Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 17 juli 2016, 16:04:45 »

Det kanske kan vara idé att titta närmare på mjukstarten och se vad det är som har gått sönder i den, och om det finns någon möjlighet att förebygga svagheten.
Två möjligheter jag kan tänka mig är dels elektrolytkondensatorer som åldras och dels reläer som får mekaniska fel eller sönderbrända kontakter med tiden. Sådant kan ofta avhjälpas genom att byta komponenterna mot dito av mer lämplig kvalitet, kanske ordna bättre gnistsläckning över reläkontakterna, kanske se över hur reläspolarna drivs för att få mer distinkt till- och frånslag hos reläerna.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 17 juli 2016, 15:38:55 »

Det är bara att prova, och troligen går det utmärkt. Har du 16 A huvudsäkring kan det vara på gränsen om ni använder någon annan "tung" belastning men det märker ni om/när det händer.
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 17 juli 2016, 10:50:18 »

Det var mycket riktigt mjukstartsrelät som var boven. Efter att vi kopplat förbi det så har pumpen funkat utan några som helst problem.

Under de elva åren jag har haft vp, så har då detta relä rasat två ggr. Ingen lång livslängd tydligen... Kan jag skippa det och köra utan? Har inte märkt av blink i lampor etc när kompressorn kör igång trots att relät är förbikopplat.
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 11 juli 2016, 10:42:06 »

Har nu pratat med reparatören som också var inne på mjukstarten. Han skulle titta förbi senare i veckan, så fortsättning följer!
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 juli 2016, 08:29:12 »

Jag skulle också kolla på mjukstarten.
Den går väl koppla förbi helt också?
Surrande ljud kommer oftast från relän, eller transformatorer.
Ett relä som surrar är inte bra, transformatorer som surrar brukar inte vara någon fara.
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 11 juli 2016, 08:19:51 »

Stort tack för era svar och funderingar!  tummenupp  Jag blir inte klok på detta...

Vi har även testat att koppla bort belastningsvakten (rent fysiskt, hittade ingen meny styra detta), men det gör ingen skillnad.

Mjukstarten byttes för 5 år sedan när kompressorn byttes, men det kan ju naturligtvis vara fel på den igen.

Lurar lite på kontaktor och motorskydd, men ska ringa reparatören idag och se vad vi kan hitta på. Det surrar ganska högt från en komponent längst till höger på kretskortet. Kan vara en trafo? Minns inte att den surrat så högt förut, men jag har väl å andra sidan inte heller lyssnat... Den surrar iaf för jämnan, oavsett om kompressorn går eller inte.

Som jag skrev tidigare så har den ju även stannat en gång utan att jag haft höglast. Då skulle den upp i 55 grader, men stannade vid 54. Kompressorn har jag spärrat sedan i fredags.
Skrivet av: måle10
« skrivet: 11 juli 2016, 07:39:57 »

Tror det är belastningsvakten som spökar och stänger av el-patron.Testa ställ ner varmvatten till 50 °C och se vad som händer och då borde den klara av att bara köra på kompressorn.
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 10 juli 2016, 23:19:29 »

Hej Carl N!
Ungefär vad jag tänker på, men knappast fel i  VP. Men antar att det handlar om överbelastning på en fas och dåligt fördelning i proppskåpet?
Jiri
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 juli 2016, 21:50:00 »

Mitt tips är nån elektrisk komponent i värmepumpen, kanske mjukstarten?
När spisen eller nån annan stor elförbrukaren slås på så tappar kompressorn en fas och då slår motorskyddet ifrån.
Det blurrande ljudet är typiskt för en kompressor som tappar en fas.

Men koppla inte förbi motorskyddet, utan koppla förbi mjukstarten.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 10 juli 2016, 21:48:24 »

Eller mäta ström, helst med tångamperemeter, i alla tre faserna.
Om kompressormotorn är Y-kopplad och dess nollpunkt åtkomlig, så skulle det kunna vara intressant att mäta spänning mellan den och elnätets nolla. Eller en "virtuell nollpunkt" i form av tre likadana motstånd Y-kopplade mellan faserna.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 10 juli 2016, 21:10:51 »

Testa att koppla förbi motorskyddet
Skrivet av: Jiri
« skrivet: 10 juli 2016, 21:08:47 »

Utan att vara expert, kan det inte vara fel på strömkännare?
Jiri
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 10 juli 2016, 17:52:35 »

Hm, kul med ett kompressorbyte igen... 30' var femte år kan ju knappast vara meningen...
Fattar inte vad det annars kan vara?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 09 juli 2016, 19:15:49 »

Och det var mellan samtliga faser? Har du den spänningen vid pumpen och du belastar huset fullt så ska det inte spela någon roll om du vrider på spisen eller ej för 395 V ska med lätthet driva pumpen. Så har du full spänning och motorskyddet löser har du ett fel i pumpen.
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 09 juli 2016, 18:34:44 »

Vilken spänning fick ni på inkommande när anläggningen belastades?

410 utan last, 395 med last...
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 09 juli 2016, 16:57:26 »

Ja, kompressorn drar mera ström vid höga temperaturer.

Min Stibel drar strax över 2kW vid låga temperaturer och kan dra iväg till över 4kW vid varmvattenkörning.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 09 juli 2016, 16:48:15 »

Vilken spänning fick ni på inkommande när anläggningen belastades?
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 09 juli 2016, 12:25:23 »

Har haft en elektriker hemma som gått igenom elen, allt från inkommande ner till kompressorn, men han hittar inga fel överhuvudtaget...
Det är ju lätt att återskapa felet, då det räcker att dra igång spisen för att få pumpen att stanna. Det låter ungefär som att kompressorn får soppatorsk. Den gör lite tyngre för att stanna helt. "Murrar" några sekunder tills motorskyddet drar.
Känns inte som att det är själva motorskyddet som spökar då pumpen stannar innan den hinner lösa ut?

Märkte idag att den stannade även utan tung last. Det har den mig veterligen inte gjort tidigare. VP låg nere på 29gr och skulle upp till 55gr. Vid 54 så stannade den tillsynes oprovocerat, och motorskyddet löser några sekunder senare. Drar motorn mer A när den jobbar mot högre temperaturer?

Det riktigt sura i det här är att jag bytte en 6 år gammal kompressor för 5 år sedan... Är det dags nu igen?

Skrivet av: måle10
« skrivet: 09 juli 2016, 06:40:35 »

Har ett jäkligt skumt fel på min pump. Helt plötsligt har den börjat larma för motorskydd kompressor om jag använder mycket el i huset.

Kör enbart pumpen så är det inga problem, men är spisen igång och det kanske tappas vatten så elpatronerna slår på, så "nyper" pumpen och motorskyddet drar strax efter.

Min första tanke var att jag hade taskig spänning på en av faserna, men de mäter helt ok. Så fort jag lastar på mycket, så stannar pumpen. Mycket frustrerande...

Någon som varit med om detta?
Du får inte larm "hög eleffekturtag"(tror jag det heter) tänkte om du har kollat begränsningsvakten.Luftat beredaren så den inte går "torr" när den gör varmvatten.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 08 juli 2016, 23:03:52 »

Dagens säkringar består av en smälttråd, dom små har ett runt tvärsnitt och dom lite större är "rektangulära" som tillplattade trådar. Eftersom jag aldrig sett smältsäkringar som har bestått av flera parallella trådar måste det ha varit rätt ovanligt. Däremot har jag utomlands sett smältsäkringar där man beroende på önskad styrka "lindade" olikt många varv.
Sedan man höjde spänningen till 400V har man, i alla fall härikring, helt slutat att jiddra med spänningen. Dom transformatorer som inte klarade "kraven" har bytts ut.
En rätt vanlig orsak till spänningsfall är överhettning och oxidering i anslutningarna v
i mätarskåpen. Ofta säkrar man "snålt" och det får till följd att huvudsäkringarna blir mycket heta vilket i sin tur leder till att anslutningar blir heta och det blir oxidation både i säkringshållarna och anslutningarna. En annan sak som händer är att skruvförbanden blir glappa och den gnistbildning som kan förekomma bidrar både till ökad värmeutveckling och "oxidering".
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 08 juli 2016, 21:09:04 »

En "delvis avsmällt säkring" skulle inte resultera i att mindre ström flöt igenom utan att den brann av vid lägre strömgenomgång än märkströmmen. Delvis avbrunna säkringar har jag  för övrigt aldrig hört talas om.
En del större proppsäkringar, i synnerhet 20 och 25 A av äldre typ, hade flera parallellkopplade smälttrådar. Där kunde det hända att någon av dem, men inte alla, brann av om det var en tillfällig kraftig överström som bröts av något annat (antag t ex 25 A huvudsäkring efterföljd av en 10 A gruppsäkring och en kortslutning på 10 A-gruppen), och sedan tålde säkringen inte sin tilltänkta märkström i längden utan kunde senare lösa ut pga en måttlig ström som den egentligen borde ha hållit för.
Men jag tror knappast en sådan "halvtrasig" säkring får märkbart större spänningsfall.


Och att man skulle åka och koppla om transformatorer när det blir sommar stämmer inte, på många ställen belastas elnätet minst lika mycket under sommaren som vintern och det skulle då vara förödande med sänkt spänning. Dessutom kan man ju undra varför man skulle sänka spänningen när belastningen är lägre.
Det förekom på 60- och 70-talet då elvärme infördes i rask takt och många äldre distributionsnät var kroniskt överbelastade vintertid, att elverksgubbarna fick åka ut och ställa om omsättningskopplarna i vissa nätstationer vår och höst, för att inte abonnenter långt ut skulle få alldeles för låg spänning  vintertid. Å andra sidan var det somliga som bodde nära transformatorn som kunde drabbas av lite väl mycket plustolerans på spänningen. Jag har sett ett servicemeddelande från Philips, daterat någon gång i slutet av 60-talet, om att vissa stereoförstärkare hade problem med att sluttransistorerna gick sönder vid överspänning på elnätet, och man rekommenderade återförsäljarna att säga åt kunder som hade haft problem att ställa nätspänningsomkopplaren på 240 V istället för 220 V. För en annan modell som inte hade nätspänningsomkopplare rekommenderades istället att linda av några varv från nättrafons sekundärlindning.
Under 80-talet, när elvärmelasterna så att säga hade stabiliserat sig och det blev lugnare förhållanden för nätbolagen, så fick de tillfälle att förstärka näten för att hålla ner spänningsfallen. Det blev också bättre när man fick chansen att bygga om äldre mellanspänningsnät från 6 till 10 kV - även om det på en del håll inte gick för sig med sådana radikala ingrepp förrän någon gammal konservativ elverkschef hade gått i pension.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 08 juli 2016, 20:56:45 »

Det har också hänt många gånger att det har varit dålig kontakt och varmgång så att säga bakom kulisserna i en proppsäkringscentral.  Arbetsbrytare och liknande apparater som kan sitta på vägen mellan säkringarna och värmepumpen är inte heller alltid helt oskyldiga.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 08 juli 2016, 14:10:23 »

Det kan även gå att pilla bort "indikatorn" och proppen ändå är hel. Det enda sättet att vara säker på om den är hel eller trasig är att ta ut den och mäta. Mäta är att veta och när det gäller el så duger inte att tro  ;)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 juli 2016, 13:58:52 »

Eller så blir det överslag mellan tråden och plåthatten i änden på proppen så att den 'svetsar' fast. Säkrast är att mäta eller ta ut proppen och pilla på brickan.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 08 juli 2016, 13:49:30 »

Helt rätt, det är rätt vanligt att tråden i proppen smälter av och det bildas en liten "droppe" på den avsmälta tråden som håller tråden och "indikatorn" på plats tills man pillar på den. Jag skulle gissa att det händer i alla fall en gång av tio.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 juli 2016, 13:02:48 »

En "delvis avsmällt säkring" skulle inte resultera i att mindre ström flöt igenom utan att den brann av vid lägre strömgenomgång än märkströmmen. Delvis avbrunna säkringar har jag  för övrigt aldrig hört talas om.
Och att man skulle åka och koppla om transformatorer när det blir sommar stämmer inte, på många ställen belastas elnätet minst lika mycket under sommaren som vintern och det skulle då vara förödande med sänkt spänning. Dessutom kan man ju undra varför man skulle sänka spänningen när belastningen är lägre.

Ärligt så vet jag inte 100 vad som händer men jag har varit med om att en säkring blivit dålig, och det var inte glappkontakt utan det var byte som gällde.
I det aktuella fallet så syntes det inget på proppen men när jag pillade lite på den så lossnade indikatorn vilket jag tolkade som att den delvis hade brunnit av.
Kanske var det så att smälttråden fastnat på nått sätt så att fjädern inte förmådde att dra isär den när den smälte? ???
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 08 juli 2016, 11:12:19 »

Om värmepumpen har klarat provningarna för CE-märkning, så ska den fungera felfritt vid 15 % underspänning, dvs 196 V fasspänning eller 339 V huvudspänning.

Problemet (skulle jag tro) är inte att spänningen sjunker utanför toleransområdet, utan att det blir olika spänning på de olika faserna så att motorskyddet löser ut. Det kanske går att justera känsligheten lite på motorskyddet?
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 08 juli 2016, 11:04:02 »

Nominell nätspänning i Sverige är 230 V.  240 V används framför allt i Storbritannien och en del gamla engelska kolonier (bl a Hongkong), den kan ev förekomma på vissa håll i USA också (då mellan ytterledarna i mittpunktsjordade enfasnät).

Vid leveranspunkten (dvs vanligtvis vid abonnentens elmätare, i vissa fall vid kabelskåp eller stolpe där servisledningen grenar av från nätägarens lågspänningsnät) ska fasspänningen (mätt mellan vilken fas som helst och nollan), räknat som medelvärde under en timme, hålla sig inom -10, +6 % från 230 V, dvs mellan 207 och 244 V. Under samma förhållanden ska huvudspänningen (mätt mellan två faser) ligga mellan 358 och 422 V. Det osymmetriska toleransområdet är en kvarleva från den tid då nätspänningen var 220/380 V +- 10 %, vid spänningshöjningen till 230/400 V på 80-talet minskade man samtidigt plustoleransen för att inte högsta tillåtna nätspänning skulle bli högre.

Utöver spänningstoleransen i leveranspunkten får man också tillåta ett par % spänningsfall i abonnentens egen anläggning.

För att inte riskera att bli lurad av "ful" sinusform hos nätspänningen, övertoner mm, så bör man mäta med ett instrument som visar sant effektivvärde "True RMS". Billiga digitalmultimetrar, framför allt de som bara halvvågslikriktar växelspänning, mäter toppvärde och räknar om det till ett motsvarande effektivvärde på sinus, kan visa vad som helst om spänningen inte är perfekt sinusformad.

Om värmepumpen har klarat provningarna för CE-märkning, så ska den fungera felfritt vid 15 % underspänning, dvs 196 V fasspänning eller 339 V huvudspänning.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 juli 2016, 09:45:11 »

Det var i alla fall förklaringen jag fick när vi för några år sedan mätte upp 256 V på hösten.
"Ja, vi har dragit upp spänningen inför den större belastningen vintertid, det kan bli lite väl hög spänning de första veckorna innan värmebehovet kommer".
Det ser jag som förklaring även till att man ofta får byta många glödlampor just på hösten.

Kan säkert vara olika i olika elnät, kanske beroende på vilken typ av förbrukare som finns, om det är primärt hushåll, industri eller kontor på en viss transformator.
Spänningen var i alla fall 10 V lägre dagen efter att jag ringt och klagat (Nätdelen på min TV hade gett upp, samtidigt som jag noterade att vi fick byta glödlampor på löpande band).

Man sänker alltså utspänningen på transformatorn, för att kompensera för det lägre spänningsfallet som uppstår när belastningen från elpannor, värmepumpar och belysning avtar under sommaren.
Målet är att spänningen hos förbrukarna skall ligga inom -10 till + 5 % av 240 V.

Kunder långt ute i nätet ligger ju ofta lågt i spänning, kan var skadligt för värmepumpar, och kunder nära transformatorerna ligger ofta högt i spänning.
I ett hårt belastat nät måste nog nätägarna justera för belastningen, om det inte kan ske automatiskt.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 08 juli 2016, 08:36:30 »

En "delvis avsmällt säkring" skulle inte resultera i att mindre ström flöt igenom utan att den brann av vid lägre strömgenomgång än märkströmmen. Delvis avbrunna säkringar har jag  för övrigt aldrig hört talas om.
Och att man skulle åka och koppla om transformatorer när det blir sommar stämmer inte, på många ställen belastas elnätet minst lika mycket under sommaren som vintern och det skulle då vara förödande med sänkt spänning. Dessutom kan man ju undra varför man skulle sänka spänningen när belastningen är lägre.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 08 juli 2016, 07:16:01 »

Mät spänningen på plint så nära kompressorn du kan när kompressorn går, och du kör spis, ugn och tvättmaskin (t.ex).
Först om du simulerar problembilden kan du vara säker på att du uteslutit glappkontakt, svetsloppa på huvudsäkring, eller fel i kontaktorer och motorskydd samt eventuell mjukstart.
Om spänningen sjunker lika mycket på alla faser när du belastar hårt så är det normalt, men droppar en fas mer än de andra så kan det vara någon av ovanstående komponenter som felar.
ÄVEN med låg spänning på alla faser kan motorskyddet lösa, låg spänning ger högre ström och motorskyddet kan lösa om det ligger justerat väldigt tight.
Energibolagen sänker ofta spänningen ut på nät och från sina transformatorstationer under sommaren då lasten är låg, låg inkommande spänning i kombination med hög last skulle kunna göra att du närmar dig gränsen för vad motorskyddet ställts in för.
Lägre spänning än 228 V skall du inte acceptera tycker jag.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 juli 2016, 04:47:22 »

Prova att byta ut huvudsäkringarna.
Det kan vara så att en av dom har börjat smälta lite utan att gått helt.  Sc:,h
Skrivet av: Kuling
« skrivet: 07 juli 2016, 18:28:23 »

Har ett jäkligt skumt fel på min pump. Helt plötsligt har den börjat larma för motorskydd kompressor om jag använder mycket el i huset.

Kör enbart pumpen så är det inga problem, men är spisen igång och det kanske tappas vatten så elpatronerna slår på, så "nyper" pumpen och motorskyddet drar strax efter.

Min första tanke var att jag hade taskig spänning på en av faserna, men de mäter helt ok. Så fort jag lastar på mycket, så stannar pumpen. Mycket frustrerande...

Någon som varit med om detta?


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!