Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpen skickar ut för varmt vatten i radiatorerna  (läst 1693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Davida

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Pumpen skickar ut för varmt vatten i radiatorerna
« skrivet: 19 november 2008, 10:48:44 »
Min pump (Nibe 1210) har nyligen (tror jag) börjat skicka ut för varmt vatten i radiatorerna. Om bör värdet är 33 så skicka den 43 tex. Varmvatten orkar den iförsig fortfarande trycka upp till 51-52 men inte 55 som innan.
Kan det vara växelventilen? Kan man motionera denna på något sätt eller kålla om den e defekt? Eller är det byte som gäller

Har aldrig varit inne och pillat på just den grejjen men gör det gjärna :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpen skickar ut för varmt vatten i radiatorerna
« Svar #1 skrivet: 19 november 2008, 12:05:30 »
Jepp, en trolig orsak är växelventilen. Själva reglerdonet lär sitta med bajonett-fattning så det ska bara vara att ta loss och manuellt sen ändra på ventilens läge. Prova att motionera den och se om det blir bättre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Davida

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen skickar ut för varmt vatten i radiatorerna
« Svar #2 skrivet: 24 november 2008, 08:53:09 »
Har nu fått igång pumpen så den går bättre än någonsin. Rengjorde filtret på returen på radiatorslingang och det filltret var totalt igensatt. Efter rengöring så funkade det klockrent igen.
Det filtret har antagligen aldrig rengjorts sedan pumpen installerades runt år 2001.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!