Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med beräkning av slang i mark  (läst 16225 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Theo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp med beräkning av slang i mark
« skrivet: 16 oktober 2014, 20:08:14 »
Hej, ny här på forumet och mycket kul läsning väntar ser det ut som! Jag läser på och lär mig för fullt, så ni får ursäkta om vissa ord inte är på fullfjädrat fackspråk. :) Jag har erfarenhet av en Nibe 1245 ihop med borrhål i gammalt tegelhus med källare, men nu är det nya saker på gång.

Jag och sambon skall till våren nämligen bygga nytt, och vi tänkte köra med jordvärme... och skulle behöva hjälp med att beräkna hur mycket slang i marken som behövs.
Frågan är om vi behöver utnyttja grannens mark(åkermark) något eller om vi klarar oss "på baksidan" som är drygt 16x40m, går även att utnyttja kanske 150-200 kvadrat på norrsidan av tomten.
Vilken värmepump det blir är heller inte klart utan där är det kul att höra era förslag med :)

Huset blir tvåvånings med 89 kvadrat per plan, ryggåstak i halva övervåningen. Golvvärme i platta och radiatorer uppe.

Garaget blir 130 kvadrat med 340 cm i takhöjd. 195 mm isolering i väggar och tillräckligt i tak. Golvvärme även här. Min tanke är att placera värmepumpen i garaget och köra kulvert in till huset(säg till om jag är ute och cyklar här). Jag skulle vilja kunna ha 22 grader inne och säg möjlighet till 15-17 grader i garaget. Tomten ligger nära Uppsala.
Såhär är det tänkt att se ut...



Tack på förhand!
« Senast ändrad: 16 oktober 2014, 21:46:52 av Theo »
2-planshus(90+90kvm) + garage(125kvm) färdigbyggt 2016. 
Bergvärme bestående av:
Thermia Optimum 10 + 300liter UVL tank.
220m(~200m aktivt. borrhål).
Pannrum i garaget och ca. 10m kulvert in till huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med beräkning av slang i mark
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2014, 21:40:12 »
Finns det ingen kalkyl på max. värmebehov eller har ni inte kommit så långt än?

Läggs slangen med en meter mellan slingorna blir det ca 600 meter på baksidan. Med 15 W/m värmeuttag kan man ta ut 9 kW vilket räcker till en pump på 11-12 kW. Det bör var betydligt mer än vad som behövs.

Se om möjligt till att radiatorerna på övervåningen är så dimensionerade att de klarar av att ge önskad innetemperatur med samma temperatur på värmebäraren som golvvärmen behöver. Det vore dumt att låta kanske 25 % av uppvärmningsbehovet bestämma framledningstemperaturen och därmed värmepumpens elförbrukning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Theo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med beräkning av slang i mark
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2014, 21:53:22 »
Tack för ett tänkvärt svar, det ang. radiatorerna skall jag absolut se till!
Nej vi har inte riktigt kommit så långt men det är nog inte så långt bort med en kalkyl.

Finns det några nackdelar med att "proppa tomten full" med slang? så länge man har CC 1m är det ingen fara och allt är bra? Möjligheten att använda mark utanför tomten finns som sagt. Om man skulle köra med säg två 400m slingor, är det någon nackdel jämfört med ca.600m?

MVH Theo


Finns det ingen kalkyl på max. värmebehov eller har ni inte kommit så långt än?

Läggs slangen med en meter mellan slingorna blir det ca 600 meter på baksidan. Med 15 W/m värmeuttag kan man ta ut 9 kW vilket räcker till en pump på 11-12 kW. Det bör var betydligt mer än vad som behövs.

Se om möjligt till att radiatorerna på övervåningen är så dimensionerade att de klarar av att ge önskad innetemperatur med samma temperatur på värmebäraren som golvvärmen behöver. Det vore dumt att låta kanske 25 % av uppvärmningsbehovet bestämma framledningstemperaturen och därmed värmepumpens elförbrukning.
2-planshus(90+90kvm) + garage(125kvm) färdigbyggt 2016. 
Bergvärme bestående av:
Thermia Optimum 10 + 300liter UVL tank.
220m(~200m aktivt. borrhål).
Pannrum i garaget och ca. 10m kulvert in till huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med beräkning av slang i mark
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2014, 22:00:42 »
Ingen annan nackdel än att det kostar extra. TvÃ¥ parallellkopplade slingor kräver ventiler pÃ¥ slingorna sÃ¥ att man kan trimma in flödena rätt. Men jag undrar om max effektbehov vid dimensionerande utetemperatur kommer att vara högre än 10 kW vilket betyder att en värmepump som ger 8 kW räcker. DÃ¥ räcker 600 meter slang. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Theo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med beräkning av slang i mark
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2014, 22:09:45 »
Okej. Hur lång slinga anses som max så inte mottrycket blir för högt då?
Jag hade trott att det behövdes kralligare grejjer än 8kw. Har sneglat lite på Nibe F1255, men så "stor" värmepump kanske inte ens behövs?
2-planshus(90+90kvm) + garage(125kvm) färdigbyggt 2016. 
Bergvärme bestående av:
Thermia Optimum 10 + 300liter UVL tank.
220m(~200m aktivt. borrhål).
Pannrum i garaget och ca. 10m kulvert in till huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med beräkning av slang i mark
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2014, 06:25:43 »
400 meter är max rekommenderad men det finns dom som kör med 500 meter enkel slinga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med beräkning av slang i mark
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2014, 08:26:42 »
Grovt uppskattat får ni nog ett effektbehov på runt 8-10 kW vid DUT.
Huset lär dra mindre än garaget, jag räknar med ca 40-50 W/m2 i garaget, dels med tanke på takhöjden, de inte allt för välisolerade väggarna, samt att du förmodligen kommer att ha ett par dåligt isolerade portar.

I huset lär det inte gå mer än runt 30-40 W/m2 i markplan och ca hälften på övervåningen.

Har gjort två kalkyler, en med nibe 1255 och en med nibe 1245-10.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp med beräkning av slang i mark
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2014, 18:52:56 »
400 meter är max rekommenderad men det finns dom som kör med 500 meter enkel slinga.
Det är riktigt, med 600 meter blir det ocksÃ¥ tvÃ¥ slingor. Det blir bara längre slingor i fallet 2x400 meter. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med beräkning av slang i mark
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2014, 10:07:34 »
Kostnaden för att lägga lite extra slang ex 2x400m när du ändå är igång är förmodligen inte särskilt stor och så kommer du att ha ett framtidssäkrat system med bra verkningsgrad (hög kb temp in)

För min ivt pump anges max slanglägd till 500m vid en slinga och 2x1000m vid tvÃ¥ slingor (pga av det  väsentligt  mycket lägre tryckfallet vid paralellkoppling)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad Theo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med beräkning av slang i mark
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2014, 21:43:08 »
Tack för att du tog dig tiden Rickard!

Det låter inte som det kommer att gå åt så mycket effekt som jag hade trott.
Min arkitekt tyckte mängden isolering i garaget räckte och han menade att mer isolering inte skulle betala sig totalt sett.
Vilken av de två pumparna hade du föredragit i mitt fall?

Även mängden(längden) slang verkar ju räcka med mindre än jag vågat hoppas på med, men du tror inte det är ide att lägga ner lite mer när man ändå gör det, precis som "magneten" skriver? Eller är det att kasta pengarna i sjön? Det är ju klart lite fördel om jag kan hålla mig på bara min tomt förståss men vill samtidigt inte riskera för låg temperatur i slutet av vintern..

MVH Theo

Grovt uppskattat får ni nog ett effektbehov på runt 8-10 kW vid DUT.
Huset lär dra mindre än garaget, jag räknar med ca 40-50 W/m2 i garaget, dels med tanke på takhöjden, de inte allt för välisolerade väggarna, samt att du förmodligen kommer att ha ett par dåligt isolerade portar.

I huset lär det inte gå mer än runt 30-40 W/m2 i markplan och ca hälften på övervåningen.

Har gjort två kalkyler, en med nibe 1255 och en med nibe 1245-10.
2-planshus(90+90kvm) + garage(125kvm) färdigbyggt 2016. 
Bergvärme bestående av:
Thermia Optimum 10 + 300liter UVL tank.
220m(~200m aktivt. borrhål).
Pannrum i garaget och ca. 10m kulvert in till huset.

Utloggad Theo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med beräkning av slang i mark
« Svar #10 skrivet: 20 oktober 2014, 21:47:10 »
Det var även min tanke litegrann, kul att höra flera oilika Ã¥sikter...  tummenupp

Kostnaden för att lägga lite extra slang ex 2x400m när du ändå är igång är förmodligen inte särskilt stor och så kommer du att ha ett framtidssäkrat system med bra verkningsgrad (hög kb temp in)

För min ivt pump anges max slanglägd till 500m vid en slinga och 2x1000m vid tvÃ¥ slingor (pga av det  väsentligt  mycket lägre tryckfallet vid paralellkoppling)
2-planshus(90+90kvm) + garage(125kvm) färdigbyggt 2016. 
Bergvärme bestående av:
Thermia Optimum 10 + 300liter UVL tank.
220m(~200m aktivt. borrhål).
Pannrum i garaget och ca. 10m kulvert in till huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med beräkning av slang i mark
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2014, 04:18:13 »
Min beräkning är ju en grov uppskattning, jag tycker inte du skall välja värmepump eller kollektorlängd innan du har fått husets energibehov klart för dig.
Du har inte skrivit något om hur huset skall isoleras.
I beräkningarna har default värde för värmeöverföringen i marken använts, det kan variera en del beroende på vilken typ av mark du har, så man får alltid ta dessa beräkningar med en nypa salt.
Att lägga 2X300 meter i jordvärmefallet är säkert ingen dum ide.
Några 2 X 400 meter tror jag inte att du behöver, men som andra sagt så är det absolut bara en fördel att ha mer än mindre.

När man bygger nytt för värmepump är det även viktigt att man dimensionerar golvvärmen i huset och garaget att kunna hålla önskad temp med samma (låga) framledningstemperatur, du måste dessutom dimensionera radiatorerna uppe rejält så du kan hålla vinden varm med samma (låga) temp som du värmer hus och garage golvvärme med.
Gör du det så kan du skippa alla termostater i hela huset, om du budgeterat med trådlösa ställmotorer och termostater så kan det vara en ansenlig summa du kan spara på detta.
Sätt in fördelare som gör det möjligt att i efterhand installera några ställmotorer och termostater om någon beräkning blivit så fel att det behövs.

Den normala regleringen skall utgå från kurva och utetemp kompenserad med en centralt placerad rumsgivare.

I ett så pass stort hus skulle jag nog välja antingen en on/off-pump med arbetstank eller en inverter, väljer du on/off + arbetstank kan du gå upp en storlek i effekt på värmepumpen så du får 100% effekttäckning utan att det genererar problem med många starter.
« Senast ändrad: 21 oktober 2014, 04:25:57 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Theo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med beräkning av slang i mark
« Svar #12 skrivet: 22 februari 2015, 22:07:15 »
Nu sket det ju sig litegrann. Gubben som äger marken bredvid tomten som först godkände att jag la ner slang har nu backat... :'( :'( :'( Och det kan jag inte gör mycket åt.

Skohorna ner 7-800meter på min egen mark eller betala mer pengar och borra istället? Verkar vara någonstans mellan 10-20 meter ner till Berg, med lite tur närmare 10 än 20.

Hur hade ni gjort? Hur djupt måste borras för att uppnå någolunda lika effekt?

/Rätt less kille.
2-planshus(90+90kvm) + garage(125kvm) färdigbyggt 2016. 
Bergvärme bestående av:
Thermia Optimum 10 + 300liter UVL tank.
220m(~200m aktivt. borrhål).
Pannrum i garaget och ca. 10m kulvert in till huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med beräkning av slang i mark
« Svar #13 skrivet: 22 februari 2015, 22:11:24 »
Räcker inte 700 meter slang ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Theo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med beräkning av slang i mark
« Svar #14 skrivet: 22 februari 2015, 22:55:19 »
Jo det gör de troligen, men det blir ju väldigt trångt på tomten och inte riktigt rätt enligt alla lagar och regler såvitt jag läst. Alltså blir tvungen att lägga slangen nära byggnaderna. Det skiter man kanske i i verkligheten men känns ju lite sådär vid nybygge.
Hur bra funkar det att plantera träd osv. ovanpå slangen?

Energibalansberäkning är gjord med lilla Nibe 1255an 6kw och husets behov är 4,7 kw vid -20grader ute. Garaget räknade vi som uppvärmt till max 8 grader för beräkningen skall gå igenom.
Troligen blir det en 1255 4-16kw som planerat iallafall för att kunna brassa på i garaget vid behov.
2-planshus(90+90kvm) + garage(125kvm) färdigbyggt 2016. 
Bergvärme bestående av:
Thermia Optimum 10 + 300liter UVL tank.
220m(~200m aktivt. borrhål).
Pannrum i garaget och ca. 10m kulvert in till huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!