Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Imma o frost pÃ¥ utsidan av 2+1 fönster  (läst 6660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Imma o frost på utsidan av 2+1 fönster
« skrivet: 29 september 2015, 08:37:32 »
Vi har flyttat till ett för oss nytt hus. Där finns både 2+1 och 3 glas fönster. 2+1 fönstren får flera av dem imma och frost på utsidan av fönstrena medans 3 glas fönstrena inte har det. Vad kan detta bero på? Sitter inte ens en skumgummilist mellan yttre båge och inre kasset... är det kanske det som är felet?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Imma o frost på utsidan av 2+1 fönster
« Svar #1 skrivet: 29 september 2015, 09:42:51 »
Det ska vara luftväxling mellan det yttre fönstret och kasetten just för att förhindra imma. Däremot ska det sitta hela och täta lister mot insidan, mellan fönsterbåge och fönsterkarm. Blir det imma mellan yttre och inre fönster kan det bero på att varm inneluft läcker ut, du har väl inte övertryck i huset?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sodan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Imma o frost på utsidan av 2+1 fönster
« Svar #2 skrivet: 29 september 2015, 15:53:28 »
Det ska vara luftväxling mellan det yttre fönstret och kasetten just för att förhindra imma. Däremot ska det sitta hela och täta lister mot insidan, mellan fönsterbåge och fönsterkarm. Blir det imma mellan yttre och inre fönster kan det bero på att varm inneluft läcker ut, du har väl inte övertryck i huset?

Kanske var otydlig, men jag har alltså imma/frost på utsidan av ytterrutan vad jag kan se. Inget mellan glasen.... Upplever det som undertryck då en tändsticka blåses ut innanför nyckelhål eller fönster på glänt. Men treglasfönstren har det inte. Tänkte ett tag att treglasen för över innevärmen till yttrefönsterrutan... medans det på 2-1 kan kylas ner hela tiden av cirkulationen bakom o framför rutan... Men förstår inte... kan ju inte vara att mina 2+1 isolerar bättre än moderna 3 glas med kassett?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Imma o frost på utsidan av 2+1 fönster
« Svar #3 skrivet: 29 september 2015, 16:53:30 »
Det blir nästan alltid imma/frost på utsidan av välisolerade fönster vid den här tiden på året, det beror lite på vädret och hur det ser ut på utsidan av fönstret.
Det är helt normalt och beror på att fönstret inte släpper igenom tillräckligt med värme för att hålla undan imman. Kolla på bilarna som står ute, där finns ju ingen värme som håller bort imma och frost, men det räcker ofta med en carport för att rutorna ska vara rena.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • Karma +0/-0
SV: Imma o frost på utsidan av 2+1 fönster
« Svar #4 skrivet: 29 september 2015, 17:17:21 »
Kanske var otydlig, men jag har alltså imma/frost på utsidan av ytterrutan vad jag kan se. Inget mellan glasen.... Upplever det som undertryck då en tändsticka blåses ut innanför nyckelhål eller fönster på glänt. Men treglasfönstren har det inte. Tänkte ett tag att treglasen för över innevärmen till yttrefönsterrutan... medans det på 2-1 kan kylas ner hela tiden av cirkulationen bakom o framför rutan... Men förstår inte... kan ju inte vara att mina 2+1 isolerar bättre än moderna 3 glas med kassett?

Är nÃ¥gra av fönstren bättre skyddade av takutsprÃ¥ng än de andra ?  Jag har rejält takutsprÃ¥ng (90 cm) ovanför alla mina 3 glas fönster och har bara sett imma vid nÃ¥t tillfälle dÃ¥ det var extrem dimma ute. Jag vet en med fönster frÃ¥n samma tillverkare som har problem med imma rätt ofta. Han har nästan inget takutsprÃ¥ng, sÃ¥ jag antar att det pÃ¥verkar.

Golvvärme i några rum och radiatorer i andra rum?
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Imma o frost på utsidan av 2+1 fönster
« Svar #5 skrivet: 29 september 2015, 17:25:38 »
Vindriktning, väderstreck och över- eller undervåning kan ju också spela roll.
Om alla fönster som immar igen vetter åt samma håll medan fönster i andra riktningar håller sig klara vid samma väderförhållanden, så är det fullt normalt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!