Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite frÃ¥gor  (läst 2749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
Lite frågor
« skrivet: 02 februari 2011, 09:37:29 »
Har haft min pump i drift sedan 2011-01-31.

1. Temp på brine in har stbiliserat sig på +4 efter vp:n kört i 15 min, vad tror ni att den kommer att ligga på i framtiden när det blir kallt och borran har används en tid!
2. Senaste dygnet har det varit 17 starter, är detta ok! (utan tillskott) drifttid vp 12h (har haft en varmvatten körning under detta dygn resten har hgw:n klarat.
3. Har inställning A1 -150, A2 -600, hysters +15 ºC och värmekurva 38 justering vid 0 +1 ºC är detta ok.
4. Ex. när börvärdet visar 37 ºC kör vp:n upp framledningen till 43 ºC innan integralen stoppar vp:n är detta ok! Har rums temp på 21,5 ºC

Tackar på förhand!
« Senast ändrad: 02 februari 2011, 09:39:37 av Berka1 »
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lite frågor
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2011, 09:55:28 »
1&2) Vad har du haft för utetemperaturer under perioden?

3&4) Kurvan skall justeras så att det blir lagom varmt inne oavsett utetemp. När man justerar in den skall man inte ha innegivare eller termostater på radiatorerna.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2011, 10:10:43 »
Ute temp under detta dygn 0 till +2 ºC
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lite frågor
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2011, 10:11:53 »
I så fall är inte antalet starter oroväckande. Flest starter får man just då det är kring 0 grader ute.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Lite frågor
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2011, 10:16:36 »
Det kommer att bli mellan 0 och +1 är när pumpen har gått kontinuerligt en längre tid. Sen är frågan om dimensioneringen är sådan att den någonsin kommer att göra det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad fjord

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2011, 12:59:42 »
Hej-
Jag har temp på ingåande +4 ºC har haft den i drift sen mai. :)
thermia optimum G2,klart maj-10. 180 m borra,172 aktivt.1,5plan 143kvm,byggår 1966, enrörsystem.Enhörna utanför S-tälje.5 personer i hushållet. Tidligare 3kbm olja.Keddy regal murspis.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Lite frågor
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2011, 20:57:47 »
Har haft min pump i drift sedan 2011-01-31.

1. Temp på brine in har stbiliserat sig på +4 efter vp:n kört i 15 min, vad tror ni att den kommer att ligga på i framtiden när det blir kallt och borran har används en tid!
2. Senaste dygnet har det varit 17 starter, är detta ok! (utan tillskott) drifttid vp 12h (har haft en varmvatten körning under detta dygn resten har hgw:n klarat.
3. Har inställning A1 -150, A2 -600, hysters +15 ºC och värmekurva 38 justering vid 0 +1 ºC är detta ok.
4. Ex. när börvärdet visar 37 ºC kör vp:n upp framledningen till 43 ºC innan integralen stoppar vp:n är detta ok! Har rums temp på 21,5 ºC

Tackar på förhand!

KB-in kan man ju alltid gissa på men du vet inte förrän det gått ett år och dessutom ska det ha varit rejält kallt i ett par veckor med praktiskt taget kontinuerlig kompressorgång. Då vet du...

Antalet starter låter ju OK, och 6 graders övertemp i slutet av värmecykeln låter också OK, men det bästa sättet för att veta att din vp har bra driftförhållanden är att kolla ALLA raddar så att de har minst 5° diff mellan fram och retur under gång. Då har du ingen kortslutning, och din Optimum-reglering håller ju totaldiffen på 8°, eller 6° när HGW är på. Huruvida dina integralinställningar är OK eller inte vet bara du, det enda som begränsar är den värmekomfort du vill ha. Pröva att ställa A1 på -200 och se om du tycker att värmekomforten fortfarande är bra, då är det bara att köra på det. A2 har jag på -990, jag vill inte att tillskottet ska gå in bara för att det exvis under en enstaka natt blir utetemperaturer som är lägre än vad min kompressor klarar av.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2011, 21:29:07 »
Alla raddar är kollade, sprang rund igÃ¥r och lÃ¥g pÃ¥ alla fyra hela kvällen (hade träningsvärk i lÃ¥ren idag jag tränar kontinuerligt pÃ¥ gym sÃ¥ nÃ¥gra muskler har man missat)  och ströp en del smÃ¥ raddar kontroll mäte dem större därefter. Under dem relativt korta gÃ¥ngtider som är nu med tänke
pÃ¥ "mild vädret" sÃ¥ har vp:n hÃ¥llit deltaT vid 8 ºC och med hgw till 6 ºC . Nu önskar jag mig för en gÃ¥ngs skull kallare väder om bara för nÃ¥gon dag som man fÃ¥r testa den pÃ¥ riktigt, avvaktar med fin justering av raddarna tills dess. Senaste 24H hade jag 14 starter (ute temp +1-+3  ÂºC) inne temp 22 pÃ¥ botten plan och 21 pÃ¥ övervÃ¥ningen (där alla sovrummen finns) precis som jag planerat jag ökade radiator effekten pÃ¥ botten plan med 38% och pÃ¥ övervÃ¥n. med 5%, sÃ¥ jag sänkte värmekurvan till 37 och tog bort knäcken vid O ºC.

Kollade sista körningen sista 5 min brine in 4 och ut 0, är det avrundningarna som gör detta eller tidigare hade jag alltid en diff på 3!
« Senast ändrad: 02 februari 2011, 21:46:23 av Berka1 »
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Lite frågor
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2011, 00:08:36 »
Alla raddar är kollade, sprang rund igÃ¥r och lÃ¥g pÃ¥ alla fyra hela kvällen (hade träningsvärk i lÃ¥ren idag jag tränar kontinuerligt pÃ¥ gym sÃ¥ nÃ¥gra muskler har man missat)  och ströp en del smÃ¥ raddar kontroll mäte dem större därefter. Under dem relativt korta gÃ¥ngtider som är nu med tänke
pÃ¥ "mild vädret" sÃ¥ har vp:n hÃ¥llit deltaT vid 8 ºC och med hgw till 6 ºC . Nu önskar jag mig för en gÃ¥ngs skull kallare väder om bara för nÃ¥gon dag som man fÃ¥r testa den pÃ¥ riktigt, avvaktar med fin justering av raddarna tills dess. Senaste 24H hade jag 14 starter (ute temp +1-+3  ÂºC) inne temp 22 pÃ¥ botten plan och 21 pÃ¥ övervÃ¥ningen (där alla sovrummen finns) precis som jag planerat jag ökade radiator effekten pÃ¥ botten plan med 38% och pÃ¥ övervÃ¥n. med 5%, sÃ¥ jag sänkte värmekurvan till 37 och tog bort knäcken vid O ºC.

Kollade sista körningen sista 5 min brine in 4 och ut 0, är det avrundningarna som gör detta eller tidigare hade jag alltid en diff på 3!

Har du kollat i servicemenyn vilken hastighet kb-cp går med under kompressordrift när du får 4° diff? Det kan ju vara så att den står och jobbar 100% men ändå inte får ner diffen till 3°. Isf får man väl fundera varför motståndet i slingan är högt. Smuts i filtret?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2011, 09:31:38 »
Diff ligger för det mesta pÃ¥ 3 ºC, den kan ligga pÃ¥ 4 en liten  stund nÃ¥gon minut pÃ¥ 5. Pratade med installatören han sa att detta är normalt med en ny brunn full med energi och med dessa korta gÃ¥ngtider med ute temp pÃ¥ 0-3 plusgrader.
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Lite frågor
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2011, 15:23:23 »
Fattar inte riktigt vad installatören babblar om men om den ligger på 3 nästan hela tiden är det nog lugnt, håll ett öga på den när det blir kallare då.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!