0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
25A huvudsäkringar behövs väl bara om du ska ha bastu?Annars så ska 16-20A räcka gott.
Kopplas tanken som en "arbetstank" dvs VP:n värmer tanken och golvvärmen kopplas sen från/till tanken med egen cirkpump
För övrigt är det egentligen totalt bortkastade pengar med en eldstad i ett hus med värmepump
I din energiberäkning har nog inte tagits hänsyn till tillförseln av värme från hushållsel, som i vårt hus ligger på ca 700 - 1500 W beroende på tid på dygnet.
En centralt placerad rumsgivare, och utegivaren placerad i söderläge - då får du en bra temperaturreglering. (Sätt rumsgivaren nära braskaminen så att värmetillfärseln stryps ordentligt när du eldar.)
Har tänkt mig flytande kondensering. Tänkte dra framledningen via tanken. Behövs då extra cirkpumpar eller klarar Nibens interna detta?
Citat från: Tumpi skrivet 05 februari 2010, 14:11:54Har tänkt mig flytande kondensering. Tänkte dra framledningen via tanken. Behövs då extra cirkpumpar eller klarar Nibens interna detta? Du kommer behöva 2 cirkpumpar oavsett hur du kopplar, golvvärme behöver höge flöde än vad som är bra för VP:n. Man ska ha en tempdiff över VP:n på 7-8 ºC och det brukar vara lite för mycket tempdiff på golvvärme där tempdiffen ska vara 2-4 ºC.Det var nån som provade med golvvärme och endast inbyggda cirkpumpen, lösningen blev halvdan med 5 ºC tempdiff.
Ett billigare alternativet, som jag tror ger minst lika låg driftskostnad är ett alternativ med 6 kW värmepump, ingen utjämningstank, ingen extern cirkpump och inga rumstermostater eller styrdon alls på golvvärmefördelaren.Satsa dock på flödesmätare på alla golvvärmeslingor! Då kan du justera temperaturen upp/ned i rum som har lite för hög/låg temperatur.
Rickard!CiteraEtt billigare alternativet, som jag tror ger minst lika låg driftskostnad är ett alternativ med 6 kW värmepump, ingen utjämningstank, ingen extern cirkpump och inga rumstermostater eller styrdon alls på golvvärmefördelaren.Satsa dock på flödesmätare på alla golvvärmeslingor! Då kan du justera temperaturen upp/ned i rum som har lite för hög/låg temperatur.Varför är det mera ekonomiskt utan volymförstorare, om man bortser från investeringskostnaderna?Detta alternativ är säkert billigare, men varför inte en 8 Kw och 100- 200 liter extra och inga extra pumpar,termostater eller liknade, dock flödesmätare installerade. Golvärmeslangen är 20 mm och matningsrören är 25mm, två stockar, en för våtutrymme, med två slingor och en för resten av huset, med nio slingor, inget är köpt ännu, men så är det på VVS planeringen.Tumpi
Dock kan du kanske behöva vädra lite (kostar i princip inget) de (få) gånger du trots allt eldar i din eldstad.
Har man radiatorer så kan man ha 7-8 ºC tempdiff på varma sidan, och då räcker det med den inbyggda cirkpumpen. Men med golvvärme så kan det blir för stor tempdiff så man märker en försämrad komfort på golven. Fast om man inte bryr sig om att golven blir lite kalla på ena sidan så kan man säkert ha 7-8 ºC tempdiff på golven om man vill... studs
En 8 Kw räcker helt säkert till, men hur långt räcker en 6:a ?? Borrhålet skulle då krympa till 130-140 meter???
CiteraDock kan du kanske behöva vädra lite (kostar i princip inget) de (få) gånger du trots allt eldar i din eldstad. Thumbsup , du måste ha en mycket negativ inställning till ved tänk om någon skulle föreslå en kakelugnspanna här på pumpforumet 20-30 meter ved/år i vardagsrummet! När jag tog offerter till den anläggning jag nu sköter om, så fick jag så hiskeligt stora variationer i pump storlekar och borrhål, så jag fick känslan av att deras kalkyler var tagna helt ur luften. Därför har jag beslutat att jag bestämmer pumpstorlek före jag tar offert.En 8 Kw räcker helt säkert till, men hur långt räcker en 6:a ?? Borrhålet skulle då krympa till 130-140 meter???Häls Tumpi
Citat från: Tumpi skrivet 05 februari 2010, 21:19:40CiteraDock kan du kanske behöva vädra lite (kostar i princip inget) de (få) gånger du trots allt eldar i din eldstad. Thumbsup , du måste ha en mycket negativ inställning till ved tänk om någon skulle föreslå en kakelugnspanna här på pumpforumet 20-30 meter ved/år i vardagsrummet! När jag tog offerter till den anläggning jag nu sköter om, så fick jag så hiskeligt stora variationer i pump storlekar och borrhål, så jag fick känslan av att deras kalkyler var tagna helt ur luften. Därför har jag beslutat att jag bestämmer pumpstorlek före jag tar offert.En 8 Kw räcker helt säkert till, men hur långt räcker en 6:a ?? Borrhålet skulle då krympa till 130-140 meter???Häls TumpiHej Tumpi!Jag vill uppmuntra dig att fullfölja dina planer på att ha kompletterande vedvärme. När jag konverterade mitt hus från direktverkande el till vattenburen värme och värmepump så bestämde jag redan från början att fortsätta att använda min öppenspis med insats och värmekanaler till andra rum. Dessutom köpte jag en ny 5 kw kökspanna som jag har kopplat in på värmesystemet. Jag kan göra upp eld utan att vrida på några kranar eller trycka på några knappar dvs det är både och och inte antingen eller! Nu kommer du visserligen att bara ha golvvärme vad jag förstog. Jag har golvvärme i angränsande rum och radiatorer där spisinsatsen finns. På övervåningen där den nya kökspannan är inkopplad är det bara radiatorer. Värmepumpen som står i ett uppvärmt rum i garaget försörjer boningshuset med värme och vv via en 4-rörs PEX-kulvert. Jag kan kortsluta kuverten vid ingången till huset och cirkulera värme från kökspannan och genom en 6 kw elpanna som jag behöll i värmekretsen.Jag kan naturligtvis inte avgöra hur ditt värmesystem kommer att reagera om du eldar men jag har bara positiva erfarenheter. Jag har under en längre tid läst flera inlägg som dömt ut vedeldning i kombination med värmepump. Nyligen blev det strömavbrott i 3 dar i Stockholm och man kunde inte bo kvart i sina hus. Dessutom uppstod skador på både hus och värmesystem. Här där jag bor skulle vi frysa ihjäl efter några timmar. Bertil är den ende som faktiskt framhållit att man kan ha andra värmekällor. Helst ska man då även ha en inomhusgivare. Det är så trist när alla lokala värmepumpombud i samband med att dem installerar en värmepump förbjuder all användning av vedspisar. I ett av Rickards svar tror jag man kan ana bakgrunden till den praxis som kommit att uppstå både med underdimensionerade värmepumpar, fullt öppna termostater och mer eller mindre förbud mot kompletteraande värmekällor och det är antalet starter som värmepumpen gör. OK-man skall naturligtvis inte föringa sådana farhågor men jag tycker att det skulle ha varit bättre att öppet redovisa dessa farhågor från vp-tillverkarnas sida och försöka hitta lösningar i varje enskilt fall. Som det nu är kan man inte ens läsa av på vp hur många starter den gör per dygn.sansun
Underdimensionerade pumpar?? Det kostar helt enkelt jättemkt att ta en pump som är 2 strl större med 100m extra hål, och en tank för att den ska gå bra. Bättre då att ta lite tillsats, det tar 30 år innan du sparat in den större pumpen under förutsättning att vintrarna är som den här
Citat från: sansun skrivet 06 februari 2010, 02:21:23Citat från: Tumpi skrivet 05 februari 2010, 21:19:40CiteraDock kan du kanske behöva vädra lite (kostar i princip inget) de (få) gånger du trots allt eldar i din eldstad. Thumbsup , du måste ha en mycket negativ inställning till ved tänk om någon skulle föreslå en kakelugnspanna här på pumpforumet 20-30 meter ved/år i vardagsrummet! När jag tog offerter till den anläggning jag nu sköter om, så fick jag så hiskeligt stora variationer i pump storlekar och borrhål, så jag fick känslan av att deras kalkyler var tagna helt ur luften. Därför har jag beslutat att jag bestämmer pumpstorlek före jag tar offert.En 8 Kw räcker helt säkert till, men hur långt räcker en 6:a ?? Borrhålet skulle då krympa till 130-140 meter???Häls TumpiHej Tumpi!Jag vill uppmuntra dig att fullfölja dina planer på att ha kompletterande vedvärme. När jag konverterade mitt hus från direktverkande el till vattenburen värme och värmepump så bestämde jag redan från början att fortsätta att använda min öppenspis med insats och värmekanaler till andra rum. Dessutom köpte jag en ny 5 kw kökspanna som jag har kopplat in på värmesystemet. Jag kan göra upp eld utan att vrida på några kranar eller trycka på några knappar dvs det är både och och inte antingen eller! Nu kommer du visserligen att bara ha golvvärme vad jag förstog. Jag har golvvärme i angränsande rum och radiatorer där spisinsatsen finns. På övervåningen där den nya kökspannan är inkopplad är det bara radiatorer. Värmepumpen som står i ett uppvärmt rum i garaget försörjer boningshuset med värme och vv via en 4-rörs PEX-kulvert. Jag kan kortsluta kuverten vid ingången till huset och cirkulera värme från kökspannan och genom en 6 kw elpanna som jag behöll i värmekretsen.Jag kan naturligtvis inte avgöra hur ditt värmesystem kommer att reagera om du eldar men jag har bara positiva erfarenheter. Jag har under en längre tid läst flera inlägg som dömt ut vedeldning i kombination med värmepump. Nyligen blev det strömavbrott i 3 dar i Stockholm och man kunde inte bo kvart i sina hus. Dessutom uppstod skador på både hus och värmesystem. Här där jag bor skulle vi frysa ihjäl efter några timmar. Bertil är den ende som faktiskt framhållit att man kan ha andra värmekällor. Helst ska man då även ha en inomhusgivare. Det är så trist när alla lokala värmepumpombud i samband med att dem installerar en värmepump förbjuder all användning av vedspisar. I ett av Rickards svar tror jag man kan ana bakgrunden till den praxis som kommit att uppstå både med underdimensionerade värmepumpar, fullt öppna termostater och mer eller mindre förbud mot kompletteraande värmekällor och det är antalet starter som värmepumpen gör. OK-man skall naturligtvis inte föringa sådana farhågor men jag tycker att det skulle ha varit bättre att öppet redovisa dessa farhågor från vp-tillverkarnas sida och försöka hitta lösningar i varje enskilt fall. Som det nu är kan man inte ens läsa av på vp hur många starter den gör per dygn.sansun Jag är en man som gillar att agera på ett praktiskt sätt.Jag vet att eldning med ved är mer eller mindre bortkastade pengar, i många fall är det nog en ren förlust, smutsar ned, är arbetssamt, och i många fall förpestar det dessutom för omkringboende som får röken in i sina hus.Men visst, har man råd att köpa allt som behövs för att få elda med förlust så är det naturligvis upp till var och en.Vill man ha tillskottsvärme vid strömavbrott så föreslår jag gasolkamin och värmeljus, det funkar bra. Men visst, där har du som jag ser det det enda sakliga argumentet att sätta in en eldstad i huset - för nåt som inträffar hur ofta då? (Vi har ingen extra värmekälla och har klarat oss fint i mer än 15 år...)De faktiska nackdelarna med vedeldning i samband med värmepump är inte huvudsakligen att det genererar fler start och stopp, utan att det förstör temperaturregleringen mer eller mindre helt, speciellt om man har en braskamin eller liknande som tillför värmen på ett enda ställe i huset.Du får för varmt i det rummet, och för kallt i andra rum, speciell i hus med ventilation där t.ex. sovrum kyls av tilluften.Det finns så mycket roligare saker att göra för sina surt förvärvade pengar än att investera i vedeldning.Så till frågan om vinsten med en värmepump som täcker värmebehovet till 100%.Generellt kan man säga att skillnaden mellan en i detta fall 8 kW värmepump som täcker effektbehovet till 100% och en 6 kW värmepump som täcker effektbehovet till ca 70% är runt 300-400 kr/år, i bästa fall.Merinvesteringen i acktank, rumsgivare (till golvvärmen) och styrdon, extra cirkulationspump (bara den förbrukar lika mycket extra energi som du "spar" på att sätta in en större värmepump) gör att det blir en omöjlig ekvation att räkna hem till den större värmepumpens fördel.I vart fall så länge man inte har infört toppeffekttaxor för elströmmen.Dock, än en gång, vill man betala dyrt för att ha maximal flexibilitet så är det naturligvis en bra lösning som CarlN föreslår tidigare i denna tråd.Borrdjupet skall inte minskas med en mindre värmepump, lägg istället pengarna som skiljer mellan pumparna, och borra några meter djupare, så blir det en ännu bättre affär att köpa den mindre värmepumpen!Varje grad varmare brine ger en besparing som är runt 3% större!Om du köper den större värmepumpen, köp bara en volymförstorare som du sätter som "första radiator" för att förlänga driftstiderna.Extra cirkpump, rumstermostater och styrdon förstör mer än de gör nytta.Men glöm INTE att installera flödesmätare på golvvärmefördelarna!
Nu har jag gjort ett par kalkyler med Nibes dimensioneringsprogram, och deras 6 och 8 kW pumpar (1235-serien)Förutsättningar:Ort "Umeå" medeltemp 3.2 grader, DUT -28Bergart granit, 3.47 W/mKVBf/VBr = 50/40°CKB-in medel = 0°Crumstemp = 20 grader.Man tjänar runt 180 kWh/år på den större värmepumpen. Klicka på bilderna för att se dem bättre./Rickard
Om du köper den större värmepumpen, köp bara en volymförstorare som du sätter som "första radiator" för att förlänga driftstiderna.Extra cirkpump, rumstermostater och styrdon förstör mer än de gör nytta.Men glöm INTE att installera flödesmätare på golvvärmefördelarna!
Glöm inte att en 6kw pump blir sämre på att ordna fram nytt varmvatten om ni är två eller fler som duschar efter varandra. Särskilt vintertid när huset har stort värmebehov kommer en 6kw pump få kämpa rejält med att hålla huset varmt och samtidigt producera varmvatten.
Vill bara säga att jag har golvvärme i hela huset och under nio år så har jag haft ett diff värmen på 5-6 ºC och aldrig märkt någon skillnad tempen på golven.Pumpen har hittills gått som en klocka, ingen tillsats el dom sista fem åren
sansun, jag vill inte vara ofin på något sätt, men kalkylen är gjord för Tumpi, som startade tråden.Thermia och Nibe har nog rätt lika COP.medeltemp och DUT är inbyggt i Nibes beräkningsprogram.Jag har bara fått tillgång till Nibes program, därför kan jag bara göra kalkyler för dessa.
Vad är vettig slanglängd? Kalkylen föreslår 300, 400, 500 resp 2x300?.Värmepump Thermia Greenline 8 eller Greenline 12?Nibe Fighter 1150 9?IVT XT eller deras standard?Hur mycket bättre är "top-of-the-line"?
Vad är vettig slanglängd? Kalkylen föreslår 300, 400, 500 resp 2x300?.