0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Anledningen verkar vara att en blandningsventil före cirkulationspumpen är avsedd att begränsa maxtemperaturen ut i systemet
den shunten/blandningsvet. är bara aktiv när jag eldar med ved
Det rör som ansluts till tankens topp (DN50) vars rör är skrivet med "varmvatten fram". Är det framledning från värmepump?
När tanken är 80° och önskad framledning till distributionssystemet är 40°, måste returen återcirkuleras för att upprätthålla flöde/temperatur.
Hur görs blandningsventilen inaktiv?
Enligt installatören, När jag känner för att elda, startar jag ved pannan (inbyggd CP), när vattnet är över 72 grader, shuntar laddomat 21 över varmvatten till tankarna, där han sätter en temp.givare, som berättar för VP att det finns varmvatten att tillgå, varpå den stanna, samt att shunten aktiveras & får ström. När temperaturen blir för låg från vedpannan, startar VPJag köpte han resonemang.... Gör ni??
MEN framledningsröret, av värmen till huset, sitter ihop med värme-returen (ca 25cm) Varför gör man så?? Blandas inte Returen in i utgående vatten?/quote]Jo, returen blandas in där vid vedpannedrift.Vid värmepumpsdrift är shunten helt öppen och blandar inte in något returvatten men när tankarna är varmare än värmepumpens börvärde stänger värmepumpen av och framledningstemperaturen hålls mot temperaturkurvan via shuntens inblandning av returvatten.
vad har tanken för beteckning?
Det ser ut att vara en Borö TI500L/B10/BF10/SOL10 Art.nr: 501-6011100
Isåfall är tanken tom förutom slingorna, då har jag svårt att se att denna inkoppling ska kunna fungera Men som sagt, en liten principskiss skulle inte sitta ivägen...
Det kommer att fungera, men det kan vara ett problem med volymen mellan till och retur. När den externa VB-pumpen går på låg hastighet samtidigt som värmepumpens givare kallar på högre effekt och värmebärarpumpen går upp i varv så finns det väldigt lite volym för givarna att jobba med
Varför skulle externa cp gå på låg hastighet i ett system med golvvärme
100 liter lär vara mer än de flesta inverters jobbar mot
Vad är det som du menar inte skulle funka Cougar?
Med nivåer menar jag temperaturen, och att om tanken fungerar väl att vattnet skiktar sig. Men om inte detta är en arbetstank så har jag tagit fel, det är inte omöjligt. Nu ser jag att du frågade inte om nivåerna, utan hur en arbetstank fungerar, stämmer det?
Jag kan inte se några utstick för slinga i övre delen på tanken, hur ska varmvattnet slutvärmas? (det står antagligen i tråden, men jag har missat det?)
tror ni inte att man kyler den flytande kondenseringen för "hårt" ??
Jorå, Det kommer att funka.Var tvungen att rita upp det på ett papper innan jag fick kläm på tänket.Jag brukar koppla in tekniktanken lite annorlunda och var fast i min lösning...
Skönt att höra att du också tror det kommer funka! Vore intressant om du kunde delge mig/oss & visa hur du skulle ha kopplat, gärna då med fast- & flytande kondensering i botten!
Skönt att höra att du också tror det kommer funka!
Jag kanske har skrivit det här tidigare, men då skriver jag det igen - det är ganska svårt att göra en tankinkoppling som inte funkar, utan frågan är hur bra den funkar. I Jägernäs-kopplingen ovan tex så är det en del att vinna på att låta returen gå direkt till VP, och istället ha ett avstick med grovt rör till tanken. Det beror på att även om det kallaste vattnet i tanken är längst ner så är det minst några grader varmare än radiatorreturen.
Självklart kan det hända särskilt om varmvattenslingorna kylt mycket, men normalfallet är att radiatorreturen är kallast, och vid 1155 skulle jag säga i princip alltid kallast.
Kul att du fått snurr på grejerna Tycker det låter som lite onödigt många starter du vet väl att du kan justera Gm för start av kompressorn brukar vara snålt ställd från fabriken.
Om du byter filändelse på loggfilen går det att bifoga den till forumet. Är lite osäker på hur systemet ska funka men Bt25 används inte så hur känner vp tempen i framledningen när kompressorn och interna cp står still ? Larmet kan komma av att det varit luft i brine vilket ger dålig cirkulation.
Loggen är så kort så den säger inte så mycket. Men visst är vp inkopplad enligt http://www.nibe.se/nibedocuments/12955/M10989-2.pdf och då ska Bt25 användas och den interna cp ska endast gå med kompressorn dvs intermitent jag gissar att den går hela tiden nu och då blir det lite fel med skiktningen. En annan grej är att vad jag förstår så ska vp mot tanken vara system nr 1 och shunten ska vara system nr 2 men jag hittar inga värden för det andra systemet nu kan det vara jag som fått allt om bakfoten har liksom hänt förut Jag skulle inte ändra Gm så länge inte allt ovan är klart.
På sid 19 i länken står vart Bt25 ska kopplas in och den behöver inte aktiveras starta endast vp så finns den där efter inkopplingen. http://www.nibe.se/nibedocuments/14290/231547-6.pdf
Om vi börjar med Bt25 utan den och utan att cp går hela tiden så vet inte vp vilken temp framledningen har den mäter det stilla stående vattnet i vp vilket blir helt fel så koppla in bt25 men sätt cp i kontinuerlig drift tills du gjort det. Angående 2 st system tror jag att det blir så automatiskt klimatsystem nr 1 st som är själva vp och klimatsystem nr 2 st som är efter shunten. Det är ingen ide att försöka justera Gm som det är nu eftersom regleringen blir lite knas utan Bt25 så det får bli steg 2.
Den externa drar vattnet genom tanken och golven men den sköter ingen cirkulation genom vp och sker ingen cirk så vet inte vp tempen på vattnet I golven.
Om det är som Smurfen säger: -Varför har VP, helt plötsligt börja tokköra massa start och stopp, då jag ej har ändrat några parametrar i VP??*Om man ser på gångtider, ser det ut som den främst gör värme.. Skulle det vara som så att det "smiter" över Varmvatten ut i golvvärmen räcknar jag med att det skulle synas mer på gångtidernaSe statistik på nedan, det som är ”fet stil” avser 2016Månad: År 2015 2016 Procentuell andel Antal starter: Drift tid: Var av VV: VV emot värme Förbrukad kWhMars - 567 - 649 - 199 - 30% - 1154April 291 1004 488 535 109 209 22% 39% 953 944Maj 450 1200 509 298 144 154 28% 50% 729 510Juni 375 737 146 120 73 95 50% 80% 243 247
Tack för era tankar och synpunkter. Tack och lov har det börjat bli kallare ute, (minusgrader på natten några dagar) Värmepumpen har betydligt färre start/stopp nu, än när det var som värst. Nu snittar den på 15starter per dagMen frågan är fortfarande -varför har VP nästan 500st starter/månad MER starter än "normalt", i snitt mer under April, Maj och Juni 2016, än under samma period 2015! Den skillnad som jag vet är gjorde, är att by-pass röret var i drift 2015, men den stängdes med en kulventil i slutet på 2015, pga att VP fick jobba onödigt hård, dvs den kalla returen smet in i by-passen i sådan utsträckning att utgående värme sänktes med 2-3 grader...
Tittar man på loggen från den 27de när det är rätt varmt ute läcker så mycket värme från vv delen över till värme delen så framledningen ligger för högt hela tiden trots att vp inte går för värma alls men den går rätt mycket för vv börvärde ca 21 grader men är värde upp mot 28 grader. Kollar man den 5e när det är lite kallare runt 0an så går vp 10 min för vv och sen kanske 20 för vv osv. Nånting är fel men jag vet tyvärr inte vad
Det har nog med installationen att göra men visst har du loggat förr och inte haft samma konstigheter.
Har du fått ordning på de många vv laddningarna ?
Fick du snurr på cp och kopplat om returen eller vilket rör det nu var