Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken djungel!  (läst 1436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fjrebqll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Vilken djungel!
« skrivet: 13 september 2010, 20:27:54 »
Hejsan!
Tänker snart begära in offerter från olika företag med luft/vatten!
Men man har ju ingen aning vad som är bra eller dåligt.. Finns det några tester någonstans på www?

När jag ändå är här, så tänkte jag "berika" mej lite!

När jag väl installerat luft/vatten, kan jag då ta bort alla "shuntar" på elementen? Dvs, elementen styr inte värmen, utan man gör det med pumpen/inställningar.

Jag har även 2st ackumulator tankar ståendes i källaren på 500 liter vardera, går dessa att koppla in i luft/vatten anläggningen? Vet dock ej hur bra dom är för dom har ju ett par år på nacken.. Skiljer sej det jättemycket med nya tankar från gamla??

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vilken djungel!
« Svar #1 skrivet: 13 september 2010, 21:52:19 »
Tänker snart begära in offerter från olika företag med luft/vatten!
Men man har ju ingen aning vad som är bra eller dåligt.. Finns det några tester någonstans på www?

Tyvärr så vet jag inte om det finns några tester som utförts nyligen men på energimyndighetens sida finns tre pumpar testade

När jag väl installerat luft/vatten, kan jag då ta bort alla "shuntar" på elementen? Dvs, elementen styr inte värmen, utan man gör det med pumpen/inställningar.

Om du installerar ett komplett system så kan du med största sannolikhet ta bort termostaterna från radiatorerna.

Jag har även 2st ackumulator tankar ståendes i källaren på 500 liter vardera, går dessa att koppla in i luft/vatten anläggningen? Vet dock ej hur bra dom är för dom har ju ett par år på nacken.. Skiljer sej det jättemycket med nya tankar från gamla??

Visst kan man koppla värmepump mot acktank men det är en avvägningsfråga om man skall/om det är lönsamt plus vad mer som är kopplat mot acken.
Är det tex. vedpanna kan det bli så att man slutar elda när man skaffar värmepump och då är tanken bara till besvär men är det tex. solfångare så måste man oftast ha kvar acktanken för att bygga ett bra system för både sol och värmepump.
Mer om att koppla mot acktank finns bla. här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35058.0
samt här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35188.0


Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Elektriker08

  • Thermia atria optimum 8
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atria optimum 8
SV: Vilken djungel!
« Svar #2 skrivet: 21 november 2010, 17:15:21 »
Hade samma dilemma själv när vi bytte till luft vatten. jag tycker att det känns som att du först själv ska läsa på om olika system, och sen bestämma dig för vilken tillverkare du ska ta hem offerter ifrån, på så sätt får du bättre koll på prislapparna och kan använda dig av offerterna på rätt sätt. Annars sitter du där med en massa offerter från olika märken och jämför en del saker som inte går att jämföra.

jag är medveten om att det var ett tag sen du la in frågan, men kanske någon annan har nytta av mina tankar.

mvh Elektriker08

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!