Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: dreva med mineralull  (läst 6556 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: dreva med mineralull
« Svar #15 skrivet: 26 november 2016, 10:16:17 »
Jag har ett timmerhus ifrån 1907. Det tilläggsisolerade jag för 30 år sedan med mineralull invändigt och utvändigt.

Hittills inga problem.
Inte har du möjlighet att få loss någon skiva och kolla hur isoleringen ser ut?

Annars läser man ju ofta om mögel och fuktskador i nybyggen eller efter en renovering. Kostnad för t.ex ekovilla vs mineralull kollade jag inte i husstommen då jag byggde (ville inte ha annat än ekovilla där), men i husets alla mellanväggar ökade kostnaden med ca 150 euro då det var räknat med mineralull där, som jag då givetvis bytte till ekovilla. Framtiden får utvisa om jag valde rätt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: dreva med mineralull
« Svar #16 skrivet: 26 november 2016, 10:20:24 »
Det är plankstomme med 1dm spån mellan ytter- och innerpanel. Förutom masonit som ytskikt invändigt är det troligen original.

En sak som kan komplicera det hela är att renovering/ombyggnad enligt kommunen eventuellt kan räknas som nybyggnation, vilket skulle innebära att nuvarande bbr-krav måste uppfyllas...
« Senast ändrad: 26 november 2016, 10:22:47 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: dreva med mineralull
« Svar #17 skrivet: 26 november 2016, 10:23:41 »
Jag hör sällan om fukt/mögelskador.

30 år borde räcka för att "bevisa" att det fungerar med plast/mineralulll i samband med timmer....eller...?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: dreva med mineralull
« Svar #18 skrivet: 26 november 2016, 10:28:04 »
Plast och mineralull funkar utmärkt. Jag har renoverat tre timmerhus med det tidigare. Men alla förståsigpåare verkar tycka att det är ren idioti och förstör husets naturliga funktioner. Dock är det ju så förbannat dyrt att göra på 'rätt' sätt så jag har svårt att motivera det.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: dreva med mineralull
« Svar #19 skrivet: 26 november 2016, 11:24:24 »
Som sagt, rätt utfört är plast och mineralull utmärkt, men felgjort kan det vara en katastrof.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: dreva med mineralull
« Svar #20 skrivet: 26 november 2016, 17:55:44 »
Jag hör sällan om fukt/mögelskador.
30 år borde räcka för att "bevisa" att det fungerar med plast/mineralulll i samband med timmer....eller...?
Beror på tidsperspektivet. Om du har ett hus som stått i sekler, så är 30 år ingenting. Frågan är hur länge det är tänkt att hålla? Plasten gör att det är en riskkonstruktion då det inte kan torka ut när det nån gång börjar läcka in.
Så om tidsperspektivet är decennier, visst. Om det är sekler, varför ändra på något som fungerat så länge?
Jag antar att man förkortat husets liv genom att plasta in det.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: dreva med mineralull
« Svar #21 skrivet: 26 november 2016, 18:34:55 »
Faran för ett hus kommer inte utifrån ( om man inte har läckage på klimatskalet) för utsidan torkarupp rätt fort, utan det är den fukt som alstras inne som kan bli besvärlig när den ska vädras ut genom väggar/tak. Har man ett korrekt tätskikt kommer det ingen fukt ut i tak/vägg och det fins inget att toka ut. Jag förutsätter naturligtvis att man även har den ventilation som normen föreskriver.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: dreva med mineralull
« Svar #22 skrivet: 26 november 2016, 18:48:19 »
Jag hör sällan om fukt/mögelskador.
Nu beror ju det för det mesta (i min kommun) på antingen tak eller mark problem.

Ex vad jag känner till
Skolan (nyrenoverad för nåt år sedan.)
Restaurang (fel i minst 10 år men kommunen som äger fastigheten har nu tagit tag i problemet)
Bibliotek (blev just nyrenoverat)
Åldringshem (det blev att riva för det var för mycket mögel)
Annat Åldringshem (har renoverats två gånger inom 5 år och har åter igen mögel)
Bostad (ägs av kommunen, skall rivas, de som bodde flyttade ut för flera år sedan men ännu står huset kvar. Troligen skall åldringshemmet utvidgas åt det hållet då det är på samma område)
Min gamla lägenhet.

Den gemensamma nämnaren för de uppräknade är i kommunens ägo. Inte konstigt att byggmästare på kommunen sade upp sig efter något år då han konstant påtalade fel och brister, men fick aldrig något gehör från fullmäktige.

Nu är jag ingen byggare men lyssnar på äldre som borde ha mycket mera kunskap i ämnet.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: dreva med mineralull
« Svar #23 skrivet: 26 november 2016, 22:25:32 »
Beror på tidsperspektivet. Om du har ett hus som stått i sekler, så är 30 år ingenting. Frågan är hur länge det är tänkt att hålla? Plasten gör att det är en riskkonstruktion då det inte kan torka ut när det nån gång börjar läcka in.
Så om tidsperspektivet är decennier, visst. Om det är sekler, varför ändra på något som fungerat så länge?
Jag antar att man förkortat husets liv genom att plasta in det.

Hur ska man annars tilläggsisolera?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: dreva med mineralull
« Svar #24 skrivet: 26 november 2016, 22:42:13 »
Faran för ett hus kommer inte utifrån ( om man inte har läckage på klimatskalet) för utsidan torkarupp rätt fort, utan det är den fukt som alstras inne som kan bli besvärlig när den ska vädras ut genom väggar/tak. Har man ett korrekt tätskikt kommer det ingen fukt ut i tak/vägg och det fins inget att toka ut. Jag förutsätter naturligtvis att man även har den ventilation som normen föreskriver.
Hur länge håller tätskikt och plast? Knappast i evighet. Det beror alltså på tidsperspektivet.

Hur ska man annars tilläggsisolera?

Med fuktbroms och ekofiber kanske. Diffusionsöppet. http://www.ekofiber.se/ekofiber-wordpress/byggsystem/
"En vanlig argumentation från traditionalisterna är att ”Man kan inte bygga utan plastfolie för då kommer fuktskadorna som ett brev på posten”. Det är inte sant! Dels för att i flertalet av de konstruktioner med fuktproblem som har uppdagats, ingår plastfolie och dels för att rätt byggda diffusionsöppna konstruktioner aldrig drabbas av fuktskador"

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: dreva med mineralull
« Svar #25 skrivet: 26 november 2016, 22:57:04 »
En diffusionsöppen konstruktion kan i princip aldrig ge problem, oavsett tidsperspektiv. Därför gamla hus kan stå i sekler.

Det ska givetvis vara helt vindtätt.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: dreva med mineralull
« Svar #26 skrivet: 26 november 2016, 23:14:02 »
Jag skulle nog vilja påstå att gamla hus inte håller i evighet. I den by där jag bor så finns det ca 30 bostadshus av dom så är ca 5 omkring 100 år men dom flesta ca 50 år och nyare. Antalet bostadshus för ca 100 år sedan var i stort sett lika många som i dag. Men pga att dom med åren blivit sämre och sämre har dom rivits och ersatts med "modernare" hus.
Ungefär lika är det runt om i länet, dom gamla husen är rätt få och många är i dåligt skick. Så än en gång jag tror inte att moderna hus är sämre än gamla. Undantagna vissa "husexpriment" byggda med något "smart och ekonomiskt" byggsätt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: dreva med mineralull
« Svar #27 skrivet: 26 november 2016, 23:34:23 »
Hur länge håller tätskikt och plast? Knappast i evighet. Det beror alltså på tidsperspektivet.

Med fuktbroms och ekofiber kanske. Diffusionsöppet. http://www.ekofiber.se/ekofiber-wordpress/byggsystem/
"En vanlig argumentation från traditionalisterna är att ”Man kan inte bygga utan plastfolie för då kommer fuktskadorna som ett brev på posten”. Det är inte sant! Dels för att i flertalet av de konstruktioner med fuktproblem som har uppdagats, ingår plastfolie och dels för att rätt byggda diffusionsöppna konstruktioner aldrig drabbas av fuktskador"

10 års garanti mot fuktskador lämnas av ekofiber.

Min plastfolie/mineralull på insidan av timmerstommen...och mineralulll + vindskydd på utsidan av timret....har funkat 3 ggr så länge.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: dreva med mineralull
« Svar #28 skrivet: 27 november 2016, 05:47:33 »
Plastfolien och tejpen jag brukar använda ska hålla i 50 år..

Största problemet med äldre hus idag är fukt i krypgrunden på grund av att det inte längre tillförs värme dit. Framförallt för att man inte längre eldar och håller murstocken varm, men också för man har isolerat golven bättre.

Jag känner till fördelarna med att bygga diffusionsöppet och med hygroskopisk isolering. Problemet är ju att det blir så dyrt.
« Senast ändrad: 27 november 2016, 05:50:03 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!