Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Inverter eller on/off (fördelar)  (läst 39303 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
Inverter eller on/off (fördelar)
« skrivet: 29 augusti 2015, 07:45:29 »
Efter att ha läst på forumet så har jag fastnat för en fråga jag inte hittat en specifik tråd om (skicka mig dit om jag missat den och ignorera denna fråga).

Jag är intresserad av för- och nackdelar med inverter jämfört med on/off. Jag arberat nämligen lite med pumpar (ej värmepumpar) och där finns det en övertro på energieffektiviteten på frekvensstyrda applikationer.
På en frekvensstyrd pump så minskar verkningsgraden på både omriktare, motor samt pumphjul om de inte får arbeta vid lägre varvtal designat medan förlusterna i ledningssystem minskar. Därav min nedanstående fiktiva fråga.

Vd skulle ni rekommendera för värmepumpslösning till ett hus med ett maximalt effektbehov på 6-8 kW?
- En inverterstyrd maskin med ett effektspann på typ 3-12 kW?
- En on/off pump som får arbeta mot accumulatortank?
- En inverterstyrd pump med effektspann på 6-16 kW?
- Någon annan lösning?

Saker som man kan ta hänsyn till är priset, enkelhet i intrimmning, MTBF, service-/reservdels-kostnader, återbetalningstid mm. Nu har väl alla större märken inverterstyrda maskiner på modellistan så man kan hålla en diskussion mer till tenikerna än märkena.


Ser fram emot att få ta del av forummedlemmarnas stora gemensamma kunskap.

/TheDog

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2015, 09:15:42 »
När det gäller en kompressor så kan man räkna med att verkningsgraden även hos den mekaniska delen blir bättre vid lägre varvtal. Lägre flöden ger mindre tryckfall i backventilerna, friktionsförlusterna minskar osv.

Motorn som används i en inverterstyrd värmepump brukar vara en trefas synkronmotor med permanentmagnet i rotorn. Den har alltså inte en vanlig asynkronmotors egenhet att eftersläpningen börjar spela större roll och sänker verkningsgraden vid låga varvtal.

I en inverterstyrd värmepump finns det förmodligen mer elektronik som står ständigt igång och drar tomgångsförluster även då kompressorn står helt stilla, man får ju räkna med intermittent drift vid små värmebehov t ex på sommaren då det bara är tappvarmvatten som ska produceras.

En nackdel med inverter är att de brukar sprida en hel del radiostörningar omkring sig, framför allt pÃ¥ lägre frekvenser  under ca 20 MHz. En sÃ¥dan är kanske inte sÃ¥ populär om närmaste grannen är radioamatör.

En annan nackdel är att då kompressorns varvtal varierar inom ett stort område så finns det säkert något varvtal i spannet där den ger ifrån sig irriterande oljud pga mekaniska resonanser. Det är ju lättare att undvika på en on/off som går med fast varvtal.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2015, 10:39:42 »
En annan nackdel är att då kompressorns varvtal varierar inom ett stort område så finns det säkert något varvtal i spannet där den ger ifrån sig irriterande oljud pga mekaniska resonanser. Det är ju lättare att undvika på en on/off som går med fast varvtal.

Nibe F1x55 har en meny där man kan spärra vissa frekvenser i två spärrband för att undvika detta.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2015, 12:37:00 »
Är maximala effektbehovet så lågt som 6 kW är en inverterpump för 6-16 kW meningslös. Den kommer alltid att gå som on/offpump. Utan att ha funderat närmare över det tror jag att en inverterpump ska ha en lägsta effekt som inte är mer än 40 % av maximala effektbehovet men det lokala klimatet påverkar.

Har man en vattenvolym i systemet som är mer än 20 L/kW pumpeffekt (hus med radiatorer) fungerar en on/offpump utan ackumulatortank alldeles utmärkt. Men här kanske det handlar om nybygge med golvvärme.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2015, 14:05:30 »
Jag läste någonstans att frekvensstyrda pumpar får dålig smörjning på låga varvtal, lågt oljetryck och massa andra nackdelar som jag inte kommer ihåg. Ligger det något i det eller är det skitsnack?
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2015, 21:27:13 »
Jag läste någonstans att frekvensstyrda pumpar får dålig smörjning på låga varvtal, lågt oljetryck och massa andra nackdelar som jag inte kommer ihåg. Ligger det något i det eller är det skitsnack?

Det är nog att betrakta som skitsnack, åtminstone om det rör sig om en värmepump med kompressor som är avsedd för frekvensstyrning, och så länge den används inom det varvtalsområde som kompressortillverkaren tillåter.

Att tala om "lågt oljetryck" tyder på att det bara är frågan om svammel, kylkompressorer i den här storleksordningen brukar inte ha något trycksmörjsystem utan bara stänksmörjning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad TheDog

  • Nyfiken
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bosch Compress 7000 LWM
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2015, 22:00:38 »
Min fråga var inte med något speciellt hus i åtanke utan bara av ren teknik nyfikenhet.

Det jag redan lärt mig är: tummenupp
  • Vid 8 kW effektbehov bör en inverterstyrd ha en min effekt pÃ¥ 3 kW eller mindre (8 kW * 40%)
  • Smörjning av kompressor vid lÃ¥ga varvtal bör inte vara nÃ¥got problem. Kanske även tillverkarna begränsar minvartalet för att inte problem med smöjning och kylning ska uppstÃ¥?
  • En  on/off pump pÃ¥ 8 kW fungerar bra om vattenvolymen i radiatorsystemet är minst 160 l.
  • Verkningsgraden pÃ¥ kompressorn ökar och sjunker inte vid minska varvtal.
  • Vissa varvtal kan ge resonanser, men Ã¥tminstone Nibe kan spärra tvÃ¥ frekvensomrÃ¥den.

Det är fantastiskt intressant att ni delar med er av er kunskap. "love"
/TheDog

ErikNorr

  • Gäst
ErikNorr
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #7 skrivet: 24 september 2015, 15:34:57 »
Hej, intressant forum med mycket kundskap!
När ni funderar mellan frekvensstyrt och direktstart, tar ni då hänsyn till vilket nät kompressorn sitter i?
Tänker att höga startströmmar i ett nät m hög förimpedans kan orsaka blinkningar i belysning för både grannar och en själv.
Inget problem kanske om man bor inne i stan men en stuga med långa lsp-ledningar...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #8 skrivet: 24 september 2015, 15:44:46 »
De flesta VP har, eller kan fås med, mjukstart.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #9 skrivet: 24 september 2015, 17:02:36 »
Eller så kan man komplettera med mjukstarten efteråt som jag gjort om det inte finns original.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

gäst999

  • Gäst
gäst999
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #10 skrivet: 24 september 2015, 19:50:49 »
Efter att ha läst på forumet så har jag fastnat för en fråga jag inte hittat en specifik tråd om (skicka mig dit om jag missat den och ignorera denna fråga).

Jag är intresserad av för- och nackdelar med inverter jämfört med on/off. Jag arberat nämligen lite med pumpar (ej värmepumpar) och där finns det en övertro på energieffektiviteten på frekvensstyrda applikationer.
På en frekvensstyrd pump så minskar verkningsgraden på både omriktare, motor samt pumphjul om de inte får arbeta vid lägre varvtal designat medan förlusterna i ledningssystem minskar. Därav min nedanstående fiktiva fråga.

Vd skulle ni rekommendera för värmepumpslösning till ett hus med ett maximalt effektbehov på 6-8 kW?
- En inverterstyrd maskin med ett effektspann på typ 3-12 kW?
- En on/off pump som får arbeta mot accumulatortank?
- En inverterstyrd pump med effektspann på 6-16 kW?
- Någon annan lösning?

Saker som man kan ta hänsyn till är priset, enkelhet i intrimmning, MTBF, service-/reservdels-kostnader, återbetalningstid mm. Nu har väl alla större märken inverterstyrda maskiner på modellistan så man kan hålla en diskussion mer till tenikerna än märkena.


Ser fram emot att få ta del av forummedlemmarnas stora gemensamma kunskap.

/TheDog

Fattar inte varför ingen lyfter fram Nibes 1-6(7,5)kW som alternativ, om man nu vill ha varvtalsreglerad pump. Alla andra går ju mest som on-off som Roland säger.
Alla verkar villa sabla ner den: enfas, räcker inte till, missar sweetspoten, m.m.m.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #11 skrivet: 24 september 2015, 21:01:03 »
Jag tror inte det är nån fördel med så låg min effekt och sen 1 fas det gillar jag inte alls.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #12 skrivet: 24 september 2015, 22:37:03 »
På Daikins hemsida kan man läsa:

"Daikins egenutvecklade swingkompressor är en del av hemligheten bakom den unika effektiviteten och driftsäkerheten. Med få rörliga delar gör den mycket tyst och effektivt sitt jobb. Till skillnad från traditionella kompressorer har den inget läckage vid låga frekvenser, vilket är det vanligaste driftområdet."

Stämmer det att andra inverterpumpar har kompressorer som läcker vid låga frekvenser? Tar andra pumpar skada av att köras på låga varvtal? Vet man med säkerhet att en swingkompressor har längre livslängd än en scroll?
 
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #13 skrivet: 25 september 2015, 06:47:35 »
Det är i alla fall att väl myntat begrepp att man inte gärna använder scroll i små anläggningar just för att det inre läckaget påstås vara lite större än i andra typer av kompressorer, skillnaderna minskar med storleken.
Antagligen därför Nibe kör med kolvkompressor upp till 10 kW, och därefter scroll.
Kanske samma sak gäller om man varvar ned en scroll, att det inre läckaget ökar mer på en sådan än på andra konstruktioner?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Inverter eller on/off (fördelar)
« Svar #14 skrivet: 25 september 2015, 09:16:41 »
På Daikins hemsida kan man läsa:

"Daikins egenutvecklade swingkompressor är en del av hemligheten bakom den unika effektiviteten och driftsäkerheten. Med få rörliga delar gör den mycket tyst och effektivt sitt jobb. Till skillnad från traditionella kompressorer har den inget läckage vid låga frekvenser, vilket är det vanligaste driftområdet."

Stämmer det att andra inverterpumpar har kompressorer som läcker vid låga frekvenser? Tar andra pumpar skada av att köras på låga varvtal? Vet man med säkerhet att en swingkompressor har längre livslängd än en scroll?

Fast jag ser inte att det någonstans står att "Alla andra inverterpumpar har kompressorer som läcker vid låga frekvenser".

Det är väl "average" säljsnack/skrift.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!