Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 13 oktober 2009, 04:52:13 »

Varför har du vp min 35 ºC är det inte mer ekonomi att ha så lågt som möjligt eller blir det dåligt med vv då

god morgon.

grundinställningen är 35 ºC. går att sänka till 30 ºC. jag har en spettsberedare så visst får jag VV ändå, men vill att pumpen ska förvarma vv så mycket som möjligt.
utan spetts så blir det dåligt med vv om jag kör vpmin 30 ºC. kan bli det annars oxå.
jag har ju också flyttat  vp-givaren. så jag får lite under temp när kompressorn startar.
det fick jag aldrig innan flytten.
men jag har också en för stor pump. har max gott 12h/dygn på dessa 2år.

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 oktober 2009, 20:24:59 »

Varför har du vp min 35 ºC är det inte mer ekonomi att ha så lågt som möjligt eller blir det dåligt med vv då
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 12 oktober 2009, 20:02:08 »

Citera
a om det inte är så att man har en lågframledings temp största delen av värmesäsongen. med tex golvvärme.
jag har max 35  framledning på golvet.
/quote]

Pannan ligger ju max 5 grader över framledningen i allafall om man inte ställt vp min på ett högre värde. Men då har man väl inte så stor nytta av lågtemp system ?

ja men vpmin är normalt 35 ºC . och nu har jag framledning 25 ºC på golvet. så är tempen i tanken 10-15 ºC högre. och vid varfjärde start kör den till 55 ºC.
men när det blir kallare så shunten tvingas öppna mer, då har värmesystemet mer påverkan. och den gör ju bara nytta den tid kompressorn går. övrig tid gör det ju bra så att tanken kyls fortare. fler starter.

så har man en förstor pump så är en större tank att rekommendera.
annars kanske det är bättre med större värmesystem.



och en volymtank behövs inte.
möjligt vis en större acktank.
Skrivet av: erp
« skrivet: 12 oktober 2009, 19:59:34 »

Har inte det hela spårat ur en aning. Frågan är ju om man inte behöver någon volymtank med CTC´s shuntning.

Är det någon som använder CTC som anser att det behövs en volymtank? Jag behöver ingen!

Det enda jag känner till är att vissa kan behöva komplettera med en VVB,

//Ronnie
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 oktober 2009, 19:48:29 »

Citera
a om det inte är så att man har en lågframledings temp största delen av värmesäsongen. med tex golvvärme.
jag har max 35  framledning på golvet.
/quote]

Pannan ligger ju max 5 grader över framledningen i allafall om man inte ställt vp min på ett högre värde. Men då har man väl inte så stor nytta av lågtemp system ?
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 12 oktober 2009, 19:39:07 »

Men detta är väl enkelt att kolla för er som har CTC!
Står shunten inte fullt öppen under hela värmeproduktionen så borde det löna sig bättre att utöka ack-tankens volym än att utöka radiatorvolymen...

Men jag tvivlar starkt på att shunten är fullt öppen hela tiden, pannan ska ju gå minst 5 grader över framledningens börvärde och då måste shunten börja stänga om man inte skall få övertemp inomhus...

jag tror att en ökad acktanks volym är att föredra.. den gör ju även nytta sommartid.
allt har ju att göra med vad de är för förutsättningar.
min shunt är nog inte fullt öppen nån gång. men den har också svårt att hålla en jämn framlednings temp.
när kompressorn värmer så hinner inte shunten stänga utan framlednings tempen ökar då.
 
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 12 oktober 2009, 19:25:39 »

Men detta är väl enkelt att kolla för er som har CTC!
Står shunten inte fullt öppen under hela värmeproduktionen så borde det löna sig bättre att utöka ack-tankens volym än att utöka radiatorvolymen...

Men jag tvivlar starkt på att shunten är fullt öppen hela tiden, pannan ska ju gå minst 5 grader över framledningens börvärde och då måste shunten börja stänga om man inte skall få övertemp inomhus...
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 12 oktober 2009, 18:52:06 »

Det bör bli ungefär samma mängd vatten genom shunten oavsett framlednings temp pannan ligger ju 5 grader över i båda fallen shunten borde väl vara ganska mycket öppen med tanke på att pannan bara ligger 5 grader över framledningen.

ja om det inte är så att man har en lågframledings temp största delen av värmesäsongen. med tex golvvärme.
jag har max 35 ºC framledning på golvet.

men visst har radiator systemet en inverkan på mängden vatten som värms.
jag ska så småningom under höst/vintern installera ytterligare 5st radiatorer, så får vi se hur stor betydelse det har.
Skrivet av: erp
« skrivet: 12 oktober 2009, 18:32:32 »

Det bör bli ungefär samma mängd vatten genom shunten oavsett framlednings temp pannan ligger ju 5 grader över i båda fallen shunten borde väl vara ganska mycket öppen med tanke på att pannan bara ligger 5 grader över framledningen.

Ja, och det är nästan bara värmebehovet till radiatorernas, som är orsaken till att pumpen går, när cirkulationspumpen är tillkopplad. Sommartid går min pump 1-2 timmar, medan den går 20-24 timmar under vintern.

//Ronnie
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 oktober 2009, 18:24:30 »

Det bör bli ungefär samma mängd vatten genom shunten oavsett framlednings temp pannan ligger ju 5 grader över i båda fallen shunten borde väl vara ganska mycket öppen med tanke på att pannan bara ligger 5 grader över framledningen.
Skrivet av: erp
« skrivet: 12 oktober 2009, 18:07:48 »

All värme som avgivits till huset under tiden som pumpen går, måste tillföras via undre pannan, eftersom detta värmeunderskott anländer till pannan via radiatorreturen.
Under värmesäsongen är det husvärmen som är största anledningen till att pumpen går.

//Ronnie
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 12 oktober 2009, 18:01:09 »

Det verkar inte som ni förstår hur det fungerar.

När värmebehov föreligger, startar pumpen vid börvärdet för framledningen och värmer nedre pannan tills temperaturen stigit 5º. Samtidigt förser cirkpumpen radiatorerna med vatten som håller börvärdets temperatur och returnerar vatten till pannan som ligger 6-7 grader under börvärdet.

Pumpen jobbar alltså mot nedre pannan, men eftersom radiatorsystemet hela tiden skickar returvatten till pannan som är några grader kallare än framledningens börvärde, så jobbar den även hela tiden den går även mot radiatorvolymen.

Det är bara vid drift under "husvärme från" som pumpen jobbar enbart mot pannan, men då behövs ju ingen extra tank för shuntningens skull.
Men vid normal drift avger pumpen värme både till pannans 150 liter och till vattenvolymen i radiatorsystemet. Om pumpen exempelvis startar vid 40º, ska den värma nedre pannan till 45º samtidigt som radiatorena returnerar vatten som håller runt 33º-34º till nedre pannan.

Min pump värmer i alla fall alltid både nedre pannan och radiatorvattnet samtidigt, om det inte är så attt husvärme är bortkopplat.

///Ronnie

visst har du rätt till viss del. när värme behövs så går en viss del ut till radiatorerna,
som vi har 4st radiatorer +32m2 golvvärme.. jag har en tempskilnad på 3-5 ºC framledning och retur på systemet.
om jag då behöver en framlednings temp på tex 40g då är min retur ca 37 ºC. då pyttsar shunten på lite värme för att höja från 37-40 ºC.
och de är inte så jätte stor mängd vatten från tanken att tala om.
för allt radiator vatten går ju inte igenom returen till tanken. om inte shunten är fullt öppen.
och har jag en framledningtemp på 40 ºC så tar det ca 15-20min att värma 7 ºC.

har man som du en ganska hög framlednings temp så blir det ju mer vatten från tanken att räkna med.

/Pontus
Skrivet av: erp
« skrivet: 12 oktober 2009, 17:45:46 »

Det verkar inte som ni förstår hur det fungerar.

När värmebehov föreligger, startar pumpen vid börvärdet för framledningen och värmer nedre pannan tills temperaturen stigit 5º. Samtidigt förser cirkpumpen radiatorerna med vatten som håller börvärdets temperatur och returnerar vatten till pannan som ligger 6-7 grader under börvärdet.

Pumpen jobbar alltså mot nedre pannan, men eftersom radiatorsystemet hela tiden skickar returvatten till pannan som är några grader kallare än framledningens börvärde, så jobbar den även hela tiden den går även mot radiatorvolymen.

Det är bara vid drift under "husvärme från" som pumpen jobbar enbart mot pannan, men då behövs ju ingen extra tank för shuntningens skull.
Men vid normal drift avger pumpen värme både till pannans 150 liter och till vattenvolymen i radiatorsystemet. Om pumpen exempelvis startar vid 40º, ska den värma nedre pannan till 45º samtidigt som radiatorena returnerar vatten som håller runt 33º-34º till nedre pannan.

Min pump värmer i alla fall alltid både nedre pannan och radiatorvattnet samtidigt, om det inte är så attt husvärme är bortkopplat. Dels värmer den undre pannan tills temperaturen stigit 5º, men samtidigt avger den dessutom lika mycket värme som radiatorena har lämnat till huset, eftersom returvattnet härifrån hela tiden kommer tillbaka till pannan.

///Ronnie
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 12 oktober 2009, 15:28:18 »

Ok, så kompressorn jobbar inte ens mot hela tanken?

nej de kan jag inte påstå. sitter ju en plåt  med hål i som delar av tanken. och den övre delen värms i princip av värmen från den nedre delen.

och man utnyttjar inte hela undre delen heller.
givaren sitter ju mitt i den nedre delen av tanken,så halva tanken är fortfarande varmare.  och i mitt fall så skiktas vattnet i tanken när kompressorn står. när sedan kompressorn går så blandas nästan allt vatten i nedre  tanken och man får någon typ av medel värme.

volym tank behövs inte.. för knäppningar. det fixar shunten i normala fall.

/Pontus
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 12 oktober 2009, 15:18:00 »

Ok, så kompressorn jobbar inte ens mot hela tanken?
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 12 oktober 2009, 14:57:34 »

hej!

jag tror så att volymen /tanken måste va större.
och ecoheat påstår jag att bra har dom 150liter som pumpen jobbar mot som i stort sätt räknas. om nu inte shunten är i princip helt öppen.

tycker 7,5 är max med ecoheat. sen blir det ecopart+ en acktank.

detta för att få skapliga gång och stop tider.

//Pontus
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 12 oktober 2009, 14:47:06 »

På vedpannor parallellkopplar man acktankarna, om det funkar lika bra på acktankar till VP vet jag inte. Värmen fördelas lika mellan tankarna eftersom värmen strävar efter att stiga uppåt...

Sedan är det kanske inte så många som har behovet av att utöka acktanken på en CTC, Ecoheaten har ju faktiskt hela 223 liters acktank att jobba mot...så det är förmodligen bara deras största modell på 12kW som får starta lite för ofta...men antalet starter beror ju också på hur många grader acktanken tillåts sjunka mellan varje laddning...
Skrivet av: SW
« skrivet: 12 oktober 2009, 14:33:52 »

Om jag har rätt, så är det acktanks volymen som måste förstoras om det skall göra störst nytta. Att förstora radiatorvolymen gör mindre nytta eftersom shunten stryper bort denna volym när VP:n/acktanken kommer över beräknad framledningstemp.
Om jag minns rätt så laddar CTC:s styrning acktanken 5 grader över beräknad framledningstemp. Någon mer insatt kanske kan bekräfta eller dementera detta.


Men går det att förstora acc.tanksvolymen ?

Hälsningar
SW
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 12 oktober 2009, 14:26:56 »

Om jag har rätt, så är det acktanks volymen som måste förstoras om det skall göra störst nytta. Att förstora radiatorvolymen gör mindre nytta eftersom shunten stryper bort denna volym när VP:n/acktanken kommer över beräknad framledningstemp.
Om jag minns rätt så laddar CTC:s styrning acktanken 5 grader över beräknad framledningstemp. Någon mer insatt kanske kan bekräfta eller dementera detta.
Skrivet av: SW
« skrivet: 12 oktober 2009, 14:17:30 »

I ett shuntat system så är acktanken inte i serie med radiatorerna, utan shunten pytsar bara ut den mängd varmvatten som behövs från acktanken ut på radiatorsystemet. Så vid litet/inget behov av värme så är shunten stängd och då är radiatorsystemet bortkopplad från ack-tanken. Och VP:n har då bara ack-tanken att jobba mot.
Vid mycket stort behov av värme så kan man anse att ack-tanken är i serie med radiatorsystemet för då styr shunten det mesta av radiatorvattnet genom tanken. Och då har VP:n ack-tank och radiatorer att jobba mot. Men vid slutet av laddningen när ack-tankens temp börjar bli hög så stänger shunten och VP:n får i princip bara ack-tanken att jobb mot.


Tack
Detta låter korrekt i mina öron.
Det måste väl också innebära att en knäpptank / volymförstorare kan ha en viss positiv effekt på gångtider etc också i ett shuntat system typ CTC Eco Heat ?

Hälsningar
SW
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 12 oktober 2009, 13:38:21 »

I ett shuntat system så är acktanken inte i serie med radiatorerna, utan shunten pytsar bara ut den mängd varmvatten som behövs från acktanken ut på radiatorsystemet. Så vid litet/inget behov av värme så är shunten stängd och då är radiatorsystemet bortkopplad från ack-tanken. Och VP:n har då bara ack-tanken att jobba mot.
Vid mycket stort behov av värme så kan man anse att ack-tanken är i serie med radiatorsystemet för då styr shunten det mesta av radiatorvattnet genom tanken. Och då har VP:n ack-tank och radiatorer att jobba mot. Men vid slutet av laddningen när ack-tankens temp börjar bli hög så stänger shunten och VP:n får i princip bara ack-tanken att jobb mot.
Skrivet av: erp
« skrivet: 12 oktober 2009, 13:10:17 »

Citera
När det gäller CTC och du kör tillsammans med EcoEl, så har du ju en tank i pannan på 150 + 80 liter (nedre och övre panna), dessa volymer ingår ju i radiatorkretsen. Det är nedre tanken som värms av pumpen, och sedan kör cirkulationspumpen ut vatten via shunten mot radiatorerna.
Därför behöver du ingen extra tank för radiatorsystemet, däremot kan vissa storförbrukare av varmvatten behöva en liten extra VVB.
Om du dockar CTC:s största Ecopart på 12kW på detta vis så borde 180liter vara lite lite. I alla fall om man skall räkna med 25-30l/kW(=300-360l). Och då borde det bli många start och stopp även i det fallet. För du kan väl inte räkna med radiatorernas volym i detta fall eftersom VP:n inte arbetar direkt mot dessa.

Det är klart att du ska räkna med radiatorernas volym, det är ju deras volym som värms upp, vattnet cikulerar ju genom pannan plus radiatorena. Pannan ingår ju som en seriekopplad tank i radiatorsystemet, där uppvärmningen sker i pannan. Frågan är väl i så fall snarare om man ska räkna in pannan.

Radiatorenas volym är väl det första man räknar in i radiatorsystemets volym, sedan lägger man till eventuella inkopplade tankar.

//Ronnie
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 12 oktober 2009, 12:56:21 »

Citera
När det gäller CTC och du kör tillsammans med EcoEl, så har du ju en tank i pannan på 150 + 80 liter (nedre och övre panna), dessa volymer ingår ju i radiatorkretsen. Det är nedre tanken som värms av pumpen, och sedan kör cirkulationspumpen ut vatten via shunten mot radiatorerna.
Därför behöver du ingen extra tank för radiatorsystemet, däremot kan vissa storförbrukare av varmvatten behöva en liten extra VVB.
Om du dockar CTC:s största Ecopart på 12kW på detta vis så borde 180liter vara lite lite. I alla fall om man skall räkna med 25-30l/kW(=300-360l). Och då borde det bli många start och stopp även i det fallet. För du kan väl inte räkna med radiatorernas volym i detta fall eftersom VP:n inte arbetar direkt mot dessa.
Skrivet av: erp
« skrivet: 12 oktober 2009, 12:46:18 »

När det gäller CTC och du kör tillsammans med EcoEl, så har du ju en tank i pannan på 150 + 80 liter (nedre och övre panna), dessa volymer ingår ju i radiatorkretsen. Det är nedre tanken som värms av pumpen, och sedan kör cirkulationspumpen ut vatten via shunten mot radiatorerna.
Därför behöver du ingen extra tank för radiatorsystemet, däremot kan vissa storförbrukare av varmvatten behöva en liten extra VVB.

//Ronnie
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 12 oktober 2009, 12:36:33 »

Har du liten radiatorvolym och en on/off VP så blir det många start och stopp. Detta minskar du genom att antingen utöka radiatorvolymen eller så kan du öka på integralvärdet så att pumpen väntar längre mellan varje körning, men ökar man det värdet för mycket så kan inomhustemperaturen börja svänga.
Skrivet av: SW
« skrivet: 12 oktober 2009, 12:32:44 »

Vad jag förstått som lekman är att med ett shuntat system som CTC Ecoheat minimerar du risken för stora temperaturväxlingar i radiatorsystem. Anar att det inte är helt 100% säkert system mot knäppningar.

I en on/off pump behöver du oftast ett utjämningskärl för att minimera temperaturskillnaderna genom större vattenmängd. Utjämningskärlet gör att du får mer litrar i ditt system, precis som du beskrev.

Någon expertis här på forumet kanske kan förklara i detalj.

/Frega



Så långt förstår jag.
Men innebär inte "för få litrar" i radiatorsystemet att VP får hacka lite för mycket av och på ?

Hälsningar
SW
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 12 oktober 2009, 12:30:58 »

Du undviker inte knäppningar bara för att du har en stor radiatorvolym. Däremot så kan en knäpptank förebygga knäppningar genom att den fungerar som stötdämpare och tar emot snabba temperatursvänginngar och fördelar dessa på en större mängd vatten innan det skickas ut på radiatorsystemet. Plus att den också utökar systemvolymen så gångtiderna blir längre.

Ett shuntat system har inte samma problem med knäppningar som ett system med växelventil har. Växelventilen är ju on/off så att säga och därför kan det snabbt bli stora temperaturskillnader i systemet som gör att det kan låta som ett mindre h-e i rör och radiatorer om man har otur.

I det shuntade systemet antar jag att du måste utöka acctankens volym om du skall förlänga gångtiderna...att utöka radiatorvolymen borde inte förlänga gångtiderna.
Skrivet av: frega
« skrivet: 12 oktober 2009, 12:27:03 »

Vad jag förstått som lekman är att med ett shuntat system som CTC Ecoheat minimerar du risken för stora temperaturväxlingar i radiatorsystem. Anar att det inte är helt 100% säkert system mot knäppningar.

I en on/off pump behöver du oftast ett utjämningskärl för att minimera temperaturskillnaderna genom större vattenmängd. Utjämningskärlet gör att du får mer litrar i ditt system, precis som du beskrev.

Någon expertis här på forumet kanske kan förklara i detalj.

/Frega
Skrivet av: SW
« skrivet: 12 oktober 2009, 12:12:04 »

Hej

Det brukar väl sägas att man skall ha en radiatorvolym på antal kw x 25 liter.
Ca 250 liter på en 10-kw pump alltså.
Detta för att få längre gångtider och för att slippa ev problem med knäppningar.
Man placerar en tank på stigaren av lämplig storlek.

Men så kommer vi till shuntade system, ex CTC ECOHEAT.
Då säger Avensis och andra att det inte behövs någon tank.
Och jag förstår inte varför om den totala volymen understiger de 250 litrarna.
Borde det inte vara så att gångtiderna blir kortare och vi alltså också får
fler start och stopp vid ett shuntat system ?

Hälsningar
SW

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!