Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: OVK-lagen, har den börjat missbrukats av somliga..?  (läst 3505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
OVK-lagen kom 1992, och reviderades år 2007, där det efter år 2007 nu även ska bifogas en energideklaration.

En nära vän har just "råkat ut" för en OVK-besiktning som tål att granskas närmare här på forumet. En OVK-besiktning görs enbart "okulärt", man skruvar alltså INTE bort några ventiler eller don och utför någon mätning utan går enbart på vad ögat kan se. I detta fall bor kompisen i en brf kåk som är runt 100 år gammal och som har självdrags-ventilation. I samma brf-hus finns det 1 kontor där folk sitter bakom datorn och jobbar samt 1 garage vid sidan om huset som befinner sig under jord och är inte kopplad på husets ordinarie ventilation.

När nu en "sotare" utförde sin ovk anmärkte denna bl.a på följande:
Flera lägenheter hade "felaktiga luftdon". (!) Dessa är idag gamla "jalusi-ventiler" med snören.
Vissa lägenheter ventilerades via befintlig öppen spis, -vilket var ok enligt sotaren (!)
Vissa hade kopplat badrumsfläkt mot vent-kanal, vilket då måste provtryckas, alla dessa fick en 2:a.
På 3-4 ställen doldes frånlufts-ventilerna av bokyllor, vilka fick en 2:a.
Spirorör i källarens tvättstuga saknade ritningsunderlag, vilket sotaren krävde att dessa skulle finnas.
Kontoret blev inte ens besökt, istället angavs: Uppfyller ej kraven enl AFS 0042 (!)
Garaget, ritningsunderlag för ventilationen saknades och avkrävdes.

Till detta hör att huset har haft 3 tidigare ovk-besiktningar, där styrelsen aldrig tillfrågats om ritningar.
Sen det bästa, kontoret som aldrig besöktes och som inte uppfyllde krav AFS 0042, där skriver sotaren att det ska göras en "projektering" för ny ventilation, som ska vara "anpassad till verksamheten idag". Underförstått-sotaren vill sälja in ett helt nytt vent-system för flera hundra tusen.

Jag tittade närmare på AFS 0042, det enda som skiljer en arbetsplats från en lägenhet gällande luftomsättning är att arbetsplatsen skall ha 7l/s liter mot en lägenhets 4l/s i luftomsättning, alla de andra reglerna för arbetsplats är utanför själva ventilationsbiten , i detta fall klarar sig kontoret med sitt självdrag utan problem, sotaren har inte ens gjort någon mätning av luftomsättning med hugger till med att kontoret inte uppfyller normerna och dömer i praktiken ut en arbetsplats !

Denna "OVK-besiktning" med c:a 20 lägenheter-1 kontor-1 garage-1 tvättstuga med spirorör, landade på runt 107.000:- i faktura från sotaren för en OVK-besiktning som inte var godkänd och där nu bristerna måste åtgärdas.

Men då kommer en del kritiska frågor, inte en enda ventilationskanal eller imkanal har kontrollerats i sin funktion, allt har skett okulärt, så även om nu hela huset hade haft "godkända" avluftsdon, haft ritningsunderlag och inga paxfläktar hade alltså huset fått godkänt på OVK, även om nu alla kanaler varit helt igensatta med skit eftersom detta aldrig kontrolleras i OVK.

Vet att det finns några här i forumet som är i denna bransch, så synpunkter är välkommna.
Själv anar jag att sotarna helt enkelt fått nya jaktmarker efter det att sotarmonopolet försvann och nu pekar det mer på att OVK håller på att bli nästa mjölkko.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: OVK-lagen, har den börjat missbrukats av somliga..?
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2016, 21:46:38 »
Mygel med OVK har pågått länge, fast inte sådär. Sc:,h

Fastighetsägare som pröjsar vid sidan av för att få igenom en besiktningar är inte alls ovanligt i sthlm.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: OVK-lagen, har den börjat missbrukats av somliga..?
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2016, 06:03:07 »
Det låter ungefär lika seriöst som en nomal er energibesiktning. Skillnaden är väl att den besiktningsmannen har mindre möjlighet att tjäna extra pengar på att rekommendera luftvärmepump och snålspolande blandarmunstycken...

Tyvärr är det så det brukar bli när myndigheterna hittar på krav som är svåra att förankra i verkligheten.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: OVK-lagen, har den börjat missbrukats av somliga..?
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2016, 07:33:16 »
Ja, både OVK och energibesiktningen är dåvarande regeringars sätt att skapa arbetstillfällen och öka BNP.
Tanken kanske var god, men efterlevs kraven, eller om de utnyttjas fult, så kan det stå många väldigt dyrt.
Bibehåller man årliga bilbesiktningar istället för att gå över till vartannat år så är även det för att bibehålla arbetstillfällen - inte för att vi skall ha säkra bilar på vägarna.

När det kommer till luftkvalitet så är jag dock lite fascinerad av Logger 3030 och dess möjligheter att logga CO2.
Har satt upp en logger och en CO2-mätare på mitt kontor.
Kontoret är ca 12 m2 och med en stor öppning in mot "lagret/packavdelningen" som är ca 55 m2.
I kontoret sitter en fresh 90 ventil som står fullt öppen.
Huset i sig har bara självdrag, troligen rätt uselt också, men ändå.

När jag kommer på jobbet så ligger CO2-halten som regel på mellan 450 och 500.
Efter några timmar så ligger det på 700-800.
När min son är här och hjälper mig ibland, så vi är två på kontorer så har jag sett värden på över 1000 ppm CO2.

Riktlinjerna är:
Kontor, helst inte över 500 ppm
Skolor, dagis och konferensrum, helst inte över 800

Så, det behövs ventilation för en bra arbetsmiljö.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: OVK-lagen, har den börjat missbrukats av somliga..?
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2016, 08:06:26 »
Riktlinjerna är:
Kontor, helst inte över 500 ppm
Skolor, dagis och konferensrum, helst inte över 800

Det var tuffa riktlinjer. Utomhusluft innehåller numer 400 ppm koldioxid vilket betyder att man tillåter en ökning på 100 ppm. En människa andas ut ca 20 L koldioxid per timme vilket betyder att det krävs 200 m3/h luft per person för att halten inte ska gå över 500 ppm. Undrar på hur många kontor man klarar det.

Minimikravet för ventilationen i en nybyggd villa är 0,35 L/(s*m2). För en villa på 160 m2 blir det 200 m3/h. Det kan alltså vistas en person i huset om man inte vill gå över riktlinjerna för kontor.

Undrar vad en strikt tillämpning av riktlinjerna skulle innebära för energiförbrukningen för uppvärmning och ventilation.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: OVK-lagen, har den börjat missbrukats av somliga..?
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2016, 08:10:04 »
Nu vet jag inte "Vilka" riktlinjer jag hittade när jag googlade, men det ter sig mycket lågt med 500 ppm, det håller jag med om.
Min utvecklare som också loggar CO2 i sin relativt nya villa med FTX är också lite förundrad över hur pass höga värden han får i huset, kan jag tillägga.
Öppnar man dörren i en minut sÃ¥ är CO2-halten i alla fall under 500.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: OVK-lagen, har den börjat missbrukats av somliga..?
« Svar #6 skrivet: 10 oktober 2016, 08:51:43 »
Vad är det som gör att koldioxidhalten ligger på 450-500 när du kommer till kontoret? Det borde väl ha vädrats ordentligt över natten. Jag utgår från att du inte har stöldskydd i form av kontorsboende Rottweiler.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: OVK-lagen, har den börjat missbrukats av somliga..?
« Svar #7 skrivet: 10 oktober 2016, 09:15:38 »
HÃ¥rt arbete som resulterar i svett kan ta ett tag att vädra ut.  ;)
Nja, det skall väl ligga på runt 400 ppm, men huruvida det påverkar att huset ligger 5 meter från genomfartsleden, eller på om det är ett hus med delvis krypgrund dit allt vatten från taket leds ned i marken, eller om det beror på nåt som kommer från källaren, eller om det beror på en dålig sensor - eller en kombination kan jag inte svara på.
mätaren skall ha en noggrannhet på +-40 ppm, så bara där kan vi ju hitta en del av avvikelsen.
Provade vädra i 10 minuter, det gick ned från 750 till 500 ppm.
Sen började jag frysa.
OM jag inte missminner mig skall mätaren ha en automatkalibreringsfunktion...
Den kanske är ställd pÃ¥ 500 ppm för att det är vad som gäller i shenzhen Kina.  dontknow

Det är denna jag kör med. http://www.energibutiken.se/sv/temp-fukt-co2-givare/182-temp-fukt-co2-givare-modbus-kanal-lcd.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tjoa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: OVK-lagen, har den börjat missbrukats av somliga..?
« Svar #8 skrivet: 10 oktober 2016, 15:16:14 »
Hej!
Är du helt säker på att han inte slagit dit en nolla för mycket när han fakturerade?
107 000kr låter felskrivet.
10 700kr hade varit en rimlig peng för det där.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: OVK-lagen, har den börjat missbrukats av somliga..?
« Svar #9 skrivet: 10 oktober 2016, 18:38:05 »
Riktlinjerna är:
Kontor, helst inte över 500 ppm
Skolor, dagis och konferensrum, helst inte över 800

Så, det behövs ventilation för en bra arbetsmiljö.

Jag har aldrig hört talas om att en OVK mäter co-halter, har bara sett gubbar med Testo-burkar.
Hur mäter du då vid en starkt trafikerad väg med avgaser intill ?
Kompisens hus står dikt vid en av stans huvudgator med busshållplats/rödljus utanför, huset fick för runt 10 år sedan 3glas mot gatan med inbyggda spaltventiler i toppen av dessa rutor, och det är duktigt med svart avgassot som även är ganska fet och fastnar på det mesta.
Gällande fakturan så ska det vara 107k enl kompisen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 635
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!