Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Thomas59
« skrivet: 26 april 2009, 08:52:31 »

Ja, jag ser nu i produktbladet, att det finns ett dykrör för GT1 i tankens nedre del.

Du skrev tidigare:
Citera
För några slingor kan jag få flöde på eller över tillverkarens rek men för andra slingor kan jag inte få upp flödet till mer än drygt hälften

Har man endast halva flödet av det projekterade, så borde deltaT vara högt. Är ganska säker på att projekterat flöde är räknat för 5° deltaT.

Nu påstår du att deltaT är 1,5°-3° och tillsammans med halva flödet så är värmeavgivningen endast 25% av dimensionerad värmeavgivning. En fantastisk kåk du har.




Jag håller med om att det är märkligt.

DeltaT i golvvärmen har varit lågt så länge jag mätt (sedan aug 2008). Nu kanske man inte kan dra allt för stora växlar på dessa värden då de var avlästa med den gamla pannans givare/display.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 25 april 2009, 22:16:07 »

Ja, jag ser nu i produktbladet, att det finns ett dykrör för GT1 i tankens nedre del.

Du skrev tidigare:
Citera
För några slingor kan jag få flöde på eller över tillverkarens rek men för andra slingor kan jag inte få upp flödet till mer än drygt hälften

Har man endast halva flödet av det projekterade, så borde deltaT vara högt. Är ganska säker på att projekterat flöde är räknat för 5° deltaT.

Nu påstår du att deltaT är 1,5°-3° och tillsammans med halva flödet så är värmeavgivningen endast 25% av dimensionerad värmeavgivning. En fantastisk kåk du har.


Skrivet av: Thomas59
« skrivet: 25 april 2009, 21:23:30 »


En extra cirkulationspump kan förbruka 500 kWh/år. Värmepumpen med cirkulationspumpar i ditt hus förbrukar ca: 8 000 kWh/år d.v.s. den extra pumpen förbrukar 6,25% av värmepumpens förbrukningen. Antar att frånluften skicka ut utan återvinning, alternativt till en VBX.

Kanalfläkt ut i naturen, kråkornaär glada men jag fick inte riktigt ihop återvinningskalkylen så det blev lite extra borra istället

Alternativet är att köra golvvärmens retur direkt till värmepumpen, och låta värmepumpens cirkulationspump snurra vattnet i golvvärmen med 7° deltaT. Det är det optimala för värmepumpens verkningsgrad, driftekonomi och kostnad för inköp. Bedömer kostnad för cirkulationspump och installation till 2 000 kr.

Nu kommer jag i vilket fall att spara så pass mycket, även om nuvarande set-up kanske inte är optimal, så värmekomforten får vara prio 1 tills vidare men jag förstår ditt resonemang.

Alternativet är att köra värmepumpen med 4° deltaT, och få en lite sämre verkningsgrad från kompressorn. Det ger jämnare värme i golven. Värmepumpens interna cirkulationspump förbrukar i detta fall mer, och så även kompressorn. Kanske det går jämt upp med föregående driftfall.

Skrev tidigare att en arbetstank aldrig är fel, förutom kostnaden. Nu står den där, så då är det väl bara att gilla läget.

Jo!

Det du behöver göra, är att justera in golvslingorna. Som det är nu har du kortslutning på någon eller några slingor d.v.s. du har för stort flöde på någon/några slingor som i sin tur ger lågt flöde på de längsta slingorna. Har du inte upplevt att så är fallet, kan du köra alternativ två d.v.s. direkt till/från värmepumpen med 7° deltaT. Sikta in dig på justering av golvslingan i badrummet med 25°-26° rumstemp. Har svårt att tro den slingan har rätt flöde.

Det ÄR sedan tidigare (med ES480:ian) lågt flöde i värmegolvet mot vad som beräknats av leverantören. Trots detta har jag haft lågt deltaT (1,5-3 grader). Värmen i golven är jämn (lågt deltaT!) i varje rum och diffar max 0,5 grader mellan rummen. Sovrummen är injusterade någon grad svalare och badrummen drygt 2-3 grader varmare. Jag har bra koll på flödena och inget rum är över spec men några är under. Detta med reservation för att de som drog slingorna i grunden inte följde ritningen utan drog lite som dom hade lust och jag kan inte heller avgöra om längden på resp slinga stämmer med spec. De längsta slingorna har högst flöde, de kortaste lägst flöde idag.


Ang givarnas placering så hänger en tunn kabel (GT1?) från ovansidan på pannan ner till undersidan/underdelen av volymtanken. Jag anmärkte på dragningen av sladden till installatören och fick till svar att det var en givarsladd och att den var lite kort därav den märkliga dragningen. Jag tror inte han förstod att jag menade att han skulle fixa sladden för när han gick hängde sladden på samma sätt i självhäftande buntbandsfästen varav ett släppt från pannans sida huvuddunk
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 25 april 2009, 20:46:07 »


En extra cirkulationspump kan förbruka 500 kWh/år. Värmepumpen med cirkulationspumpar i ditt hus förbrukar ca: 8 000 kWh/år d.v.s. den extra pumpen förbrukar 6,25% av värmepumpens förbrukningen. Antar att frånluften skicka ut utan återvinning, alternativt till en VBX.

Alternativet är att köra golvvärmens retur direkt till värmepumpen, och låta värmepumpens cirkulationspump snurra vattnet i golvvärmen med 7° deltaT. Det är det optimala för värmepumpens verkningsgrad, driftekonomi och kostnad för inköp. Bedömer kostnad för cirkulationspump och installation till 2 000 kr.

Alternativet är att köra värmepumpen med 4° deltaT, och få en lite sämre verkningsgrad från kompressorn. Det ger jämnare värme i golven. Värmepumpens interna cirkulationspump förbrukar i detta fall mer, och så även kompressorn. Kanske det går jämt upp med föregående driftfall.

Skrev tidigare att en arbetstank aldrig är fel, förutom kostnaden. Nu står den där, så då är det väl bara att gilla läget.

Det du behöver göra, är att justera in golvslingorna. Som det är nu har du kortslutning på någon eller några slingor d.v.s. du har för stort flöde på någon/några slingor som i sin tur ger lågt flöde på de längsta slingorna. Har du inte upplevt att så är fallet, kan du köra alternativ två d.v.s. direkt till/från värmepumpen med 7° deltaT. Sikta in dig på justering av golvslingan i badrummet med 25°-26° rumstemp. Har svårt att tro den slingan har rätt flöde.
Skrivet av: Thomas59
« skrivet: 25 april 2009, 18:33:27 »

Lexus:

Ok då blev det mer begripligt. Det innebär att både GT8 och GT9 inte ger direkta värde på UT/IN till golvvärmen utan påverkas av temperaturen i volymtanken och att ev GT1 också gör det om den inte är placerad mellan golvvärme och volymtank. GT1 och GT9 borde väl i det första fallet ge värden som ligger ganska nära varandra i grader.

Kan väl erkänna ett det där med volymtank mest "lät bra" då jag beställde anläggningen men att jag nog inte riktigt hajade hur det funkade men det är väl så att skulle pannan ta ingående direkt från värmegolvet får den, i alla fall enligt vissa, sämre arbetsbetingelser än om ingående golvärmeflöde blandas med volymtanken eller hur?

Ska försöka kika och se om jag kan lokalisera GT1 eller så får jag fråga installatören, han borde ju veta.

Vill ju ha 110% koll så det kanske är läge att beställa nån form av separat loggningsutrustning för temperatur och elförbrukning. Har ju redan en separat elmätare för pannan med utgång för extern loggning.

Första dygnets elförbrukning för pannan blev förresten 9kWh.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 25 april 2009, 17:03:38 »

Hoppas att det här bringar klarhet.

Eventuellt kan GT1 vara placerad mellan golvvärmen och tank. Meddela i så fall detta.
Skrivet av: Thomas59
« skrivet: 25 april 2009, 14:52:16 »

Sidan sju i manualen ger ju en principskiss där de tre systemen/flöden framgår:

1 Köldbärare som cirkulerar(Brine)
2 Flöde/System som tar värme ur brine och avger till radiatorer/varmvatten
3 Flödet runt i golvvärmen

Sidan 20 i manualen:
GT1 Citerar: Menyn visar temperaturen i värmesystemets returledning, dvs vattnet som leds från radiatorerna tillbaka till värmepumpen vid värmedrift. Det står FRÅN xx,x grader och NUV xx,x grader. Att NUV är faktisk returtemp förstår jag . Vad betyder FRÅN xx,x?

Sidan 20 i manualen några rader senare:
GT8 Citerar: "Menyn visar temperaturen på radiatorvattnet som lämnar pumpen"

Jag får det till att det faktiskt FINNS givare för golvärmens ut/ingående flöde, men jag kan ju ha fått hjärnsläpp?

Jag får det enligt uteslutningsmetoden till att det är det interna systemet enligt 2 ovan som bara har givare på inloppet GT9 men jag kan ju ha drabbats av nåt allvarligare än hjärnsläpp eller så är jag bara ofantligt korkad huvuddunk
Skrivet av: Thomas59
« skrivet: 25 april 2009, 14:32:21 »

En sak som jag inte fått svar på: har verkligen HT+ C9 ingen givare som visar vilken temp jag har på värmebäraren ut i värmegolvet. Hittar bara returtempen?

Normalt så har du ingen sån givare, GT8 visar utgående från VP, men sen blandas ju det med radiatorvatten från returen.

Via en shunt menar du? Och en sån har alla system eller kan jag sakna den?

Måste verkligen sätta mig in i hur systemet är uppbuggt så jag kan förstå detta. Känns som jag ställer lite korkade frågor.

Sitter med manualen och ska försöka "förstå lite"
Skrivet av: Thomas59
« skrivet: 25 april 2009, 14:29:19 »


Mitt värmegolv har, efter min injustering, legat på ett deltaT på ca 1,5 till 3 grader. För gamla pannan spelade delta nog inter så stor roll och jag hade väldigt små¨temperaturskillnader i golvet mellan kallaste och varmaste punkt vilket var positivt. Nu pratar man om deltaT på 5-7 grader och först undrar jag ju på vilket sätt ett högre deltaT gynnar pannan? Är det färre start stopp? Är lägre hastighet på cp enda sättet att öka deltaT eller kan/ska jag stypa ner alla slingor i fördelaren också?

VP:n jobbar bäst med en tempdiff på ca 7-8 ºC, exakt varför det är så finns det flera teorier om, men jag har testat och funnit att min VP tappar ork om jag ökar flödet så att tempdiffen går under 5 ºC.

Tempdiffen över VP (GT8 och GT9) styrs med interna cirkpumpen. Flödet över golvvärmen styr du med externa cirkpumpen till önskad tempdiff. Slingorna i fördelaren ska du inte strypa ner om du inte behöver fördela flödet bättre, typ om det är väldigt olika flöden mellan slingorna.

Bergvärmepumpen inför ju lite nya termer så det tar en tid att fatta/tänka om. Till att börje med:

Vi talar väl om tre deltaT:

1 Mellan in och utgående köldbärare (Brine)? GT10/GT11? Det verkar okomplicerat
2 Internt i värmepumpen, mellan vad ? GT8 för värmebärare UT (och approximativt samma som temp ut i värmegolvet). På GT9 står det Värmebärare IN och nu blev det krångligt då det samtidigt är samma som returen från värmegolvet som jag uppfattat det
3 Temp IN/UT i värmegolvet? GT9 och GT8. Uppfattade i alla fall GT9 som inkommande temp från värmegolvet och att det inte fanns någon dedikerad sensor för utgående men att det, om jag saknar shunt, i stort var samma som GT8?

Så har i alla fall jag uppfattat det men jag måste medge att det inte är solklart.

Vad deltaT på brine skall vara har jag ingen koll på men det har säkert avhandlats i andra trådar så jag får söka.

DeltaT GT8/9 jag uppfattat 5-8 grader som optimalt och styrs av hastigheten på den interna pumpen.

DeltaT värmegolv - har kört med 1,5-3 grader med gamla pannan mest för att det funkat bra men har ju inte testat andra DeltaT. Jag försökte, med gamla panna, öka DeltaT i värmegolvet genom att sänka cp till 1 (från 2) men det blev ingen skillnad. Med nya pannan står cp på volymtanken på 2 och jag har förstått att DeltaT  i golvslingorna skall öka om jag sätter den på 1:an.

Jag får inte riktigt ihop att GT8-9 (internt i värmepumpen) i praktiken skulle vara samma som ut/ingående värmebärare till golvvärmen men jag får väl läsa på lite.

Rumsgivaren är billig har jag förstått så jag skaffaren sådan så får jag testa vilket som funkar bäst.

Sätter mig ner med manualen.





 
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 25 april 2009, 14:24:10 »

En loggbild till.

IVT 11 kW 200m² golvvärme i betong. (verkstad/garage)
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 25 april 2009, 13:46:43 »

Jag frågade "Är det gångtider eller vattenvolymen som är viktig?"
Antar att ditt svar är gångtider.

Formulerar om min tidigare fråga. "Kan inte se när vattenvolymen ensam har betydelse för golvvärme i betong. Kan du?"
Du ansåg att arbetstanken var nödvändig för Thomas, på grund av den begränsade volymen i golvvärmen.

I Thomas hus får en värmepump som reglerar på returen tillräckligt långa gångtider, även utan tank och liten vattenvolym i golvvärmesystemet.

Naturligtvis får man jämnare värme på golvet med 3° delta än man får med 7°. Frågan var om komforten försämrades så mycket, att driftkostnaden, investeringen och installationen av den extra cirkulationspumpen är befogad. En arbetstank och cirkulationspump med installation, kostar ungefär desamma som ett års förbrukning.

Förstår inte hur rumsgivaren ska vara till nackdel. Tycker resonemanget liknar de argument som ni Nibe-ägare hade, när jag belyste gradminuterregleringens brister. "Det är lika bra att pumpen får gå, även då solen ensam värmer huset. Alltid är det nåt hörn av huset där det är kallt."

Bifogar en bild med Autoterm 7 kW, 250m² nybygge med golvvärme i betong. Ingen extra tank eller cirkpump, men däremot rumsgivare.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 april 2009, 13:22:49 »


Mitt värmegolv har, efter min injustering, legat på ett deltaT på ca 1,5 till 3 grader. För gamla pannan spelade delta nog inter så stor roll och jag hade väldigt små¨temperaturskillnader i golvet mellan kallaste och varmaste punkt vilket var positivt. Nu pratar man om deltaT på 5-7 grader och först undrar jag ju på vilket sätt ett högre deltaT gynnar pannan? Är det färre start stopp? Är lägre hastighet på cp enda sättet att öka deltaT eller kan/ska jag stypa ner alla slingor i fördelaren också?

VP:n jobbar bäst med en tempdiff på ca 7-8 ºC, exakt varför det är så finns det flera teorier om, men jag har testat och funnit att min VP tappar ork om jag ökar flödet så att tempdiffen går under 5 ºC.

Tempdiffen över VP (GT8 och GT9) styrs med interna cirkpumpen. Flödet över golvvärmen styr du med externa cirkpumpen till önskad tempdiff. Slingorna i fördelaren ska du inte strypa ner om du inte behöver fördela flödet bättre, typ om det är väldigt olika flöden mellan slingorna.
Skrivet av: Thomas59
« skrivet: 25 april 2009, 07:36:27 »

LEXUS: Har ändrat finjusteringen till 2,5 -4 från 2,5 +1. Kan väl nämna att det varmaste jag körde i framledning i vintras (ca -10 grader ute) var +34 med ES480 och då hade jag en perfekt behaglig temp på drygt 22 grader inne. Önskar således ligga kvar på ca 22-23 grader inne med 25-26 i badrum och ca 19,5 i sovrum. Alla rumstermostater är helt öppna och golvvärmen är perfekt instrypt på dessa nivåer.

Nu då det blir varmare ut hade jag nog inte önskat att framledningen skulle sjunka allt för mycket då jag har klinkers i badrum och hall som då blir väldigt kalla.

GT8 kan, om jag förstår det rätt, i praktiken ses som ganska eller helt rättvisande framledningstemp om jag inte har en shunt som blandar in returvatten innan fördelaren och det har jag mig veterligen inte, ska göra lite rördetektivarbete så snart jag hinner så jag vet säkert.

Har en IVT volymtank på 120 liter (110?) och ja alla fyra anslutningarna utnyttjade och det sitter en cp på framledningen till golvvärmen. Vad är det som drar 640w som du nämner, pumpen? nåt annat? Kopplingsdiff 5 grader vad är det?

Carl N:

Om man tror på teorin att pumpen mår bäst och är effektivast vid en viss gångtid så är ju det viktigare än vattenvolym men jag gissar att det finns ett starkt samband mellan gångtid och vattenvolym i systemet.

Mitt värmegolv har, efter min injustering, legat på ett deltaT på ca 1,5 till 3 grader. För gamla pannan spelade delta nog inter så stor roll och jag hade väldigt små¨temperaturskillnader i golvet mellan kallaste och varmaste punkt vilket var positivt. Nu pratar man om deltaT på 5-7 grader och först undrar jag ju på vilket sätt ett högre deltaT gynnar pannan? Är det färre start stopp? Är lägre hastighet på cp enda sättet att öka deltaT eller kan/ska jag stypa ner alla slingor i fördelaren också?

Till saken hör att golvvärmetillverkarens uppgifter om totalt flöde i slingorna aldrig kunnat uppnås. För några slingor kan jag få flöde på eller över tillverkarens rek men för andra slingor kan jag inte få upp flödet till mer än drygt hälften. Ändå är tempvariationerna i rummen lika?

Körde såväl med som utan rumsgivare till ES480:ian och märkte ingen större skillnad. Nu går ju inte den att jämföra med C9:an. Eftersom jag inte fick rumsgivaren installerad så testar jag utan ett tag. Blir det svårt att få en bra reglering får jag testa med rumsgivare.

Teorin att värme som produceras på natten ger genomslag i golvet först på dagen tyckte jag lät rimlig då jag först läste om den men jag tror att golvet är trögare än så. Exakt hur lång tid genomslaget tar är svårt att säga men betydligt mer än 6-12timmar är min känsla. Snarare ett dygn eller mer. Det skulle ju tala till rumsgivarens nackdel.

 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 april 2009, 06:44:24 »

Carl:

Är det gångtider eller vattenvolymen som är viktig. Kan inte se när vattenvolymen i sig har betydelse. Kan du?

Gångtiderna påverkas av vattenvolymen, jag vet att tillverkarna av VP hävdar att deras grejor klarar många start/stopp men jag hävdar att även om kompressorn fixar det så sliter det på övriga grejor som mjukstart, kontaktorer mm.

Citera
Vad är rätt flöde över golvvärmen? Varför skall detta flöde finnas? Är det rekommenderat värde 5° deltaT du avser, så undrar jag om skillnaden till 7° har betydelse för komfort. Vem känner skillnaden?

Det finns nått exempel (nu hittar jag inte tråden) på en som kör sin golvvärme med endast interna cirkpumpen och upplever tydlig skillnad på sitt värmegolv. Han kompromissade och kör ca 5 ºC tempdiff så funkar VP OK och golvvärmen halvbra. 5 ºC känner du tydligt skillnad på, speciellt vår och höst då kanske framledningen t ex är 27 ºC och returen 22 ºC.
Jag brukar rekommendera ca 3 ºC tempdiff över ett värmegolv för att få bra komfort.

Citera
Rumsgivare är extra viktigt med IVT och golvvärme i betong. Detta just på grund av värmetrögt system, och risk för att framledningen hamnar mellan börvärde och stoppvärde. Den kan gå i timmtalutan stopp, med övertemp som följd.  Likaså när starttempen är låg, så finns värmeenergi i betongen som håller upp returtempen för kompressorstart.

OK, jag har inget exempel på att rumsgivare inte funkar till tröga hus. Det jag kan tänka mig är att dessa svägningar förstärks om den värme som pumpas in i plattan på natten först märks på dagen, och att den extra nerdragningen på dagen inte märks förrän på natten...
Men jag kan ha fel där.  :-\
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 25 april 2009, 00:18:18 »

Thomas:

Med kurva 2.5 finjustering +1, så får du en framledningstemp som snurrar mellan 38° och 43° vid DUT -18°.
(med fabriksinställd kopplingsdiff 5°)
Mitt förslag ger en temp som snurrar mellan 34° och 39°.

GT8 är framledningstemp och även framlednigstemperatur till golvvärmen, om det inte är monterat ytterligare grejer på systemet. Gissar att arbetstanken är IVT:s egen tank med 110 liters volym med alla fyra anslutningarna utnyttjade.

Om golvvärmen får en lägre temperatur än vad GT8 visar, så finns en shunt mellan tank och golvvärmefördelare. Men om det endast finns golvvärme, så bör den inte finnas.

En volymtank är aldrig fel, annat än kostnaden för inköp. IVT:s tank på 110 liter slukar endast 640 watt med kopplingsdiff 5°. Gissar att du får långa gångtider även utan den.

Nackdelen med extra cirkulationspump är elförbrukningen samt kostnad för inköp.


Carl:

Är det gångtider eller vattenvolymen som är viktig. Kan inte se när vattenvolymen i sig har betydelse. Kan du?

Vad är rätt flöde över golvvärmen? Varför skall detta flöde finnas? Är det rekommenderat värde 5° deltaT du avser, så undrar jag om skillnaden till 7° har betydelse för komfort. Vem känner skillnaden?

Rumsgivare är extra viktigt med IVT och golvvärme i betong. Detta just på grund av värmetrögt system, och risk för att framledningen hamnar mellan börvärde och stoppvärde. Den kan gå i timmtalutan stopp, med övertemp som följd.  Likaså när starttempen är låg, så finns värmeenergi i betongen som håller upp returtempen för kompressorstart.
Skrivet av: Thomas59
« skrivet: 24 april 2009, 23:17:05 »

En sak som jag inte fått svar på: har verkligen HT+ C9 ingen givare som visar vilken temp jag har på värmebäraren ut i värmegolvet. Hittar bara returtempen?

Normalt så har du ingen sån givare, GT8 visar utgående från VP, men sen blandas ju det med radiatorvatten från returen.

Ok, det stämmer ju med vad installatören sa. Hur gör alla som redovisar UT/IN temp på golvvärmen? Är det stand-alonemätutrustning/logger med givare på framledning/retur som gäller?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 april 2009, 23:11:53 »

En sak som jag inte fått svar på: har verkligen HT+ C9 ingen givare som visar vilken temp jag har på värmebäraren ut i värmegolvet. Hittar bara returtempen?

Normalt så har du ingen sån givare, GT8 visar utgående från VP, men sen blandas ju det med radiatorvatten från returen.
Skrivet av: Thomas59
« skrivet: 24 april 2009, 22:56:02 »

Jag har ju följt en hel del trådar här på forumet då jag kämpat med lära mig och bemästra mitt krånglande värmegolv och min katastrof till gamla panna och förstår att det finns lite olika skolor. Även om det är svårt att veta vad som är rätt eller fel känns det bra att få saker belysta ur olika synvinklar. Alla åsikter är lika värdefulla och jag har lättare att förstå hur det funkar.

Tänkte börja bakifrån och se hur (om) bytet av panna påverkat mitt värmegolv som innan bytet var perfekt injusterat. Sen tänkte jag ta tag i värmekurvor och finsjustering. Tyvärr blir ju denna uppgift svårare iom att värmen (ute) nu kommer.

En sak som jag inte fått svar på: har verkligen HT+ C9 ingen givare som visar vilken temp jag har på värmebäraren ut i värmegolvet. Hittar bara returtempen?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 april 2009, 22:46:17 »

Jag har väl en lite annan åsikt, golvvärme brukar ha så liten vattenvolym att volymtank till en VP nästan alltid är till fördel.

2 cirkpumpar är också bra så att man kan ställa rätt flöde på golvvärme och rätt flöde över VP oberoende av varandra.

Sen kan innegivare vara mindre bra i hus med golvvärme i betong beroende på trögheten i systemet, om det dröjer för länge mellan att innegivaren påverkar VP och då ändringen slår igenom på innetemp så kommer innegivaren inte funka som den ska...
Skrivet av: Thomas59
« skrivet: 24 april 2009, 21:19:09 »

Kollade momentanförbrukningen IGEN, 3 watt, så ska det låta. studs

Push är en shunt med cirkulationspump.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=7505.0;attach=15067

Allvarligt, har ingen aning, jag har en helt standardmässig installation av en  HT+ c9 med tillägg för volymtank där det sitter en cirkulatiosnpump för värmegolvet

När du får 3 watt förbrukning, så är utetemperaturen över 18°. (fabriksinställning)
Då stannar cirkulationspumparna.

Ok

Jag undrar om du inte har för hög kurva ändå. Kan vara så att du har rumstemp 23°, och därigenom behöver hög kurva. Då finns risk att rekommenderad temp för parkettgolvet överskrids.

Vad menar du med att jag har rumstemp 23 grader? Jag har ingen innegivare men försöker, i alla fal vintertid att hålla drygt 22 grader inne. Har med gamla pannan aldrig behövt köra ut mer än 34 grader i värmegolvet. Bläddrade lite i menyerna men hitta inget värde på temp ut i värmegolvet. Returen hittade jag men installatören sa att någon givare för temp ut i värmegolvet inte finns på HT+ C9. Märkligt tycker jag. Nu kan jag ju inte se deltaT på värmegolvet???

Har du golvvärmen i betong i alla 270m²?

220m2 golvvärme i betong resten elraddar (garage)

Om svar JA....så är volymtanken onödig.

Du menar att volymen i golvvärmen räcker pga golvytan? Jag satsade på volymtank då jag misstänker att pannan är något överdimensionerad pga att jag hade svårt att få fram tillförlitliga förbrukningsiffror och inte vågade chansa på en mindre panna

Anser att den andra cirkulationspumpen också är onödig.

Varför, menar du att pannans inbyggda cp skulle klara flödesbehovet i golvvärmen? Vilka nackdelar får det i så fall ( med en pump för mycket)?

När du skriver att huset behåller värmen i dagar, så är det på grund av det finns lagrad energi i betongen.

Ja det stämmer nog, det tar dygn innan ändringar i värmekurva slår igenom

Att påstå att det fungerar lika bra utan rumsgivare, är ett felaktigt påstående.

Misstänker jag också men den är väl ganska lätt att eftermontera?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 april 2009, 19:26:02 »

Okidoki, har inte sett något sådant rör/ventil och då har jag ändå tillbringat åtskilliga timmar  med huvudet i fördelarskåpet. BÖR jag ha en bypass?

Det är mycket möjligt att din golvvärme inte har nån bypass.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 24 april 2009, 18:37:43 »

Kollade momentanförbrukningen IGEN, 3 watt, så ska det låta. studs

Push är en shunt med cirkulationspump.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=7505.0;attach=15067

När du får 3 watt förbrukning, så är utetemperaturen över 18°. (fabriksinställning)
Då stannar cirkulationspumparna.

Jag undrar om du inte har för hög kurva ändå. Kan vara så att du har rumstemp 23°, och därigenom behöver hög kurva. Då finns risk att rekommenderad temp för parkettgolvet överskrids.

Har du golvvärmen i betong i alla 270m²?
Om svar JA....så är volymtanken onödig.
Anser att den andra cirkulationspumpen också är onödig.

När du skriver att huset behåller värmen i dagar, så är det på grund av det finns lagrad energi i betongen.

Att påstå att det fungerar lika bra utan rumsgivare, är ett felaktigt påstående.
Skrivet av: Thomas59
« skrivet: 24 april 2009, 15:19:51 »

Det här är ju alldeles nytt för mig så ga vet inte riktigt vad jag skall svara men jag försöker:

RUMSGIVARE: Nej bet behövs absolut inte sa installatören, den reglerar så bra ändå så NEJ jag har inte rumsgivare. Had det på min gamla panna ES480 så kablar finns dragna.

Prova utan, men märker du att innetemp pendlar mycket mellan solsken/mulet så skaffa en

Huset är välisolerat och det tar lång tid innan förändringar i utetemperaturen slår igenom. Under de tre och en halv dag som vi hvar utan värme pga installationen sjönk temperaturen inne bara drygt en och en halv grad och då var det ändå kylslager och blåsigt ute.Testar utan innegivare så länge så får vi se hur det funkar.

Citera
STÄNG BYPASS PÅ GOLVVÄRMEFÖRDELAREN: Hmm, vet faktiskt inte om jag har bypass. Hur ser jag det?

Det är ett rör (som bör ha en ventil) som går direkt mellan framledning och retur på golvvärmefördelaren.

Okidoki, har inte sett något sådant rör/ventil och då har jag ändå tillbringat åtskilliga timmar  med huvudet i fördelarskåpet. BÖR jag ha en bypass?

Citera
SÄNK BÖRVÄRDET PÅ VARMVATTNET: OK, och 45 grader är ok med tanke på legionella?

VP:n har inbyggd legionellafunktion som höjer VV-temp till 65 ºC var 14:e dag, kolla meny 2.2

Ok, jag det nämnde faktiskt installatören.

Citera
JUSTERA deltaT TILL 7-9: OK, vilken av pumparna, var sitter den? Det sitter en pump på volymtanken är det den som är den "galna" pumpen? Jag hade 2 pumpar även på den gamla pannan.

PUSH TILL VÄRMEPUMPEN: Vad är det, var ser jag det?

Det är den inbyggda CP:n som sitter nere till vänster i VP:n som man justerar DeltaT (mellan GT8 och GT9). Sen bör det bara finnas en värmebärarpump till, den till golvvärmefördelaren. Frågan är om det sitter 2 extra värmebärarpumpar utanför din VP, i så fall är det nog en för mycket.

Ok, har inte kollat vilket läge den inbyggda pumpen står på. Har i alla fall bara en värmebärarpump för det är väl den som sitter på volymtanken?

Vet inte om jag missuppfattade ditt svar men PUSH till värmepumpen, vad är det, är det någon av pumparna vi talar om?


Kollade momentanförbrukningen IGEN, 3 watt, så ska det låta. studs
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 april 2009, 13:40:00 »

Det här är ju alldeles nytt för mig så ga vet inte riktigt vad jag skall svara men jag försöker:

RUMSGIVARE: Nej bet behövs absolut inte sa installatören, den reglerar så bra ändå så NEJ jag har inte rumsgivare. Had det på min gamla panna ES480 så kablar finns dragna.

Prova utan, men märker du att innetemp pendlar mycket mellan solsken/mulet så skaffa en

Citera
STÄNG BYPASS PÅ GOLVVÄRMEFÖRDELAREN: Hmm, vet faktiskt inte om jag har bypass. Hur ser jag det?

Det är ett rör (som bör ha en ventil) som går direkt mellan framledning och retur på golvvärmefördelaren.

Citera
SÄNK BÖRVÄRDET PÅ VARMVATTNET: OK, och 45 grader är ok med tanke på legionella?

VP:n har inbyggd legionellafunktion som höjer VV-temp till 65 ºC var 14:e dag, kolla meny 2.2

Citera
JUSTERA deltaT TILL 7-9: OK, vilken av pumparna, var sitter den? Det sitter en pump på volymtanken är det den som är den "galna" pumpen? Jag hade 2 pumpar även på den gamla pannan.

PUSH TILL VÄRMEPUMPEN: Vad är det, var ser jag det?

Det är den inbyggda CP:n som sitter nere till vänster i VP:n som man justerar DeltaT (mellan GT8 och GT9). Sen bör det bara finnas en värmebärarpump till, den till golvvärmefördelaren. Frågan är om det sitter 2 extra värmebärarpumpar utanför din VP, i så fall är det nog en för mycket.
Skrivet av: Thomas59
« skrivet: 24 april 2009, 12:52:14 »

Man kan inte utläsa så mycket när inte kompressorn går, men några förslag har jag.

Installera rumsgivare.
Demontera termostaterna på golvslingorna.
Stäng bypass på golvslingefördelaren.

Sänk kurvan från nuvararande 4.0 till 2.5 och finjustering från 0 till -4.
Sänk börvärdet på varmvattnet till 45

Justera deltaT till 7°-9° (skillnaden mellan GT8 och GT9) vid värmedrift med kompressor. Justeras med hastigheten på cirkulationspumpen.

144 watt känns mycket, även om cirkulationspumpen går på högsta hastighet. Samtidigt är det för lite om köldbärarpumpen också går kontinuerligt. Det kan väl aldrig vara så galet, att de har monterat en extra pump på framledningen? Eller har du en push, som är kopplad till värmepumpen?

Det här är ju alldeles nytt för mig så ga vet inte riktigt vad jag skall svara men jag försöker:

RUMSGIVARE: Nej bet behövs absolut inte sa installatören, den reglerar så bra ändå så NEJ jag har inte rumsgivare. Had det på min gamla panna ES480 så kablar finns dragna.

DEMONTERA TERMOSTATERNA: Jag har alla rumstermostater på max och reglerar enbart med kurva. Kan ju även ta bort dem fysiskt faktiskt!

STÄNG BYPASS PÅ GOLVVÄRMEFÖRDELAREN: Hmm, vet faktiskt inte om jag har bypass. Hur ser jag det?

SÄNK KURVAN: Installatören sänkte kurvan till 2,5 +1 då han driftssatte pannan. Får väl labba lite men det är kanske svårt nu då det är så varmt ute.

SÄNK BÖRVÄRDET PÅ VARMVATTNET: OK, och 45 grader är ok med tanke på legionella?

JUSTERA deltaT TILL 7-9: OK, vilken av pumparna, var sitter den? Det sitter en pump på volymtanken är det den som är den "galna" pumpen? Jag hade 2 pumpar även på den gamla pannan.

PUSH TILL VÄRMEPUMPEN: Vad är det, var ser jag det?

Som ni förstår är jag ganska lost på detta. Den gamla pumpen hade jag ganska  bra koll på men den här.....!
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 24 april 2009, 12:39:50 »

Man kan inte utläsa så mycket när inte kompressorn går, men några förslag har jag.

Installera rumsgivare.
Demontera termostaterna på golvslingorna.
Stäng bypass på golvslingefördelaren.

Sänk kurvan från nuvararande 4.0 till 2.5 och finjustering från 0 till -4.
Sänk börvärdet på varmvattnet till 45

Justera deltaT till 7°-9° (skillnaden mellan GT8 och GT9) vid värmedrift med kompressor. Justeras med hastigheten på cirkulationspumpen.

144 watt känns mycket, även om cirkulationspumpen går på högsta hastighet. Samtidigt är det för lite om köldbärarpumpen också går kontinuerligt. Det kan väl aldrig vara så galet, att de har monterat en extra pump på framledningen? Eller har du en push, som är kopplad till värmepumpen?
Skrivet av: Thomas59
« skrivet: 24 april 2009, 11:05:48 »

Hej,
Har precisdriftsatt min nya bergvärmepump, en IVT Greenline HT+ C9 och läste av följande värden:

GT1     Till: 20,5 Nuv:23,9
GT2     15 grader
GT3     Bör:51 Nuv: 49,8
GT6     37,2
GT8     24,2
GT9     24,2
GT10   16,1
GT11   14,6

Kompressorn stod stilla och det fanns varken värme eller varmvattenbehov.

Momentanförbrukning el: 144w (cirkulationspumpen)

Vad är det jag har läst av och är det normalt?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!