Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmestopp - pumpstopp  (läst 4463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Värmestopp - pumpstopp
« skrivet: 23 juni 2012, 19:30:10 »
Hej,
Sökte idag efter en tråd som handlade om hur man kopplar in externa cp så att de också stoppar vid värme stopp. Jag kan inte koppla dom mot 10V signalen på den interna cp då jag kör med Extender styrning. Då den interna cp stoppar när VP inte går. Tacksam för ett tips var detta diskuterats eller ett direkt svar.
« Senast ändrad: 24 juni 2012, 07:58:14 av Lars52 »
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Värmestopp - pumpstopp
« Svar #1 skrivet: 24 juni 2012, 11:37:21 »
Du ska koppla in ett relä på utgång 337-338 på I/O kortet. Yttre cirkpumpen på detta relä.
Extender relay finns att köpa hos åf.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Värmestopp - pumpstopp
« Svar #2 skrivet: 24 juni 2012, 13:25:15 »
Hej och tack , vet du vad det är för spänning på337-338 ? Ger dom bara spänning när värmestopp inte är aktivt? (bara för att vara säker). Man borde kunna fixa detta själv med nåt av reläerna om blivit över genom åren.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Värmestopp - pumpstopp
« Svar #3 skrivet: 24 juni 2012, 13:37:40 »
OK, mätte själv och fick 10V vid Ej värmestopp, verka OK.
 
Nån som vet var man får tag i kontakterna Thermia använder på sina kretskort??
« Senast ändrad: 24 juni 2012, 13:52:33 av Lars52 »
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Värmestopp - pumpstopp
« Svar #4 skrivet: 24 juni 2012, 16:39:53 »
Jag köper direkt från Thermia eftersom jag är åf. Kolla med din åf och säg att du vill köpa en anslutningssladd till pressostater. Då får du en kontakt i ena änden och kabelskor i andra änden.
 tummenupp
I satsen Extender relay ingår allt som behövs, den skulle du haft från början .,;-
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värmestopp - pumpstopp
« Svar #5 skrivet: 24 juni 2012, 16:49:52 »
Varför inte köra externa cp hela tiden om du förvärmer vv där Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Värmestopp - pumpstopp
« Svar #6 skrivet: 24 juni 2012, 20:44:48 »
Nja, nu kanske jag inte är med.
 
De externa VP går till raddar och golv, om VP värmestoppar så finns det ju ingen anledning att köra dessa, dessutom är ju raddtermostater och govvärme ventil stängda.
 
Eller har jag missat nÃ¥t??  Sc:,h
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Värmestopp - pumpstopp
« Svar #7 skrivet: 24 juni 2012, 21:23:30 »
Om du har termostater som stänger finns det ingen anledning att köra cp men om dom är öppna och du förvärmer vv i arbetstanken kommer den ju antagligen att hålla 20-25 grader alldeles gratis om det inte blir nån cirkulation i arbetstanken lär den bli kallare beroende på tempen på inkommande kallvatten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Värmestopp - pumpstopp
« Svar #8 skrivet: 25 juni 2012, 16:17:39 »
I satsen Extender relay ingår allt som behövs, den skulle du haft från början .,;-

Provade idag efter att ha hittat kontakten på Elfa 44-204-51, kostade under en 10a, men det funkade dåligt med ett 12V relä skall ändå dra vid spänning ner till 9,3V. Funderar på om signal 10V signalen kan dra nån last alls. Hur ser det där Ext relay ut, sitter det en transistor där också?
 
Om du har termostater som stänger finns det ingen anledning att köra cp men om dom är öppna och du förvärmer vv i arbetstanken kommer den ju antagligen att hålla 20-25 grader alldeles gratis om det inte blir nån cirkulation i arbetstanken lär den bli kallare beroende på tempen på inkommande kallvatten.

Ok, jag förstÃ¥r vad du menar, ja det borde fungera men vad om triggade mej nu var kalla golv. Behöver nog vara lite varmare ute än vad det är pÃ¥ västkusten för att bara vÃ¥ga prova.   :) 
« Senast ändrad: 25 juni 2012, 19:35:31 av Lars52 »
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Värmestopp - pumpstopp
« Svar #9 skrivet: 28 juni 2012, 21:24:38 »
Satsar på att bygga en lite Mosfet krets som fixar Thermias signal.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Värmestopp - pumpstopp
« Svar #10 skrivet: 05 juli 2012, 23:55:12 »
Kontakten du köpte är från tillverkaren Tyco.
I min Thermia sitter det Molex-kontakter.
Tittar man noga kan man se numret 5557 på plasten.
Det är Molex-numret för serien Mini-Fit Jr.
Har inte kollat i databladen om det är nÃ¥gon större skillnad pÃ¥ kontakterna eller om det bara rör sig om motsvarande produkt med annat namn.  dontknow
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!