Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: wichita luft/vattenpump  (läst 16157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: wichita luft/vattenpump
« Svar #15 skrivet: 15 december 2007, 19:04:05 »
Jo, så är det nog kanske...

Dom flesta "vanliga" L/V har ju R407. Och är specade att fungera ner till -12 till  - 15 ºC.
En R410 borde ju kunna sträcka sig ner mot -20 ºC. (Och under det är det inte intressant i Stockholmsområdet)

Kan du inte motivera litet. Kommer det L/V pumpar med R410 och med prestanda  (COP4,3 , -20 ºC, etc som en L/L)?

"Vanliga" L/V är gjorda för att rör nisse ska kunna montera dvs hetgas/vatten växlaren sitter ute.

Jag kan bara referera till de jag monterar. De har en/två inverter R410A utedel med hetgasväxlaren inne. Det jag vet är att de ger ca 9kW vid -15 ºC men vi kör den till -25 ºC precis som man gör med en vanlig L/L.
Fördelen med inverter är att man kör direkt mot elementen och använder de befintliga termostaterna precis som man gjort innan.

//Rickard




Vilka monterar du?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: wichita luft/vattenpump
« Svar #16 skrivet: 15 december 2007, 21:06:57 »
NisseGurra har helt rätt !
R410A är ett "kallt" köldmedie, fungerar bra vid låga temperaturer .på båda sidorna !
R407C är ett "varmare" köldmedie. klarar inte riktigt lika låga ute-temperaturer, men ger i gengäld tillräckligt höga temperaturer för att klara varmhållningen med något sämre värmeeffektivitet på radiatorer. + att man kommer upp i temperaturer där man klarar legionella-bekämpning utan tillsats.
R404A är ett mellanting, som bland annat NIBE använder, enligt mig den bästa kompromissen, det finns ingen anledning att använda R410A i en L/V i sveriges södra halva !
och bor man längre norrut, bör man nog fundera på berg/jord-värme !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: wichita luft/vattenpump
« Svar #17 skrivet: 15 december 2007, 21:41:56 »
Jo, så är det nog kanske...

Dom flesta "vanliga" L/V har ju R407. Och är specade att fungera ner till -12 till  - 15 ºC.
En R410 borde ju kunna sträcka sig ner mot -20 ºC. (Och under det är det inte intressant i Stockholmsområdet)

Kan du inte motivera litet. Kommer det L/V pumpar med R410 och med prestanda  (COP4,3 , -20 ºC, etc som en L/L)?

"Vanliga" L/V är gjorda för att rör nisse ska kunna montera dvs hetgas/vatten växlaren sitter ute.

Jag kan bara referera till de jag monterar. De har en/två inverter R410A utedel med hetgasväxlaren inne. Det jag vet är att de ger ca 9kW vid -15 ºC men vi kör den till -25 ºC precis som man gör med en vanlig L/L.
Fördelen med inverter är att man kör direkt mot elementen och använder de befintliga termostaterna precis som man gjort innan.

//Rickard




Vilka monterar du?

Mvh Daniel

Acqua inVerter

//Rickard

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: wichita luft/vattenpump
« Svar #18 skrivet: 15 december 2007, 22:37:56 »
NisseGurra har helt rätt !
R410A är ett "kallt" köldmedie, fungerar bra vid låga temperaturer .på båda sidorna !
R407C är ett "varmare" köldmedie. klarar inte riktigt lika låga ute-temperaturer, men ger i gengäld tillräckligt höga temperaturer för att klara varmhållningen med något sämre värmeeffektivitet på radiatorer. + att man kommer upp i temperaturer där man klarar legionella-bekämpning utan tillsats.
R404A är ett mellanting, som bland annat NIBE använder, enligt mig den bästa kompromissen, det finns ingen anledning att använda R410A i en L/V i sveriges södra halva !
och bor man längre norrut, bör man nog fundera på berg/jord-värme !

mvh. ACE

Ok, men jag tycker nog Rickard VPCenter har mer rätt...

Det är ju vid de låga utomhustemperaturerna som uppvärmningen börjar kosta mycket pengar, och man kanske inte kan eller vill betala extra kostnaden för berg/jordvärme. Då kan förhoppningsvis min R410a-maskin stå för hela uppvärmningen. (Vvb som kräver lite varmare vatten kan jag då om jag måste köra på tillskott, vilket är en bråkdel av uppvärmningskostnaden.)

Mina grannar med R407c/R404a maskiner (CTC och Nibe) måste köra med tillskott då temperaturen är under 0 grader. Jag har ännu aldrig behövt köra på tillskott med min R410a-maskin (Acqua Inverter), vilket innebär att min besparing borde bli mycket högre!

För övrigt har Wichita gått över från R407c till R417 pga. detta köldmedia enl. dom är överlägset...

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: wichita luft/vattenpump
« Svar #19 skrivet: 15 december 2007, 23:10:13 »
för det första, så vet inte den som säger att R417 är överlägset, ett skit !! det är bullshit för att kunna sälja budgetkonverterade R22-pumpar från öst ! (R417 är ett köldmedie framtaget för att fungera ihop med mineralolja, samt för att kunna blandas med R22. men det har skit-dåliga egenskaper....o dyrt är skiten också)!

ang Rickard på VP så har han helt rätt !
men varje timme eller temperatursänkningsgrad utomhus du klarar utan tillskott är en besparing !
och har du ett lågtempererat distrubitions-system så ska du självklart välja R410A !

men som ASA skriver om sina grannar:
Mina grannar med R407c/R404a maskiner (CTC och Nibe) måste köra med tillskott då temperaturen är under 0 grader. Jag har ännu aldrig behövt köra på tillskott med min R410a-maskin (Acqua Inverter), vilket innebär att min besparing borde bli mycket högre!
vem har lurat i dig att det har med köldmediet att göra ? ? ?
det är inga problem att producera 60 ºC vatten med en R407C pump vid tex -5 ute !
men det gör du inte med din R410A pump !
så dina grannar hade haft ännu mer tillskott med din pump/ännu sämre besparing !!
för deras del handlar det inte om pumpens effekt, utan om distrubitionssystemets effekt/temperaturbehov !


och vem har lurat i dig att vvb är en bråkdel av uppvärmningskostnaden ? ? ,vill nog påstå att det är en betydande del...
fråga dom med tre-fyra ungar som duschar varje morgon året om !

mvh. ACE
« Senast ändrad: 15 december 2007, 23:13:23 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: wichita luft/vattenpump
« Svar #20 skrivet: 16 december 2007, 03:14:52 »
för det första, så vet inte den som säger att R417 är överlägset, ett skit !! det är bullshit för att kunna sälja budgetkonverterade R22-pumpar från öst ! (R417 är ett köldmedie framtaget för att fungera ihop med mineralolja, samt för att kunna blandas med R22. men det har skit-dåliga egenskaper....o dyrt är skiten också)!

ang Rickard på VP så har han helt rätt !
men varje timme eller temperatursänkningsgrad utomhus du klarar utan tillskott är en besparing !
och har du ett lågtempererat distrubitions-system så ska du självklart välja R410A !

men som ASA skriver om sina grannar:
Mina grannar med R407c/R404a maskiner (CTC och Nibe) måste köra med tillskott då temperaturen är under 0 grader. Jag har ännu aldrig behövt köra på tillskott med min R410a-maskin (Acqua Inverter), vilket innebär att min besparing borde bli mycket högre!
vem har lurat i dig att det har med köldmediet att göra ? ? ?
det är inga problem att producera 60 ºC vatten med en R407C pump vid tex -5 ute !
men det gör du inte med din R410A pump !
så dina grannar hade haft ännu mer tillskott med din pump/ännu sämre besparing !!
för deras del handlar det inte om pumpens effekt, utan om distrubitionssystemets effekt/temperaturbehov !


och vem har lurat i dig att vvb är en bråkdel av uppvärmningskostnaden ? ? ,vill nog påstå att det är en betydande del...
fråga dom med tre-fyra ungar som duschar varje morgon året om !

mvh. ACE

ACE, du säger att grannarna skulle ha ännu högre eltillskott med en R410A VP. För det första vet du inte hur stor VP respektive har sÃ¥ den kommentaren var  huvuddunk
När det gäller inverter så vet du att man kan sätta in mer kW än med en on/off. Men jag är övertygad att 410 VP vinner allafall detta grundat på vad jag sett hos kunder.

Sen ACE så kan du väl inte mena att gasen inte har betydelse för om man slipper eltillskott. Högre effekt vid lägretempraturer =lägre eltillskott. Har satt 410 VP på en och tvårörs system och det fungerar kanon. Man måste bara bygga rätt.
Vihar 410 VP sitter på hyresfastighter så visst fungerar 410 utmärkt.

Sen om VV är en bråkdel av kostnaden är ointressant. Om 410 gör 55-58ºC (spärrat för längre livslängd på kompressorn) och 407/404 60-65ºC vad är skillnaden i pengar.

//Rickard

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: wichita luft/vattenpump
« Svar #21 skrivet: 16 december 2007, 11:03:56 »
om hus A klarar 0 ºC ute och hus B inte gör det utan tillskott, så skulle det ha med köldmedievalet att göra .. Sc:,h Sc:,h
nu är ni nog två som skojar med mig !!
bättre vet du Rickard ...!
kräver distrubitionssystemet 55 ºC vid 0 ºC ute, så kan du sätta in hur mycket effekt du vill.....det blir inte varmare för det !
en 40kw värmepump ger inte högre temperaurer än en 5kw så länge den okar med !
i detta fall är det temperaturer som gäller !
bättre att kunna köra en R407C pump till -5 ºC än en R410A pump till -2 ºC ute !....
i det fallet har man ingen nytta av att pumpen kan ge värme till -20 ºC, huset kräver ju högre temperaturer än vad nån pump kan ge redan vid -5 ºC ute !

och Rickard...vid det trycket som krävs för producering av 58 ºC med R410A, skulle R407C ge ca 73 ºC  ;) ;)

mvh. ACE
« Senast ändrad: 16 december 2007, 11:07:00 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: wichita luft/vattenpump
« Svar #22 skrivet: 20 december 2007, 23:01:37 »
Ok ace, vid dom temperaturerna för vatten/värmeproduktion som du nämner, kanske en R407c-maskin är mer effektiv än en R410a-maskin...

För min del klarar jag mig med betydligt lägre temperaturer i framledning (ca. 30-35 vid 0 grader ute). Nu när det varit 5-10 minus kör jag iaf fortfarande utan tillskott vare sig till radiatorer eller vvb. Vi har alla liknande hus i området och jag tror knappast grannarna skulle haft ännu mer tillskott om de haft min R410a-pump! (Möjligen om de haft ett högtemperatursystem!)

Jag är iaf övertygad om att i mitt fall spar jag mer energi med min pump som fortsätter att gå även då det blir "riktigt" kallt. Dessutom är den inverterstyrd och producerar bara så varmt vatten som behövs till radiatorerna (flytande kondensering). (Ok, en förutsättning är ju att framledningstemperaturen räcker till och i mitt fall är jag så lyckligt lottad att jag kan kompletteringselda i braskaminen vid behov... :)

Mvh Asa  tomte::

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: wichita luft/vattenpump
« Svar #23 skrivet: 21 december 2007, 07:48:12 »
Jag förstår..CTC och NIBE har så fruktansvärt dåliga pumpar att dessa kräver eltillskott vid 0 ºC ute,i ett hus som är identiskt med ditt ! Dessa hus klarar sig med 30-35 ºC i framledning vid dessa utetemperaturer !

uppenbarligen säger du att NIBE och CTC har sÃ¥ kassa pumpar att dessa inte klarar hÃ¥lla ett sÃ¥ energisnÃ¥lt hus som era varma utan eltillskott vid 0 ºC ute !  men bytte dessa tillverkare till R410A som köldmedie skulle man aldrig behöva tillskott... tomte:: tomte::


mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: wichita luft/vattenpump
« Svar #24 skrivet: 21 december 2007, 12:03:23 »
Nja,
men CTC och Nibe skulle nog byta till inverterpumpar.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: wichita luft/vattenpump
« Svar #25 skrivet: 21 december 2007, 12:51:04 »
Jag hävdar fortfarande att luftvatten skall va on/off & 407 gas ev 404

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: wichita luft/vattenpump
« Svar #26 skrivet: 21 december 2007, 13:10:08 »
Nja,
men CTC och Nibe skulle nog byta till inverterpumpar.
så en maskin med inverter klarar sig utan eltillskott, vilket motsvarande on/off inte skulle göra ? ?
samma effekt men invertern minskar husets energibehov..eller ? ?

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Asa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: wichita luft/vattenpump
« Svar #27 skrivet: 21 december 2007, 16:00:49 »
Jag förstår..CTC och NIBE har så fruktansvärt dåliga pumpar att dessa kräver eltillskott vid 0 ºC ute,i ett hus som är identiskt med ditt ! Dessa hus klarar sig med 30-35 ºC i framledning vid dessa utetemperaturer !

uppenbarligen säger du att NIBE och CTC har sÃ¥ kassa pumpar att dessa inte klarar hÃ¥lla ett sÃ¥ energisnÃ¥lt hus som era varma utan eltillskott vid 0 ºC ute !  men bytte dessa tillverkare till R410A som köldmedie skulle man aldrig behöva tillskott... tomte:: tomte::


mvh. ACE

Jag tror både Nibe och CTC är mycket bra pumpar men Niben (2-3 år gammal) slår av vid -7 grader och CTC:n vid -10 grader (inst. rek. inte att köra till specade -15). Då kan dessa pumpar iaf uppenbarligen inte ge någon effekt medan jag fortfarande kör utan eltillskott vid dessa utetemperaturer.

För vissa är en R407c l/v-pump ett bättre alternativ, för andra kanske det är en R410a l/v-pump. Det är bra att det finns valfrihet!

Som kuriosa kan jag nämna att jag pratade med en representant för Daikin för en tid sedan som påstod att en större svensk tillverkare (som omnämnts ovan) ville köpa Daikins koncept på R410a l/v-pumpar!!

/Asa  tomte::

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: wichita luft/vattenpump
« Svar #28 skrivet: 21 december 2007, 19:36:15 »
HÃ¥ller med Nisse-Gurra.

Inverter kan minska mängden start/stopp, men det kan större difftemp eller vattenvolym också göra.

Men inverter ger inte samma optimala förhållande mellan dysa och flöde samt i vart fall scroll ger stora interna läckage vid dellast.

Tänk er en oljebrännare som gick på halv fart!!!

Inverter finns för att ge komfort på L/L maskiner. köp en volymförstorare i stället. Så får man litet buffert kalla nätter också.



Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: wichita luft/vattenpump
« Svar #29 skrivet: 21 december 2007, 23:01:40 »
HÃ¥ller med Nisse-Gurra.

Inverter kan minska mängden start/stopp, men det kan större difftemp eller vattenvolym också göra.

Men inverter ger inte samma optimala förhållande mellan dysa och flöde samt i vart fall scroll ger stora interna läckage vid dellast.

Tänk er en oljebrännare som gick på halv fart!!!

Inverter finns för att ge komfort på L/L maskiner. köp en volymförstorare i stället. Så får man litet buffert kalla nätter också.




Njae, jag tror inte att scrollen ger så dåligt på dellast.
Titta på senaste testen av He 9:an.

Men, det är en sanning med modifikation på låg dellast ger scrollen nada!

Tex vid några plusgrader:
Jag kan se på min He 9:a att den drar ca 250-300 w, utan att ge någon värme.
Går den upp till 400-450ww så ger den massvis med värme.

M.a.o, scrollen har bra dellastegenkaper bara effekten är tillräckligt stor.

Min He9:a visar tydligt problemet med innre läckage.
Å andra sidan spinner den ju som en katt när det är -20 ute, till skillnad från tex Sanyo mfl som för ett sju j-vla liv.

Detta problem är ju tämligen enkelt att åtärda. Man ställer upp börtempen lite så är scrollen på banan igen.

I en direkt jämförelse väljer jag scrollen när det blir minusgrader ute.
Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!