Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp - vilken offert skall jag gÃ¥ pÃ¥ för rätt/bästa VP ?  (läst 4357 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tiga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej,

Har funderingar på värmepump och har tagit in 7 offerter varav en på luft/vatten övriga på bergvärme. Vilken skall man välja - CTC alternativet klart billigast i installation men ger också mindre besparing. Bosch pumpen är samma som IVT. Tyvärr är energikalkylen baserad på något olika förbrukning så det blev inte helt jämförbart trots min ambition. Är det värt att lägga lite extra på ett djupare borrhål eller är det "rätt" dimensionerat nuförtiden ?

Tacksam för alla tips erfarenheter som ni vill dela med er.

MVH

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Jag kan ju inte bedömma vilken förbrukningssiffra som är rimlig men om jag gissar att ca 30 MWh/år är det som stämmer så ska du nog ha en 9 kW VP. Sen beror det lite på varmvattenbehov, CTC med slingberedare fixar normalbehov men har du badkar så ska du nog ta en Bosch/IVT som har förrådsberedare.

Lite extra borra är inte fel, det koster en liten slant men man sover bättre pÃ¥ nätterna.  *vinkar*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Som vanligt inga offerter på Thermia grejer! Varför är det så? Jag kanske måste börja montera något annat eftersom ingen verkar veta, eller vilja ha Thermias grejer :'( ;D

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Nej forsätt montera Thermia.....

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det kommer jag Thumbsup  Men tyvärr sÃ¥ suger Thermia pÃ¥ marknadsföring. Det ser man med all önskvärd tydlighet här. Ingen har hört talas om dem mer än vi som redan har pumpar. Det gör att jag fÃ¥r jobba i uppförsbacke. Folk pÃ¥ firman vill byta till bla CTC och IVT. Det är bara jag som fortsätter att stÃ¥nga mig blodig för Thermias grejer för att jag tycker att de är bra ;D

Utloggad fjord

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Hej.
Tycker du ska kolla inn Thermias grejer. Jag har beställd 1.thermia optimum G2 8kw.och 180 meter borra ,la till 40 meter pÃ¥ borran för att vara pÃ¥ den säkra sidan.borrning  i morgon installation pÃ¥ mÃ¥ndag.boyta 143kvm,enrörsystem,södertäljeomr.
thermia optimum G2,klart maj-10. 180 m borra,172 aktivt.1,5plan 143kvm,byggår 1966, enrörsystem.Enhörna utanför S-tälje.5 personer i hushållet. Tidligare 3kbm olja.Keddy regal murspis.

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
håller med oraklet och fjord, ta en offert på thermia oxå.

Utloggad tiga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
OK - det får bli en offert till på Thermia - problemet är vilken installatör som har grejorna. Min förbrukning ligger på ca 28 MWh (värme+varmvatten). Om CTC lämnar tillräckligt med varmvatten för normalbehov är det annars den lösning som jag lutar åt just nu.

//Anders

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Vart bor du och hur stort är ditt hus , hur många plan? Ge mig info så får du en Thermia kalkyl som du kan jämföra med den inst som kommer.
dessutom sÃ¥ kan vi här och nu resonera om vad du ska ha.  När vill du t,ex att pumpen ska behöva tillsats, hur ska jag dimensionera Ã¥t dig?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om CTC lämnar tillräckligt med varmvatten för normalbehov är det annars den lösning som jag lutar åt just nu.

CTC verkar göra bra grejor, det är få CTC-ägare som klagar på kvaliteten. Det enda är varmvattnet, men det räcker nog fint att duscha i.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Coca-Cola gillar CTC så då är det nog schyssta grejer, inget snack om det.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
HÃ¥ller med ang fabrikat Thumbsup

Men det är helt omöjligt att råda dig innan man vet vad du har för distrubitions-system (golvvärme, typ av radiatorer, krav på framledingstemp mm)
Detta ligger till grund för vilken effekt man dimensionerar för...de som bara dimensionerar efter tidigare förbrukning biter sig i tummen dÃ¥ och dÃ¥  huvuddunk
Dessa fakta avgör till viss del även vilket fabrikat man sneglar på (köldmedie-val)
Ju högre temp ditt distrubitionssystem kräver, ju större pump offererar man...eftersom avgiven effekt sjunker med höjd framledning.

Men jag hade definitivt tagit offert pÃ¥ Thermia ocksÃ¥....en riktigt bra bergvärme-pump  Thumbsup
fortsätt med dessa VP-Oraklet  ;)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Hej,

Har funderingar på värmepump och har tagit in 7 offerter varav en på luft/vatten övriga på bergvärme. Vilken skall man välja - CTC alternativet klart billigast i installation men ger också mindre besparing. Bosch pumpen är samma som IVT. Tyvärr är energikalkylen baserad på något olika förbrukning så det blev inte helt jämförbart trots min ambition. Är det värt att lägga lite extra på ett djupare borrhål eller är det "rätt" dimensionerat nuförtiden ?

Tacksam för alla tips erfarenheter som ni vill dela med er.

MVH

Såg att du har fått en offert på en IVT X11, IVT:s hemsida för vp:n:
http://www.ivt.se/products.asp?lngID=600&lngLangID=1

Är det nån som vet vad de menar med detta?:
"den alltid rätt anpassade temperaturen till värmesystemet ökar årsverkningsgraden."



« Senast ändrad: 26 mars 2010, 21:46:14 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad tiga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej,

Bor i Landvetter utanför Göteborg, hus i 1,5 plan, 225 m2. Ingen golvvärme utan bara radiatorer. 28 MWh/år i värme och varmvatten, 5 pers. Behövs ngt mer ?

Utloggad tiga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Tyvärr vet jag ej framledningstemp för att radiatorer installeras samtidigt som pumpen men antar att de dimensioneras förca 50 grader i framledning ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!