Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Äldre hus, Normala värden bergvärme?  (läst 3325 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ängabullen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Äldre hus, Normala värden bergvärme?
« skrivet: 13 mars 2013, 13:01:29 »
Hej!
Är ny med villa och värmepump, En Thermia diplomat TWS8 installerad 06, Har läst på lite och försöker bli klok på systemet. Värmer en äldre villa från 1920 i 2 plan på 173m2, sparsamt tillägsisolerad samt fönster från -70. Radiatorer från -70, termostater på samtl+ innegivare till VP. Vill kolla lite om det finns någon som kan berätta hur mina värden ser ut.

12/3 18:00
Ute                  0
Rum                  19
Framledning      39(43)
Returledning      35(48)
Varmvatten       52
integral       -104
brine in       0
brine ut       -4

13/3 08:00
Ute                  -7
Rum                  19
Framledning      49(49)
Returledning      44(48)
Varmvatten       52
integral       -693
brine in       0
brine ut       -4

VP             30682h
tillsats              4688h
tillsats 2         749h
VV              2153h

Integral ställd 60/600
Kurva    42
-5:   +2 grader
0:    +2grader
+5:    +2grader
Rum:    19 grader

verklig innetemp ca 19,5på nedervån samt 21 på övervån, På morgonen 08:00 vid -7 utomhus var temp ca 18,5 på nedervån samt 20,5 på övervån.
När de första värdena lästes av var några av termostaterna på övervån nervridna i rum som inte används för närvarande, öppnade sedan alla fullt i hela huset.

Funderingar:
-För högt flöde? Endast 4grader skillnad mellan fram/retur, aktuellt att strypa radiatorer?

-För hög kurva? Höja Rum ”bör” och sänka Kurva?

-Justera integral?

-Mycket tillsats? Några dagar nu i helgen när vi hade -5dagtid/-14 nattetid drog total förbrukning iväg på uppåt 130kWh/dygn. Under de 14h som gått mellan redovisade värden så hade VP gått konstant 14h och tillsats 3h, dock en total förbrukning kring 80kwh/dygn inkl hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Äldre hus, Normala värden bergvärme?
« Svar #1 skrivet: 13 mars 2013, 14:05:36 »
Kolla i första hand om du kan sänka farten på värmebärarpumen ett snäpp.
Den sitter uppe till vänster bakom panelen, det borde finnas ett vred på den som man ställer pumphastigheten med.

Jag tror inte kurvan är för hög, och du kan sänka temperaturen i de rum som inte används med termostater.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ängabullen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Äldre hus, Normala värden bergvärme?
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2013, 08:51:05 »
Kolla i första hand om du kan sänka farten på värmebärarpumen ett snäpp.
Den sitter uppe till vänster bakom panelen, det borde finnas ett vred på den som man ställer pumphastigheten med.

Jag tror inte kurvan är för hög, och du kan sänka temperaturen i de rum som inte används med termostater.

Testade att sänka alla termostater på övervåningen ett snäpp igår, fick lite bättre värden på fram/retur när jag kollade i morse, ska avvakta lite till innan jag justerar ner cirkulationspumpen.

14/3 08:00
Ute                  -7
Rum                  19
Framledning      52(50)
Returledning      45(48)
Varmvatten       51
integral             -740
brine in             -1
brine ut            -4

-Borde jag ställa ner integralen för att undvika elspets? hade iof bara legat på i 2h inatt.

-Onormalt med brine in på -1?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • Många blir det
SV: Äldre hus, Normala värden bergvärme?
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2013, 09:18:11 »
Testade att sänka alla termostater på övervåningen ett snäpp igår, fick lite bättre värden på fram/retur när jag kollade i morse, ska avvakta lite till innan jag justerar ner cirkulationspumpen.

14/3 08:00
Ute                  -7
Rum                  19
Framledning      52(50)
Returledning      45(48)
Varmvatten       51
integral             -740
brine in             -1
brine ut            -4

-Borde jag ställa ner integralen för att undvika elspets? hade iof bara legat på i 2h inatt.

-Onormalt med brine in på -1?
Hej! Varför kör du på kurva 42?Prova ställ ner kurvan till 39 och prova där.Ju högre kurva du kör på ju mer spets behöver du.Om du tittar på ditt ÄR-värde på framledningstemperaturen och ditt BÖR-värde och ligger din framledningstemperatur 3 °C under BÖR-värdet så kommer den behöva spets men om du sänker kurva och du skulle klara dig exempel på kurva 39 så är det inte säkert du märker någon skillnad på inomhusklimatet så testa en gång.Det är inge onormalt med -1.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Äldre hus, Normala värden bergvärme?
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2013, 09:50:41 »
Angående elspets så kan du testa att ställa upp A2, men troligen så kommer det inte hjälpa så mycket.
10 ggr högre A2 än A1 borde normalt räcka för att undvika onödigt tillskott.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ängabullen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Äldre hus, Normala värden bergvärme?
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2013, 10:11:43 »
Hej! Varför kör du på kurva 42?Prova ställ ner kurvan till 39 och prova där.Ju högre kurva du kör på ju mer spets behöver du.Om du tittar på ditt ÄR-värde på framledningstemperaturen och ditt BÖR-värde och ligger din framledningstemperatur 3 °C under BÖR-värdet så kommer den behöva spets men om du sänker kurva och du skulle klara dig exempel på kurva 39 så är det inte säkert du märker någon skillnad på inomhusklimatet så testa en gång.Det är inge onormalt med -1.

Anledningen till att jag kör kurva 42 är helt enkelt att det var inställt så för en månad sen när vi flyttade in. Först nu jag börjat luska i hur det fungerar när kWh börjat springa iväg och man insett att el kostar pengar 8) Skall pröva ställa ner kurvan ikväll.

Ang. att elspets går in när framledningstemp ligger 3 °C under börvärdet, imorse när jag kollade pumpen så var ju framledn 52(50) ändå så stog symbolen för elspets steg1 på?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • Många blir det
SV: Äldre hus, Normala värden bergvärme?
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2013, 11:06:36 »
Anledningen till att jag kör kurva 42 är helt enkelt att det var inställt så för en månad sen när vi flyttade in. Först nu jag börjat luska i hur det fungerar när kWh börjat springa iväg och man insett att el kostar pengar 8) Skall pröva ställa ner kurvan ikväll.

Ang. att elspets går in när framledningstemp ligger 3 °C under börvärdet, imorse när jag kollade pumpen så var ju framledn 52(50) ändå så stog symbolen för elspets steg1 på?
Hej! Anledningen varför den stöttar när ÄR-värdet ligger över BÖR-värdet är för den försöker hämta hem integralen(-660) så det är normalt.Testa kurva 39 och se för jag misstänker att du har enkelpanelsradiatorer så kallade högtempsystem så dom hade säkert olja/el innan vp så det kan vara anledningen varför kurva 42 är vald.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Ängabullen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Äldre hus, Normala värden bergvärme?
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2013, 13:38:16 »
Hej! Anledningen varför den stöttar när ÄR-värdet ligger över BÖR-värdet är för den försöker hämta hem integralen(-660) så det är normalt.Testa kurva 39 och se för jag misstänker att du har enkelpanelsradiatorer så kallade högtempsystem så dom hade säkert olja/el innan vp så det kan vara anledningen varför kurva 42 är vald.

Ok, Tack för infon. Stämmer som du säger det är ett högtempssystem från 1970 då det gjordes ett vattenburet system med oljepanna, är några få enkelpanelsradiatorer men majoriteten är dubbla. Skall som sagt testa sänka kurvan och se vad som händer.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • Många blir det
SV: Äldre hus, Normala värden bergvärme?
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2013, 15:40:43 »
Ok, Tack för infon. Stämmer som du säger det är ett högtempssystem från 1970 då det gjordes ett vattenburet system med oljepanna, är några få enkelpanelsradiatorer men majoriteten är dubbla. Skall som sagt testa sänka kurvan och se vad som händer.
Japp bara testa.Du är med på det här med integralen.Standard på din maskin är A1-60 och A2-600 mao när du har ett värmebehov och när ÄR-värdet ligger under BÖR-värdet så kommer integralen sjunka så kommer den behöva stötta när den passerar -600 så när BÖR-värdet hamnar exempel 2 °C över ÄR-värdet så kommer den hämta hem integralen.Så ligger den 2 °C över BÖR-värdet så kommer den räkna ner 2-steg/minut.Men blir det exempel 3 °C över kommer den räkna 2-steg ena minuten och 1-steg nästa minut så växlar den tills den exempel hamnar på 4 °C så blir det jämna steg,Kör med öppna termostater och sänk cirkulationspumpen om du vill ha bättre diff mellan tur och retur eller om du har några radiatorer som känns lite för varma så kan du justera på den fasta instrypningen så du får större diff mellan tur och retur.Försök att kolla hur många starter du har när det är 0-gradigt och har du runt 20/dygn tycker jag det är ok annars kan du ställa upp A1 till exempel 80 så får du lite färre starter.Om man tittar på dina siffror så verkar det som det inte har varit några storförbrukare på varmvatten så det verkar vara ok men tittar man på dina ts timmar på t1 så verkar det som den har stöttat en hel del och det kan hända att det beror på för högt ställd kurva.

PS:Om du går in i servicemenyn (håll inne vänster/högerknapp) i 5 sekunder och sedan går du till installation och bläddrar ner till node pila 1 gång till så kommer loggtid fram och du har säkert 1M standard inställt men sätt den på 13M så får du 1/dygn och då ser du hur många starter du har men det blir lite smått men det går att se.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Ängabullen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Äldre hus, Normala värden bergvärme?
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2013, 13:42:58 »
Har inte hunnit gå in och kolla antal starter än, däremot så sänkte jag kurvan till 39 igårkväll när jag kom hem från jobbet, har än så länge inte märkt någon märkbar skillnad på inomhusklimatet. När jag läste av i morse såg jag dock att tillsatsen legat på i totalt 7h sedan igår!? var ioförsig en kall natt kring -12, -7 imorse när jag läste av då låg ingen tillsats på.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!