Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diplomat med trasig display  (läst 35416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blåhuset

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Diplomat med trasig display
« skrivet: 18 april 2011, 23:22:28 »
Jag har en ca 8 år gammal Diplomat D10 som börjat visa lite märkliga felsymptom. Det är displayen och lysdioden som inte beter sig enligt regelboken. Displayen är vid spänningstillslag helt blank med grön bakgrundsbelysning men inga tecken. Efter ett tag kommer så något som påminner om vanliga utseendet, men det kan också vara en till bild samtidigt. T.ex. någon meny. Oavsett vilket, så hjälper det inte att trycka på någon av de fyra knapparna. Ingen respons. Lysdioden är ibland helt mörk, ibland blinkar den till en halv sekund följt av 10-20 sekunders paus.

Pannan i sig fungerar, och jag har Thermia Supervision anslutet som visar god funktion med rimliga värden på tempgivare och pumpstatus mm. Av säkerhetsskäl (trådlöst nätverk) så har jag knappat in styrdatorn till att vara read-only, så jag kan bara läsa från, inte skriva till, pannan. Så länge pannan går så är det ju ingen panik, men jag vill gärna kunna ändra på saker framöver.

Styrkortet är det gamla vanliga?  901510. Brukar dessa gÃ¥ sönder? Kostnad för byte, alternativt rimligt lätt att reparera? Ett visst sinne för elektronik har jag men inte VP i allmänhet sÃ¥ jag vill gärna veta att det är styrkortet innan jag gÃ¥r igÃ¥ng.
Thermia Diplomat D10 -2003

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #1 skrivet: 20 april 2011, 18:53:31 »
Traditionellt displaykortsproblem. Har inte priset här och nu, men det är inga jättesummor det handlar om.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Jaguar68

  • Gäst
Jaguar68
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2011, 00:08:01 »
Jag har en Duo 16 (installerat 2004) som hade det problemet på hösten 2010. Kostade 810 kr för kortet och 2500 i alt för installationen.
Det var mycket simpelt och fixas lätt själv.

Utloggad Blåhuset

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2011, 11:17:41 »
Jag beställde nytt displaykort av en Thermia-representant, fick ge 2000 för det! fiR: Å andra sidan installerade jag det själv, och sparade därigenom 2500 kr? Dvs nettovinst på totalt (2500+810) - 2000 = 1300 kr ;) Alltid kul att försöka lura sig själv med att ha gjort en god affär.
Thermia Diplomat D10 -2003

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2011, 17:44:09 »
Framförallt gjorde din åf en bra affär. 1200:- netto på en minuts jobb.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2011, 17:52:37 »
Hur fÃ¥r du det till 1200 spänn i vinst om han betalade 2000 för kortet,  kostar kortet 800 alltsÃ¥ ??? och Ã¥f:n la pÃ¥ 1200 eller??

Du som verkar ha koll pÃ¥ vad grejerna kostar DKT  vad fÃ¥r jag ge för en TWC modul till en robust 35  samt 6 st pt1000 givare?   *vinkar*
« Senast ändrad: 23 oktober 2011, 17:55:27 av VP ORAKLET »

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2011, 19:29:23 »
Hur fÃ¥r du det till 1200 spänn i vinst om han betalade 2000 för kortet,  kostar kortet 800 alltsÃ¥ ??? och Ã¥f:n la pÃ¥ 1200 eller??

Du som verkar ha koll pÃ¥ vad grejerna kostar DKT  vad fÃ¥r jag ge för en TWC modul till en robust 35  samt 6 st pt1000 givare?   *vinkar*
Även om jag har ganska bra koll på vad grejerna kostar så hade jag inte kollat upp displaykortet när jag skrev utan byggde resonemanget på att någon annan tidigare i tråden prövade 810 spänn.
9661 resp 160. Om du avser anliggningsgivare. ;D
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #7 skrivet: 23 oktober 2011, 19:48:33 »
Hmm  jag har inte alls dem priserna.  Det stämmer inte alls med vad jag har, kanske har jag fel prislista eller ocksÃ¥ har du det ^-^

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #8 skrivet: 23 oktober 2011, 20:01:33 »
Beats me. Den jag läste på är från april. Men det spelar ingen roll. Du ville bara kolla om jag verkligen hade koll på priserna. Nu vet du. ;)
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #9 skrivet: 23 oktober 2011, 20:16:21 »
Nu är du lite konspiratorisk :) De priser jag har överrensstämmer inte med dem du angett.  Mer än sÃ¥ är det inte :)

Hur som helst så skulle jag inte tjänat 1200 på en minut om köpt ett displaykort av mig, långt ifrån. *vinkar*

Utloggad Blåhuset

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #10 skrivet: 23 oktober 2011, 21:28:35 »
Intressant hur det kan svänga. "Tobocop" beskrev priset som "inga jättesummor", och 2000 betraktar jag som överkomligt eftersom jag inte visste annat. Sedan läser jag om priser under 1000-lappen, och dÃ¥ framstÃ¥r ju mitt pris som ett översaltat ockerpris. Jag har numera en svartlistad Ã¥f i min adressbok. Men pannan fungerar nu och jag är nöjd med det och glömmer resten.  :)
Thermia Diplomat D10 -2003

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2011, 21:40:13 »
Intressant hur det kan svänga. "Tobocop" beskrev priset som "inga jättesummor", och 2000 betraktar jag som överkomligt eftersom jag inte visste annat. Sedan läser jag om priser under 1000-lappen, och dÃ¥ framstÃ¥r ju mitt pris som ett översaltat ockerpris. Jag har numera en svartlistad Ã¥f i min adressbok. Men pannan fungerar nu och jag är nöjd med det och glömmer resten.  :)
Observera att mitt resonemang helt byggde på Jaguars uppgift ovan om att kortet kostade 810:-. Jag har inte med det i min prislista och enligt oraklet stämmer det inte.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2011, 22:12:42 »
Nej det stämmer inte, 1560 plus moms  blir inte 810 ;)  SÃ¥ svartlistningen kanske skulle hävas ::)

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2011, 15:07:33 »
..Eller så kunde man bytt den defekta kondensatorn (t.ex..) på kortet för 5 spänn? :)

Retar mig lite på att "reparation" idag ofta går ut på att byta ut hela kretskort och moduler, oftast till en stor kostnad för kunden.
Men antagligen billigare det idag än att lägga nån timmes jobb på felsökning, reparation och funktionstest av något som man istället byter ut på ett par minuter...
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Diplomat med trasig display
« Svar #14 skrivet: 25 oktober 2011, 13:51:57 »
Displaykortet i Thermia Diplomat matas med 18 V AC från en av de två ingjutna transformatorerna på styrkortet. Den spänningen halvvågslikriktas på displaykortet. Två olika likriktare som levererar positiv respektive negativ spänning efter vederbörlig glättning och stabilisering. Den positiva spänningen regleras ner till 5 V som matar microcontrollern och displayens inbyggda controller, medan den negativa spänningen används som bias för kontrastreglering.
Eftersom det bara är halvvågslikriktning så är det mycket viktigt att elektrolytkondensatorerna på kortet är i bra skick och det förvånar mig inte om man måste byta dem med sådär 5 eller 10 års intervall för att allt ska fungera bra.

På styrkortet används helvågslikriktning så det fortsätter nog fungera även med kondensatorer i sämre skick, men om man nu börjar få problem med torkade elektrolyter så är det nog ändå lämpligt att byta alla sådana på alla kretskort i värmepumpen när man ändå håller på. Tantalkondensatorer (jag tror det finns en sådan som används för att filtrera mätvärdet från utegivaren) åldras inte på samma sätt och behöver inte bytas i förebyggande syfte.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!