Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell tråd.  (läst 382826 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beiv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #720 skrivet: 22 november 2017, 14:49:21 »
Tycker du det är värt pengarna så byt till två- helst treradiga radiatorer.

Jag var i samma sits. Kunde sänka kurva fr 50 till 36 efter radiatorbyte. Kostade ca 50 i material (15 st Purmo och Danfoss RadiCal kopper och en rulle slang)
Skånelänga 130 kvm. 22-23 gr inomhus.
Thermia Diplomat Inverter L 5-17kW, installerad okt -15. Endast utegivare, kurva 36. 500 m markkollektor, hittills aldrig minusgr på inkommande köldbärare. Nya Purmo 2&3-radiga. Danfos RadiCal koppel. Inga termostater. Ca 5,5 kvm golvvärme i badrum, LK minikretsventil M5 ingen termostat. Ca 120 liter radiatorvolym. Avgiven radiatoreffekt vid 45/35/20 = 7,3kW. Effektbehov vid dut (-11) 8,5 kW
Ca 6000 kWh drivenergi.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #721 skrivet: 22 november 2017, 15:26:38 »
Hus från -74 och tidigare oljepanna luktar krav på hög framledningstemperatur lång väg..!
Ska du lyckas sänka den behövs större radiatorer eller/och komplettering av fler eller några med fläkt i.

// Magnus

Lite det jag hade på känn, men ville kolla med fler. Nåja, jag har iaf en fin bergvärmepump.   tOOmten
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #722 skrivet: 22 november 2017, 15:46:45 »
JAg skulle köra en vinter och se hur det går, om kompressorn stänger av sig för att det krävs för hög framledningstemp när det blir riktigt kallt ute måste du nästan göra något.
OM det "fungerar" även om tempen ut måste vara hög så kan du bara spara marginellt på att uppgradera radiatorerna.
Det blir lång payoff-tid.

Men som sagt, går börvärdet över 65 grader redan vid -10 ute så kanske du måste göra nåt för att det skall fungera hjälpligt i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bergen77

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #723 skrivet: 22 november 2017, 21:37:43 »
Förslag på var jag ska börja för att sänka framledningstemperaturen och energikostnaden?
Jeg tror jeg ville forsøkt med lavere variasjon i beregnet temperatur, hvordan ser utekompensasjonskurven din ut?
Hva er galt med PID?

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #724 skrivet: 22 november 2017, 22:32:16 »
MrBond, kan du försöka svara på följande frågor:

1. Hur stort är huset?
2. Beräknat effektbehov?
3. DUT (DVUT)?
4. Delta t vid DUT?
5. Värmekurva?

Mvh Knapptryckarn

Hei,

1: Huset er fra 1965, men ble oppgradert i 2016, og har nå ca 145m2 . Gulvvarme i alle rom, men varmen står nå på kun på 9+9m2 bad+vaskerom (inngjuten betong), 6m2 vaskerom(inngjuten 2.etg), 55m2 allrom (tregulv, spånplat, 2etg), 14m2 entré (inngjuten betong). Soverommene holder seg over 18grader uten at gulvvarmen står på.

2: Beregnet varmetapstall for oppgradert hus er 0.79w/m2K.
    Men, i praksis ser jeg at varmepumpen står for ~0.55-0.7w/m2k.
    Har loggført at varmetapstallet går noe ned når det blir kaldere og opp når det blir varmere.
    eksempler på loggført energi produsert av varmepumpen: 1500w +7, 1900w v 0grader, 2600w ved -8grader.
    Strømforbruket siste måned har vært huset er 19-28kWh per døgn inkl varmepumpens forbruk.

3: I teorien burde pumpen klare å holde huset varmt med 6000w ved -40grader, men jeg har satt inn DUT -25 og

4: 6 grader deltaT v DUT -25

5: varmekurve, 31 v 20gr, 31 v 10, 33 v 0, 36 v -10, 39 v -20, 40 v -30

Legger ved en kurve fra varmepumpen etter jeg endret til -100 GM start og 400 diff.
Den fikk et stopp etter varmvattenproduksjonen selv om utetemp var -8grader og varmebehovet ~3000watt (inkludert varmvatten). Den ga på til over 60hz selv om BT2>S1.
Syns inte pumpen skal ta pause når det er -8 grader ute.
« Senast ändrad: 22 november 2017, 22:39:11 av MrBond »

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #725 skrivet: 23 november 2017, 08:03:43 »
@beiv, snygga radiatorer. Intressant att du kunde sänka framledningen från 50 till 36. Skulle väl vara nåt liknande hos oss.

Som @Rickard säger är det dock rätt lång pay off på denna investeringen, speciellt eftersom våra radiatorer är i viss mån utbytta redan (har nya 2-rads på ovanvåningen, bara några enstaka 70-talsradiatorer nere och i källaren). Har redan kört en vinter (om man kan kalla det som hände säsongen 2016/17 för vinter...) och högsta beräknade framledningen blev knappt 50 grader (förutom vid varmvattenproduktion så klart). Mindre risk att "slå i taket" så att säga, F1255 kan jobba med retur uppemot 55 grader vill jag minnas.

@Bergen77, osäker på om det är det du menar men jag slänger med en bild på beräknade framledningstemperaturen och min värmekurva. Ska även tillägga att jag förra vintern körde med enbart utegivare och fick aldrig den värmen vi ville ha, så efter mindre justeringar i kurvan så har jag även kopplat på innegivare. Nu är vi som sagt nöjda med temperaturen, men det blir hög framledning.
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #726 skrivet: 23 november 2017, 09:04:08 »
Hvilke parametre ønsker du logget?
Hur gick det fick du i gång loggningen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #727 skrivet: 23 november 2017, 20:41:07 »
MrBond, lite kommentarer om din installation, som är mycket lik min egen.

Vad jag förstår har du ca 25 kvm utan termostater? Det är nog för lite, du borde ha ca 45-50 kvm utan termostater. Nu kör du med nästan 100% för högt flöde på sommaren när alla termostater är fast. Det sliter på vb-pump, slangar och rör. I längden kanske det nöter hål till och med. Ta bort termostaten i entrén. Eventuellt börjar flödesmätaren fungera vid 20 hz igen!

Att du inte behöver värme i sovrummen (2 x 25 kvm?) låter konstigt. Det innebär ju att du får iskalla golv där. Har du gjort injustering av slingorna?

Jag förstår att du inte vill ha badrumsgolven kalla, men 31 grader framledning på sommaren?
Är du medveten om att varje grad du höjer framledningen tappar du 3% i cop?
På sommaren tappar du ca 18 % i cop jämfört med mig. (25 grader fl)

Och så den ”dåliga” regleringen då. Varför drar den på (för mycket) för att lite senare gå till gm=0? Svaret är faktiskt ganska enkelt, och enkelt att fixa.
Det som händer är följande: Siffrorna är bara exempel-siffror, har inget med ditt hus att göra.
Låt oss säga att vid en viss ute-temp har du ca 1200w i effektbehov. Det motsvarar 28 grader framledning, om alla termostater är öppna. VP:n borde gå on/off.
Men du har ställt minsta framledning till 31 grader. Det motsvarar 2200 w, vilket innebär att vp:n måste dra på för att hålla inställd framledning. Dina tröga golv hjälper inte, dom gör saken ännu värre. Men eftersom du skickar in åtminstone 1000w mer än huset behöver, kommer alla termostater snart att stänga, vilket medför att vp:n också måste stanna. Vid 23 hz trycker du in ca 2000 w i 25 kvm golv, som är dimensionerat för 25 kvm x 40 w = 1000 w. Inte undra på om gm går till 0 hastigt.

Lösningen? Ställ in kurva 5, till att börja med.
Rädd för kalla golv? Ställ in min framledning (Meny 1.9.3), men sätt ett rimligt värde, dvs 25-27 grader. Golven i badrummen kommer att bli avsevärt svalare på sommaren, men du kommer att få färre starter.

Läs även Rickards guide, punkt 1: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.0
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #728 skrivet: 24 november 2017, 11:07:01 »
Magnus Karlsson,

Ja, 24m2 uten termostater. Fast strupning på gulvvarmefordeleren.
Se kurven jeg postet tidligere der pumpen går 3 t på og 5 t av.
1 liter betong lagrer ca 2000 joule per grad. Disse gulvene tilsvarer ca 3500 liter og lagrer 7000kjoule/grad = 2kWh /grad.
Så, teoretisk, for hver grad jeg tillater at gulvet varierer kan pumpen gå på 1500watt i 80 minutter.
I teorien, når pumpen går i 3 timer på 1500watt skal den øke temperaturen på disse gulvene med 2.3grader.
I praksis ser jeg at temperaturen i gulvet (og BT3) varierer med ca 3.0 grader i løpet av 3timer, men det er nok fordi ikke hele betongmassen på 3500 liter varierer like mye i temperatur.

Angående vb-pump som sliter... Jeg tror ikke det. 
Når kompressor ligger på 23hz, ligger varmebærerpumpen på 20% og flödet på rett over 5l/min.
Jeg har ikke tryckmätning, men ut fra kurvene for varmebærerpumpe vil jeg tro at 20% og flöde på 0.08l/s betyr et lavt tryck på 15kpa.
Jeg har gjort et eksperiment og tog bort flowmetrene på bad+bad+vaskerom i håp om å få mer flöde, men da regulerte pumpen seg ned til 13-14%, flödet ble det samme. For pumpen regulerer jo for å oppnå en gitt deltaT på BT2 vs BT3... Trycket ble nok lavere.
Jeg måtte sette tilbake flowmetrene og ha litt strupning, for uten ble trykket for lågt til å få fordeling og nok flöde til de andre rommene.
Det må være litt strupningen på ventilene til badene for at allrommets to kurser (2x27m2) skal få tilstrekkelig flöde.

Jeg kommer ikke til å ta bort ventilen i gangen. Da ville gulvet i gangen og dermed huset bli for varmt.  Gangen er regulert på gulvføler med trög regulering og har setpunkt på 22grader. Det er en servoventil, og den ligger stabilt på 7-10% åpning så lenge det er under 10 grader ute.

Selv om varmen på soverommene er av ligger gulvtemperatur på 20-21 grader i 1.etg. Lufttemp samme. På soverom i 2.etg ligger gulvtemperaturen på 21-22 grader. I 2.etg lufter vi med vinduet på soverommet åpent  fram til vi legger oss hver dag - selv om det er 0 grader ute for å prøve å få temperaturen på soverommet ned i 18grader. I sommer var det 22 grader på soverommet selv om det var 10grader ute.
Vi har mye noise fra trafikk, så vi ønsker å ha vinduet, som har lydglass, lukket på natten.
Når det er over 10grader ute har jeg ventlasjonen (FTX) satt på 15 grader, når det er kaldt setter jeg den på 17-19grader.
Jeg kommer til å lage frikjøling på soverommet i 2.etg for å få det kaldt nok...

Jeg kommer heller ikke til å senke turtemperaturen under 31grader. Da bli altfor kaldt å gå på badegulvene. Jeg har prøvd lavere temperatur og kom fram til at 31 var minimum av hva som gir komfortabel temperatur for føttene.
Om sommeren bruker varmepumpen 2.5kWh elektrisitet per døgn. 18% bedre COP og spare 0.3kr per dag for å bli kald på føttene er ikke aktuelt! 

Snittvarme siste døgn er godt over 1500watt men pumpen har hatt 5 stopp.
Syns ikke -100/400 funker bedre enn når jeg kjørte -300/400 på gmstart/gmdiff.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #729 skrivet: 24 november 2017, 17:04:50 »
MrBond, vb-pumpen klarar sig nog, men du har dubbelt för mycket flöde och effekt i golvslingorna. Det skulle jag tro sliter. Och vb-pumpen går onödigt hårt.
Sedan undrar jag om du skulle behöva kalibrera givare för framledning och retur. 5 liter per minut och 4 grader delta ger 1400 w, du borde ha mera effekt än så. Kalibrering görs om du stänger av och startar VP igen.
Du borde ha ett injusteringsdokument för golvvärme från tillverkaren. Har du justerat enligt det? Kan du bifoga det? Det är viktigt att det är rätt justerat.
Om du har rätt justerat samt rätt kurva behöver du egenligen inte termostater alls, om du inte har en öppen spis eller liknande. Innegivare kan vara bra att ha.

Jag skulle fortfarande vilja ha en usb-logg, den visar så mycket mer data, samt mer detaljerat.
Det känns som du har något ytterligare fel.
Uplink visar långt i från allt, t ex hoppar framl-tempen 0,5 grader åt gången.

Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #730 skrivet: 24 november 2017, 21:39:32 »
Alle mine slynger har 20mm pex-rør.
Akkurat nå kjører den på 23hz, 5.7l/min og 4.2 grader deltaT og skal tilsvare 1635watt. Pumpen bruker 321w og har dermed en COP på 5.09
Verdier lest av på pumpen nå.
Jeg ser at vb-pumpe faktisk kjørte på 40% nå - så litt hardt kanskje, men måtte justere ned flow på badene når det var kaldt for at allrommet fikk for lite flöde ellers.
Burde kanskje hatt servoventiler på badene også ideelt sett.

Jeg har liggende temperatursensorer som skal monteres på returrøret på alle slyngene, slik at jeg kan logge denne. Det blir god hjelp i å optimalisere flödet på hver enkelt slynge.
Servoventilene (gira KNX) har inngang for ekstern tempsensor.

5.7 liter på 3.5 slynger er ok det. Har anslagsvis ~0.5l/min i gangen, ~1.4l/min på vaskerom, ~1.4l/min på bad i 1.etg og ~2.2l/min på badet i 2.etg.
Innstallasjon og innjusteringen av gulvvarmeslyngene har jeg gjort selv - så har inget innjusteringsdokument.
Tweaker litt på dette fortløpende for å få optimal drift og kunne kjøre så lav turledningstemperatur som mulig med varme nok gulv.
Badet i 2.etg har litt for tykk overstøpning over rørene, og siden det ligger mot yttervegg og får kald luft fra soverom har det større varmebehov.

Skal se om jeg får laget en USB-log. Uplink sampler for sällan og gjerne ny sample bare når verdien har endret seg t.ex 0.5 grader ja.

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #731 skrivet: 25 november 2017, 07:12:43 »
Kan du mäta delta t med IR-termometer? Tänk om framlednings- eller retur-givaren visar 1 grad fel, då blir flödet fel, eftersom VP:n håller konstant delta t. Jag tror inte du har 1635 w med 23 hz. Vad har du för KB-temp?

Du tycker alltså det är helt ok att köra in ca 80w/kvm vid +10 grader ute, i ett golv som är beräknat till 40 w/kvm vid -40?
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #732 skrivet: 25 november 2017, 09:54:05 »
Ja, er enig i at flödet blir feil om en av giver viser feil.
Men, syns du ikke 1635w virker sannolikt ved 23hz? Eller for litet eller for mycket?
Kuldebærer inn er ca 4.5grader.
Enligt specs skal jo 0/35 gi 4.72 COP og 10/35 gi 6.49 COP - så 5.09 i målt COP virker jo sannolikt?

Badet oppe har nok litt for tette slynger. Ligger i sneglehus med CC10, så er nok redd gulvet gir veldig låg deltaT fordi tur og retur utligner hverandre.
Skal jo få målt dette når jeg kobler opp temperatursensorer på returrørene.
Jeg har laget meg en spreadsheet for å hjelpe å beregne effekt, flöde og deltaT for hver kurs.
Når jeg setter inn en gissning for deltaT og flow får jeg bifogad resultat. Jeg syns det ser förnuftigt ut...

Jeg har ikke fått varmepumpen til å kjøre på noe annet enn ~4grader deltaT. Har prøvd å endre "deltaT v DUT" til altmulig - uten at det ser ut til å påvirke.
« Senast ändrad: 25 november 2017, 09:56:18 av MrBond »

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #733 skrivet: 25 november 2017, 18:24:09 »
Jag menar att du borde ha högre effekt. Bara dina 3 hz över minimi ger ca 200 w extra.
Delta t vid ca -2 och högre är alltid ca 4 grader.
Sedan ökar det mot ditt inställda värde vid DUT.

Du kommer inte att kunna justera in dina slingor så länge du har termostater i drift. Flödet i öppna slingor varierar om en annan slinga öppnar eller stänger. Injusteringen gör du inte på en eftermiddag, det tar en vinter....

Ett stort problem med termostater, är att dom reagerar för sent. Ett hus är ett trögt system, speciellt med golvvärme. När du har fått så varmt att termostaten stänger, kommer golvet att värma länge ännu. Utegivaren reagerar när utetempen ändrar, dvs före innetempen ändrar. Men då måste du ändra kurvan.

Utdrag ur produktbladet http://www.nibe.se/nibedocuments/18710/639574-6.pdf sida 14.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #734 skrivet: 25 november 2017, 18:59:51 »
Ett stort problem med termostater, är att dom reagerar för sent.
En stor fordel med termostater er at de reagerer på temperatur. Det burde dere som jobber hos Nibe snart forstå også. Nibe sin kompressorregulator bryr seg ikke om temperaturen på turvannet, den har sin egen agenda. Det er på grunn av måten Nibe regulerer kompressoren at vi får variasjon i turtemperaturen og disse unødvendige stoppene.
Hvor har du det fra at Delta-T alltid er 4 ved utetemperatur over -2 grader? Kursmanualen?
Hva er galt med PID?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!