Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 200m slang, är den för kort?  (läst 3133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bossekaka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
200m slang, är den för kort?
« skrivet: 17 oktober 2006, 21:54:48 »
Hejsan

jag köpte en villa i november förra året med jordvärmepump från 1980, och funderar på att byta ut den.
den har en 200m lång slang till en 1 plans villa med källare på 116 + 116m2, är slangen kanske för kort till
en modern värmepump?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 200m slang, är den för kort?
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2006, 22:31:33 »
Sätt in en VP pÃ¥ 4 kW sÃ¥ löser det sig.  ^-^

Vi behöver mer info för att kunna hjälpa dig.

Vilken värmepump har du idag (uteffekt)

Var i landet bor du

Vilken typ av jordart finns där kollektorn ligger.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: 200m slang, är den för kort?
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2006, 22:44:15 »
Vilken typ av jordart finns där kollektorn ligger.
Och är det 200m vertikal slang eller 200m horisontell slang...?   :P

Jag hade en 160m slang (80m hÃ¥l) till min 5.5 kW pump men insÃ¥g att det inte skulle fungera maximalt bra den dag jag behöver byta till en ny och effektivare pump.  SÃ¥ jag passade pÃ¥ att borra ett nytt hÃ¥l pÃ¥ 100m en bit därifrÃ¥n under den tid som ROT-bidraget fanns.  Totalkostnaden för extrahÃ¥let blev bara runt 20,000:- (kommer inte ihÃ¥g exakt, men nÃ¥got ditÃ¥t).  Hade först tänkt att bara lÃ¥ta hÃ¥let ligga där färdigborrat och ta det i drift den dag i framtiden jag skulle byta pump, men borraren kopplade in hÃ¥let i serie med det gamla hÃ¥let gratis, sÃ¥ det var bara att tacka och ta emot (och seriekopplat hÃ¥l fungerar alldeles utmärkt, Ã¥ngrar det inte).
« Senast ändrad: 17 oktober 2006, 22:49:59 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: 200m slang, är den för kort?
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2006, 21:48:16 »
Låter helt klart för kort. 400 meter och en 7:a
Kan du se brinetemperaturen på pumpen när den är igång?
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Bossekaka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: 200m slang, är den för kort?
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2007, 13:54:58 »
Hejsan igen..
jag har haft en jäkla problem med min datorn...

jag bor i rolfstorp.... 1,5 utanför varberg i hallands län

det står på tyska på värmepumpen
Heizleistg. 13,95/12,000   KW/kcal/h
Leistungs aufname. 2,2 KW

Jordart? ingen aning....

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 200m slang, är den för kort?
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2007, 13:57:20 »
Kloke män,
hur många watt/m slang får man upp ur marken?
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: 200m slang, är den för kort?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2007, 14:44:16 »
20w/m för jordvärme och 40w/m för bergvärme

Men säker är jag inte. Sen beror det på jordart och typ av berg osv.

Om Bosse har 200m jordvärme kan han alltså få ut 4kw från slangen (men jag tror 20w/m är för lera, sämre för morän osv)

Om pumpen är pÃ¥ 14kw borde det behövas 700m slang  ???

Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: 200m slang, är den för kort?
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2007, 10:21:39 »
hej ..
lÃ¥nar trÃ¥den lite  ;)

om man har en typ 150 -250m lång mark slinga hur mycket efekt går det att plocka ur den
slingan ligger i Mycket blöt jord ..

funderar pÃ¥ att köpa en luft vatten maskin om tex 5 Ã¥r,maskinen har brie lösning till ytter aggregatet...tanken va att växla energi källa dÃ¥ det blir kallt  att vid tex 15 minus byter pumpen frÃ¥n luft luft delen Ã¥ tar sin energi frÃ¥n den korta markslingan
under en kortare tid....

sen när det blir varmare växlar pumpen om å börjar köra luft luft delen,på det sättet kommer ju slingan att få återhämta sig då det är varmt
styrningen bör va hyfsat lätt Ã¥ att fÃ¥ till  det är ju bara 2 st växel ventiler pÃ¥ brislingan som mÃ¥ste aktiveras vid 15 minus
på det sättet får man ju alla fördelar med en luft luft maskin bättre cop då det är varmt ute
å bergvärmens kraft då det är kallt ..

Tror ni att en 150-200m slinga orkar att värma huset ca 1-2 månader per år då det är kallt ?


Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: 200m slang, är den för kort?
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2007, 13:55:04 »
Om du ändå tänkt gräva så långt som 250m, varför inte gräva lite till och slippa uteaggregatet helt och hållet? Blir dessutom billigare investering och mer driftsäkert med enbart jordvärme. Under dessa vintermånader är effektuttaget som störst, så du måste nog dimensionera slingan för full styrka ändå för att slippa frysskador i gräsmatta osv.

Annars är tanken god. Den har behandlats här några gånger förut, bl.a. har man tänkt gräva ner markrör för att förvärma luften till en L/L pump på vintern, vilket borde bli en väldigt ekonomisk värmekälla.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: 200m slang, är den för kort?
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2007, 08:31:00 »
Hej!
Har på senare tiden råkat ut för anläggningar typ dina. Helt underdimensionerade slangar. Hade ett fall där pumpen på 10 kw endast mäktade med att göra varmvatten till huset. Brinen i slingan höll minusgrader från augusti fram till juni.
I ditt fall slog det mig att det kan inte vara så att du har koppar rör i gräsmattan.
För det verkar ju som  om du fÃ¥r en del effekt av pumpen. Var ute pÃ¥ ett objekt med just det märket du beskriver ( tror jag, tycker mig känna igen det) ochdär var det kopparrör, alltsÃ¥ köldmediat ut i gräsmattan.
Nu är jag inte så duktig på de här direkktförångarna och definitivt inte på de som tillverkades på 80-90talet. Men antalet meter stämmer 100 +100. Var bara en tanke.
IUsåfall kan du skrota slingan helt. Det finns visserligen några märken som kör med denna teknik fortfarande, men då pratar vi i regel små effekter.
Eviheat har en  variant och sirius en annan.
Jag vill varmt rekommendera Nibes luft/vatten vvm300 och Fighter 2020. Du kan få en 10 kw tillsammans med din elpanna.
Fungerar mycket bra, satte själv in en sådan i december i mitt hus och jag hade en för brukning på 680 kw under denna period. Huse tär på 180 kvm, värmen flödar. ca 20 kvm har inga radiatorer, dvs pannrum ohc gamla tankrummet, övriga har och har full värme på. Jag värmer även ett garage på ca 25 kvm, inte fullt uppvärmt men jag håller 15 grader där.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Bossekaka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: 200m slang, är den för kort?
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2007, 21:09:36 »
hejsan

Jag har tagit tempen på rören som går ut genom källarväggen ut till min slang
det ena röret har max temp 6.6 och lägsta temp 3.4 grader
det andra röret har max temp 5,3 och lägsta 3,6 grader
ute är det -4 grader


är det bra värden???

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!