Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX Installation, Är det svÃ¥rt??? (Ja,ja jag vet...hur lÃ¥ngt är ett snöre)  (läst 15505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Timeslot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har bestämt mej för att installera FTX ventilation i mitt hus som för närvarande växer på både höjd och bredd, om än långsamt ;D När jag är klar så består förhoppningsvis huset av ca 250kvm, ganska jämnt fördelat mellan källare, entreplan och övervåning. Tänkt placering för aggregatet blir på vinden, finns säkert både för och nackdelar med det, men för mig känns det rätt.
Ett toppentillfälle att dra ventilationskanaler alltså, innan isolering osv, men något jag funderar över är dimensionering av installationen. Jag har tittat lite på aggregat och paket från USV(Villavent mm) lite dyrt kanske? Jag känner inte heller att jag har något direkt skriande behov av en CAD ritning på mitt ventilations system. Det jag funderar på är om man kan spara en del på att köpa ett aggregat och sedan dimensionera och installera ventilationskanalerna själv, givetvis anlitar jag någon för intrimmning av flöden när allt är klart. Någon som vet om det finns någon bra 'handbok' eller liknande för detta ??? Om någon kan och har lust att förklara principerna direkt här på forumet, så är jag även glad för det.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
Hej Timeslot

Du sitter i samma båt som jag gjorde i sommras, kan dela med mig av mina erfarenheter.

Jag lät en firma rita hela anläggningen, har inte kommit någon faktura än = gratis ;D
Efter detta valde jag att skicka ut matrialspecen till alla vent.firmor jag hittade på nätet.
Fick några svar som jag ställde mot varandra. Du tänker lika som jag gjorde från början - att rita det själv.
Jag la ner denna tanke eftersom jag inte hittade någon vettig info varken på nätet eller på biblan.
Företaget som ritade skulle ha 1000 balubas tror jag, det är värt det......
Ett tips är att redan nu ta en ritning & rita ut var du vill ha alla till & frånluftsdon, tänk igenom detta NOGA.
Glöm inte tex att luften i badrummet ska ta så lång väg som möjligt, tex underkant på dörr - till tak hörn.

Oj va långt det blev....

Frågor???

/Sune73
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Bob_the_builder

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
Om Timeslot ha rnågra frågor vet jag inte, men JAG har det i alla fall.

Vilken firma anlitade du för att rita?
Kan du räkna upp några av de ventfirmor du begärde offert från?
Ljuddämpare, behövs det? Hur många och hur stora?

Jag har en ganska god uppfattning om var till- och frånluftsdon ska sitta (har inte tänkt köra mekanisk tilluft, utan bara väggventiler) och känner att själva kanalsystemet inte borde vara någon raketvetenskap... Det handlar väl bara om att få till en rimlig dimension på grejerna.
Nibe Fighter 1215-5 + FLM30 i egenbyggd (2003-2006) villa på 155 m2. 83 m aktivt i gammal vattenbrunn. Alldeles för grunt i teorin, men i praktiken funkar det!

Utloggad Timeslot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för tipsen Sune :D
Du har nog rätt i att man kanske borde anlita en firma för dimensioneringen och sedan installera klabbet själv...Även om det inte verkar så komplicerat, men så är det väl alltid, ju mindre man vet om nåt desto enklare verkar det. Typ "luft, den hittar väl vägen själv" och "El, tre trådar att hålla rätt på, hur svårt kan det va.." ;D Själva ritandet har jag dock hört högre priser på, runt 4-5000kr, så givetvis undrar jag vem som ritade åt dej, eller alternativt om du kan tipsa om någon annan firma som ligger 'rätt' i pris ??? Annars är det väl inte värre än att man sätter sig ner och mailar/ringer ett antal firmor...

Utloggad Timeslot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Glömde visst en fråga... ;)
När man letar aggregat, vilken luft omsättning bör man beakta. 0,35l/s och kvm, eller är det i överkant ??? Sedan vill man kanske inte ha aggregatet inställt på en allt för hög hastighet, med tanke på ev störande fläkt ljud. Då är det väl bättre att kliva upp ett snäpp i storlek.

Utloggad mape17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Temploggning FTX, Värme&VV och elförbrukning
För att få ned ljud från ventiler kan det vara värt att gå upp i dimension och sänka flödeshastigheten.
I mitt hus har de ökat kanaldimensionen sista metern för ventilerna. Fick det förklarat ett det skulle påverka
ljudet positivt.

Angående om ljuddämpare behövs, Ja det gör det, på tilluften skall det sitta en.

Har lindabs stora ventkatalog så jag ska kolla vad som kan vara aktuellt.
Men nu är det lunch. Återkommer.

/mats
205m2 1 1/2 plan byggd -83 i BÃ¥lsta. Elpanna NIBE EVC190, HERU120 ftx.
Kyl/frys från -16. 95% lågenergilampor. Myseldar ca 2-3m2/år i en Contura 750.
Två vuxna, två barn i hushållet. Förbrukar ca 18000KWh/år.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
Ljuddämare måste man ha mellan rummen också eller?????

tex. du har ju utsug i toa och kök.  Lägger du en brakskit vore det bra om det inte hördes i köket  :-[

OBS jag kan inget i ämnet.....

Kom på att jag har lite kursmatriel i ämnet....
http://hem.passagen.se/ellak2/Jkap7.pdf   OBS klipp ut länken och klistra in den i annat fönster...
Mot slutet kan man läsa om bla Coanda effekter och annat spännande...

Det framgår också att ett tilluftdon måste ha en rel hög lufthastighet... kan det inte bli sssshhh ljud då ?
« Senast ändrad: 15 februari 2005, 13:59:28 av Alexander Pettersson »
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Timeslot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ok, Jag försöker sammanfatta vad jag tror mej ha förstått hittills...
Vid aggregatet bör man ha ljuddämpare på förbrukad luft innan den passerar ut men efter aggregatet. För inkommande friskluft bör man ha ljuddämpare efter aggregatet men innan fördelning till rum.
För stamledning använder man samma dimension som anslutningarna på aggregatet har tex 200mm. Vid 'avstickare' eller vad det nu kallas för, så går man ned en dimension, till tex 160mm. När man har två ventiler på samma 'avstickare' så bör man ha en ljuddämpare mellan dessa. Ovanstående påståenden lämnar jag fritt för rättelser ;D
Frågor:
Vad gäller om man istället för att lägga två ventiler på en och samma 'avstickare', väljer att lägga två 'avstickare'  med en ventil vardera med viss förskjutning på stamledningen, kan man då klara sig utan ljuddämpare ???
Vad gäller för frånluft, bör man installera ljuddämpare mellan ventiler och aggregat ???
Min tanke är att gå ned med stamledningen i ett schakt, från vinden ned till källaren för att även ventilera denna, kan det skapa problem ???
När det gäller ljuddämpare, stämmer det att man med fördel skall använda flex-ljuddämpare som man förlägger med en böj för att öka ljudreduktionen, någon som testat ???
« Senast ändrad: 15 februari 2005, 13:56:29 av Timeslot »

Utloggad mape17

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BÃ¥lsta
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Temploggning FTX, Värme&VV och elförbrukning
Jag har bara en ljuddämare och den sitter efter aggergatet på tilluftskanalen ganska direkt efter aggregatet. Oxå läst om att det bästa dämpningen får man med en dämpare i böj, ljudet studsar tillbaka dit det kom ifrån.

Titta på www.lindab,com och du hittar en hel del info. Bla om tryckfallsberäkningar, ljud, installation mm. En hel del pdf att ladda hem.

/mats
205m2 1 1/2 plan byggd -83 i BÃ¥lsta. Elpanna NIBE EVC190, HERU120 ftx.
Kyl/frys från -16. 95% lågenergilampor. Myseldar ca 2-3m2/år i en Contura 750.
Två vuxna, två barn i hushållet. Förbrukar ca 18000KWh/år.

Utloggad Timeslot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Citera
Titta på www.lindab,com och du hittar en hel del info. Bla om tryckfallsberäkningar, ljud, installation mm. En hel del pdf att ladda hem
Mape, Tackar jag kollar det :D

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
Jag har själv installerat FTX för många år sedan.
Fungerar bra och jag är nöjd. Utom en sak.
Jag drog ett rör till vårt sovrum och fortsatte till en av sönernas rum.
Fungerade bra till sonen var tonåring. Olika tidsuppfattning än hustrun och min.
När det var lov hördes tv, tv-spel, video och dyligt rakt in i vårt sovrum.
En källa till bråk! Undvik det genom att montera ljuddämpare till ert sovrum.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Timeslot

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ok, Det verkar vara på gränsen till dumsnålt att inte klämma in ljuddämpare mellan rummen när man installerar systemet. Att först snåla och sedan installera, om/när man upplever att överhörningen har blivit ett problem måste bli besvärligare. Iof tillkommer kostnaden för de inte skärskilt billiga ljuddämparna, men djupdykningar i isolering med hårt tejpade overall-skarvar har också ett pris ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!