Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillbyggnad ca. 35-40 m2, räcker dra vidare frÃ¥n befintlig VB 27mm järnrör?  (läst 3247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skall bygga till ca. 35-40 m2, och isolera enligt energikraven (vad det nu innebär i antal mm isoleringsmaterial osv.) och kan tyvärr inte med lätthet dra nya rör från pannrummet.
Däremot finns det befintlig värmebärare nästan ända fram till utbyggnaden på så när som kanske 50 cm, som är 27mm järnrör (är inte 100%, men rätt säker att det är 27mm och kan ej kolla heller för jag har byggt in det redan (måste öppna upp igen längre fram när jag bygger ut)).

Hela VB systemet är 2-rörssystem och den här 27mm:aren förgrenar sig till en mindre radiator i en hall, till ytterligare en som är ännu mindre (men som förmodligen skall väck), samt en större, som definitivt måste väck då där blir en öppning mot tillbyggnaden och den behövs därmed inte. Samma 27mm går sedermera till minst 1, kanske rent av 2 ytterligare radiatorer på övervåningen.

Så denna 27mm:are tjänar med andra ord 4, kanske 5 radiatorer av varierande storlek. Av dessa skall minst en större radiator (den som hamnar i öppningen mot tillbygget) bort helt.

Då är frågan: Räcker det att jag drar vidare detta 27mm järnrörpar till utbyggnaden på 35-40 kvm, som skall bli ett enda stort rum (kök & matsal combo), dock med stora och många fönster?
Funderar på golvvärme istället för radiatorer. Är det mer effektivt och lämpligt med golvvärme för den här 27mm:aren som går fram?

I ärlighetens namn så har jag ju dragit 28mm koppar från acktanken, vilken förgrenar sig i 2st par 28mm koppar, vilka i sin tur kopplades ihop med befintliga 27mm järnrör. Så jag undrar om där finns så mycket mer kräm att hämta direkt från pannrummet/volymtanken.

Borde inte 27mm järnrörparet räcka till golvvärme på 35-40 m2?

100l acktank
Nibe 1255 4-16kW
Huset 220m2 nu med golvvärme på ca. 65m2 i soutärrängplan, radiatorer på BV & ÖV, och huset kommer som sagt utökas med ytterligare 35-40m2

Vad tror ni?
« Senast ändrad: 11 oktober 2017, 03:59:34 av Flinta »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kopierat från min lathund för stammar:
Citera
Dimensionering av stammar vid konvertering till vattenburet system.
Dimensionering av stammar vid konvertering till vattenburet uppvärmingssystem.
En fråga som alla ställer sig inför en konvertering av sitt hus, från direktverkande el till vattenburet är hur man dimensionerar stammarna i huset, själv använde jag mig av PurmoMaster http://www.purmo.com/se/125.htm , Purmos eget dimensioneringsprogram. Det går bra att använda både till Purmos radiatorer och till "alla" andra med, de skillnader i uteffekt som de olika tillverkarnas jämförbara radiatorstorlekar ger är försumbar, oftast mindre än 10%.

För den late...
För den som inte tycker att det är mödan värt att lära sig använda ett dimensioneringsprogram finns det genvägar eller praxis som man kan gå efter, följande finns att finna i "VVS inst. teknikbok 2006" gällande överförd effekt och rördim.:

Högsta effekt 45/55 :

15mm 1,5 kW
18mm 2,7 kW
22mm 5,0 kW
28mm 9,0 kW
35mm 16 kW

Större effektuttag än ovan beskrivet ger "för" höga difftryck, man riskerar då brusande radiatorkoppel och dålig/ojämn värme i de olika rummen.
I ett enplanhus behöver man således minst 2 stammar med 22 mm diameter, de kan ge totalt 10 kW tillförd effekt utan att det resulterar i några flödes/tryckfalls-problem. I ett tvåplans hus lär det normalt krävas 4 stammar med 22 mm rör. 15 mm rör från stammar till radiatorer är det som normalt används.

Det borde räcka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag hade kört golvvärme utan att tveka. Har gjort en liknade utbyggnad. Blev Vardagsrum/kök på 63m2 med ryggåstak. Rätt många m2 fönster.
Blev golvvärme där som matas från en shunt då jag har både radiatorer och golvvärme.
Du kommer nog behöva en shunt i så fall om inte din VP kan fås med "inbyggd" shunt.
Nu vet jag inte vilken temp du skulle mata shunten med från din VP/ack tank men det är inte många l/h som shunten blandar in i GV kretsen vid t.ex. 55°C fram VP > 32°C fram GV.

Liten snabb beräkning på dina 40m2. Schabloner
Effektbehov 40 m2 x 50W/m2 > 2000W
2 slingor a 80 meter 20x2,0 cc 300
Flöde  3,8 l/m vardera med 32/28°C ger ca 2100 W > (454 l/h)
VBf till shunt 55°C

Du behöver ett flöde från primärsidan till shunt på ca 70 l/h med 55°C.

Så dina dimensioner på stamrör borde räcka gott och väl.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag byggde till 30m2 med 12 fönster värmt med golvvärme som matas med 2m 20mm PEX från stammen på 22mm Cu. Fungerar utmärkt.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaren! Underbart! Då slipper jag den huvudvärken!

Huset är förresten 1,5 planshus med souterrängvåning upptill, eller rättare sagt "nedtill" :).

Det går alltså ett 28mm koppar-par från acktanken som i pannrummet förgrenar sig i 2 par bestående av 28mm koppar, vilken i sin tur nästan direkt efter övergår i 27mm järnrör-par åt vardera håll.

Så det är bara 2 st 27mm järnrörsstammar, kan man väl säga, som förser hela BV och ÖV med värme. Avstickaren till golvvärmen i souterrängplan kopplade jag på redan vid 28mm kopparn som kommer direkt från acktanken, så den bromsar ju inget nämnvärt så att säga.

Ja, jag hoppas detta blir bra nu.

SÃ¥ du, R2, menar att det skall vara 2 x 80 meter slingor? Eller menar du 2 slingor 80 m totalt?

Jag shuntar golvvärmen i souterrängplan med Nibe ECS 41, så en shuntgrupp används redan. Jag vet inte om jag kan ansluta ytterligare en shunt+CP till samma styrbox som inkluderades i det paketet? Eller behövs det ett helt sådant paket till? Det skall i så fall anslutas till en Nibe 1255 4-16kW. Går det ens?
Eller rekommenderar ni något helt annat?

Inte en aning om vad som är lämpligt i detta fall. Jag återkommer strax med ett schema på hur systemet ser ut idag och hur det är tänkt att bli :)

EDIT: Ändrat 32mm kopparpar från acktank till 28mm i texten.
« Senast ändrad: 11 oktober 2017, 14:47:49 av Flinta »

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så, här kommer schemat. Jag har ritat in den tänka golvvärmekretsen längst upp till höger i bild, dvs. de streckade linjerna (tillökning av golvvärme), inringat med orange.
Jag har också angett rördimension och material, Cu för koppar, Fe för järn.
Pannrummet finns sedermera i källarvåningen.

Någon speciell typ koppling som är lämplig för shunten? Finns väl ett antal olika sätt att koppla det på menar jag?

Och hur bäst göra för att den här nya golvvärmen skall arbeta bra ihop med det övriga på schemat?

(OBS! Det skall stå "Golvvärmekrets BV", som i bottenvåning!, i den högra övre kretsen, inte KV som det gör på bilderna. Glömde ändra texten innan jag laddade upp bilderma, men jag vill ändå nämna det för det kanske gör tekniska/praktiska skillnader med tanke på nivåskillnaden mellan källarvåning och bottenvåning. Den planerade golvvärmekretsen skall alltså finnas på bottenvåning :) )



Här kommer en ren variant också, utan orange inringning, ifall den nu är för störig :)

« Senast ändrad: 11 oktober 2017, 16:37:37 av Flinta »

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag räknade ca 4 m gv rör per m2. Så 40m2 blir 160 m. Det blir för lång slinga.
Därav 2 slingor på 80 meter vardera.
Jag hade försökt gå med en matning från din nibe shunt om det går.
Jag hade inte koppla in det direkt på radiotorkretsen.
Det går säkert att få till med något hem meck med att koppla radiator returen på gv matning men det tycker jag låter som hempul av rang. Och då får du även 3 olika system som ska lira.
Det går att koppla på en minishunt på radiator slingan som du matar ditt nya gv med i din ritning. Men även det känns lite dumt då du redan har shunt möjligheter.

PS: Du kanske får mer svar om du ber Rickard flytta din tråd till Acktankar, radiatorer, golvvärme
« Senast ändrad: 11 oktober 2017, 17:36:19 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jaha ok, 160m, då är jag med.

Matning från shuntgruppen som förser golvvärmeslingan i souterrängvåningen med värme menar du? (låt oss kalla den shuntgruppen "KV-shunten") Fast blir det inte väldigt fel med temp osv? Den shuntgruppen har ju sin egen tempmätare osv.
Inte nog med det så är det extremt svårt att få till en bra dragning hela vägen från pannrummet till utbyggnaden.

Eller menar du att koppla på sig före själva "KV-shunten"?

Tack för tipset ang. trådflytt. Jag kan ju skapa en ny tråd där med korrekt rubrik istället kanske... Fixar nog det nu direkt.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Yepp, den du kallar KV-shunten skulle jag koppla in mig på. Installera en golvvärmefördelare där du har alla slingor samlade och shuntade av samma shunt.
Temperaturen är inga problem. Det löser du med justering av flöden.
Jag har så. Samma shuntgrupp/fördelare hanterar 64m2 GV i källaren samt 63m2 på våningen över.
I källaren har jag ingjuten slang i isolerad källarplattan, våningen ovan gles med plåt, golvgips, golv. Med andra ord är allt olika när det gäller effektbehov,värmeöverföring etc etc.
Men det handlar bara om injustering. Mitt fungerar perfekt.

Går det inte att få till en dragning från befintlig shunt med en golvvärmefördelare?
I så fall skulle jag installera en minishunt vid ditt stam nära utbyggnaden. Men fan jag skulle stånga mig blodig för att få till dragningen från shunt istället.
Du skulle få 4 stycken cirkulationspumpar.. 5 med den inbyggda med en till shunt. Det känns mindre kul..

Någon annan kanske ha något bra knep att få till de utan en extra shunt. Mata med returen eller något liknade.

Tillägg: Skulle fimpa innegivaren till shunten då.
« Senast ändrad: 12 oktober 2017, 07:46:37 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Yepp, den du kallar KV-shunten skulle jag koppla in mig på. Installera en golvvärmefördelare där du har alla slingor samlade och shuntade av samma shunt.
Temperaturen är inga problem. Det löser du med justering av flöden.

Det låter ju så klart som en smidig lösning på många sätt.
Problemet blir dock dels att jag vill kunna separera golvvärmen i KV från golvvärmen i BV helt och hållet med hjälp av bara tempstyrning, helst via VP direkt (och i förlängningen via NIBE RMU 40, placerat på BV). Och det blir väl svårare om slingorna sitter på samma shunt?
Går det sedan inte att installera nytt ECS paket till den nya golvvärmen på BV, så kan man ju ändå justera tempen direkt på samma våning direkt via shuntgruppen, vilket shuntsystem som nu är lämpligt och som man väljer.
Detta eftersom jag vill kunna ha det som 2 bostäder vid behov.
Befintlig shunt till KV går till en golvvärmefördelare (äldre sådan) som förgrenar sig i 4 slingor.
Redan där är det dock tyvärr väldigt trångt att koppla på, men med några stora ansträngningar så går väl kanske även det, men det är definitivt ej optimalt. Jag skulle få slita ut allt mitt hår innan jag var färdig med det projektet.

Citera
Går det inte att få till en dragning från befintlig shunt med en golvvärmefördelare?

Inte på ett bra sätt. Allt går så klart, men de ledningarna måste gå igenom bostadsyta och jag kan inte se några lämpliga platser att dra rören längs i ärlighetens namn. Det skulle bli väldigt bökigt, tyvärr.

Citera
I så fall skulle jag installera en minishunt vid ditt stam nära utbyggnaden. Men fan jag skulle stånga mig blodig för att få till dragningen från shunt istället.

Du menar där jag har ritat in den nya golvvärmeslingan för BV? (streckade linjer)

Citera
Du skulle få 4 stycken cirkulationspumpar.. 5 med den inbyggda med en till shunt. Det känns mindre kul..

Blir det inte 3 cirk.pumpar (4 st. med VPn's egna inräknat) och 2 shuntar sammanlagt om jag kopplar på mig där uppe?


Och då en sista fråga. Är det inte bara p.g.a en extra CP plus en extra shunt som du menar jag borde koppla på mig på KV-shunten? För andra fördelar finns väl inte, mer än att slippa extra CP och shunt?
« Senast ändrad: 12 oktober 2017, 14:45:36 av Flinta »

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fan R2, nu har du satt griller i huvudet på mig :D ... nu kan jag inte sluta tänka på att ansluta mig till bef. shuntgrupp! Helvete! haha

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!