Författare Ämne: Vilken maxeffekt bör jag ha pÃ¥ bergvärmepumpen?  (läst 4448 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad csan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken maxeffekt bör jag ha på bergvärmepumpen?
« skrivet: 10 augusti 2015, 13:31:20 »
Den eviga frågan hur jag skall dimensionera pumpen! Har ett flertal anbud liggande och vanligt är att installatörerna drar till med "Rolls-Royce" modellen från Nibe(1255-16). Då behöver de inte finliret med effektberäkningar. Pumpen klarar ju att steglöst leverera upp till 16kW. Men behöver jag verkligen en så kraftig pump?

Förutsättningarna är följande:
* Huset är beläget i Norra StorStockholm
*1-planshus + källare(halvsutteräng)
* Uppvärmd bostadsyta ~300m2 (150+150)
* ½ huset byggt och uppfört runt 1946 - Typ entyps Borohus med sågspån i yttervägarna. Ingen tilläggsisolering.
* ½ huset tilläggsbyggt tidigt 70-tal. Normal isolering(70 mm) i väggarna.
* Uppvärmning: Oljepanna Parca 100 ; Oljebrännare Beo 10V ; munstycke ½gallon/timme.
* Oljeförbrukning: 4,2 m3/år som medelvärde mätt över 10 år. Hushållet 2 vuxna+ 2 barn
* Inomhus temp: 20-21 °C - reglerat med Landis-Gyr shuntstyrning.

Vanligt är att DUT sätts till -18°C. Men är detta inte lite i överkant för att vara i Mälardalen?
Jag vill om möjligt undvika elspets!

En tumregel som ofta nämns är: x antal Watt/m2 * uppvärmd bostadsyta i m2 = Toppeffekt
Inomhustemperaturen i "Energiberäkningen" kan sättas till 20°C.

Citera
Enkelt sätt att beräkna storleken på värmepumpen.
Det finns, ganska avancerade, dataprogram för exakt beräkning av storleken på värmepumpen man skall ha. Ett annat, enklare, sätt som man som lekman kan använda sig av är att utgå från den uppvärmda ytan. Den metoden är kanske inte den mest exakta men stämmer ofta förvånansvärt bra. Kan t.ex användas för att göra en grov kostnadskalkyl innan ni bestämmer er för att gå vidare. Eller för att " kolla upp" en kalkyl ni fått.
Uppvärmd yta x 50 W/kvm = Beräknad maxeffekt. Storleken på värmepumpen: 60-70% av maxeffekten.
Exempel: 185 kvm uppvärmd yta x 50W/kvm = 9.250W = 9.25 kW Storlek på värmepumpen: ca. 65% av 9,25 kW = 6,013 kW = 6 kW
Vid Bergvärme ( borrhål ) får man ut ca. 40 W per meter aktivt borrhål.
6.000W dividerat med 40 W/m = 150 meter aktivt borrhål. Men eftersom man får ca. 1/3 av kompressorn blir det faktiska djupet 2/3 av 150m. 2/3 av 150 m = 100 m aktivt borrhål.


Jag behöver komma till beslut inom den närmaste 2-veckorsperioden.

Så den stora frågan är hur många watt jag ska använda i beräkningsmodellen för pumpens maxeffekt?
Tacksam för all input i frågan :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har du bara sågspån eller 70 mm i väggarna behöver du troligen en så pass "stor" pump, en fråga som man ställer sig är om elementen klarar att leverera den värme som du behöver. För en VP klarar inte på långa vägar att fixa lika höga temperaturer som en oljepanna.
70 mm är mycket dåligt isolerat, närmast att likna vid ett tapetserat renstängsel. Ta dig en funderare på om du inte ska göra nått åt väggarna först och troligtvis är även taket i princip oisolerat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad csan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken maxeffekt bör jag ha på bergvärmepumpen?
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2015, 17:01:36 »
Har du bara sågspån eller 70 mm i väggarna behöver du troligen en så pass "stor" pump, en fråga som man ställer sig är om elementen klarar att leverera den värme som du behöver. För en VP klarar inte på långa vägar att fixa lika höga temperaturer som en oljepanna.
70 mm är mycket dåligt isolerat, närmast att likna vid ett tapetserat renstängsel. Ta dig en funderare på om du inte ska göra nått åt väggarna först och troligtvis är även taket i princip oisolerat.
Tackar ödmjukast för dina insiktsfulla synpunkter. Specificerad oljapanna + brännare har utan problem lyckats värma huset i 30 år. Naturligtvis kan det inte skada att bättra på isoleringen men det fixar jag inte på 2 veckor. Befintligt radiatorsystem jobbar med 55/45. Det skulle förvåna mig mycket om det inte finns en värmepump som klarar av den här uppgiften.
Ovan specificerad oljebrännare levererar ~14kW vid 10 bars pumptryck och med ½ g/h munstycke. Man kan antaga att pannan har en verkningsgrad på mellan 75-80%. Detta ger att 20-25% av effekten går åt till att värma skorstenen. Antag att pannans verkningsgrad är 75% så kommer 14*0.75=10,5kW pannan och radiatorsystemet, inklusive varmvatten, tillgodo. Resten försvinner upp i skorstenen. En försiktig gissning är att en 12 kW-pump med viss råge mer än väl räcker för husets behov.
Frågan kvarstår dock: Hur många watt/m2 bör jag kalkylera med?
« Senast ändrad: 10 augusti 2015, 19:17:18 av csan »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken maxeffekt bör jag ha på bergvärmepumpen?
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2015, 19:46:42 »
Jag får energibehovet till 33600 kWh/år om verkningsgraden är ca 80%.
Effektbehovet blir då ca 11 kW.
Men ett så gammalt och stort hus borde ha ett högre effektbehov vid -18 °C ute, jag gissar att inte alla 300 m2 är fullt uppvärmda?
Jag skulle nog titta på en 1255-16 i alla fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vilken maxeffekt bör jag ha på bergvärmepumpen?
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2015, 20:20:06 »
Det en del glömmer bort i samband med en oljepanna är hur skorstenstocken ligger i huset och vilken typ det är.
men en kÃ¥k frÃ¥n 46 har nog en murad stock..  den blir lite ljummen och fin av rökgaserna och tillför en viss energi
till skalet.

Carl N  11kw är nog i minsta laget för en kÃ¥k pÃ¥ 300 m2 och byggd 1946  Det blir en schablon dimensionering pÃ¥ endast 36,6 watt per m2  .
Om jag bara får hålla upp fingret i luften och chansa skulle det nog bli MIN 55 watt per m2 16.5 kw i toppeffekt.

Sen gäller det att kontrollera distributions systemet  och vilket flöde som det klarar,
det är där som den installerade effekten avgörs vid en standard installationen .
med en arbetstank kan man dim 100% om man vill.

jag hade valt att offerera en vanlig on-off maskin . 
mindre elektronik innebär mindre risker för framtida reparationer och driftproblem ,
cc

 
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad csan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken maxeffekt bör jag ha på bergvärmepumpen?
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2015, 20:42:49 »
Jag får energibehovet till 33600 kWh/år om verkningsgraden är ca 80%.
Effektbehovet blir då ca 11 kW.
Men ett så gammalt och stort hus borde ha ett högre effektbehov vid -18 °C ute, jag gissar att inte alla 300 m2 är fullt uppvärmda?
Jag skulle nog titta på en 1255-16 i alla fall.

Tack för inputen! Jo alla 300 m2 är fullt uppvärmda. Frågan är ju hur ofta och hur länge vi har -18°C eller kallare i Stockholmsområdet.
SMHI har en väderstation i Bromma som ligger närmast mig(Sollentuna). Från SMHI´s sajt kan man ladda hem alla väderdata man är intresserad av. De sparar timvärden dygnet runt året runt. Jag drog hem 10 års timvärden och laddade in i en Access-databas. Jag var intresserad av hur många dagar under perioden 2004-01-01 --> 2014-01-01 som det var -15°C eller kallare. Jag fann 56 dagar under den här 10-års perioden(3650 dagar) som uppfyllde kriterierna (Temp<= -15°C). Ska man dimensionera för att även täcka upp för dessa 56 dagar? Har ju hittills under 30 år klarat mig med 10,5kW. Du är inte den förste som ifrågasatt att "ett så gammalt och stort hus borde ha ett högre effektbehov vid -18 °C ute, jag gissar att inte alla 300 m2 är fullt uppvärmda?"

Lite mer energibetraktelse: De senaste 10 åren har förbrukningen legat på i medeltal 3,5 m3 olja. Snåleldat med termostaten periodvis nedsatt till 18/19°C.
Observera mina uppgivna förbrukningssiffror är de faktiska. Jag har sparat ALLA fakturor sedan oktober 1986 fram till dags datum. Siffrorna är hämtade därifrån.

Utloggad csan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken maxeffekt bör jag ha på bergvärmepumpen?
« Svar #6 skrivet: 10 augusti 2015, 20:57:03 »
Det en del glömmer bort i samband med en oljepanna är hur skorstenstocken ligger i huset och vilken typ det är.
men en kÃ¥k frÃ¥n 46 har nog en murad stock..  den blir lite ljummen och fin av rökgaserna och tillför en viss energi till skalet.

...

jag hade valt att offerera en vanlig on-off maskin . 
mindre elektronik innebär mindre risker för framtida reparationer och driftproblem ,
cc

Tack CC! Upplysningsvis - jag har , tidigt 90-tal, satt in en rostfri slang i skorstenspipan från pannan. Det döda utrymmet utanför slangen fylldes med något "chips-liknande" isolermaterial. Man kan utgå ifrån att uppvärmningen av murstocken har varit minimal om ens någon.

Mina funderingar har gått åt en 1245 med 12kW effekt. Någon som applåderar ett sådant val?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Vilken maxeffekt bör jag ha på bergvärmepumpen?
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2015, 22:01:16 »
Märke på värmepump är som vilken bil man väljer
jag personligen tycker andvändar vänligheten i styret ska avgöra på villa sidan
be om en andvändar manual pÃ¥ tex Nibe Thermia IVT  Viessmann ..
läs igenom och kontrolera vilken du tycker är enklast att sköta och välj därefter
Med vänlig hälsning
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vilken maxeffekt bör jag ha på bergvärmepumpen?
« Svar #8 skrivet: 10 augusti 2015, 22:12:28 »
Ja varför inte en 12 kW vp då. Du har ju rätt bra koll på förutsättningarna och endast en vindsisolering lär ju lätt sänka maxeffekt-behovet typ 25%, och det hinner du blåsa upp på vinden innan vintern tom.
Eller nästa år när du sett hur det funkar.
Känns fel att dimensionera 100% vp och borra för ett så dåligt isolerat hus.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!