Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vissa element pÃ¥ ovanvÃ¥ningen blir aldrig varma.  (läst 23424 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Vissa element på ovanvåningen blir aldrig varma.
« skrivet: 06 november 2012, 19:21:34 »
Hej,
Flyttade in i ett nybyggt hus i somras,1 1/2 plan. Har en Nibe F750 frånluftsvärmepump som funkar bra. Har vattenburen golvvärme på nederplan och vattenburna radiatorer på ovanvåningen. Problemet är att endast elementen i sovrummet och badrummet blir varma. De övriga är helt iskalla och rummen de är i likaså. Testade att plocka av termostaten och "joggade" det lilla stiftet som sitter där innanför, och det rör sig utan problem. Även med termostaten av blir det inte varmt. Systemet är luftat och trycket på ca 1,5 bar. Saken är att om jag försöker avlufta under drift händer ingenting. Inget vatten sprutar ut vilket enligt min slutsats betyder att inget flöde kommer till elementen även om termostaten är av. Är helt ny på det här, men verkar inte detta konstigt? Det är likadant på alla element som inte blir varma. Någon annan som råkat ut för detta som har något bra tips, eller gör jag bara fel?!?
Mvh. Anders

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vissa element på ovanvåningen blir aldrig varma.
« Svar #1 skrivet: 06 november 2012, 19:25:39 »
Öppnar du påfyllningskranen något när du luftar? Jag vet egentligen inte hur man skall göra, men jag öppnar alltid kranen såpass att jag hör vattnet strömma in i systemet, sedan öppnar jag luftnippel efter luftnippel tills enbart vatten kommer ut. Gör du så så MÅSTE all luft ut, fortsätt sedan fylla vatten tills trycket närmar sig värdet där övertrycksventilen kommer öppna.

Utloggad Elken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Vissa element på ovanvåningen blir aldrig varma.
« Svar #2 skrivet: 06 november 2012, 19:31:54 »
Hej Fattiglapp
Nej jag har inte haft på påfyllningskranen när jag luftat. När jag luftade systemet så pyste det även från de kalla elementen men inget vatten kom ut. Trycket i systemet sjönk ganska kraftigt så jag fyllde på tills trycket var uppe på 1,5 bar igen. Startade pannan (som skall vara avstängd enligt manualen när man avluftar), men inget pys eller vatten kommer från något av de kalla elementen. Det känns precis som om de inte är inkopplade i slingan alls.....

Utloggad Elken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Vissa element på ovanvåningen blir aldrig varma.
« Svar #3 skrivet: 06 november 2012, 19:34:19 »
Jag skall dock testa ditt tips redan nu ikväll. Jag återkommer med rapport! tummenupp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vissa element på ovanvåningen blir aldrig varma.
« Svar #4 skrivet: 06 november 2012, 19:56:54 »
Det ska komma luft eller vatten då man luftar om det är tryck i systemet.

Om det är sprillans nytt hus kan radiatorerna vara avstängda på kopplet, men det är riktigt klantigt av montören att lämna grejerna så.
Lossa i så fall täckmuttern på kopplet och skruva ut avstängningen (jag tror det är en 6-kantsskruv)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Vissa element på ovanvåningen blir aldrig varma.
« Svar #5 skrivet: 06 november 2012, 19:59:46 »
Isf. blir det väl inte mycket till pys när de kalla elementen öppnas?

Utloggad Elken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Vissa element på ovanvåningen blir aldrig varma.
« Svar #6 skrivet: 06 november 2012, 20:21:38 »
Det kommer fortfarande ingen värme på elementen, och inte ens pys eller vatten från det ena. Det är bara samma två element som verkar funka.
Mycket märkligt.
-Carl N:
Jag är helt ny på detta. Vad är "kopplet"?

Utloggad Elken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Vissa element på ovanvåningen blir aldrig varma.
« Svar #7 skrivet: 06 november 2012, 21:24:07 »
Har kollat ritningarna till elementen nu. Alla element som inte blir varma ligger på samma slinga. Det element som inte släpper ut vatten eller luft när man avluftar det ligger sist i slingan.
Har följt rören så gott det går men hittar ingen avstängningsventil någonstans. Sitter säkert bakom pannan i så fall.
Blir att få hit installatören så får de kolla upp det. Har trots allt bara bott här i fem månader och då ska jag inte behöva leka Sherlock Holmes för att få lite värme i kåken.
Tack i alla fall för svaren. Jag återkommer med en ny rapport när installatören varit här.

Mvh. Anders

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vissa element på ovanvåningen blir aldrig varma.
« Svar #8 skrivet: 06 november 2012, 21:55:06 »
-Carl N:
Jag är helt ny på detta. Vad är "kopplet"?

De flesta moderna koppel ser ut nått sånt här, muttern som du ska lossa är den som är nertill.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Vissa element på ovanvåningen blir aldrig varma.
« Svar #9 skrivet: 06 november 2012, 22:17:27 »
Ahaaaa, så det är kopplet.
Tack ska du ha för du tar dig tid att förklara/visa så bra.
Jag lossade täcklocket på alla element i slingan som inte funkar, men alla sexkantskruvar där under är helt utskruvade.
Måste vara något annat fel.
Ska ha hit vvs'aren så fort jag får tag på honom. Sedan lovar jag att berätta vad som var problemet.

Utloggad Elken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Vissa element på ovanvåningen blir aldrig varma.
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2013, 18:38:42 »
Sådärja!!! Klart!
"Rörkrökarn" har varit här nu 2 ggr innan allt blev klart. Visade sig att det förmodligen var någon smuts i ledningarna!?!
De var 3 man här sista gången och kopplade loss rören och blåste i dem med kompressor. Kopplade sedan ihop allt igen och "voila", det är värme på elementen.
Så skönt att det funkar nu men TACK för alla tips och för att ni tog er tid att försöka hjälpa mig. Uppskattas!!! tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!