Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fylla pÃ¥ vätska ?  (läst 15100 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fubbik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #15 skrivet: 21 juli 2014, 14:54:25 »
se fotot från manualen, när jag fyllt på behöver jag göra som man skriver där då ? "höjning av trycket sker genom att stänga ventilen på inkommande huvudledning när köldbärarpumpen är i drift och nivåkärlet är öppet så att vätska sugs ner från kärlet"

Borde inte trycket komma av sig själv när väl pumpen startat, behållaren är ju inte helt tom sp det står ju vätska i röret.

Ventilen på huvudledning och starta den nu manuelt...... hm det låter överkurs för en amatör

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #16 skrivet: 21 juli 2014, 16:11:38 »
Om plastbyttan är högsta punkten så behöver inte kärlet vara trycksatt men det är bra just för att undvika under tryck.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fubbik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #17 skrivet: 21 juli 2014, 16:34:09 »
OK klart ! tack för all hjälp, när jag fyllt på o öppna spjället då sjönk nivån igen 1 cm, efter 15 min var det tillbaka på markeringen jag satt, det beror väl på att den jobbar undan lite tryck, nu får jag hålla koll på nivån kommande år.


Utloggad fubbik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #18 skrivet: 21 juli 2014, 16:35:22 »
vad kostar en sådan anläggning NIbe 1215 med markslingor o golvvärme ? på ett ungefär... bara nyfiken

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #19 skrivet: 21 juli 2014, 17:48:44 »
vad kostar en sådan anläggning NIbe 1215 med markslingor o golvvärme ? på ett ungefär... bara nyfiken

Undrar du vad en värmepump + jordvärme + konvertering till golvvärme kostar?
Just golvvärme är svårt att uppskatta, det beror på vad för golv du har idag och vilken lösning + ytskikt du väljer?
Men utan golvvärme kostar en 8 kW värmepump + 500 m jordvärme ca 100-120 kkr efter ROT.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fubbik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #20 skrivet: 21 juli 2014, 18:56:47 »
Nä vi har detta idag, bara nyfiken på vad det kostat när man byggde huset, vi har pumpen samt slingor i trädgården samt golvvärme på bottenvåningen och vattenelement uppe, samt att den värmer vattnet vi förbrukar, när vi skall bada många kan man trycka på extra värme då går visst en elpatron in

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #21 skrivet: 22 juli 2014, 14:39:21 »
På annat ställe i manualen står det " vid påfyllning av köldbärarsystemet blandas vatten med ca 30 % frostskyddsmedel i öppet kärl"
Är detta någon annan sorts påfyllning ? för detta anges med användning av fyllningspump o man skall gå in i serviceläge KB-Pump
Låter som något mer avancerat än att fylla på behållaren ?


Dom instruktionerna är för första påfyllningen. Då har man ett större kärl med vätska och en kraftigare pump för att tvinga runt vätskan och få ut all luft ur slingorna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad fubbik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #22 skrivet: 24 juli 2014, 11:15:16 »
Jag ser att nivån varierar upp o ner ca 1 cm, är det normalt? kan det beror på användningen hur mkt varmvatten vi för stunden använder eller vilken värme det är på vätskan, ena dagen står nivån där jag fyllde på andra dagen en cm under sen upp igen.

Utloggad fubbik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #23 skrivet: 24 juli 2014, 11:45:28 »
aha nu ser jag att den går upp o ner precis hela tiden, typ timme till timme

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fylla på vätska ?
« Svar #24 skrivet: 24 juli 2014, 13:44:53 »
Jag ser att nivån varierar upp o ner ca 1 cm, är det normalt? kan det beror på användningen hur mkt varmvatten vi för stunden använder eller vilken värme det är på vätskan, ena dagen står nivån där jag fyllde på andra dagen en cm under sen upp igen.

Så små ändringar är helt normalt, men börjar det ändra sig mycket upp och ner har du förmodligen luft i systemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!