:25 »
Att tillägsisolera vinden (och då öka fukskyddet) spar mycket rätt mycket energi, särskilt om isoleringen var tunn eller ojämn, har jag märkt på vårt hus.
Å andra sidan kan man fråga sig om inte ett visst läckage av värme (men inte fukt) upp till vinden är bra för vinden.
Om det skulle kosta 200000 kr att byta partier av en 100 m2 vind efter 50 för att det föll ut fukt under nätterna i omrÃ¥den med hög fukthalt  - södra Sverige  nära sjöar eller hav -  sÃ¥ skulle en genom isoleringen Ã¥stadkommen besparing av  el  2000 kWh (10 % av dörvrukningen för värme) vara en helt olönsam besparing.
Men det behöver den av regeringen tillsatta energisparkommitten inte ta hänsyn till.  Den har sedan länge avskaffats resp befriats frÃ¥n ansvar  .

Nu vill jag inte med detta inlägg säga att det är dumt att tilläggsisolera. Men trots stora ventilationshål i gavlarna tycker jag att luften däruppe inte känns särskilt bra vissa dagar
En bit från VP men att fundera på isolering är viktigt
För 1/3 kWh  Ã¤r fortfarande energi som kräver vattenfall, kärnkraft, biobränslen, gas, olja eller hemska tanke kolkradt frÃ¥n Danmark eller Polen eller ..

SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!