Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: frÃ¥nlufts modul  (läst 3878 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad storfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
frånlufts modul
« skrivet: 03 augusti 2004, 23:35:56 »
Hej det är så att jag har ett hus på ca. 160m2 och har beslutat mig för att investera i en nibe 1215-7 och därtil en frånluftsmodul flm 30. den kostar ju trots allt ca 10000 tycker ni att det är en lönsam investering och i så fall vad kan den ge för extra besparing

admin

  • Gäst
admin
Re:frånlufts modul
« Svar #1 skrivet: 03 augusti 2004, 23:42:13 »
Använd forumets sökfunktion, skiv in flm30 och ange 500 dagars sökperiod så kan du läsa en hel del om flm30.

/Rickard

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:frånlufts modul
« Svar #2 skrivet: 03 augusti 2004, 23:46:02 »
Detta har avhandlats ganska nyligen, bara att läsa rubrikerna eller testa sök.

 
« Senast ändrad: 03 augusti 2004, 23:48:09 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad storfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Re:frånlufts modul
« Svar #3 skrivet: 03 augusti 2004, 23:52:08 »
Jo det är sant att man kan men vad anser ni

admin

  • Gäst
admin
Re:frånlufts modul
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2004, 12:03:55 »
Tveksamt om man kan räkna hem investeringen, kan du istället sätta in en "rexovent" som sköter ventilationen av huset, och en värmepump utan FLM30 så tror jag att det är en ekonomiskt bättre lösning. Jag vet dock inte om du har mekaniskt till/frånluft. Eller om du bara har mekanisk frånluft.

Har du enbart mekanisk frånluft och ett väl isolerat hus så skulle en Comfortzone frånluftvärmepump kunna vara ett ekonomiskt fördelaktigare alternativ än en markvärmepump kompletterad med FLM30.

Comfortzones värmepump ger dock "bara" 5 kW i uteffekt vilket gör att den inte ger lika hög energibesparing som en Nibe 7:a.

För att kunna göra en rättvis ekonomisk kalkyl bör du försöka få offerter med besparingskalkyler på alla de alternativ som jag har nämnt i inlägget. Detta kräver att du lägger ned en hel del arbeta med det hela, men det kan ge dig en aning bättre besparing om du benar ut vilket alternativ som är bäst för dig.

Den allra mest ekonomiska lösningen är nog ändå den som blir billigast i investeringskostnad, energibesparingen skiljer inte så mycket åt mellan de olika alternativen.

Om du köper värmepumpen billigt på t.ex. värmepump.biz eller rinkaby rör så kan du spara en hel del pengar.
Gör du sedan installationen själv eller via kontakter i branschen (där du även köper rör/rördelar billigt) så kan du kanske spara så mycket som 30-40000 kronor på den totala investeringskostnaden. Det ger större utfall i en 20 års besparingskalkyl än lite högre verkningsgrad på den ena eller andra konfigurationen.

Har du fler frågor så kom gärna med dem, jag/vi besvarar dem så gott vi kan. Hänvisningen till sökfunktionen berodde för min del på att jag anser att FLM 30:s vara eller icke vara har avhandlats en hel del i detta forum. Hittar du alla trådar som avhandlat den så lär du nog förstå dess förtjänster och brister.

/Rickard

Utloggad storfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Re:frånlufts modul
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2004, 11:14:22 »
Så här svarade Nibe till mig någon som har invändningar eller stämmer det.
det är svÃ¥rt att räkna ut hur mÃ¥nga kWh man sparar exakt med en FLM 30 i jämförelse med en fläkt ,som  ventilerar villan. Detta är beroende pÃ¥ temperaturen och mängden luft som skall ventileras. Av erfarenhet höjs temperaturen frÃ¥n t.ex. borrhÃ¥let ca.1-2 grad.C , vilket ger en besparing pÃ¥ ca.400-500 kWh per Ã¥r.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:frånlufts modul
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2004, 11:56:00 »
Ger då inte det en väldig lång återbetalningstid ? Och att det endast kan vara något för sådana som har borrat för korta hål med frysning som följd ?

CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Norrlänningen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:frånlufts modul
« Svar #7 skrivet: 17 augusti 2004, 12:39:46 »
Hej.

Tänkte svara här, och också tillkännage att jag ger mig vad gäller FLM:en, den ÄR ingen hit

Hade inte jag varit så "lat" vid installationen av min VP så hade jag INTE valt FLM:en idag. Då det begav sig så föll jag för tanken om att någon återvinning är bättre än ingen alls, om det nu är så att besparingen är 4-500 kWh så är ju frågan om man då räknat bort cirkulationspumpen i FLM:en innan man får den siffran, annars är det en klar förlust varje år

Enkel, smidig å fiffig kan det tyckas om man inte analyserar den fullt ut, men det finns mycket bättre lösningar, och idag skulle jag bemöda mig om att titta även på dem.

Tror dock att idén om FLM:en bör kunna utvecklas..men det är en sak för tillverkarnas forskningsgäng, om de nu kan slita sig från vilken färg plåtskåpen ska ha i år ;D
Allt går, det är bara olika svårt

Utloggad storfors

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Re:frånlufts modul
« Svar #8 skrivet: 06 september 2004, 08:48:02 »
Tjena

I morgon borrar dom hos mig.

Har bestämt mig för Nibe 1215-7 + FLM30

så vi får se om det blir himel eller helvete.


Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:frånlufts modul
« Svar #9 skrivet: 06 september 2004, 09:04:32 »
Tänk vad en del har lätt att komma till skott!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Kristian

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:frånlufts modul
« Svar #10 skrivet: 14 september 2004, 22:58:11 »
Det verkar som det inte är bara Nibe som säljer FLM30

Hittade ett företag som säljer exakt samma grej fast med en annan beteckning:

http://www.alig.se/flm30.html

/Kristian

Utloggad olssochk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Re:frånlufts modul
« Svar #11 skrivet: 04 oktober 2004, 20:19:41 »
Hur blev det? Funkar FLM:en bra?

Tänker själv på en Nibe 1210 Fighter-7 med FLM 30.

FLM:en är mest för att jag har ett lättbetong hus och
vill ha bra ventilation för att hålla Radon halten under
gränsvärdet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!