Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimisionerad anläggning.  (läst 5834 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tapen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Re:Underdimisionerad anläggning.
« Svar #15 skrivet: 30 januari 2005, 01:29:46 »
Jan-Erik,  mycket i din  värmepumps uppträdande tyder pÃ¥ att installatören har missat att ändra parametern VB-Fram-max i meny 5b.  Den är fabriksinställd till 45 grader men mÃ¥ste i normala fall höjas rejält, lämpligen till maxvärdet 70, när man har ett radiatorsystem!
 
Jag tvivlar pÃ¥ att din VP är underdimensionerad, utan problemen beror säkert pÃ¥ nÃ¥got annat. Jag har f.ö. samma pump och husstorlek som du! Kör ocksÃ¥  pÃ¥ kurva 9 med kurvförskjutning=0 och har +2/-2 grader pÃ¥ den kalla sidan....
Tidigare med elpanna så gick det 37.000 kWh till värme och varmvatten. Nu när det är -4 grader ute (Stockholm) så går pumpen 16 timmar per dygn. Tillskottsel behövs först vid c:a -17 grader.... ;D
Nibe 1215-10 (12kW vid 0/35) + 200l tank mot knackningar.  Installationsdatum: 2005-01-09.
Aktivt borrdjup: 175m.   2-plans suterränghus, 240kvm, Stockholm, byggår 1968.
Tidigare förbrukning - med oljeeldning: 4,5m3, med elpanna: 42000kWh (inkl HH). 
Förbrukning med VP:  V+VV=7900kWh,  HH=7500kWh dvs totalt 15400kWh!
Ingen tillskottsel har behövts hitintills. Är väldigt glad för att jag valde en betydligt kraftigare vp än vad "experterna" rekommenderade!

Utloggad Jan-Erik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Re:Underdimisionerad anläggning.
« Svar #16 skrivet: 30 januari 2005, 09:21:27 »
VB-max står på 58 grader så där är inte felet förmodligen är väl förbrukningen större än någon trott som sagt rustat på 50talet lite utsatt på en höjd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 622
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!