Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepump vid -30  (läst 1841 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ockelboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värmepump vid -30
« skrivet: 03 februari 2012, 12:22:25 »
Hej!

Blev husägare i maj så detta är min första vinter i hus, har lite frågor som jag hoppas få svar på. I huset finns det en CTC värmepump 7,5 kw(Jordvärme) som är 3 år gammal. Dom satte in nya element och rör i hela huset, det är på ett och etthalvt plan med fullstor källare som också är uppvärmd.

Vad ska man ha för inställningar på pumpen för att få bästa driftekonomi?

Vi har just nu -30 och ser pÃ¥ pumpen att elpatronen spetsar in en heldel el, även dÃ¥ pumpen stÃ¥r stilla, dÃ¥ jag tittat sÃ¥ gÃ¥r det 1,5-3 kwh dÃ¥ pumpen stÃ¥r stilla.  Är detta normalt vid denna ute temp?

Tacksam för svar

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Värmepump vid -30
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2012, 16:41:56 »
Man vill alltid att kompressorn på värmepumpen ska gå hela tiden innan elpatronerna slår till. Men behöver man varmare vatten än vad kompresson kan ge så är ändå elpatronen ett måste.
Det kan även vara en fördel att kompressorn gör värme och elpatronen varmvatten då kompressorn blir effektivare ju lägre temperaturer den får arbeta med.

När det gäller din anläggning så rekommenderar jag att titta i trådarna i CTCdelen av forumet för där finns en hel del att hämta både när det gäller hur värmepumpen fugerar och hur man bäst trimmar in den. Det är för mycket att skriva i en separat tråd så här. Använd även sökfunktionen om du inte hittar vad du letar efter.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 621
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!